Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite ditt och datt  (läst 4158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael

  • Gäst
Mikael
Lite ditt och datt
« skrivet: 11 oktober 2004, 12:01:58 »
Jag har en "gammal" (12 Ã¥r) bergvärmeanläggning (IVT Focus 06) med 78 meter aktivt hÃ¥l (10l/tim).  Pumpen är dockad mot en gammal CTC el/kombi-panna.  Nuvarande Ã¥rsförbrukning inkl. hushÃ¥llsel ca 18000 kWh.  Har nÃ¥gra frÃ¥gor om installationen och om framtiden...

1.  Pumpen gÃ¥r pÃ¥ vid ca 50 grader och stoppar vid 55.  Elpannans vv-beredare är satt pÃ¥ 70 grader.  Vp:n används väl inte alls för vv dÃ¥?  Möjligtvis som ett varmt hölje för varmvattnet, men pannan är väl inte konstruerad sÃ¥ antar jag.

2.  Jag har en switch (markerad IVT-T SPECIAL) med tvÃ¥ lägen MANUELL och AUTO.  Den är väl för att styra om jag vill att pumpen skall koppla in tillskott eller inte.  Vilka regler styr när tillskottet kopplas in?

3.  Med en gammal pump sÃ¥ funderar man ju lite pÃ¥ framtiden när man nÃ¥gon gÃ¥ng skall byta ut pumpen.  78 meter är ju lite snÃ¥lt med dagens mÃ¥tt.  Min 6 kW pump fÃ¥r nästan ersättas med en 5 kW pump (eller till och med 4???), eller hur?  Men driftekonomiskt borde det inte göra nÃ¥gon skillnad, dvs den gamla pumpen ger högre effekt men pga lägre verkningsgrad sÃ¥ är en större andel tillskjuten el, medan en ny pump med lägre effekt fÃ¥r använda tillskottet oftare, men Ã¥ andra sidan använder mindre andel tillskjuten el för pga högre verkningsgrad?

4.  Om jag t.ex. installerar frÃ¥nluftsÃ¥tervinning (har redan mekanisk frÃ¥nluft) med en FML30/VBX och eventuellt frikyla pÃ¥ sommaren, laddar det hÃ¥let tillräckligt för att man även i fortsättningen skulle kunna ha en 6 kW pump?  Ã„r det ett ekonomiskt alternativ till att borra ett tvillinghÃ¥l?

5.  En del värmepumpar har ju varmvattenberedare medan andra (CTC) har genomströmningsvärmare.  Vi använder inte speciellt mycket varmvatten i det huset (sommarbostad egentligen, men är där varje helg+lov).  I det läget sÃ¥ borde väl en genomströmningsvärmare vara mer ekonomiskt?  Hur fungerar genomströmningsvärmarna?  Antar att en elpatron fÃ¥r gÃ¥ in och toppa Ã¥tminstone 10 grader eller sÃ¥?  Tappar man ev. vinst med genomströmningsvärmare där?


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite ditt och datt
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2004, 22:16:35 »
När du byter ska du överväga ett hål till eller billigaste lösningen lite ytjordvärme som komplettering tex 100- 200 meter. ja om din tomt tillåter det.
då kan du köpa en rejäl pump. Iofs om du använder det som fritidshus kan det va lite tveksamt ekonomiskt eftersom pumpen säkert räcker som grundvärme utan tillskott.??
Allt varmvatten fås ur en modern värmepump helt utan eltillksott.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Lite ditt och datt
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2004, 22:24:40 »
Tomten bestÃ¥r sÃ¥ gott som uteslutande av gnejs urberg, sÃ¥ ytjordvärme lär inte bli billigare än att borra misstänker jag.  Ã… andra sidan sÃ¥ slipper jag ju betala för 40m foderrör som vissa andra jag har sett fÃ¥tt göra...

Är det lika bra att beställa borrning redan nu och utnytta ROT-avdraget och ha hÃ¥let vilande där tills pumpbyte nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden ifÃ¥nkomligen blir aktuellt?  Ett 80-meters hÃ¥l skulle kosta runt 20,000:-, eller?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite ditt och datt
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2004, 22:35:46 »
Har du berg i dagen då blir det 6 meter foderrör!

Kolla pumpen snabbt som ögat den kanske är trött (tex utan köldmedia) då skyndar det kanske med bytet!!!
inte billigt med direktel!!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Lite ditt och datt
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2004, 22:52:35 »
Ser inga tecken pÃ¥ att pumpen hÃ¥ller pÃ¥ att rasa nu.   Ã… andra sidan vet jag inte direkt hur de tecknen skulle se ut (förutom om det börjar pysa otrevlig svart rök om den eller liknande).  Den är ju inte mer än12 Ã¥r, sÃ¥ den borde allt gÃ¥ ett tag till.  Hur kollar jag om pumpen är frisk?  De här äldre pumparna lämnar ju inte direkt nÃ¥got överflöd av information om hur de mÃ¥r eller vad de tycker om livet i allmänhet.

Du tror att det är bättre att lägga pengar pÃ¥ ett tvillinghÃ¥l än att satsa pÃ¥ en frÃ¥nluftsmodul (FLM30/VBX) och pÃ¥ sÃ¥ sätt kanske klara sig med ett kortare hÃ¥l?  Jag är lite skeptisk till om man verkligen fÃ¥r tillbaka all energin som frÃ¥nluftsmodulerna tar ifrÃ¥n frÃ¥nluften.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite ditt och datt
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2004, 23:01:41 »
Inte så lätt att se om pumpen är frisk, om du har tid o lust kan du börja logga. Att skriva av elmätaren tex varje månad är ovärderligt, men det tar ett år innan du har nåt att jämföra mot!

Temperaturen på stig o retur på kalla o varma sidan ger info om effekten. Men det är samma där man kan endast se om det ändras vartefter.

Jag tyckte väl spontant (utan att veta ett dyft) att du använde lite mycket ström!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Lite ditt och datt
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2004, 23:11:24 »
Varför tycker du att 18000 kWh är mycket ström?  Drar man av 5000 kWh schablonmässigt för hushÃ¥llsel, sÃ¥ blir det kvar 13000 kWh.  Varmvattnet värms (sÃ¥vitt jag förstÃ¥r det) av direktel och inte av pumpen alls.  En gammal pump är väl inte lika effektiv som dagens pumpar och dessutom arbetar den i 50-55 graders omrÃ¥de.  DÃ¥ fÃ¥r man nog vara glad om man kommer upp i en COP pÃ¥ 3.  Vad kan man hamna pÃ¥ för totalt energibehov?  Runt 30-35,000 kWh kanske?  Det är väl inte sÃ¥ farligt för en uppvärmd yta pÃ¥ 200 kvm + 100 kvm halvuppvärmd källare?
« Senast ändrad: 11 oktober 2004, 23:17:27 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite ditt och datt
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2004, 23:13:58 »
Vi menar nog samma sak. med en modern pump som fÃ¥ngar in även varmvattnet och sänkning när huset stÃ¥r tomt borde du komma ned rejält, under 10.000 totalt tror jag.  Men sÃ¥ länge det funkar är det knappast värst lönsamt!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Lite ditt och datt
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2004, 23:21:44 »
18000 kWh är med huset uppvärmt Ã¥ret runt.  Vi har inte haft fastigheten mer än ett halvÃ¥r än, sÃ¥ har inte haft tillfälle att sänka temperaturen speciellt när vi varit borta, även om jag har fixat fjärrstyrning för att kunna göra just detta och ändÃ¥ komma till ett varmt hus pÃ¥ helgen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite ditt och datt
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2004, 23:24:38 »
då förstår jag kanske du ligger helt rätt till våren!! onödigt med full värme när man inte är närvarande!
Finns det elpatron för värmen!? då kanske du kan ställa den jättelågt som frysvakt om värmepumpen lägger av!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Lite ditt och datt
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2004, 23:38:33 »
Ja, det finns elpatron för värmen, men den är numera styrd av pumpen som tillskott, sÃ¥ jag vet egentligen inte om den skulle gÃ¥ in om pumpen havererar.  Beror nog helt pÃ¥ hur pumpen havererar.  Men eftersom jag inte vet igÃ¥ngsättningsvillkoren för tillskottet, sÃ¥ är jag lite ovillig att slÃ¥ pÃ¥ det, men vi fÃ¥r se när det blir kallare, kanske tillskottet behövs i vilket fall som helst dÃ¥.

Jag har ju väderstation i huset också med inomhus/utomhus-temp som jag kan avläsa via Internet, så jag har ju möjlighet att bevaka att det ser någotsånär bra ut.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite ditt och datt
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2004, 23:47:31 »
Citera
Jag har ju väderstation i huset också med inomhus/utomhus-temp som jag kan avläsa via Internet, så jag har ju möjlighet att bevaka att det ser någotsånär bra ut.

Fint då har du ju koll.

tillskottet går säkert in om kompressorn eller brinepumpen pajar.
Men pajar styrern då är det nog sämre!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Lite ditt och datt
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2004, 08:54:04 »
Eller cirkpumpen för varma sidan...

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:Lite ditt och datt
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2004, 20:13:14 »
Citera
Jag har ju väderstation i huset också med inomhus/utomhus-temp som jag kan avläsa via Internet, så jag har ju möjlighet att bevaka att det ser någotsånär bra ut.

Hej Ridax,

låter intressant! Var hittade du den någonstans och vad kostar den?




Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Lite ditt och datt
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2004, 21:23:35 »
Det är en ELV WS-7001 med PC-interface (www.elv.de).  Tror inte just den modellen finns kvar, men nu kan man t.ex. använda WS-2500 PC eller lite billigare WS-2300, men den har lite sämre vindmätare.

WS-2300 finns även hos Clas Ohlson och har inbyggt PC-interface och kostar där 2795:-.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!