Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oseriös entreprenör - har borrat men ej installerat - vad göra?  (läst 19152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag beställde en av de pumpar de skulle få in på lager i slutet av oktober ifjol, sen skulle det dröja två månader innan de fick in nya pga att efterfrågan var stor. På pumpen står dock produktionsdatum 2013-12...
?

/D

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De hade beställt in två Daikin Evolution till deras eget lager som skulle komma i oktober varav jag reserverade den ena, om jag inte hade gjort det så skulle jag behöva vänta två månader på installationen, för att leveranstiden då var så lång. Det var beskedet jag fick i oktober. I och med att det dröjde mer än två månader innan de kunde komma och installera och maskinen tillverkades i december så börjar man ju fundera på sanningshalten i det.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet ej huruvida de fick någon maskin lev i Okt då produktionen startade då.
Hur fungerar maskinen?
Blev installationen bra ?

Häls
D

Utloggad 140112

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mycket intressant tråd. Det är mitt företag som installerat denna värmepump och jag måste säga att jag fasoneras över hur det resoneras runt hur betalningen ska gå till.
Jag är också lite intresserad av vad du menar med att installationen blev som du "förväntat " dig, är det bra eller dåligt?. Både du och jag vet ju förutsättningarna för denna installation och vad som var avtalat innan (hur det skulle se ut och vad som skulle finnas framdraget). Du har fått din värmepump installerad enligt vad du och jag kom överens om på plats och du vet att rummet som pumpen skulle stå i inte uppfyllde det som vi var överens om innan, och vi gjorde det bästa av situationen.
Min fråga är hade rummet varit mer färdigt om vi levererat pumpen tidigare?

Jag tycker inte att vi på något sätt förtjänar dina nedlåtande kommentarer m.m. då vi försökt vara dig behjälplig och varit tydliga med villkor och avtal.
 
 Vad det gäller betalning sÃ¥ är det precis som du skriver att vi avtalat om Wasa som vi använder för vi känner oss trygga med den lösningen och det du skriver om att det skulle betalas ut pengar i förskott m.m. är rent skitsnack det vi ville var att du skriver under alla avtal innan installation och sedan skickar vi in Wasa avtalet efter avslutad installation inget annat och avgiften för dig är 35kr i aviavgift resten stÃ¥r vi för. När du började backa pÃ¥ det dÃ¥ blev jag lite fundersam om varför men tänkte ok om du betalar enligt avtalet som du beskrivit sÃ¥ är det ok eftersom du har en god ekonomi. Vi kollar självklart upp alla kunder innan installation och i ditt fall var den mer än godkänd sÃ¥ Wasa har inget med kunden ekonomi att göra. Betalningen frÃ¥n dig fungerade jättebra och alla pengar kom oss tillhanda enligt ök. Jag ser Wasa som en trygg lösning bÃ¥de för kunden och oss dÃ¥ dom ser till sÃ¥ att vi fÃ¥r betalt för nerlagt jobb/material och kunden fÃ¥r det som han har beställt och skulle det uppstÃ¥ en tvist här sÃ¥ behöver inte nÃ¥gon känna sig lurad innan ärendet är utrett och det kommit fram vem som har rätt eller fel. Det finns lika mÃ¥nga fall av oseriösa företagare som lurar kunder som det finns kunder (privatpersoner) som lurar företag pÃ¥ material m.m. sÃ¥ att kasta skit pÃ¥ edera är inte intressant tycker jag men hitta lösningar som skyddar bÃ¥da frÃ¥n bedrägerier är väldigt intressant dÃ¥ jag tror dom flesta bara vill ha en bra värmelösningen eller göra ett bra jobb och det finns nÃ¥gra fÃ¥ som vill förstöra.

Under resans gång har jag vid flera tillfällen påpekat för dig att om vill anlita någon annan så ska du göra det, jag sa upprepade gånger att du ska välja den som du har förtroende för, och du sa till mig att du ville ha någon som var ansluten till säkervatten vilket vi inte är, så du hade alla möjligheter att ta någon annan och bara betala det jobb som redan var utfört d.v.s. borrningen.

Nu är ju som sagt din bergvärmepump installerad och jag hoppas du får mycket nytta av den.


MVH
 

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Vi får ju sällan se båda sidorna av myntet..

Nu kom det en sida till på myntet.. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 140112

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
läste det sista som var skrivet om "sanningshalten"

Som du skriver så började pumparna levereras från Daikin i oktober och då sa dom att vi vet inte hur tillgången kommer se ut just nu. Vi fick våra första maskiner som vi självklart började montera var efter våra kunders energihål var färdiga och när ditt energihål var borrat och vi skulle installera din maskin så började våra diskussioner om betalning m.m så tiden gick. När vi väl kommit överens om ett installationsdatum så fick du den maskinen som då fanns hemma och Daikin hade nu heller inget problem att leverera nya maskiner. Så även detta påhopp förstår jag inte du valde installationsdatum och vi gick dig till mötes och kom och installerade på den dagen du bestämde eller var det inte så?


MVH   

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Saken är väl utagerad nu....eller?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!