Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flera klimatsystem, Nibe 1245  (läst 11344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Flera klimatsystem, Nibe 1245
« skrivet: 13 augusti 2010, 16:50:08 »
Tjo!
Det här med flera klimatsystem, hur fungerar det?
Jag skissar, högst teoretiskt, på ett framtida system med bergvärme (ut med luft/vatten och vedpanna och skit, in med säker trygg värme som funkar även om det är kallt ute), och ställs då inför dilemmat:

1. Huset har radiatorer till största delen.
2. Nytt badrum och tvättstuga, samt utbyggnad med kök i kommer ha golvvärme.
3. Källaren kommer efter renovering ha golvvärme, men ska hålla lägre temp än bostadsdelen.
4. Garage kommer ha golvvärme, och ska kunna hålla en varierad temperatur, beroende på om man tänker vara där eller inte.

4 klimatsystem, voila!
Men hur funkar det? Shuntar? Alltså typ halvflytande kondensering? Massor av cirkpumpar kors och tvärs? Blir det stans mest avancerade värmesystem?
Det här med intermittent drift av värmebärarpumpen, kan det vara nåt isåfall, köra alla cirkpumpar på denna intermittenta drift, dvs att dom bara går när kompressorn går?

Jag bara teoriserar.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2010, 19:59:50 »
Borde det inte räcka med en cirkpump (värmepumpens) för radiatorerna, och en shuntgrupp med egen cirkpump för all golvvärme.
Kör sedan ut en högre temp via kurva 1 till radiatorerna, och en lägre via kurva 2 till golvvärmen.
I de rum du vill ha kallare än i det varmaste golvvärmevärmda rummet låter du termostater reglera värmen efter behov.
I övrigt styr du allt via utegivare och en centralt placerad innegivare.

Skall tillägga att jag INTE är inläst på Nibe 1245:s reglerdator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2010, 15:53:30 »
Mm, eller separata shuntgrupper under radiatorkretsen, men säg att man vill ha lite komfortvärme under klinkern i badrummet eller i källaren eller på betonggolvet i garaget när man ska ligga och kräla under nåt fordon, medan man inte har nån värme på radiatorkretsen, hur gör man då då? Jag menar, nån finurlig lösning har dom säkert tänkt sig med dom där "flera klimatsystemen", men jag förstår inte riktigt hur.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2010, 22:48:23 »
Hej!

Jag har tre klimatsystem på min 1145:a men för ditt behov så tycker jag Rickards förslag borde funka utmärkt. Det är pumpens interna klimatsystem som räknar gradminuterna så det måste således kopplas mot den krets som kräver högst framledningstemp (radiatoerrna i ditt fall), sätt avstängningsventiler till radiatorkretsen som du stänger på sommaren.

Det är troligen mer användarvänligt att reglera värmen i dina slingor mha termostater än att behöva fippla med inställningarna i pumpen.

Misstänker att du kommer behöva en volymtank ocksÃ¥.  :D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2010, 08:54:21 »
Mm, eller separata shuntgrupper under radiatorkretsen, men säg att man vill ha lite komfortvärme under klinkern i badrummet eller i källaren eller på betonggolvet i garaget när man ska ligga och kräla under nåt fordon, medan man inte har nån värme på radiatorkretsen, hur gör man då då? Jag menar, nån finurlig lösning har dom säkert tänkt sig med dom där "flera klimatsystemen", men jag förstår inte riktigt hur.

Varje klimatsystem har ju en egen pump, en egen shunt och en egen framlednings- och innegivare: Nibe ECS-40 Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Som jag förstår ditt hus blir det väl två klimatsystem: Ett för radiatorerna, då de behöver högre framledning och förmodligen en annorlunda kurva mot golvvärmen. Sen ett annat system för golvvärmen, där du stryper källaren med en kran eller termostat - t ex i en fördelarstock - eftersom du vill ha en lägre temperatur där. Likadant med garaget, en strategiskt placerad kran. Sen ska väl hela baletten justeras efter varmaste rummet i varje system antar jag...

Typ...?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2010, 10:37:17 »
Varje klimatsystem har ju en egen pump, en egen shunt och en egen framlednings- och innegivare: Nibe ECS-40 Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Som jag förstår ditt hus blir det väl två klimatsystem: Ett för radiatorerna, då de behöver högre framledning och förmodligen en annorlunda kurva mot golvvärmen. Sen ett annat system för golvvärmen, där du stryper källaren med en kran eller termostat - t ex i en fördelarstock - eftersom du vill ha en lägre temperatur där. Likadant med garaget, en strategiskt placerad kran. Sen ska väl hela baletten justeras efter varmaste rummet i varje system antar jag...

Typ...?
Nej, det är bara det första systemet som räknar gradminuter! Vilket som jag skrev i min post tidigare måste sitta mot den krets som kräver högst framledningstemp. Övrga klimatsystem som adderas shuntar ner tempen efter egen värmekurva.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2010, 17:41:19 »
Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Nej, det är bara det första systemet som räknar gradminuter! Vilket som jag skrev i min post tidigare måste sitta mot den krets som kräver högst framledningstemp. Övrga klimatsystem som adderas shuntar ner tempen efter egen värmekurva.

Det är ju självklart, nu när du skriver det  :-[
Hur påverkar rumsgivarna gradminutrarna? Inte alls?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2010, 01:43:12 »
Nej, en rumsgivare påverkar inte gradminuter mer än indirekt (påverkan på energiförbrukning) genom att den (fin)justerar framledningstemperaturen så att inställd inomhustemperatur uppnås.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2010, 08:03:15 »
Rumsgivarna finjusterar börvärdet för framledningstemp, och detta innebär också att gradminutberäkningen blir annorlunda.
Behövs det mindre värme i huset så justerar rumsgivaren ned börvärdet, och gradminutregleringen räknar då också långsammare upp värdet, vilket gör att man får längre stilleståndsperioder på kompressorn än om man kört utan rumsgivare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2010, 09:44:21 »
Rumsgivarna finjusterar börvärdet för framledningstemp, och detta innebär också att gradminutberäkningen blir annorlunda.
Behövs det mindre värme i huset så justerar rumsgivaren ned börvärdet, och gradminutregleringen räknar då också långsammare upp värdet, vilket gör att man får längre stilleståndsperioder på kompressorn än om man kört utan rumsgivare.
Precis, det var det jag menade med indirekt pÃ¥verkan - fast uttryckte det lite mer pedagogiskt  Thumbsup
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #10 skrivet: 29 december 2010, 11:45:42 »
Lyfter en gammal tråd....

Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.
Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?
Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.
Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #11 skrivet: 29 december 2010, 12:26:41 »
Lyfter en gammal tråd....

Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.
Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?
Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.
Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.


Det där går att lösa med flera klimatsystem, men i ditt fall kan det nog bli lite komplicerat, eftersom de sekundära klimatsystemen alltid är beroende av att det primära systemet håller samma eller högre temperatur. Om VP slutar tillverka värme till det primära systemet, så kallnar det sekundära också.
Man kanske skulle kunna köra pannan mot en tank och installera två sekundära klimatsystem...?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2011, 16:19:35 »
Lyfter en gammal tråd....

Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.
Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?
Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.
Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.


Det där går att lösa med flera klimatsystem, men i ditt fall kan det nog bli lite komplicerat, eftersom de sekundära klimatsystemen alltid är beroende av att det primära systemet håller samma eller högre temperatur. Om VP slutar tillverka värme till det primära systemet, så kallnar det sekundära också.
Man kanske skulle kunna köra pannan mot en tank och installera två sekundära klimatsystem...?

Problemet är att VP stänger av cirk.pumparna när den slutar producera värme. IsÃ¥fall fÃ¥r man ställa in den sÃ¥ den inte slutar med det, första klimatsystemet är  tanken och sedan de tvÃ¥ andra är radiatorer och golvvärme, men det kommer innebära att man har en cirkpump som stÃ¥r och gÃ¥r hela sommaren till ingen nytta.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2011, 08:31:36 »
Tänkte inte köra hela sommaren men om man har värmen på tills det blir 17 ute funkar det väl ?
men om man kör ut 20-23 graders vatten så kanske det räcker för golvvärmen, det går väl att knäcka till kurvan.
Jag får väl prova och rapportera tillbaka ( om det blir en Nibe)



Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2011, 22:39:12 »
Tänkte inte köra hela sommaren men om man har värmen på tills det blir 17 ute funkar det väl ?
men om man kör ut 20-23 graders vatten så kanske det räcker för golvvärmen, det går väl att knäcka till kurvan.
Jag får väl prova och rapportera tillbaka ( om det blir en Nibe)

Ja, det är ju bara att testa sig fram och du kan knäcka kurvan som det behagar. Varje klimatsystem har sin egen kurva.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!