Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Keld
« skrivet: 18 april 2007, 21:40:17 »

jag beställde en  tillsvidare-prenumeration på Gör det själv tidningen. http://www.gds.se/
Då fick man en IR-termometer "på köpet".
 Angående svart tejp så går det minst lika bra med maskeringstejp, det är inte färgen på tejpen som är viktig det är reflektionen. dessutom är det inte så noga, då man mest är intresserad av skillnaden.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 april 2007, 20:51:47 »

hur går det???

Ps jag använde febertermometer :) köp på biltema 200 kr, fungerar rätt bra då jag har runt 37 -40 grader i systemet ....

Vad smart, den piper ju då du mätt färdigt.  :D
Skrivet av: ME
« skrivet: 18 april 2007, 16:07:37 »

hur går det???

Ps jag använde febertermometer :) köp på biltema 200 kr, fungerar rätt bra då jag har runt 37 -40 grader i systemet ....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 april 2007, 11:56:01 »

Jag kommer att börja sälja en liten enkel IR-termometer inom några veckor för ca 200 kr som duger gott för att mäta deltaT på radiatorer. (Har beställt dem men ännu inte fått hem dem)
Frakt ca 22-33 kr om man inte beställer annat som väger mer i samma order.
50 kr postförskottavgift om man väljer det.

De kommer att finnas i shopen: www.varmepumpsforum.com/catalog
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 05 april 2007, 11:41:15 »

Vi ska köpa en IR-termometer. Återkommer.

I fall att andra intresserar sig för IR-termometrar, en bra säjt är: http://www.termometer.se.
Den vi köper från denna säjt heter CIR350, kostar 889:- inkl moms om man hämtar i Sthlm, annars tillkommer 125:- leveranskostnad.

/Blixtgo
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 april 2007, 19:02:04 »

1. Med en IR-termometer är det enkelt, sätt dit en bit svart tejp påröret där du mäter för att få rätt värde.

2. Tilläggsisolering av tak kan ge en hel del, men kan ge fuktproblem om man inte vet vad man gör.

3. Man kan byta en radiator i varje rum. Eller kan man flytta runt på befintliga, ta bort de minsta flytta dit de större och skaffa riktigt feta radiatorer där de större satt.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 04 april 2007, 12:33:55 »

Hej igen allihopa,

Lisa har några följdfrågor som ni säkert kan svara på. Men först vill hon säga ett stort tack till alla. Och hon menar att ni tycks alla vara överens om att hennes hus kräver för hög temp i radiatorerna för att en värmepump ska kunna jobba effektivt.

Är det ett högtemp.system misstänker jag att returen är för hög. Ju större Delta T dess större temp.övergång. För litet Delta T ger motsatsen = dålig verkningsgrad och samtidigt dålig värme i huset. Lämplig åtgärd torde , som sagts tidigare, vara att byta radiatorer till antingen större eller fläkt-konvektorer. Testa teorin genom att sätta fläktar riktade på radiatorerna och se om det blir varmare i rummen.

fråga 1: Vi har inga fläktar. Kan vi i stället mäta delta T på ngt sätt och rapportera här? I så fall hur mäter vi?

fråga 2: Kanske borde vi förbättra husets isolering på vindsbjälklaget där den är ganska usel, eller täta flera fönster (vi hsar gamla kopplade fönster), i stället för att byta radiatorer?

fråga 3: Om vi byter till moderna låg-temp radiatorer i vissa rum men lämnar kvar en del rum med nuvarande radiatorer, är det smart? Det kostar för mycket att byta ut alla. Och fläktradiatorer-fläktkonvektorer kostar ännu mer så de nkänns inte aktuella.

/Blixtgo
Skrivet av: hplp
« skrivet: 31 mars 2007, 00:42:46 »

Är det ett högtemp.system misstänker jag att returen är för hög. Ju större Delta T dess större temp.övergång. För litet Delta T ger motsatsen = dålig verkningsgrad och samtidigt dålig värme i huset. Lämplig åtgärd torde , som sagts tidigare, vara att byta radiatorer till antingen större eller fläkt-konvektorer. Testa teorin genom att sätta fläktar riktade på radiatorerna och se om det blir varmare i rummen.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 30 mars 2007, 23:54:35 »

Jag är kvar här, don't think I left you!

Jag tror att jag förstår CTC grundläggande funktioner som Staffan beskriver dem.

Men jag vill gärna även fatta, varför Lisas CTC kör både nedre delen och elpannan upp till de höga börvärden 50 grader respektiv 54 grader när den bara vill skicka ut 45 grader till radiatorerna?  Skulle det inte räcka att få upp elpannan t ex till 45 grader för att skicka ut 45-gradigt vatten till radiatorerna?   

Med andra ord är min fråga så här. Lisa har själv satt temp elpanna=54 grader i menyn för varmvattnets skull. Jag menar at CTCen ska kunna skicka ut 45-gradigt vatten med bara 45 grader börvärde i nedre delen. Så varför sätter CTCen börvärdet i nedre delen till 50 grader? Det verkar onödigt? Och slösar energi?

Lisa kommer att testa några av de inställningar ni har föreslagit. Vi återkommer, don't give up!

/Blixtgo *vinkar*
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 28 mars 2007, 16:13:38 »

Egentligen tror jag att ME eller Dr Jukebox är mer skickade än jag på detta, men jag ska försöka.

Framledning Är, vad det är.
Framledning Bör, det som behövs för att hålla temp enl innegivare eller kurva. Varierar hela tiden men styren har koll på detta.
VP 47, värmen på vattnet i nedre delen av tanken.
Vp Bör 50 gr, dit VPn kör upp temp under denna eller nästa körning. VPn startar när ligger 5 gr under Börvärde, men var 4e gång kör VPn upp tempen till 55 gr.

Elpanna 54 gr, värmen på vattnet i övre delen av tanken, ovanför separationsplåten
Elpanna Bör 57 gr!, antingen är det gradantalet inställt av installatören eller brukaren, går att ändra, men styrs även av framledning Bör,7 gr över.

I första hand tar pannan värme från den nedre större VP-uppvärmda delen, men om inte det räcker så "shuntas" värme från bla övre delen av pannan, se SkaneErik, nedan. Om då elpatronen är påslagen och det handlar om så höga temperaturer som du beskriver så förbrukas mkt energi gm elpatronen.

Av det du beskriver så är det inte ngt uppenbart-i varje fall för mig- fel på pannan, utan den tycks få jobba med oerhört höga temperaturer, vilket innebär att elpatronen får jobba med hela tiden. Inte bara drar detta energi utan stör även VPns effektivitet.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 28 mars 2007, 14:59:04 »

Staffan och alla ni som hänger med och hjälper mig,

VPns börvärde var 50 grader i min förra post, och elpannans börvärde var 54 grader. Och framledningens börvärde var 45 grader. Kan du förklara inbördesrelationerna mellan dessa.

Jag tror att framledningen drar sitt vatten från överste tanken och understa tanken enligt en ventil som datorn styr på ngt sätt. OK, då borde framledning kunna dra vatten med en temp mellan de två börvärden 50 och 54 grader. Så varför sätter datorn börvärdet på framledningen till 45 grader, vad är det som kyller ned det vattnet från 50 till 45 grader undrar jag?

/Blixtgo 
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 25 mars 2007, 23:29:21 »

Ja du, en blir förvånad :-\

Att huset har ett högtempsystem är väl grundorsaken till problemen, men ändå! Det måste läcka energi ngnstans.

Elpannans nuvärde och börvärde styrs av VPns börvärde, men borde vara 52 gr, 7 gr över VPs bör.
Som svar på din fråga; VPn har räknat ut att framledningstempen bör vara 42 gr för att uppnå inställd temp. Sen sköter den detta " av sig själv", alltså inget fel att övriga värden är högre.

Försök följande(se vad Bertil skrev, han kan sånt här)
-STÄNG elpatronen, dvs maxeffekt 0,0kwh
-Framledn vid -15 50gr
-Värme från vid 20 gr
-Shunt fördröjd 240 min
-Sänk innetemp, 22 gr! Det drar naturligtvis en del energi.

Det är som Bertil skriver att om framledningstempen blir för hög så går pannan mest som en elpanna och utnyttjar inte kompr fullt ut. Därför kan det vara motiverat att använda en spetsberedare för vv och låta VPn(kompressordrift) sköta värmen

En stilla undran? Är det varmt och gott i källaren? Kanske skulle ni försöka att strypa radiatorerna där för att få varmt i övriga huset.Några synpunkter från en amatör, men jag tycker att du borde ta dit en röris(kunnig) för att se vad som kan göras. Kostnaden för besöket ska ju jämföras med den hiskeliga energiförbrukningen.
Annars tycks ju inte pumpen vara helt fel dimensionerad, 210kvm och 4,5 kbm olja samt brine 4/1, även om en 10,5 förmodligen varit bättre

Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 25 mars 2007, 22:52:40 »

Om huset:
Huset drog ca 4,5 kbm olja per år under en 2-års mättperiod. Huset är 150m2 2-plans plus uppvärmd källare 60 m2 byggd 1930-talet.

Om era funderingar och idéer:
Jag kan bekräfta att Lisa verkar ha ett högtemp system. Vid 2 grader ute, och innegivaren inkopplad, hade hon dessa siffror:

Innetemp nuv 20,9 inställd 22. (inställd 22 därför att den mätts i ett rum som blir hetare än andra rum)
Utetemp 2, framledn 42 bör 45, elpanna 57 bör 54, VP 47 bör 50, hgas 87.
Kompr startar 20, på 19:43.
Brine 4/1.

Inställda värden var:

Temp elpanna 54
Framl vid -15  56, värme från vid utetemp 16
Max framledn  63, minst 28
Max effekt 4,5 kW
Shunt fördr  180 min
innetemp 22

Mina funderingar:
Om VP temp är 47 och elpannan är 57 varför är framledn bara 42?

At elpannans börtemp är 54 betyder inte mycket eftersom innetemp 20,9 ligger under börvärdet 22, så elpannan måste kämpa tills innetemp ligger rätt antar jag.

Jag undrar, vad är hetgas och vad innebär 87 grader hgas?

Och slutligen, hur kan CTCen mata in i huset mer energi än huset använt när det uppvärmdes med olja utan att huset upplevs som  mycket varmare?
Förbrukningen av el som du redovisar tyder närmast på en motsvarande förbrukning av mer än 6 kbm olja/år. Då har jag räknat med att kompressoreffekten ger en effekt ggr 3. Är din dotter nyinflyttad med en uppgiven tidigare förbrukning om ca 4,5 kbm olja?


/Blixtgo
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 mars 2007, 21:36:04 »

Paradoxen är att om man höjer värmekurvan så blir det kallare inne!!!!!!!!!!!!

Inte helt säkert men om kompressorn stannar pga av för hög temp (kurva) då kan det bli så.

Länken du fick, där ondgör jag mig över detta fenomen!!!
Kompressorn skall alltid gå vid kraftig kyla, då menar jag alltid!!
Ibland måste man sänka kurvan! för att så ska bli fallet!!!!!!!!

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 mars 2007, 09:46:10 »

Men det höga framledningskurvan borde göras något mer åt. Kolla att alla radiatorer verkligen är varma, öka på cirkpumpen ett snäpp kanske?
Carl, Circ pump är på högsta läge, 80 watt och har altid varit så. Radiatorerna är varma, det varkar inte finnas t ex luft i systemmet.

Det låter som att det är för klena radiatorer.  :'(

Högtempsystem funkar dåligt tillsammans med en VP, den förvandlas då till en vanlig elpanna när det blir kallt ute. Nästa steg är att investera i nya fetare radiatorer, kan man byta dem själv behöver det inte bli så dyrt.

Låg framledningstemp till radiatorerna är nyckeln till att få en bra funktion på värmepumpen.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 24 mars 2007, 23:20:15 »

Shunten är den "grejen" som blandar till rätt temperatur på vattnet som går ut i radiatorerna. Den har tre ingångar:

*Returvattnet från radiatorerna
*Vatten från nedre halvan av tanken (uppvärmt av värmepumpen)
*Vatten från övre halvan av tanken (uppvärmt av elpatronen).

Den mixar ihop de i lagom mängd. Det Staffan55 menar med "shunta" är då att den tar väldigt mycket vatten som är värmt med elpatron = dålig ekonomi.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 24 mars 2007, 22:12:03 »

Det är Lisa som har installerat pumpen. Om oljeförbrukningen, jag kan dubbelkolla med Lisa troligen imorgon söndag. Hon bodde där ett par år innan de skaffade pumpen så hon har siffror. 

Kan det vara så att CTC pumpen inte riktigt vet hur mycket kWh den har använt till kompressorn och eltillskott? ? Hur mäter den egentligen?

Om man har så hög framledningstemp som du anger så går pumpen hela tiden mot höga värden och då shuntar den väl oavbrutet från elpannedelen.
Gärna förklara shunta--jag är rudis på detta.

Det som förvånar mig är att huset blir knappt 20 grader, även kallare på ovanvåningen, med denna tuffa kurva som hon har och efter vi hade satt innegivaren till 'utan' när utetemp var 2 grader.

/Blixtgo

Skrivet av: staffan55
« skrivet: 24 mars 2007, 19:04:09 »

Förbrukningen av el som du redovisar tyder närmast på en motsvarande förbrukning av mer än 6 kbm olja/år. Då har jag räknat med att kompressoreffekten ger en effekt ggr 3. Är din dotter nyinflyttad med en uppgiven tidigare förbrukning om ca 4,5 kbm olja?

Och hur hög elförbrukning har fastigheten totalt/år? Finns det en "massa" ungar? Med därtill hörande vv-förbrukning.

En framledningstemp vid -15 om 56 gr blir tufft för vilken VP som helst. Där måste ngt göras.

Innegivarens inställda temp ser du som första värde när du går in i menyn. Vad står den på?
Innegivaren har ganska stora möjligheter att ta över från kurvan så det är onekligen ganska bra om man kan ställa in en kurva som fungerar hyggligt. Försök att ställa upp värdet till minst 20 gr och ställa ned -15 värdet, till att börja med till 50 gr.

Om man har så hög framledningstemp som du anger så går pumpen hela tiden mot höga värden och då shuntar den väl oavbrutet från elpannedelen. Försök att ställa av elpatronen och se om ni klarar vv.
Undrar om inte den externa spetsberedaren borde användas. Förresten har din dotter installerat den eller tidigare ägare till huset? Om det senare, kanske en förklaring till uppgiven oljeförbrukning.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 24 mars 2007, 16:37:43 »

Men det höga framledningskurvan borde göras något mer åt. Kolla att alla radiatorer verkligen är varma, öka på cirkpumpen ett snäpp kanske?
Carl, Circ pump är på högsta läge, 80 watt och har altid varit så. Radiatorerna är varma, det varkar inte finnas t ex luft i systemmet.

En annan sak är, att Lisa har en inomhusgivare. Exakt hur den används i CTC logiken vet jag ej. Men jag tror att kurvan inte räcker för deras hus och att innegivaren ser till att framledningstempens börvärde blir ännu högre än vad kurvan anger. Sedan i förrgår har hon börjat köra utan innegivaren--för att ta reda på hur husets innetemp blir när hon kör bara på kurvan.  Hoppas vädret förblir kallt! Annars är det svårt att avgöra.

/blixtgo
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 mars 2007, 15:01:10 »

Har man 43 ºC i pannan så kan varmvattnet bli lite kallt ja men 48-50 ºC borde ju funka. Jag ser ingen mening med att sänka panntemp mera och värma med extern VVB eftersom kurvan är så pass hög och "tar över" och höjer panntemp då den vill ha varmare framledningstemp.

Men det höga framledningskurvan borde göras något mer åt. Kolla att alla radiatorer verkligen är varma, öka på cirkpumpen ett snäpp kanske?
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 24 mars 2007, 14:26:48 »

Tack för en bra början till en fullständig analys! Det tycks mig att ni är överens om läget och om åtgärdarna så här långt.

Att mina svar blir ngt fördröjda, betyder absolut inte att jag inte bryr mig. Det är bara att min dotter Lisa och jag ofta är hemifrån.

Jag kan ange fulständiga värden från CTCen här om detta skulle hjälpa.

Lisa hade ett par radiatorer reglerade med termostater, men hädanefter ska hon ha alla vidöppna.

Panntemp är satt högt, 56 grader tror jag, för att familjen upplevde att varmvattnet inte var tillräkligt hett. Steffan55 menar att Lisa ska prova med 43 grader panntemp. Men det kräver att hon har extern spetsvärmare som hon faktiskt har men den är avstängd. Vad rekommenderar ni hon ska göra åt detta? Hon ska ju spara energi, inte bara flytta energiförbrukningen från CTCen till den externa vv-beredaren.

Bertil, din länk verkade inte leda till ngt av intresse, kan du kolla den.

Hur stort är huset? Borrdjup? En eller tvårörssystem?
... börja med att ställa ned temp i elpannedelen till tex 43 grader, fördröj shunten med mer än 180 min, se om kurvan kan ställas om, vad står det nu vid -15?, sätt 0 i effekt på elpannan, den borde klara uppvärmning mm utan tillskott vid nuvarande temp.
Staffan55, jag ska ange husets storlek och borrdjup så snart jag kan. Radiatorerna är 2-rörs system, de nästan alla är gjutjärns. Kurvan är 17 grader och 56 grader. Tangerar den högsta kurva CTC har i handboken (15-60).
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 mars 2007, 22:21:57 »

Har man klena radiatorer (behov av hög värmekurva) till en ctc, kan den tyvärr prioritera elpatronen vid kallt väder!!

det är det sista man vill ska inträffa!!!!!!!!!!!!!!!!

Kolla vid kallt väder att det ALLTID blir som vid ditt avläsningstillfääe!! Kompressorn ska gå kontinuerligt vid kraftig kyla! Aldrig ett stopp.

Den valda maskinen är nog dessutom i klenaste laget, men det man kan göra är att få den att gå så optimalt som möjligt (så lite elpatron som möjligt)

Se lite här om problemet jag nämnde med behov av hög värmekurva.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12475.105

Kanske finns det nåt tänkvärt där!?
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 22 mars 2007, 20:01:27 »

Något är galet!
Hur stort är huset? Borrdjup? En eller tvårörssystem?

Carl N har nog ringat in det viktigaste men börja med att ställa ned temp i elpannedelen till tex 43 grader, fördröj shunten med mer än 180 min, se om kurvan kan ställas om, vad står det nu vid -15?, sätt 0 i effekt på elpannan, den borde klara uppvärmning mm utan tillskott vid nuvarande temp.

Nedan framgår mina förutsättningar och jag kommer att klara mig under 7000 kwh för värme och vv under perioden 060331-070331.
Det låter därför i mina öron som din dotter har något som är helt felaktigt. Är det verkligen en 8,5a?
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 22 mars 2007, 13:14:53 »

Blixtgo:

Jag ansluter till Carl N´s påpekanden, men undrar samtidigt om inte eltillskottet är en stor bov i dramat. Har man ett korrekt dimensionerat borrhål, behövs inget tillskott. Många installatörer ställer nog upp tillskottet väl högt och det får också konsekvenser på elräkningen. huvuddunk
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 mars 2007, 11:31:00 »

Kolla av de 2 valigaste felen:
1. Hög framledningskurva och strypta termostater, öppna termostaterna och styr innetemp med framledningskurvan.
2. Hög panntemp, normalt behöver inte panntempen vara över 50 ºC men jag misstänker att på många CTC-värmepumpar så har temperaturen ställs upp för att man vill ha lite marginal på VV-komforten, -onödigt och dyrt.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 mars 2007, 06:53:42 »

Det är klart 4,5 kbm olja och sen en 8,5 kw pump låter lite lågt, får man dessutom ha en hög framledning på detta så är det svårt att spara stora pengar....... studs
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 21 mars 2007, 23:56:04 »

Hej,

Min dotters CTC Ecoheat 8,5 installerades 11/2004. Hon börjar ana ugglor i mössan. Hon bor i Stockholm. Hennes villa drog 4,5 kbm olja eftersom den är rätt dåligt isolerad.

I vintras var det flera dagar med utetemp kring -5 till -10 där kompressorn gick hela tiden likaså eltillskottet. Några dagar läste hon av t.ex.:

    Drifttid senast 24 t:         24 t
    Antal startar senast 24 t: 0

När jag nu läser av alla värden på CTCen ser jag t. ex. att:

    Total drifttid:       20824 t
    Drift kompressor:  24965 kWh
    Elvärme drift:       24848 kWh

Detta betyder att under de 29 månader som värmepumpen har gått, har den använt 50.000 kWh därav hälften ren el. Per år blir det ca. 21.000 kWh/år.

Om vi antar att oljepannan hade 70% årsverkningsgrad, är husets energibehöv ca 0.70 x 45000 = 31.000 kWh/år.

Som jag ser det, drar CTCen 21.000 kWh per år och avger 31.000 kWh, en usel verkningsgrad.

Vi har ingen aning om hon har helt fel inställningar, eller om det finns andra anledningar till dessa katastrofalt dåliga siffror.

Förslag till åtgärder är välkomna.

/blixtgo 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!