Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ando
« skrivet: 17 februari 2016, 18:34:17 »

På min sitter det som en kopplingsdosa under pumpen... skruvade loss allt och dränkte det i 5-56 och skruvade ihop igen, det funkade för mig.
Skrivet av: Malmbergan
« skrivet: 17 januari 2016, 10:22:48 »

Jag har samma fel på min pump. Är helt okunnig på detta område och undrar var givaren sitter som inte funkar? Det är -11 enligt pannan och vp tror att det är +10... Tänkte om man kunde prova med lite kärlek innan det blir byte 😊.
Skrivet av: sukke1
« skrivet: 11 oktober 2012, 21:48:04 »

Jag hade också fel värde på VP ute, det gick att fixa med lite contact-cleaner och kontaktspray.
Var bara lite dålig kontakt i utegivaren.

Hälsn. Per  tummenupp
Skrivet av: Emmix
« skrivet: 05 januari 2012, 12:05:15 »

Fredrik du har räddat mej. Vet absolut ingenting om värmepumpar o fick panik när den gång på gång larmade om för hög hetgastemperatur. Gjorde som du skrev o märkte att ute-temperaturen inte alls stämde med VP ute-temperaturen så ringde CTC som omgående skickar en ny givare till mej :D
TACK!!!!
Skrivet av: FredrikP
« skrivet: 15 november 2011, 15:01:11 »

Hej hej, jag hade samma problem med att pumpen larmade för hög hetgastemp, och efter kollat lite på inläggen så ringde jag till CTC Direkt och fick snabbt svar på vad mitt fel var.
Jag installerade min pump 2006 och tydligen så hade dom en annan givare på eco air:en som sitter under.
Om givaren missvisar så får man samma problem. Hade an ute temp som var +6grader och den visade 22grader. Den jag pratde men var mycket trevlig och han sickade en ny givare kostnadsfritt.
Kolla aktuell drifinfo på ute temp, och sedan pil ner och kolla ute temp vp så det är samma. Där kan felet ligga. tydligen på de gammla givarna så ärgar de och går sönder och dom har kommit men en ny variant.

MVH Fredrik
Skrivet av: Guten
« skrivet: 30 december 2009, 23:18:06 »

Så du menar att man fiksar underkylningen med temp diff på vattnet på tex,5 ºC och 80 i kondens

Låter fantastic,måste vara en maffig värmeväxlare, vad får du för förångningstemp då?
 Gott nytt år *vinkar*
Skrivet av: Guten
« skrivet: 30 december 2009, 22:22:50 »

Hur får du rätt temp på vattnet,i ctc:ns fall,räcker väl inte med att öka flödes hastigheten?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 30 december 2009, 20:23:14 »

Hej cocacola och andra,Vid närmare undersökning av R407C är (cp) critical point 80 ºC
Då temp över detta ingen kondensering kan ske oavsett tryck,teoretiskt i allafall.
Hur får du till underkylningen,om du  kommer ut till en pump som ligger på 120 ºC i hetgastemp
och -10 ºC ute,kunden tycker att den borde prestera mer värme utan så mycket el stöd?
växlings diffen verkar ju inte vara mer än 5-10 ºC?sitter där någon kondenserings regulator?
sänka effekten på kompressorn, är väl frekvenstyrd?
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 30 december 2009, 17:02:39 »

Hej pontus. om du vid ren förångare och har en utgående temp på vattnet på säg 50 har en hetgas på 80 grader så är det ok inget att oroa sig för  :)
går den upp över 105 grader  ska en kylkille justera överhettningen någon grad .
c-c *vinkar*

Hmmm min pump har VP-IN/UT på 41/45 grader och hetgas på 111 vid -8 grader ute. Ska man göra nån justering?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 29 december 2009, 08:25:27 »

hej.. vad ska göras för att nå dessa värden?
min hetgas ligger ca 30-40 ºC över kondensering.
vad bör VB DeltaT ligga på?(ctc ecoheat) original ligger min på knappa 5 ºC  (R407c).
har det nån betydelse när man kör mot en tank, kontra rätt ut på systemet?

/Pontus
Skrivet av: Guten
« skrivet: 29 december 2009, 00:05:53 »

Vad jag menar är att hetgaserna över 80 ºC kan/hinner inte kondenseras i kondensorn.
Vilket resulterar i förlorad värmeavgång,vilket resulterar i mycket flachgas i vätskan,och
dålig underkylning i denna ( Flachgas=okondenserad hetgas i vätskan)  vilket resulterar i dålig förångning,=sämre värmeupptag,vilket resulterar i för hög överhettning
av suggasen till kompressorn.=höga hetgaser.
Ja där är den onda cirkeln sluten.Detta är resultatet av att ligga på höga temeraturer,vilket
försämras med sjunkande ute temperatur,man får en instabil värmeanläggning,med driftproblem.
Och dålig verkningsgrad (cop) huvuddunk :o

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 28 december 2009, 22:47:45 »

Ja jo det är väl så ctc och vissa andra vp konstruktörer vill ligga i temp.
Vilket jag tycker vansinne,tex hetgas larmet inte larmar förren 130 ºC???
htpressostaten 29bar? R407C medie kondenserar inte över 70 ºC blåser rakt igenom
plattvärmeväxlaren utan att avge någon värme! + att förångningen störs,= sämre energiupptag
Tex ska man inte tro att man kan ligga på 55 ºC kondensering,och tro att man ska få
ett cop på mer än 1,5max,vid -10 ºC

Hur menar du när du säger att det inte kodenserar och blåser rakt igenom plattvvx:en utan att avge värme?
Är expantionsventilen felaktigt kalibrerad och står helt öppen "för att det skall kunna blåsa rakt igenom" får vi ju inte upp trycket i systemet från första början, och då har vi ju varken kondensering eller förångning.   Sc:,h Sc:
Skrivet av: Guten
« skrivet: 28 december 2009, 21:32:14 »

Ja jo det är väl så ctc och vissa andra vp konstruktörer vill ligga i temp.
Vilket jag tycker vansinne,tex hetgas larmet inte larmar förren 130 ºC???
htpressostaten 29bar? R407C medie kondenserar inte över 80 ºC blåser rakt igenom
plattvärmeväxlaren utan att avge någon värme! + att förångningen störs,= sämre energiupptag
Tex ska man inte tro att man kan ligga på 55 ºC kondensering,och tro att man ska få
ett cop på mer än 1,5max,vid -10 ºC
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 28 december 2009, 20:12:32 »

kondenseringen torde ligga på 55 ºC ca... och den överhettade ångan---->hetgasen torde ligga mellan 80-110 ºC beroende på hur igensatt förångaren är & vattentemp är jag helt ute och snurrar nu eller?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 28 december 2009, 19:39:42 »

Nisse-Gurra,Det ger 59 ºC i kondensering.

Har du det på din pump?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 28 december 2009, 18:47:22 »

vid ett tryck på ca 24 bar ger väl en förångningstemp på ca 59 ºC?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 28 december 2009, 18:24:01 »

Absolut Nisse-Gurra,du har rätt,om läcka konstaterats måste anläggningen tömmas
R407C har ju en sk glide på 6,5gr,(blandgas med olika kokpunkt)
Alltså blir inge bra att bara pytsa på,dessutom måste det återfyllas ny media i vätskefas Thumbsup
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 28 december 2009, 16:09:56 »

Ja det går att mäta,men svårt att få exakt.Vad man gör i första hand är att läcksöka
så man vet att anläggn är tät,därefter får man uppskatta hur mycket som behöver fyllas.


Svårt att efterfylla en pump med r407c inte sant? man bör väl tömma hela annläggningen och fylla om helt nytt?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 28 december 2009, 09:33:07 »

Ja det går att mäta,men svårt att få exakt.Vad man gör i första hand är att läcksöka
så man vet att anläggn är tät,därefter får man uppskatta hur mycket som behöver fyllas.
Skrivet av: Fredrik O.
« skrivet: 28 december 2009, 08:59:46 »

Efter en avfrostning,och ca en kvarts värmedrift,bör man se ett eller två distingta
horisontella frostfria fält över förångaren,klassiskt tecken på kylmedelsbrist.
Vilket brukar resulterar i högre hetgastemp.
Går det att mäta att det finns rätt mängd gas i systemet? Har som sagt möjlighet att låna ett manometerställ för kylmedia men vet inte vilka tryck som är aktuella samt exakt hur jag kopplar in manometrarna (antagligen självklart för de som jobbar i branchen) Finns 2 mätuttag i VP'n vad jag kan se.
Här är länk till en gammal tråd med bild på min förångare:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24168.msg235628#msg235628
/Fredrik
Skrivet av: Guten
« skrivet: 28 december 2009, 08:16:17 »

Efter en avfrostning,och ca en kvarts värmedrift,bör man se ett eller två distingta
horisontella frostfria fält över förångaren,klassiskt tecken på kylmedelsbrist.
Vilket brukar resulterar i högre hetgastemp.
Skrivet av: Fredrik O.
« skrivet: 28 december 2009, 07:51:31 »

Tack för alla svaren!

Byt avfrostningsuret så kommer den att fungera igen . Det är inget vanligt fel men det händer att dom går sönder .

ctc är en riktig värmepump och har absolut inget kappilär rör som reglering .

Det blir väl att ringa CTC idag (om de jobbar i mellandagarna) och be dem skicka ett nytt avfrostningsur. Detta bör väl gå på garantin då det är fortfarande mindre än ett år sedan driftsstart.

Jag skrev att det gick ett kappilärrör från avfrostningsuret i mitt förra inlägg. Är ingen expert på kylfacktermer men helt riktigt så ska där sitta en bulb i ändan på detta.

Hej,FredrikO,tack för bilden,var det bara 2/3 av förångaren som blev frostbelagd?
Något ofrostat fält över förångaren?
Det kan då tyda  på kylmedelsbrist.

På min 107'a börjar alltid isbildningen som två horinsontella "streck" varav ett är strax över och ett strax under mitten på förångaren.
Dessa växer sedan ihop samt mot förångarens övre och nedre kant. Vid normal drift när avfrostningen fungerar så når de aldrig till över/underkant av förångaren innan avfrostningen sker.
I går med 3 timmars kontinuerlig körning utan avfrostning, 5 graders utetemp och fuktig luft byggde det på så att 2/3delar mitt på förångarens baksida var så nerisade att där var runt 5mm påbyggt.
Tittade man genom fläkten i på förångaren så såg det ut som där var is(ser mer ut som snö) ända ut i hörnen.

Syns inga bubblor i siktglaset men kan man mäta fram att där är rätt mängd gas i systemet? Jag har möjlighet att låna manometerställ.

vid "hög hetgas" är en av åtgärderna att flytta givaren ut på förångaren.... (numera är den placerad så från fabrik) tidigare var den placerad i "maskinrummet".... (nr 3) men detta kan man få hjälp och råd av CTC-direkt!!
SvenE
Min EcoAir 107'a är tillverkad hösten 2008. Där sitter en "bulb" faststrippsad med buntband på förångaren, vet ej om denna är till avfrostningsuret.

/Fredrik
Skrivet av: Guten
« skrivet: 28 december 2009, 06:59:03 »

Hej SvenE,Nej flytta hetgasgivaren ut på på förångaren hjälper inte,måste vara något annat
du menar.


Hej cocacola,Tycker ctc kör med höga temp överlag,fattar inte vitsen med det,blir ju bara
skit,instabil drift,låg verkningsgrad? Bra tips från en gammal kylteknik lärare,för snabbdiagnos
av kyl/värmeanläggning,kan du hålla handen på komp 30sek utan att bränna handen vid drift,och
att sugröret in till komp,är kallt +2-2gr,ska va blött eller lite frost,sista 5cm in till komp.
Då mår anläggningen i stort sett  bra,stämmer ganska bra faktiskt.
Personligen skulle jag inte vilja ha högre hetgastemp än 70gr,kondensering 45gr,sen verkar den
hoppa upp till 55gr i grundinst,efter vart fjärde stopp?sen får man väl helt enkelt spetsa med
med elpatron i pannan? Rätta mig om jag har fel,och motivera gärna
Vilka är fabriksinställn börtemp,hur har du inställt.Mvh/Guten
Skrivet av: SvenE
« skrivet: 28 december 2009, 01:09:55 »

vid "hög hetgas" är en av åtgärderna att flytta givaren ut på förångaren.... (numera är den placerad så från fabrik) tidigare var den placerad i "maskinrummet".... (nr 3) men detta kan man få hjälp och råd av CTC-direkt!!

SvenE
Skrivet av: Guten
« skrivet: 27 december 2009, 22:26:52 »

Hej,FredrikO,tack för bilden,var det bara 2/3 av förångaren som blev frostbelagd?
Något ofrostat fält över förångaren?
Det kan då tyda  på kylmedelsbrist.
Det borde finnas en givare,termistor,termostat,som mäter lufttempen in över förångaren
till när avfrostningen ska starta,kanske kapilärröret?

Du "erp" lite taskig ton från dig,du som verkar veta vad du talar om.
Kan inte du förklara för mig och andra,hur Eco Air 107 är tekniskt uppbyggd?
Tempinställningar,kondensor typ,cop?
Till mig som bara skriver en massa smörja,utan att ha en aning om vad jag pratar om?

Nisse-Gurra,nej inte förångningstemp.
Skrivet av: Fredrik O.
« skrivet: 27 december 2009, 20:02:51 »

Jaha då kanske jag hitta felet!!

Jag gav mig på en felsökning i förmiddags. Hittade inget som verkade trasigt eller löst.

Gjorde en nollställning av det hetgasfelet som inträffade någon gång i gårkväll och skrev sedan ner temperaturerna med ca 15min mellanrum från Ecoelens display. Jag hade dessutom apterat min Fluke rörprobe på hetgasröret i VP'n för att kolla så hetgasgivaren visade rätt temperatur (vilket den gör). För den som orkar läsa har jag försökt att bifoga excellfilen med de avlästa värdena här.

Efter lite röj i garaget och varmkörning av hobbybilarna så kunde jag konstatera att efter 2 timmar kontinuerlig körning började förångaren bli rejält nerisad.
Efter ca 2½ timmer körning så började EcoEl koppla in elvärme för att kunna hålla temperaturen.
När VP'n kört kontinuerligt i 3 timmar utan avfrostning så var förångaren täckt till 2/3 av ett 5mm tjockt skit av is/snö och nästan helt tät. Hetgasen var dessutom över 120 gr och på väg upp.
Jag gjorde en "tvångsavfrostning" genom att koppla bort nollan till fläkten och koppla in nolla till MV till 4-vägsventilen. (4-vägsventilen funkar alltså perfekt)
Det tog ca 5-6min att frosta bort all is.
Kopplade därefter tillbaks fläkten igen och VP'n började producera värme igen.
Efter ytterligare 2 timmar så bestämde jag mig för att göra om proceduren igen med avfrostningen.

Min EcoAir avfrostar alltså inte av sig själv!

Avfrostningsuret (det kretskort som sköter avfrostningen och sitter överst i EcoAirs elskåp) har 4 kabelanslutningar. 1- fas till kortet från samma utgång på A1 reläkort som startar kompressorn samt matar fas till MV till 4-vägsventilen. 2- nolla in till kortet. 3- nolla ut till fläktmotorn (från NC utgången på kortet). 4-nolla ut till MV till 4-vägsventil. Kortet växlar alltså mellan att ge nolla till fläkten eller nolla till MV. Kortet har dessutom ett kapilärrör som går in i isoleringen ovanför elskåpet i EcoAir och känner av någon temperatur.
Varken styrkortet i EcoEl eller EcoAir bör kunna ha någon inverkan på avfrostningen utan denna styrs alltså endast från detta kort.

Antar att mina hetgaslarm beror på bristen av avfrostningar.

För att få skiten att gå så länge gjorde jag en MacGyver med ett växlande relä och en julbelysningstimer vilken jag programerade att dra växelreläret i 6 min var annan timme och därigenom avfrosta.

Är det vanligt att avfrostningskortet pajjar eller är det någon annat som spökar i min VP.

Mvh
Fredrik
Skrivet av: Diesel2005
« skrivet: 27 december 2009, 17:24:34 »

Lutningen höjer jag till 55. Ändrar oxå extra vv både tid till 60min och värme till 60 ºC, det var dom jag kalla värderna.
Skrivet av: erp
« skrivet: 27 december 2009, 16:28:01 »

Vilka värden är det du ändrar, när du går ifrån fabriksinställningarna?
Huskurvan måste du ju ändra, om du inte har sådan tur, att fabr inst har helt rätt kurva för dig.

//Ronnie
Skrivet av: Diesel2005
« skrivet: 27 december 2009, 16:01:14 »

Som sagt, jag har haft samma problem ett par dagar nu. Så nu imorse stängde jag av VP och gick över till elpanna. Därefter stängde jag av pannan på arbetsbrytaren. väntade någon minut och startade igen. Gick in i menyn och hämtade fabriksinställningarna. Det enda jag ändrade var huvudsäkringen. Så har den stått idag och då har avfrostnigen fungerat. Men så fort jag har ställt in mina värden och lutning så har problemet med hög hetgas och icke fungerande avfrostning återkommit. Haft -7 hela dagen.
Skrivet av: tomtom
« skrivet: 27 december 2009, 12:05:05 »

Hej!

Kolla i "aktuell driftinfo" vad "VP ute" visar.
Visar den över 10 ºC går fläkten på lågfart
och avfrostar ej.

MVH
Skrivet av: erp
« skrivet: 27 december 2009, 10:52:17 »

Det är R407C, och hetgaslarmet ska stå på 130ºC. Min pump kör alltid vid den här tiden på året med en hetgastemperatur runt 125º i slutet av körningarna.
]quote

Det var en konstig anläggning?R407C har sin kritiska temp vid ca:70gr,över detta
får man ett okontrollerbart förlopp på gasen.Häftigt överhettad ånga?
Oljan till denna Kompressor klarar max 120gr,då börjar den att spjälkas,med komp haveri som
följd.

Det är nog ingen konstig anläggning. Däremot är det väl konstigt att vissa skriver en massa smöja, utan att ha en aning vad de pratar om.
EcoAir jobbar normalt vid 100-130 grader på hetgasen, och den larmar först vid 130º, det är alltså helt normalt med hetgastemperaturer över 100º.

//Ronnie
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 27 december 2009, 09:21:36 »

Enligt spec,skall högtryckpressostaten slå från vid 29bar
motsvarar ca:65gr.För denna pump.
Den här hetgasgivaren var sitter den?Måste sitta precis där gasen lämnar kompressorn?
Talar inte du om förångninstemp ?
Skrivet av: Fredrik O.
« skrivet: 27 december 2009, 09:04:30 »

Enligt spec,skall högtryckpressostaten slå från vid 29bar
motsvarar ca:65gr.För denna pump.
Den här hetgasgivaren var sitter den?Måste sitta precis där gasen lämnar kompressorn?

Nr 13 på bilden är hetgasgivaren. Nr 8 är HT pressostaten.

Den dåliga bilden är lånad från nätet.

/Fredrik
Skrivet av: Diesel2005
« skrivet: 27 december 2009, 07:57:19 »

Har precis samma fel som dig. Samma pump också. Har fungerat felfritt men nu efter en period med kallare väder har avfrostningen inte fungerat. Jag kopplade ifrån VP igår och la en press över VP och satte in en värmefläkt så att all is på kylelementet tinade bort. Efter det gick den 3-4 timmar utan problem med en hetgas runt 80-90 gr innan den hade isat ihop igen. Går det att manuellt köra avfrostning från displayen på elpannan? Vad styr avfrostningen?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 27 december 2009, 01:05:09 »

Enligt spec,skall högtryckpressostaten slå från vid 29bar
motsvarar ca:65gr.För denna pump.
Den här hetgasgivaren var sitter den?Måste sitta precis där gasen lämnar kompressorn?
Skrivet av: Fredrik O.
« skrivet: 26 december 2009, 23:08:48 »

Vad har du för temperatur...

på VPin när du får larm?
Strax före pumpen stoppade i eftermiddags kollade jag på displayen och vid en hetgastemp på 124 grader var VPin 42 gr och VPut 45gr.
Detta vid en utetemp på ca 4gr, duggregnoch en anmärkninsvärt nerisad förångare.
CTC's orginalinställning för hetgaslarmet är 130 gr.

Kan det vara brist på gas trots att det inte syns bubblor i siktglaset under körning?
Kan 4-vägsventilen bråka så att VP'n inte kör avfrostning?

Jag har ingen aning om vad som är rätt eller fel vad gäller R407C och temperaturer men man får hoppas att CTC har haft någon aning om vad de sysslade med när de tog fram denna modell av VP.

/Fredrik
Skrivet av: Guten
« skrivet: 26 december 2009, 22:55:50 »

Det är R407C, och hetgaslarmet ska stå på 130ºC. Min pump kör alltid vid den här tiden på året med en hetgastemperatur runt 125º i slutet av körningarna.
]quote

Det var en konstig anläggning?R407C har sin kritiska temp vid ca:70gr,över detta
får man ett okontrollerbart förlopp på gasen.Häftigt överhettad ånga?
Oljan till denna Kompressor klarar max 120gr,då börjar den att spjälkas,med komp haveri som
följd.
Vad har man då för kondenseringstemp?Vätsketemp vid strypventilen?
Kan inte vara mycket till verkningsgrad här? Sc:,h
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 december 2009, 21:42:35 »

Hej Kan inte denna pump specifikt,antar att det är R407A köldmedia?
Du har ett allvarligt fel på denna pump,rent av livsfarligt,128gr! innan högtryckspressostaten
slår av?måste vara felinställt,borde slå ifrån vid 65gr max.
Låt anläggningen stå frånslagen,vad du gör.Vid denna temp smörjer inte oljan i kompressorn.
Ring efter kyltekniker snarast,så han kan lokalisera felet,hoppas kompressorn inte
tagit skada nu.
Det är förångaren som finns ute och är nedisad,tror inte att felet har med avfrostningen att göra.
Det är R407C, och hetgaslarmet ska stå på 130ºC. Min pump kör alltid vid den här tiden på året med en hetgastemperatur runt 125º i slutet av körningarna.

//Ronnie
Skrivet av: Guten
« skrivet: 26 december 2009, 19:56:35 »

Hej Kan inte denna pump specifikt,antar att det är R407A köldmedia?
Du har ett allvarligt fel på denna pump,rent av livsfarligt,128gr! innan högtryckspressostaten
slår av?måste vara felinställt,borde slå ifrån vid 65gr max.
Låt anläggningen stå frånslagen,vad du gör.Vid denna temp smörjer inte oljan i kompressorn.
Ring efter kyltekniker snarast,så han kan lokalisera felet,hoppas kompressorn inte
tagit skada nu.
Det är förångaren som finns ute och är nedisad,tror inte att felet har med avfrostningen att göra.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 26 december 2009, 19:51:16 »

Vad har du för temperatur...

på VPin när du får larm?
Skrivet av: Fredrik O.
« skrivet: 26 december 2009, 18:51:37 »

Hej,
Då har min Eco Air 107 med Eco El 1550 innedel kört nästan ett år. Startades upp efter egeninstallation i början av januari 2009.
Enda strulet hittills har varit problemet i början med utlöst motorskydd till kompressorn vilket löstes smidigt genom att CTC skickade mig ett nytt mjukstarts-/motorskyddskort vilket är mer tolerant mot elverkets frikostiga spänningsvariationer på elnätet.

Men......
I början av november hade VP'en stoppat på "Hög hetgastemperatur" vilket jag återställde utan åtgärd och sen snurrade det på igen tills samma larm kom igen. Då jag även denna gång hade fullt upp med annat så blev det en reset och VP'en gick igen.
Totalt har detta fel dykt upp ungefär 5ggr sedan början av november med minst någon vecka mellan gångerna.
Idag hade den stoppat igen på samma fel vilket jag återställde vid lunchtid innan vi åkte på julrea. När vi kom hem var felet åter där alltså efter bara några timmar. Jag nollställde igen och var inne och käkade. När jag kom ut igen efter ca en timme för att kolla upp det hela så körde VP'n fortfarande men displayen på Ecoelen visade en hetgas temp på 124 grader. Jag tog av luckan på VP'en men kunde inte se något direkt tokigt. Kunde inte se några bubblor i tittglaset men om man lyste in i det med en ficklampa kunda jag ana något som susade förbi (som svaga skuggor). Kondensorn (så heter väl kylelementet bakom fläkten?)var duktigt igenisad. Efter en kvart stoppa den igen på hetgasfelet (visade då 128grader på dispalyen). Vid kontroll av tittglaset strax efter stoppet så rusade det förbi en massa bubblor under några sekunder vilket tyder på att där är gas som det ska.

Vad kan detta fel bero på?
Kan VP'n glömma att avfrosta? Funderar nu i efterhand på att jag inte hört någon avfrostning på länge vilket man brukar när man är ute i garaget strax intill och pular.
Idag är det ca 4 grader ute och duggregn vilket kanske gör att det lättare fryser på??
Mvh
Fredrik

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!