Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med ojämn värme  (läst 9027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med ojämn värme
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2010, 20:00:19 »
Du ställer in kurvan under "inställningar-->Inst Husparametrar-->Lutning resp Justering".

Det är den inställda kurvan som ger framledningstemperaturen vid aktuell utetemperatur.
Utetemperatur respektive framledningstemperatur kan du inte ställa in själv, dom bestäms av systemet via inställd huskurva.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad er_jocke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med ojämn värme
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2010, 20:06:02 »
Du ställer in kurvan under "inställningar-->Inst Husparametrar-->Lutning resp Justering".

Det är den inställda kurvan som ger framledningstemperaturen vid aktuell utetemperatur.
Utetemperatur respektive framledningstemperatur kan du inte ställa in själv, dom bestäms av systemet via inställd huskurva.

//Ronnie

men helt seriöst så har jag ingen sån meny i min ctc det är en 03a. det jag kan ändra är framledningstem o yttertemp o inner temp
« Senast ändrad: 09 februari 2010, 20:09:05 av er_jocke »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med ojämn värme
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2010, 21:16:10 »
Ok, då vet jag inte hur din anläggning funkar.
Du får väl lusläsa manualen, eller hoppas på att någon här kan komma med tips.
Har du ingen givare för utetemperaturen?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad er_jocke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med ojämn värme
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2010, 21:27:04 »
Ok, då vet jag inte hur din anläggning funkar.
Du får väl lusläsa manualen, eller hoppas på att någon här kan komma med tips.
Har du ingen givare för utetemperaturen?

//Ronnie

jo har en givare som heter yttertemp och den har jag ställt på 22 så den stänger av värmen när det är 22grader ute, och så oom jag har läst till mig så ska man justera framledningstem kontra yttertemp. igår börja ett annat fel, hetgas givar larm, och när läte om det så skulle man kolla cirk pumpen till höger i mittfall så den var rätt hastighet på o det var den. men när ja kände på pumpen så var den jätte varm men röret som går igenom var bara ljumet o bringe pumpen var kall, skulle inte du eller någon annan som läser kunna känna på sin bärvärme pump och röret som går igenom när kompressorn går o se om det skilljer mycket i tem mellan pump o rör, hetgas röret blir ju farm som bara den,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!