Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvatten ur VP?  (läst 1788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1784

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Kondensvatten ur VP?
« skrivet: 03 januari 2011, 10:29:37 »
Har en 1245-6 sen en dryg månad tillbaka, installerad i egen regi.
Har sett att det droppar vatten ur spillröret ur kompressordelen, skruvade upp luckan och vad jag kan se är det ganska mkt kondens/is på KB pumpen och dess anslutningar och vattnet kommer nog därifrån snarare än från någon läcka (det är inte KB som kommer ut utan rent vatten). Är det normalt med någon dl kondensvatten per dygn från en markvärmepump?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensvatten ur VP?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 12:46:12 »
Ledningarna ska väl vara kondensisolerade?
Och nej, på min droppar det inget från KB-cirkpumpen, fast det är rätt torrt i mitt pannrum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 1784

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten ur VP?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 14:35:05 »
Ja, alla KB rör och slangar utanför själva pumpmodulen är isolerade men själva KB cirk-pumpen är ju oisolerad samt dess anslutningar och det är där det kondenserar, är även lite is på själva pumpen. Har KB in ca +1,5 och KB ut -1,5.
Pumpen står i en skrubb på bottenplanet så i normalt inomhusklimat.
 

Utloggad 1784

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten ur VP?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 17:07:18 »
Lägger in några bilder, tycker inte att det verkar helt OK? Det kommer ca 2dl vatten per dygn ur kompressormodulen. Den står som sagt inne i huset i normalt inneklimat.
Har ingen isbildning eller kondens på KB-rören utanför pumpen.

Någon annan som har bilder från en kompressmodul i drift? Är era torra inuti?



 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensvatten ur VP?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2011, 19:04:12 »
Kolla vad som sitter ovanför, det ser ut som det läcker och droppar ner radiatorvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 1784

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten ur VP?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 20:35:41 »
Tror inte det är radiatorvatten, vattnet som samlas i plastburken jag ställt under är helt klart, rent, lukt och smaklöst .
Radiatorvattnet är mer eller mindre svart och luktar lite "konstigt".
1245'ans kompressormodul är ju helt avskild från övriga installationen och pumpen, så vattnet kommer inifrån modulen och det är på "kalla" sidan det är blött.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!