Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 25 februari 2011, 13:57:51 »

På min IVT Greenline C7 från 2002 sitter det en Honeywell VC4012.
Den började även för mig kärva och därmed ställa till med stopp i värmepumpen.

Jag plockade isär den, bytte O-ringar (9 st) för en kostnad av mindre än 50 kr och smorde den med VVS-fett och nu går den som om den vore ny.

Per L
Skrivet av: Remo
« skrivet: 24 februari 2011, 18:45:19 »

Här kan du se mera om växelventilen, där finns det även länk, där du kan köpa ny som är bättre än original
för 1200kr inklusive moms.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40328.0
Skrivet av: chopperhead
« skrivet: 24 februari 2011, 11:03:47 »

Blir så jäkla trött. Har kört med ventilen manuellt i ett par dagar. Plockat bort den så den bara kör på radiator slingan, men den tror den gör varmvatten hela tiden. detta har ju resulterat i varm i huset, men att man har fått planera tillverkningen av VV. Men nu verkar även inte tillskottet slå i, o det blir inte så jäkla varmt i elementen heller. Har V-ventilen en central roll i problemet? Och motorn verkar bara växla ibland, kan man kolla om motorn gett upp eller ej? Och vad kan det bero på att inte tillskottet slår till nu?
Skrivet av: chopperhead
« skrivet: 24 februari 2011, 10:34:38 »

Hur mäter man om växelventilen fungerar? Och var köper man en ny, o vad kostar de?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 18 februari 2011, 23:38:00 »

....sorry igen. O är det någon som kan ha mer teorier? Kan det vara den innbyggda returgivaren, och kan jag kolla den på något sätt? Mer teorier välkommna.

MVH

Anders

Du ska mäta mellan båda trådar som går till givaren, men att du ska koppla låss ena tråden är bara att komponenterna i styrkortet inte ska påverka mätningen. Annars 23 kiloohm är ju exakt rätt värde för –8grader.

Sitter inte returgivaren jämt utanför pumpen i returröret? Då skulle du kunna tag låss den tillfälligt och mäta den
exempelvis i rumstemperatur.
Hur ställer man kurvan på en sådan pump? Om det är en vanligt potentiometer så kan det vara klappkontakt iden, kanske motionera den lite fram och tillbaka.

Svårt att  säga mer annat än att det är ju returgivaren tillsammans  med utomhusgivaren som bestämmer värmen
om du inte har rumsgivare också, förutsatt att växelventilen fungerar som den ska.  
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 18 februari 2011, 15:11:17 »

Mät gärna vv-givaren om den nu gör vv hela tiden.
Skrivet av: chopperhead
« skrivet: 18 februari 2011, 14:20:10 »

....sorry igen. O är det någon som kan ha mer teorier? Kan det vara den innbyggda returgivaren, och kan jag kolla den på något sätt? Mer teorier välkommna.

MVH

Anders
Skrivet av: chopperhead
« skrivet: 18 februari 2011, 14:18:36 »

Tack för tipset. Nu har jag tagit bort o mätt emellan ena tråden o plinten. På den ena tråden mellan plint fick jag ett värde påca 12kiloohm vid ca -8, men det svajade en del över på helt andra värden. Men tog jag bort o mätte mellan den andra kabeln o plinten fick jag ca 23kiloohm. Och detta verkar ju rimligt.
Spelar det roll vilken jag mäter på, och säger mätresultaten ovan något, då den ena mätningen visar rätt resultat? Spelar det även någon roll vilken kabel som sitter på vilket stift? Eller kan dem vändas hur som hellst?

MVH

Anders
Skrivet av: Remo
« skrivet: 17 februari 2011, 20:42:09 »

Vist kan det vara fel på ute givaren. Du kan tag loss ena tråden från plinten och mäta resistansen och jämföra med tabellen nedan om det hamnar närheten av någon av värdena.
Givartabell  Resistanserna är angivna i kiloohm
Tabellen visar samtliga givares motstånd vid olika temperaturer
-40 154.3  
-35 111.7  
-30 81.7  
-25 60.4  
-20 45.1  
-15 33.95  
-10 25.80  
 -5 19.77  
  0 15.28  
  5 11.9
 10 9.33
 15 7.37
 20 5.87
 25 4.70
 30 3.79
 35 3.07
 40 2.51
 45 2.055
 50 1.696
 55 1.405
 60 1.170
 65 0.980
 70 0.824
 75 0.696
 80 0.590
 85 0.503
 90 0.430  
Skrivet av: chopperhead
« skrivet: 17 februari 2011, 20:07:59 »

Hej! Har en äldre IVT E8 bergvärmepump (en sådan med ratt utan display). Problemet jag har är att jag får dåligt med värme i elementen, men tappvattnet bli kokhett. Har kolat växelvntilet och smort o motionerat den. den verkar slå åt båda hållen som den ska. Och jag anntar att den ska växla över med jämna mellanrum för att pytsa på tappvatten värmen. Men när den går över till elementen ger den inte ifrån sig någon värme o tala om. Har provat med att köra med växelventilen vid sidan av, och då tror den väl att det är tappvattnnet som tappar i temp, o jag får skollhett i elementen. Så är det någon som vet vad problemet är, kan det vara utegivaren som är boven i dramat?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!