Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tre Ã¥r med värmepump  (läst 3055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
Tre år med värmepump
« skrivet: 31 januari 2012, 17:55:29 »
Hej!

summerar nu de gågna tre åren med min bergvärmepump.

Den har i snitt gÃ¥tt 1669 timmar/Ã¥r 
Enl Thermia förbrukar pumpen 2,36KWh  det gör 1669*2,36=3939Kwh/Ã¥r

Alltså 3939Kwh per år för värme och varmvatten....med ett elpris på låt oss säga 1,60 så blir det 6300 spänn!

Kan man vara annat än nöjd???
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 18:42:21 av pajas »
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tre år med värmepump
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2012, 18:13:54 »
För att reda ut begrepppen i all välmening. Maskinens effekt är 2.36kW. På en timme har den förbrukat 2.36kWh. (energi). Thumbsup
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Tre år med värmepump
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2012, 18:43:09 »
DKT...är det rätt nu då?
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tre år med värmepump
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2012, 18:45:04 »
Du mÃ¥ste ha ett väldigt bra Ã¥rs-COP. Har du ett hyffsat lÃ¥gtempererat system sÃ¥ är det ju absolut möjligt. Du ligger ju hela tiden och arbetar direkt mot kondensorn. Du mÃ¥ste ju ha en förbrukning om Ã¥tminstone kring 20000kwh värme. Du har nog COP kring 4-5. Det är bara att gratullera!  Thumbsup

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Tre år med värmepump
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2012, 18:51:01 »
Jag har även under dessa tre åren kollat husets totala förbrukning.Värmepumpen + hushållsel..och den har i snitt varit 9330 KWh / år..så det stämmer nog tusan rätt bra.
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tre år med värmepump
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2012, 13:15:02 »
Sen är ju inte effekten alltid 2,36kW, utan den varierar med temperaturern på värme- och köldbäraren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tre år med värmepump
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2012, 13:34:16 »
sedan får man räkna med att värmepumpen behöver mer än en kompressor för att fungera.
Så det gäller att man tar rätt värde som ingående parameter.

Jag har lyckats hitta mitt värde och det är förvånansvärt korrekt. Det brukar inte diffa mer än kanske 5kwh på ett dygn som mest. Alltså 10-15% typ. Ibland diffar det bara 0.5kwh mot den faktiska mätaren.

Men då har jag räknat fram, efter jämförelse med elmätare på värmepumpen, ett värde som i snitt representerar värmepumpens totala förbukning inklusive cirkulationspumpar osv. Det är, kan man konstatera, en bit högre då... än det värde som anges i manualen som kompressförbrukning.

Ett rimligt antagande är att man på årsbasis med en normal värmepump landar på ca 3-4 i cop. Vill man vara säker bör man införskaffa en elmätare till sin värmepump.
som alltsÃ¥ inte kostar mÃ¥nga kronor men dÃ¥ behöver man kanske ta dit elektrikern för att koppla in.  http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Sen vet man alltså vilken förbrukning man har haft.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Tre år med värmepump
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 14:03:26 »
Nu är det thermia som skriver att pumpen drar 2,36kw sett över en cykel på ett år,och om man har radiatorer...men jag tackar naturligtvis för era kommentarer.

cirkulationspumparna var inräknade i detta....

kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tre år med värmepump
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 14:07:03 »
pefekt då har du troligen en ganska rimlig siffra!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Tre år med värmepump
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2012, 20:23:19 »
Sen är ju inte effekten alltid 2,36kW, utan den varierar med temperaturern på värme- och köldbäraren.
Jo, men detta är ett årssnitt som Thermia räknat fram och ska stämma rätt bra. Finns två olika värden, ett för radiator och ett för golvvärme.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Tre år med värmepump
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2012, 20:33:10 »
Jo, men detta är ett årssnitt som Thermia räknat fram och ska stämma rätt bra. Finns två olika värden, ett för radiator och ett för golvvärme.

Den stämmer säkert bra om man har ett 'normalt' radiatorsystem i Thermias ögon. Har man små radiatorer eller ett extremt lågtempsystem så avviker det säkert en del.
Dividerar man VP effekt med Thermias tabeller får man COP ca 4,3 för golvvärme och 3,3 för radiatorer. Ett rejält lågtempsystem ligger troligen nånstans däremellan...

Vilken värmekruva är förresten normal för ett golvvärmesystem? vilken framledning vid  tex noll grader ute ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tre år med värmepump
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2012, 20:37:28 »
Jag har även under dessa tre åren kollat husets totala förbrukning.Värmepumpen + hushållsel..och den har i snitt varit 9330 KWh / år..så det stämmer nog tusan rätt bra.
Ca 5000 kwh/år i hushållsel. Hur klarar man det Sc:,h?? Jag har 2-3000 mer i årsförbrukning utan att jag finner speciellt mycket jag kan påverka :(. Tvätt, tork, disk, tv,datorer samt en drös av lampor när vintermörkret lurar nästan dygnet runt och motorvärmare till bilen. Ja, vad kan man avvara av dessa Sc:,h.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tre år med värmepump
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2012, 21:04:58 »
jag håller med. En eloge till de som med barnfamiljer landar på 5000kwh på årsbasis.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!