Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt 490 udda bekymmer  (läst 3371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bepees

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt 490 udda bekymmer
« skrivet: 24 januari 2014, 19:33:37 »
Halojsan. Mitt första inlägg här på forumet.
Har ett bekymmer med min ivt 490.
 Häromdagen rengjorde jag spillkoppen och rören frÃ¥n diverse smuts.
Såg då att trycket påmanometern var lite lågt, ca 1 bar. Höjde det då till ca 1.7 bar vilket installatören ställde den röda pinnen på. Idag kollade jag trycket igen och såg då att trycket låg på 2.2 bar. Öppnade ventilen för att sänka trycket.MEN!!det går inte. Har spolat ganska friskt men trycket ligger kvar. Vad gör man åt det? Vad kan hända om trycket ligger för högt? Såg även att avstängningskranen för tappvattnet står öppen. Är det rätt? Hade som en gele i spillkoppen och i rören. Hur blir det så? Mycket nybörjarfrågor nu på direkten. Hoppas ni har några bra svar.

Med vänlig hälsning,
Bepees

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ivt 490 udda bekymmer
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2014, 22:05:46 »
Du öppnar inte på rätt ventil, den du öppnar på är märkt 9b inte sant? Den är till varmvattnet, det är den andra du ska släppa på. Du behöver i ett standard 1 1/2 plans eller 2 plans hus inte mer än 0,7-0,8b i värmesystemet. Varför din tekniker satt den på 1,7 vet jag inte, men bor du inte i ett 3 våningshus så är det inte nödvändigt :)

Varför trycket höjts är antingen att vattnet i ditt system blivit varmare(kallare ute?) och expanderat, eller att du inte drog åt påfyllningsventilen alt läcker. Jag gissar på det första.

Stillastående vatten i rätt temperatur bildar mögel och diverse andra sköna föreningar(titta ner i din golvbrunn någon gång=) kan ibland uppfattas som gele. Inte att förväxla med geleråttor, dessa är ofta röda... :)
« Senast ändrad: 24 januari 2014, 22:10:50 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Bepees

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 udda bekymmer
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2014, 09:30:31 »
Du öppnar inte på rätt ventil, den du öppnar på är märkt 9b inte sant? Den är till varmvattnet, det är den andra du ska släppa på. Du behöver i ett standard 1 1/2 plans eller 2 plans hus inte mer än 0,7-0,8b i värmesystemet. Varför din tekniker satt den på 1,7 vet jag inte, men bor du inte i ett 3 våningshus så är det inte nödvändigt :)

Varför trycket höjts är antingen att vattnet i ditt system blivit varmare(kallare ute?) och expanderat, eller att du inte drog åt påfyllningsventilen alt läcker. Jag gissar på det första.

Stillastående vatten i rätt temperatur bildar mögel och diverse andra sköna föreningar(titta ner i din golvbrunn någon gång=) kan ibland uppfattas som gele. Inte att förväxla med geleråttor, dessa är ofta röda... :)

Tack för ditt svar :)
Den ventilen jag vridit på är den som sitter bredvid manometerklockan och precis ovanför spillkoppen. Är den till varmvattnet? Tycker inte att det ser ut så med de rören som går där. Det sitter ju en ventil ganska högt upp i anslutning till varmvattentanken men den har jag inte vridit på. den verkar inte ha något samband eftersom den sitter i anslutning till en slang som leder ut i spillkoppen. Vilken ventil ska jag öppna för att sänka trycket?

Kan tänka mig att det är det tryckhöjningen beror på. Att det blivit kallare alltså. Jo teknikern som var här ställde in den röda nålen på 1.7 bar på manometerklockan.

Det var tur att jag avstod från att smaka på gelen då hade kunnat få intressanta följder

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt 490 udda bekymmer
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2014, 09:43:39 »
Ventilen för värmesystemet sitter uppe till vänster och den för tappvattnet nere vid påfyllnings-/avstängningsventilen.

Sidan 8 i manualen:
doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandledning_IVT490.pdf
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 09:46:39 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 623
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!