Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter luft/vatten-värmepump  (läst 10714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Asa

  • Gäst
Asa
Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« skrivet: 09 november 2004, 20:38:07 »
Hej!
Jag har en 40 år gammal panna som jag tänkte ersätta med ett nytt vattenburet system. Har någon erfarenheter av nyare luft/vatten-värmepump ev. med ack. tank. En sådan anläggning lär väl kosta ca. 60000-70000 kr. Kan det vara lönsamt att installera ett sådant system i Sthlms-omr. (Jag har även en braskamin för kalla dagar). Huset är ca 80 kvm + källare på en liten tomt som det nog inte går att borra på och det är väl knappast lönsamt.

Har någon erfarenhet av t.ex Euronoms Exo-air + VPS-tank eller något annat nyare system?

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #1 skrivet: 09 november 2004, 21:43:14 »
Hej ,
prova att använda sökfunktionen bl.a med CTC i söksträngen. Jag vet att det finns några länkar som diskuterat detta. Bl.a en i sthlm området som var väldigt nöjd. Pumpen stängde bara av sig 3 ggr unbder vintern då det var kallare än -10 8)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #2 skrivet: 09 november 2004, 21:49:41 »
Hej!

Det är ju nästan att man avundas dig. Du kan ju välja och vraka mellan nya lönsamma alternativ.  ;) Visst fÃ¥r du lönsamhet i ett luft/vatten-system jämfört med din gamla lösning. Kanske du hellre bör satsa pÃ¥ en l.v.p. tillsammans med en skräddarsydd elpanna. Det innebär en lite högre investeringskostnad men du fÃ¥r en smidig styrning för övertagandet av elpannan när det är sÃ¥ kallt att pumpen inte orkar, och tvärtom.

Det finns en svenskanpassad pump, Airline, som jag inte vet så mycket om än, men den ska fungera ner till -25*C! Stämmer det så skulle en lösning tillsammans med ack-tank fungera. Det finns en firma "hemma hos dig" som du kan höra med:
http://www.kirick.se/pumpvatten.php

Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

admin

  • Gäst
admin
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #3 skrivet: 09 november 2004, 22:21:20 »
Citera
Har någon erfarenhet av t.ex Euronoms Exo-air + VPS-tank eller något annat nyare system?

Jag tror den är kanon! kanske lite dyr dock :-\

En Nibe eller CTC luft/vatten-VP med därför anpassad elpanna kanske blir billigare - om ej, kan du visst satsa på euronom.

Asa

  • Gäst
Asa
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #4 skrivet: 09 november 2004, 22:34:49 »
Hej,

Ok, tack det fanns mer att läsa på detta forum än jag visste!

Jag såg en värmepump från Starline på villamässan i höstas. Nordic-träbygg Luleå visade en pump (SPAWHP-9) med liknande data som kostade 39.000 inkl. moms och frakt. Den ska ge ca 5.0 kW vid -25 grader! Det låter nästan för bra för att vara sant. Jag är dock lite skeptisk. Någon som har erfarenhet av denna pump? Den lär tillverkas i Kina av ett "ledande japanskt företag". Vad får man för service i framtiden?

Jag tror att det är bättre att köra mot en större ack. tank som t.ex Exotanken från Euronom. CTC verkar ju annars de flesta ganska nöjda med vad kan se. Det kanske är en något billigare lösning. Det finns ju också pumpar med kolvkompressorer som kanske är något billigare men man bör kanske välja en Scroll idag?

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #5 skrivet: 09 november 2004, 23:09:25 »
Hej,

Ok, tack det fanns mer att läsa på detta forum än jag visste!

Jag såg en värmepump från Starline på villamässan i höstas. Nordic-träbygg Luleå visade en pump (SPAWHP-9) med liknande data som kostade 39.000 inkl. moms och frakt. Den ska ge ca 5.0 kW vid -25 grader! Det låter nästan för bra för att vara sant. Jag är dock lite skeptisk. Någon som har erfarenhet av denna pump? Den lär tillverkas i Kina av ett "ledande japanskt företag". Vad får man för service i framtiden?

Jag tror att det är bättre att köra mot en större ack. tank som t.ex Exotanken från Euronom. CTC verkar ju annars de flesta ganska nöjda med vad kan se. Det kanske är en något billigare lösning. Det finns ju också pumpar med kolvkompressorer som kanske är något billigare men man bör kanske välja en Scroll idag?

Hej Asa!!

Ring och fråga om det finns någon referensanläggning installerad i Sverige som man kan ringa till och fråga lite mer
rakt på sak så att säga vad det är för grejor.

Mässor och säljare är ju ganska käckt att kolla på men kan man lita på allt som sägs där ?

Med tanke på att denna pump är tillverkad i Kina så kan man verkligen undra om den är anpassad efter nordiska förhållanden även om det sägs så i reklamen?

Jag tycker du ska satsa på något fabrikat från Sverige istället då slipper åtminstone inte aggregatet att rosta bort för det är inte den kvaliten på plåt o dyl. som vi är vana vid här hemma.

Roger

Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #6 skrivet: 10 november 2004, 20:17:39 »
Har haft den min Thermia Diplomat TWS 8 med Aer 3 i snart 2 vintrar.  Ã„r helnöjd med det vore ju konstigt om jag skrev nÃ¥got annat ;D

En huvudfiness är behovsstyrd avfrostning och att värmepump med integrerad beredare finns på innsidan huset så det blir inga extra värmeförluster.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #7 skrivet: 10 november 2004, 20:57:29 »

Jag såg en värmepump från Starline på villamässan i höstas.

Det var Starline jag menade. Airline hade varit ett mer passande namn.  ;) Det finns en trÃ¥d om som heter ngt med Starline under V-pumpsforum, men ingen vet väl sÃ¥ jättemycket. NÃ¥gra har pratat med den svenske konstruktören som tydligen är en fascinerande typ. Har själv försökt mail-vägen att fÃ¥ kontakt med Sollentuna-firman utan resultat än...
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Asa

  • Gäst
Asa
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #8 skrivet: 10 november 2004, 20:59:58 »
Jag såg även Termias Aer på mässan. Tyckte den verkade för oprövad för att vara intressant (trodde den var ny för i år) men du har tydligen kört den under 2 år.

Ett komplett system med Thermia Diplomat 8+ Aer 3 kostar väl en hel del kan jag tänka? Vad jag förstÃ¥r slÃ¥r denna anläggning ocksÃ¥ av vid -10? Man slipper väl även ljudet frÃ¥n kompressorn utvändigt sÃ¥ det kanske är ett alternativ.  

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #9 skrivet: 10 november 2004, 21:29:24 »
Du kanske får ljudet inne istället!!!! Jag har min anläggning vägg i vägg med köket så en utedel var ett måste för mig.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #10 skrivet: 10 november 2004, 21:53:47 »
Jag såg även Termias Aer på mässan. Tyckte den verkade för oprövad för att vara intressant (trodde den var ny för i år) men du har tydligen kört den under 2 år.

Vi har kört den längre än så, ett 2 siffrigt antal var ute vintern innan jag "satte" min pump
Ett komplett system med Thermia Diplomat 8+ Aer 3 kostar väl en hel del kan jag tänka? Vad jag förstÃ¥r slÃ¥r denna anläggning ocksÃ¥ av vid -10? Man slipper väl även ljudet frÃ¥n kompressorn utvändigt sÃ¥ det kanske är ett alternativ.  
Jo vi brukar vara dyrast, men oxå bäst ;)

Den är inställd på att stänga av vid -10

Att ha kompressorn inne är inte bara bra med tanke på ljudet. Det blir stora temperaturväxlingar om man har varma komponenter ute, Vpn går ju inte hela tiden.

Vad händer med radiatorvattnet hos en VP som står ute vid ett strömavbrott :-\

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

admin

  • Gäst
admin
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #11 skrivet: 10 november 2004, 23:54:18 »
Citera
Jo vi brukar vara dyrast, men oxå bäst

Hrrmmpf Adam, vad sa jag om "reklam" i forumet.

Visa mig den statistik som visar att ni är bäst, så kan vi börja snacka sen...

Ni är dyra för att ni inte har full konkurrens vad gäller distributionen och återförsäljarnätet. (ingen konkurrens)

Nu kommer du förmodligen att säga att ni har detta upplägg för att säkerställa kompetenta och väl utförda installationer, men det funkar inte på mig - jag har sett för mycket av era installationer för att gå på det.

I och för sig beror ju installationresultatet inte enbart pÃ¥ er och era internutbildningar - utan pÃ¥ den enskilde installatören, men det gäller väl även de som installerar andra anläggningar?  ;)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #12 skrivet: 11 november 2004, 09:40:35 »
Citera
Jo vi brukar vara dyrast, men oxå bäst
Antar att du fÃ¥r personal rabatt, eller kanske som testanläggning...   ;D 8)



(smilies)
« Senast ändrad: 11 november 2004, 17:04:54 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #13 skrivet: 11 november 2004, 11:54:28 »
Adam har i sin signatur klart deklarerat var han jobbar. Då behövs väl inga påhopp sålänge Adam talar teknik?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Erfarenheter luft/vatten-värmepump
« Svar #14 skrivet: 11 november 2004, 18:59:36 »
Nu kommer du förmodligen att säga att ni har detta upplägg för att säkerställa kompetenta och väl utförda installationer, men det funkar inte på mig - jag har sett för mycket av era installationer för att gå på det.

I och för sig beror ju installationresultatet inte enbart pÃ¥ er och era internutbildningar - utan pÃ¥ den enskilde installatören, men det gäller väl även de som installerar andra anläggningar?  ;)

Nog osmart att vara uppkäftig mot administratören dÃ¥ kanske man försvinner ;) men just det faktum att vi bara säljer via vÃ¥ra certifierade installatörer är ju garantin för oss och kunderna att värmepumpen blir rätt installerad och inställd. Tor nog att mÃ¥nga i forat och speciellt med hjälp av detta skulle kunna fÃ¥ till det bra även utan en av oss utbildad och certifierad Ã¥terförsäljare. I mÃ¥ngt och mycket har vi varit föregÃ¥ngare, vÃ¥gar inte lista allt  :-\ ,men när det gäller vÃ¥ra duktiga Ã¥terförsäljare ser vi att mÃ¥nga konkurrenter nu ocksÃ¥ börjat anamma vÃ¥r modell. Vi välkomnar detta för vi vill ju inte hamna där luft/luft pumparna är i dag eller ännu värre vart de kommer att vara om nÃ¥gra Ã¥r. Vi behöver inte gÃ¥ längre än till Folksams statistik som med all önskvärd tydlighet speglar närhistoriska problem och sedan titta pÃ¥ den kraftiga ökningen för luft/luft för att inse att det kommer att bli katastrofala problem för branschen. Hur mÃ¥nga procent anlitar en certifierad kyltekniker när en luft/luft anläggning monteras? Kanske vore nÃ¥got att frÃ¥ga forat.

mvh
Adam

Ps I bland spiller stoltheten över Ds
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!