Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!  (läst 18584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« skrivet: 30 november 2010, 15:23:36 »
I Skåne har Stiebel Eltron en FANTASTISK agent! En hemsida som slår allt! Garantier och en massa snicksnack!

MEN jag kan ge Er kära läsare vilka resultat som tills nu har åstadkommits efter två månaders drift!

Vad förbrukade vi tidigare och hur? Det högsta antalet kWh under 2010 var under Januari med 3950 kWh. Producerat i en CTC pannans med 10 år på nacken, i en elpatron inkl hushållsvärme. Totalt ca 32.000 kWh/på ett år.

Lite fakta; Januari; Kallt så det small om det, minus nere på 15° och inte enl. SMHI över 0°.

Så vad har hänt med denna "högteknologiska anläggning" installerad med märkliga turer som jag skall undvika att i detalj gå in på. Men felinstallationerna var fler än vad som gjordes rätt! Nya kostnader lades till den offert som påstods ge oss en avsevärt lägre energikostnad!

Idag, November 30, har vi med minus på 8° en dygnsförbrukning på 190 kWh, kalkylerat på en månad framöver och håll i Er nu, så blir det i runda slängar 5.890 kWh! Relatera detta till de 3950 så blir man både förbannad och undrande!

Istället för Stiebels utlovade minskning med 50% energi, vilket utlovas av Tyskarna på deras Tyska hemsida, blir det rena rama tramset!!!!! För att inte tala om den lokala klåparens fantastiska hemsida där han utlovar 75% lägre förbrukning.

Nä istället från en 50% minskad förbrukning så blev det en höjning av konsumtionen i Januari 2010 med 49.11 %!
Räknat på vår högsta månadskonsumtion 2010.

Och skulle man utgå från Stiebel löftet på 50% så är det en höjning med 198.22%!

75% är bara patetiskt att räkna på, men STOR VARNING för den fantastiske "konsulten i Skåne" uppmanas härmed till!

Fortsättning lär följa; Rekommenderade brev med krav; Skrivelser till ARN...Tingsrätten....INGEN skall acceptera att bli behandlad på ett sätt som detta!

Ett påpekande från oss konsumenter är på sin plats!

Skall man arbeta med värmepumpar är det kanske viktigt att det inte betraktas som ETT NYTT KLONDYKE där man sedan skiter i konsumenten och enbart satsar sin resurs på att ta så mycket av kakan som möjligt!

Är det så, så ger det endast en skitsmak i munnen!
« Senast ändrad: 30 november 2010, 22:34:10 av Rickard »

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 16:04:02 »
Intressant.

Kan du berätta lite närmare hur din anläggning är utformad? Jag har svårt att se hur en värmepump skulle kunna dra mer energi än vad huset förbrukar.. Fast det är klart, sitter kompressorn utomhus och går för fullt utan att ge nån värme, samtidigt som elpatronerna går för fullt inne, då är det väl tänkbart. Isåfall är det ju nån rejäl tabbe dom har gjort.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 16:50:59 »
WPL13 som står utomhus, God Bless, då den låter som en lastbil på "tomgång". Elpatronen, får jag förmoda, sitter i denna utedel (är absolut ingen expert på VP!), rördragningarna ett "virrvarr" och borde passa som vilken konstinstallation som helst!

Och vad anbelanger att den "drar mer energi än osv...", så finns det relevanta siffror på energiåtgång från INNAN STIEBEL ELTRON och MED STIEBEL ELTRON! Skillnaden i energiåtgång är en absolut katastrof!

Investera 130.000 och därefter drabbas av HÖGRE elkostnader än innan kan bara betraktas som åt HELVETE!

Men det skall bli en intressant diskussion med herrarna i Holzminden! Undrar om deras avsikt är att varje konsument som VÅGAR att få installerat en Stiebel, måste ha en utbildning med VVS flöden, datautbildning, etc. etc.?


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 18:02:18 »
Nu vet jag inte vad det är för installatör du anlitat/har klagomål på (och jag behöver inte veta heller)
men om du inte får gehör kanske du i första hand skall kontakta den Svenska generalagenten istället för VDn i Tyskland.

Kanske blir lättare och utan språkförbistringar

Firman heter Stenergy

Address:  Vasagatan 14, 54530 Töreboda
Telephone:  (+46)-50610510  
stefan.persson@stiebel-eltron.se
 
« Senast ändrad: 30 november 2010, 18:04:25 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 18:59:27 »
Inga problem, mina språkkunskaper är det inget fel på!

Och man skall aldrig tala med "de som icke är ansvariga"!

På Svenska Värmepumpsföreningen är Stiebel Eltron registrerat med adress till
Huvudkontoret i Tyskland. Därför verkar det som en märklig åtgärd att INTE gå
direkt till där executive CEO befinner sig.

Aldrig tala med kroppsdelar, under, de där huvudet sitter vilket innebär att man
är nära det s.k. "förståndet"!!

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #5 skrivet: 30 november 2010, 21:31:23 »
Detta hörs ju fan så konstigt.

Rickard, tid att dra fram förtalspiskan --/
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #6 skrivet: 30 november 2010, 23:46:00 »
Är installatören med i SVEP förresten?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34875
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 06:58:57 »
Än en gång.

Jag vill inte ha denna typ av diskussioner i forumet, förtal och smutskastning av tillverkare/leverantörer kan ni hålla på med på RECO, Rejta, Eniro och andra platser som uppmanar till recensioner, inte här.

I Detta forum vill jag att vi fokuserar på problemlösning, inte att man som missnöjd kund gör allt i sin makt för att skada andra, bara för att stilla sitt eget sinne.

Det är naturligvis inte så att jag helt misstror alla inlägg av denna sort, men jag är övertygad om att vi i forumet skulle kunna hjälpa kunden umpapumpa att få en väl fungerande anläggning om bara problemställningen framfördes på ett annat sätt.

Antagligen ligger ett enkelt installationsfel eller injusteringsfel (eller båda delar) bakom alla problem, och pumpen som sådan är förmodligen i grunden helt OK.

Jag vet inte hur ni andra i forumet reagerar på ett inlägg som umpapumpas, men själv känner jag mig inte vidare intresserad av att hjälpa till att lösa problemen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 07:39:35 »
Näe, inte speciellt intresserad!

MEN!

Jag kan ha viss förståelse för TS. Man har antagligen gjort stora investeringar och fått en anläggning som inte funkar. Jämför en bil, eller annan kapitalvara i storleksklassen 100 000 och uppåt som inte fungerar, bil, skoter eller liknande, står på verkstaden konstant, startar sporadiskt, och när den väl går, så tar den så mycket bränsle att man inte har råd att köra den.

Som sagt, lite förståelse har jag, men att agera enligt detta sätt brukar inte ge framgång
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 08:39:06 »
Det som flera som besöker detta forum tar upp är till synes olösliga problem med illa fungerande värmepumpar, icke infriade löften för att uppnå vad som i civiliserade delar av landet ses som en basal del av livet, att få värme i fastigheten och det till ett rimligt pris!

Och till skillnad mot den med Einsteins face som "logga", så har vi "vanliga" inga intressen av hur tekniken fungerar, hur den skall installeras, hur den skall kalibreras, flöden hit och flöden dit! Vi skiter högaktningsfullt i hur man bygger bilar, eller konstruerar värmedynor!

Vi har exempelvis ANDRA intressen! Av helt annan art, men likafullt ett intresse av att inte bli dragna "vid näsan" av s.k. experter i detta värmepumparnas Klondyke!

Som ett sista tillägg och inlägg i denna s.k. debatt kan jag informera om att förutom de ohemula tal av konsumerad kWh, så har fastigheten utrustats med fleecefiltar, varma sockor, påslagna elelement! Något som tidigare ALDRIG behövts under mer än trettio år!

I övrigt till den självutnämnde "Einstein", som kommentar till ett annat inlägg där dennes förnumstighet om språkbruk meddelas, är att invektiv, vokabulär och andra faktiskt personliga sätt att inom lingvistikens vida område rimligtvis
bör respekteras! Att vara förbannad kräver i vissa fall kraftuttryck!

Detta forum är helt enkelt ENDAST TILL FÖR AT KLIA VARANDRA PÅ RYGGEN OCH HURRA VAD VI ÄR BRA! Som synes har denna mening författats med Versaler istället för gemena, just för att förstärka budskapet! En form av "kraftuttryck" i rubriksättarnas värld!

Mycket kan påstås vara missvisande i uppgifterna och därmed ett sätt att mena eller påstå att det "är förtal", men som en ytterligare intressant parameter till denna mer eller mindre fördubblade energiåtgång från utlovade 50% reduktion så har temperaturen i fastighetens tre plan fallit och befinner sig inom nivåerna 16° och upp till fantastiska 20°!


Utloggad Johan.F.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 09:13:21 »
Hej umpapumpa,
Vad är syftet med denna tråd?
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3  installerad under 2009  + Toshiba L/L -2004.
1-plansvilla byggd 1985 i Småland. Bo yta 160m2

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #11 skrivet: 01 december 2010, 09:15:20 »
Detta är andra tråden nu på kort tid som handlar om samma tema, i grunden en bra värmepump som med en korrekt installation skulle fungera alldeles utmärkt och helt enligt utlovade besparingar. Inte ens den bästa pumpen i världen kan fungera med en dålig installation. Att installatören gjort ett dåligt jobb kan ju inte pumpen lastas för, det skall installatören rätta till , inte tillverkaren !
Detta visar på det många påpekat tidigare att det viktigaste med en pumpinstallation är installatören , inte vilket fabrikat man väljer på pumpen.
Umpapumpa, vad säger det företag som installerat pumpen ? Gå på dom i stället för allt prat om VD i Tyskland och chefer mm.
Endast 25-30% av din kostnad hamnar hos tillverkaren, resten hos borrfirma och installatör. det är dom som skall rätta till problemet !
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 09:17:31 »
Om du inte vill ha hjälp...

på detta forum, varför lägger du då ner tid och möda på att skriva långa inlägg här?

För att någon "SKALL KLIA DIG PÅ RYGGEN" kanske?? (Har författats med versaler)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #13 skrivet: 01 december 2010, 09:58:51 »
Det enda syftet som jag kan se med umpapumpa's inlägg är att spy galla över en installation som kanske blivit felinstallerad, feldimensionerad eller felaktigt handhavd.

Deb typen av inlägg främjar ingen, inte ens umpapumpa kommer att vara behjälpt av inlägget (mer än möjligen att avreagera sig i). Att ta kontakt med tillverkaren är fel väg att gå. Det är levernatör/installatör som har hela ansvaret för utförande, funktion och ev. besparingslöften.

Det vi på forumet kan hjälpa till med är att komma med handfast råd om hur trådskaparen själv kan göra för att förhoppningsvis få en fungerande anläggning. Men det kräver ju att umpapumpa är intresserad av hjälp vilket tyvärr inte verkar vara fallet.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34875
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #14 skrivet: 01 december 2010, 10:52:07 »
Inte konstigt det är krig i världen.  ???

Med den typen av inställning som umpabumpa har så skulle nog t.o.m den mest behjälpliga inställatör som finns högaktningsfullt skita i klagomålen.

Det inlägget belyser är än en gång att det finns en rätt stor grupp installatörer som inte helt har greppat vad som krävs för att få till en väl fungerande anläggning.
Jag ock många med mig hjälper allt som oftast till att dels bena ut vari problemen ligger, och dels hur man bäst går tillväga för att få hjälp om installatören inte tar sitt ansvar.
Precis som Utopiazz skriver verkar dock inte humpabumpa vara intresserad av hjälp, och därför har han nog valt fel forum att registrera sig i.

Jag kommer så småningom att redigera hans inlägg ordentligt, så att hans smutskastning inte drabbar någon som inte har skuld i det hela.

Än en gång, vill man skrika av sig så rekommenderar jag de betygs och recensionssajter som växer som svampar ur jorden, håll skitsnacket på dessa platser, så hjälps vi åt framåt i detta forum - på ett positivt sätt.
Detta till förmån både för missnöjda kunder, installatörer och branschen i sin helhet.
Tillsammans kan vi se till att det ställs rimliga krav, och att branschens aktörer tar det ansvar som man som kund kan begära.

De sakliga kritiska inlägg och problemställningar som framförs i detta forum kollas garanterat upp av tillverkare/leverantörer, och åtgärdas rimligen så snart det finns möjlighet att ändra i produktionen, så saklig kritik, och fungerande lösningar kommer på sikt göra att de tillverkare som tar till sig av kritiken också kommer med bättre produkter.
« Senast ändrad: 01 december 2010, 10:55:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!