Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: zibro sc 1326  (läst 7275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
zibro sc 1326
« skrivet: 02 januari 2011, 16:25:58 »
är det någon som vet hur mångas minus zibro sc 1326 går ner till utan att stänga av
går den fortfarande vid minus 20 grader ?
tacksam för svar

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: zibro sc 1326
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2011, 17:38:11 »
Hejsan !

Jag har en Zibro SC1332 och den stänger inte av sig. Ger däremot inte särskilt mycket värme
under -15 grader men det räcker dock att värma det lilla utrymmet på 20 m2 där min pump sitter.

/ Niclas

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc 1326
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2011, 17:42:33 »
Hej igen
att jag undrar är bara för jag funderar på att köpa en sådan pump
men undrar om den slutar att gå vid -15 eller om den tuffar på ner till -20
och om någon vet hur varm luft det blåser ut vid -15 - respektive -20

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: zibro sc 1326
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 20:59:10 »
Hej! Har en Zibro sc 1235, som är lite kraftigare men den levererade värme vid minus 24 i våras. Men du får räkna med att COP närmar sig 1 när du kommer under minus 15,mao det blir det ingen el-besparing. (avgiven värme/effekt ~tillförd effekt~som ett vanligt el-element). Besparingskalkylerna med högt COP bygger på att utetemperaturen är plus 7 C på denna pump som på alla andra luft/luft pumpar som luft/vatten värmepumpar. När vi har en riktig vinter som i år liksom förra året med kall utetemperaturer under lång tid gäller helt andra "besparingar". Många luft/vatten värmepumpar går då som elpannor med skyhöga elräkningar som följd och många luft/luft värmepumpar är då lika energieffektiva som ett konvektorelement... <men riktigt dyra "konvektorelement"..

Har du realistiska förväntningar på denna pump så blir den ett bra komplement och levererar värme vid riktigt låga ute-temperaturer. Själv är jag riktigt nöjd med min pump. Lågt inköpspris. Snabb och enkel installation och såvitt jag kan bedöma, hög kvalitet.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: zibro sc 1326
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2011, 22:49:11 »
Hejsan !

Du får inte ha allt för höga förväntningar på denna pump när det gäller utblåsningstemperatur
vid lägre temp än - 15 grader. Den tillförda effekten är så pass liten som 770W och med lågt COP blir det inga underverk. Fast allt beror ju på hur stor yta du tänker värma upp och vilken temperatur du tänkt att hålla.

Min SC 1332 är på 3,2 kW (COP 3,61) vid + 7 grader. Den tillförda effekten är på 890W. Ytan som den värmer är bara 20 m2 så den räcker bra till även när det blir under - 15 grader.
Temperaturen är inställd pÃ¥ +17  och dÃ¥ blir innetempen mellan 14-15,5 grader. Vid lägre utetemp än - 15 blir den faktiskt högre eftersom pumpen jobbar längre innan den slÃ¥r av.

Så till utblåsningstemperaturen:
Det är viktigt att veta hur mycket differens det är mellan in- och utblÃ¥sningstemperatur. Vid mätningar ikväll (-9 grader) hade jag efter ca 15 minuters drift 18,6 grader in och 35,3 ut. AlltsÃ¥ 16,7 graders temperaturökning. Fläkten i mellanläge vilket enligt  manualen  motsvarar 500 m3 luft/h. Vid temperaturer under - 15 sÃ¥ sjunker uttempen rätt sÃ¥ mycket, ligger nog inte mer än pÃ¥ ca 32 grader. När det var under - 20 sÃ¥ kom den inte upp i sÃ¥ pass hög temp att den orkade upp i mellanfläktläge utan den gick bara pÃ¥ lÃ¥g. Men trots detta lyckades den hÃ¥lla den inställda temperaturen riktigt bra.

Eftersom den har så lite yta att värma upp (20 m2) innebär det att den inte går så värst långa perioder. Nu vid -11 går den ca 12-15 minuter, därefter stilla i ca 35 och så kör den igen. Avfrostning just nu sker efter ca 60 miunters drift vilket innebär för tillfället ca 3 timmars mellanrum. Under -15 blir det tätare, efter ca 40 minuters drift.

Summering:
Har haft denna pump i 2,5 månad och är riktigt nöjd. Den har fungerat över förväntan. Inga som helst problem med den hittills. Den avfrostar helt perfekt. Finns absolut ingen is kvar på förångaren efter avfrostning. Både i FP-läge och + 17 där jag har den normalt.
Avfrostning tar alltid ca 7 min.

Värmekabeln gör att det är helt torr och utan is i utedelen. Inga som helst problem att få den att värma från +7 och uppåt vilket Coollix har haft problem med. Inga missljud i varken ute- eller innerdel.

Om den kommer att ge någon besparing återstår att se. Värmde tidigare med konvektorelement. Enligt expertisen här på forumet skulle uppstartsförlusterna vara så pass stora på en on/off pump att det inte lönar sig att värma en så pass liten yta som 20 m2. Men jag tycker inte att uppstartsförlusterna är så stora. Ca 1 minuter efter uppstart blåser den varmluft. Det som förbrukar "onödig" energi är värmekabeln. Om jag värmt större yta hade pumpen gått mera. Eftersom min pump står stilla så pass länge mellan "körningarna" så hinner det frysa till under förångaren. Därför har jag värmekabeln på hela tiden. Men under den varmare delan av året kan jag stänga av den helt och då minskar förlusterna en hel del.
Hoppas komma under de 2300 kWh som konvektorelementet förbrukade/år för att hålla 12-13 grader. Nu har jag ett par grader varmare så det blir inte riktigt jämförbart.

Installationen var inte riktigt så enkel som jag hoppats på. Det absolut svåraste var att få innedelen på plats. Jag gick ut med rören på vänster sida. Efter ett antal svordomar skar jag bort en bit av den vita plasten som ligger runt rören och då gick det betydligt bättre. När väl innedelen var på plats gick det som på dans.

Jag tycker att man skall vara medveten om vad man köper när man satsar på en billig värmepump. Även om den är billig i inköp är det inte säkert att den blir det i längden. Själv köpte jag mest den i experimentsyfte. Var nyfiken och se hur de fungerar. Och hur länge de går. Att den inte ger värme som mina andra pumpar, Sanyo 123 och Pansonic E9 var jag väl medveten om innan köpet. Men hittils har den fungerat alldeles utmärkt och jag är nöjd. Viktigt att veta är att en så pass liten pump inte kommer att klara att värma upp några större ytor när det blir kallt ute. I varje fall inte om huset är lite dåligt isolerat.

Mvh / Niclas




Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc 1326
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 22:39:05 »
Hej
tack så mycket för alla svar
nu blir det till att fundera om jag ska köpa en eller ej

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!