Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump ska jag välja  (läst 10674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

targetunder60.000kr

  • Gäst
targetunder60.000kr
SV: Vilken värmepump ska jag välja
« Svar #30 skrivet: 16 februari 2015, 19:48:48 »
Min snart 16 år gamla IVT Greenline 5C behöver nu bytas ut. Har fått tre olika förslag på pumpar.
Bor i ett enplans hus på 140kvm med golvvärme byggt 1999. Jordvärmeslinga på 305m. Har idag en total elförbrukning på 18000kWh.
De olika VP förslagen är:
IVT Greenline HE C7 alt HA C7
Nibe F1255, 6kW
Nibe F1226, kW

Skulle uppskatta lite input vilken man bör välja, + resp - för de olika modellerna mm

Tack på förhand
Patrik

Min enkla privata åsikt:
En fördel med IVT alternativen är att de funnits länge pÃ¥ marknaden, i min bekantskapskrets finns nÃ¥gra stycken som har gÃ¥tt 5-10 Ã¥r, jag har inte hört om nÃ¥gra egentliga problem.  1226 är nog lite billigare, skall visa sig pÃ¥ totalpriset.  1255 är nyare och sparar mest, men ocksÃ¥ dyrare. Nackdelen kan vara att den är oprövad map driftsäkerhet.
Du har ju ett relativt nytt hus så en elförbrukning på 18.000 låter mycket, är hälften hushållsström?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!