Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man kapa/skarva köldbärarslang i mark?  (läst 4066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man kapa/skarva köldbärarslang i mark?
« skrivet: 22 september 2015, 23:04:25 »
StÃ¥r i begrepp att sätta grävskopan i marken inför en utbyggnad, MEN....., köldbärarslangen frÃ¥n borrhÃ¥let till bergvärmepumpen ligger tvärs över den blivande schaktgropen och mÃ¥ste alltsÃ¥ kapas.....  :(

Den blivande gropen ska sedan användas till en utbyggnad dit värmepumpen ska flyttas och köldbärar/brine-slangen som nu måste kapas ska alltså kopplas in till VP'n igen något närmare borrhålet när utbyggnaden är klar...

HUR gör man nu???

* Kan/bör man någonsin skarva KB-slang under mark?

* Har sett "elektromuffar" för elsvetsning av PEM-slang, men är det något som går att använda i mitt fall?

* Måste/bör jag istället gräva upp och koppla in en ny KB-slang vid borrtoppen ca 3 meter från schaktgropen (under en altan...) för att undvika slangskarv direkt i mark? (Eller riskerar man då att istället "tappa ner" kollektorslangen i borrhålet när vinklarna i/ovanför borrtoppen tas bort??? Har aldrig sett hur en borrtopp ser ut inuti/ovanför och hur man gör...)

* Kan man till en rimlig peng/insats göra en tillfällig förlängningsskarv av KB-slangen under byggperioden så att man kan köra bergvärmen under detta år/vinter? (Eller blir det inte ekonomiskt försvarbart för en säsong?) Bränner ca 17´000kWh el per år totalt och bygget tar säkert ett år innan VP'n är i drift på sin nya plats...

Slangen i marken ser ut som denna: http://www.vvsbutiken.nu/product.html/isolerade-pem-ror-slatt-ytskikt?category_id=1505


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man kapa/skarva köldbärarslang i mark?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2015, 07:49:06 »
Det går att skarva endera med plastsvets eller så gör du en tillfällig skruvad skarv tills du byggt färdigt och sen tar du dit en plastsvetsare/röris som fixar det riktigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Kan man kapa/skarva köldbärarslang i mark?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2015, 09:22:40 »
Det är som sagt inga problem att ha skarvar nedgrävda, det har jag, dÃ¥ jag borrade ett hÃ¥l till när jag installerade "ny" pump.  Det är inte ens speciellt dyrt.  Min borrare gjorde det pÃ¥ köpet när han sänkte ner kollektorn i hÃ¥let.  Men är det säkert att du behöver skarva?  Kan du inte gräva ut en sÃ¥pass lÃ¥ng bit av slangen att den räcker in i den nya utbyggnaden där pumpen senare skall stÃ¥?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man kapa/skarva köldbärarslang i mark?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2015, 09:43:55 »
Hrm.
Dessutom fÃ¥r man ju enligt vissa inte ha KB-slang indraget i en byggnad p.g.a. brandrisken, sÃ¥ du kanske inte behöver gräva fram sÃ¥ mycket om du skall skarva till koppar utanför väggen pÃ¥ nybygget.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thermojito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man kapa/skarva köldbärarslang i mark?
« Svar #4 skrivet: 25 september 2015, 22:22:45 »
Tack för alla svar!

Dock ville tyvärr verkligheten bara ge mig ett alternativ.... Efter 10 års problemfri drift behagade VPn IGÅR avge LP-larm och jag kunde konstatera att trycket i KB-slingan var 0,0000 bar....

Och inte en skymt av pölar eller läckage i maskinrummet.....känns tyvärr mer rimligt att byggjobbarna som grävde plintar i förrgår mycket nära slangen till borran lyckats skada slangen....de hade dock inte sett något....

Att gräva upp slangen under altanen är alltså inte längre en fråga utan ett oåterkalleligt faktum. Ska dock kanske lägga lite tid på att öppna upp VPN och frånluftsåtervinningen och dubbelkolla att det inte ligger en pöl där....

0,5 bars tryck i en typ 5-10 liters expansionstank borde dock motsvara några liter sprit eller..? Typ 2,5 till 5 liter om den nu var tom vid 0 bar eller vad var det nu allmänna gaslagen sa....

Luktar bioetanolen eller vad det nu är som man fyllde systemen med för 10 år sedan? Färg?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!