Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattnet försvinner ur systemet  (läst 4186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vattnet försvinner ur systemet
« skrivet: 21 mars 2010, 19:40:53 »
Nu har min pump börjat krÃ¥ngla igen, den här gÃ¥ngen är det vattnet som försvinner ur systemet... har kollat sÃ¥ det inte är nÃ¥gon läcka nÃ¥gonstans som jag kan upptäcka i alla fall. Beror det pÃ¥ att jag har luft i systemet eller vad kan det vara? Har luftat elementen men hittills har det inte hjälpt, jag fÃ¥r fylla pÃ¥ minst en gÃ¥ng per dag... det är en Greenline C4. 

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2010, 19:55:37 »
Nu har min pump börjat krÃ¥ngla igen, den här gÃ¥ngen är det vattnet som försvinner ur systemet... har kollat sÃ¥ det inte är nÃ¥gon läcka nÃ¥gonstans som jag kan upptäcka i alla fall. Beror det pÃ¥ att jag har luft i systemet eller vad kan det vara? Har luftat elementen men hittills har det inte hjälpt, jag fÃ¥r fylla pÃ¥ minst en gÃ¥ng per dag... det är en Greenline C4. 

Vattnet försvinner inte bara för att det är luft i systemet, vattnet kan bara försvinna genom en läcka eller avtappning.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2010, 20:03:58 »
Vad ska jag kolla i expansionskärlet? Ursäkta mig men jag är helt novis på det här.... ska tillägga att jag har haft detta problem en gång tidigare men då löste det sig av sig självt utan att jag gjorde något... låter konstigt

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2010, 20:36:33 »
Kolla om det är luft i expkärlet. Lossa den svarta ploppen i botten där sitter en "bilventil" kolla om det är tryck där. Om det inte är det har du ingen expansion vilket kan reultera i att trycket försvinner.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2010, 20:59:20 »
Kollat ventilen och det var tryck...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2010, 21:10:31 »
Då borde ditt expkärl va OK. Synd för det hade varit det enklaste att fixa.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2010, 21:22:14 »
Inget annat bra förslag att komma med?

Utloggad Deg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2010, 21:40:57 »
Hej! Bara en tanke.. - kan det vara övertrycksventilen som inte stänger helt ? HÃ¥ll koll pÃ¥ dess avlopp när du fyller pÃ¥, och testa ventilen manuellt. Kan kanske hamna skräp som hindrar ventilen att stänga.  ::)
1,5 plan 150m2 -81 i mellanskåne, Jula 6kW LVVP okt-09 dockad på Nibe elpanna-81 +30l VVB, R22 LLVP golvmodell 3kW på sista versen. Från tot ca. 20(elpanna) -> 17(+LLVP) -> 13(2*VP) MWh/år. 5 personer 2 katter o pool (solvärmd). 100% elberoende men nyfiken även på solvärme o vm-kamin.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2010, 21:44:31 »
Kan du berätta lite mer hur jag ska göra då, vet inte riktigt vad du menar med övertrycksventil... är som sagt helt novis på detta så ni får ha lite överseende med min okunskap....:))

Utloggad vc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2010, 22:23:19 »
har du pumpen i källaren? om det finns gamla rör (oftast föredetta hetvatten rör) som är ingjutna i plattan så kan det ha börjat läcka. oftast är det där det läcker. Hittar man inte läckan någon annastans så är detta en lågoddsare. Doch måste man bila upp golvet eller kapa av röret som går ner i plattan och koppla in den på den ordinarie stammen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2010, 22:36:11 »
Inga problem. Vi har alla varit noviser någon gång.Han menar nog säkerhets ventilen. Den borde sitta i anslutning till exp kärlet och ha en röd blå eller svart ratt. Om det droppar där så kan det vara läckan. Står vp över en brunn? kan det läcka i vp och sedan rinner det ner i brunnen utan att du ser det?

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2010, 10:15:11 »
Jag har pumpen ute i ett förråd och står på en platta... den står inte över någon brunn utan strax bredvid och jag har inte sett att det runnit något därifrån....ska kolla ventilen också för det har jag inte hunnit ännu... återkommer.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2010, 10:58:22 »
Kollat ventilen och ingen läcka där i alla fall....nåt mer eller ska jag ringa vvs:are? Fyllde på igår vid 22-tiden och fick fylla på idag vid 5 igen, nu vid 10 var det dags igen...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2010, 11:05:09 »
Kollat ventilen och ingen läcka där i alla fall....nåt mer eller ska jag ringa vvs:are? Fyllde på igår vid 22-tiden och fick fylla på idag vid 5 igen, nu vid 10 var det dags igen...

Nånstans måste ju vattnen ta vägen. Kolla alla rör inne och ute som du kan se. Några liter vatten per dygn på fel ställe kan göra ganska stor skada...
Har du en nergrävd kulvert mellan förrådet och huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vattnet försvinner ur systemet
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2010, 12:30:47 »
Ger upp, ringt service som kommer i morgon... men tack för era svar!! *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!