Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fighter 1215 nybörjarhjälp  (läst 8341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
Fighter 1215 nybörjarhjälp
« skrivet: 08 november 2011, 21:56:33 »
Hej!
har ägt ett hus i snart ett år med en Nibe Fighter 1215. Allt har funkat kanon och jag börjar få kläm på hur den fungerar.
Huset är 140kvadrat och har vattenburen golvvärme på nedre plan och raditorer på övre plan. Igår installerade jag den medföljande inomhusgivaren på övervåningen. Tänkte att detta skulle göra det enkelt att justera temepraturen då vi ofta har lite för varmt på övervånigen. Efter installationen visade givaren på en rumstemp på 24 grader och en önskad (efter min inställning) på 22 grader. Pannan sänkte då direkt VB fram från 35 till 24 grader och radiatorerna blev kalla. So far so good...
Vaknade idag på morgonen med ca 18 graders innetemp på nedreplan. Det visar sig alltså att jag inte kan hålla en vettig temp på nedreplan då framledningstemperaturen är för låg. Vad jag har lyckats läsa mig till skall den var ung. 38 grader för att få ca 22 grader i rummet. Jag vet att jag kan vrida på plus och minus ratten på pannan för att öka VB fram till ex. 38 grader. Men om jag gör det förstör jag väl för inomhusgivaren så då tvingas leda fram varmare vatten samtidigt som jag önskar en lägre inomhustemp.
Går det alltså inte att använda sig av inomhusgivaren när man har golvvärme tillsammans med radiatorer?
Tack för svar,
Mvh
Sebastian

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #1 skrivet: 08 november 2011, 22:09:25 »
Inomhusgivaren bör nog placeras pÃ¥ en öppen central plats i huset och brukar dÃ¥ fungera bra till ett i övrigt väl injusterat system. Problemet jag tror du har är att flödena inte är injusterade du kör troligtvis samma temp till golvvärme nere som till rad uppe du bör nog strypa flödena pÃ¥ radiatorerna pÃ¥ övre plan dÃ¥ ger dom mindre värme samt att du mÃ¥ste öka kurvan igen pÃ¥ vp sÃ¥ du fÃ¥r rätt temp nere. Ett alternativ om du inte fÃ¥r till en bra injustering är att använda innegivaren nere samt komplettera nÃ¥gra av raddarna uppe med termostater som stryper till rätt rumstemp.  Normalt sÃ¥ behöver golvvärme lägre temp än radiatorer men du kanske har stora raddar pÃ¥ övre plan  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #2 skrivet: 08 november 2011, 22:10:25 »
Går samma vatten för värmen till radiatorerna på övervåningen och till golvvärmen? Du har ingen shunt (liten ratt) som gör att du kan få lite kallare vatten till golvvärmen? (genom att låta den recirkulera sitt eget returvatten för golvvärmen blandat med varmare vatten från värmepumpen).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #3 skrivet: 08 november 2011, 22:13:35 »
Rumsgivaren till VP:n ska bara justera för tillfälliga temperaturvariationer inne, för att ställa in grundtemp så ska du justera med kurvlutning och finjustering på din VP.
Normalt brukar golvvärme behöva lite lägre temp än radiatorer för att hålla värmen i rummet, det finns kanske nån strypning på golvvärmefördelaren som du kan öppna upp för att få varmare nere?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #4 skrivet: 08 november 2011, 22:24:01 »
Tack båda för snabba svar!

@Smurfen: Övervåningen är väldigt öppen planlösning och inomhusgivaren sitter mitt i. Kurvan på VP är ställd till 8. Enligt instruktiosnboken skall jag ha 10 men läst att jag skall ha 7-8 eftersom jag har golvvärmen. det stämmer att det är samma temp till radiatorer som till golvvärme. Vad jag kunde läsa mig till så skulle alla radiatorer vara fullt öppna när man kör inomhusgivare. Annars kunde det bli överskott på värme och det sliter på VP?

@Erik: Det är samma vatten. Golvvärmen har en sep. cirk pump och en "element termostat" som är ställd sen installationen till 3 på en 8 gradig skala. Det sitter också två sep. teromstater i två rum på nedreplan där jag kan ställa önskad temp på golvvärmen.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #5 skrivet: 08 november 2011, 22:32:18 »
@Carl N: Tack för ditt svar! vilken kurva skulle du rekommendera? När du menar finjustera på VP menar du då med plus minus ratten? Kan jag justera den även om jag såg att inomhusgivaren sänkte VB fram?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #6 skrivet: 08 november 2011, 22:36:02 »
Eftersom du förmodligen kan reglera tempen på golvvärmen med din "elementtermostat"/ratt, så kanske du helt enkelt ska börja med att sänka kurvan så det blir lagom varmt uppe. Kanske till 7 eller 6. Sedan skruva upp golvvärmen med ratten lite så det blir varmare nere (och låt det gå en dag så plattan hinner värmas upp).

(Och innan du börjar laboerar med kurvan, så avaktivera innegivaren så den inte sabbar dina justeringar).

(Ratten till golvvärmen borde nog inte vara en termostat utan bara just en ratt för manuell inställning? Du kan ju ta en bild hur rören med ratten är kopplade om du vill dela med dig med hur det ser ut).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #7 skrivet: 08 november 2011, 22:58:23 »
@Erik: måste jag koppla bort inomhusgivaren i pannan eller räcket det att plocka bort sladdarna på själva inomhusgivaren? En länk till mitt system
http://www.retherm.se/html/shuntar_.html

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #8 skrivet: 08 november 2011, 23:05:55 »
Tydligen skall den som jag kallar för radiatortermostat som sitter på golvvärmen vara inställd på 2 då detta säkerställer att utgående vatten på golvvärmen aldrig överstiger 28 grader. Det sitter också en liten rund analog termometer där man kan se tempen på vattnet som cirkulerar. Den Visar endast 20 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #9 skrivet: 09 november 2011, 07:06:12 »
@Erik: måste jag koppla bort inomhusgivaren i pannan eller räcket det att plocka bort sladdarna på själva inomhusgivaren? En länk till mitt system
http://www.retherm.se/html/shuntar_.html

Det räcker med att du ställer ner "Rum-komp" i meny 5a till 0 så är rumsgivaren inaktiverad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #10 skrivet: 09 november 2011, 07:08:09 »
@Carl N: Tack för ditt svar! vilken kurva skulle du rekommendera? När du menar finjustera på VP menar du då med plus minus ratten? Kan jag justera den även om jag såg att inomhusgivaren sänkte VB fram?

Man måste testa sig fram till rätt kurva med öppna termostater på golvvärme och radiatorer.
Detta kan ta några vintermånader innan man hittar rätt inställningar, alla hus är individuella.
Och ja, man justerar med kurvlutning och ratt, ratten parallellflyttar kurvan.
« Senast ändrad: 09 november 2011, 07:11:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #11 skrivet: 09 november 2011, 07:10:04 »
Tydligen skall den som jag kallar för radiatortermostat som sitter på golvvärmen vara inställd på 2 då detta säkerställer att utgående vatten på golvvärmen aldrig överstiger 28 grader. Det sitter också en liten rund analog termometer där man kan se tempen på vattnet som cirkulerar. Den Visar endast 20 grader.

Jag tycker det låter lite lågt, man brukar sätta max till ca 40 ºC på vattnet till golvvärme, det brukar motsvara ca 27-28 ºC yttemperatur på golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #12 skrivet: 09 november 2011, 09:21:07 »
@Carl N: Godmorgon!
Jag uttryckte mig nog lite vagt igÃ¥r. Max framledningstemp pÃ¥ vattnet är satt till 55grader pÃ¥ golvvärmen. Med elementtermostatet reglerar man dock sÃ¥ att inte yttempen pÃ¥ golven kan överskrida 28grader. När jag vaknade idag hade jag 23grader varmt uppe (önskad 22 grader) och knappt 20gradern nere. Kurvan är satt till 8 och VB fram var 30 grader. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #13 skrivet: 09 november 2011, 10:18:34 »
OK, nästa steg är att reglera in flödena i systemet.
Principen är följande:
Över värmepumpen ska tempdiffen vara 7-8 ºC då kompressorn värmer kåken, reglera i första hand på CP i VP:n.
För att golvvärmen ska få tillräckligt flöde måste du också kolla att ingen radiator "kortsluter" flödet, kolla upp att de är lite svalare nertill. Stryp flödet, helst med fast instrypning t ex på ventilen under termostaten, så att alla radiatorer blir lite svalare nertill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #14 skrivet: 09 november 2011, 10:53:39 »
Jag fick tag i rörmokaren som har installerat både VP och golvvärme i huset. Han sa att det inte kommer funka med inomhusgivare när jag har golvvärmen nere då framledningstempen kommer vara alldeles för låg eftersom den bromsas upp av inomhusgivaren... surt. Konstigt att man inte tänkt på detta scenario när man utvecklar en VP.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #15 skrivet: 09 november 2011, 10:57:20 »
enligt rörmokaren skulle jag ställa kompensationen till inomhusgivaren till 0 och sedan reglera värmen med teromstaterna på elementen uppe istället. Det är 7 grader i tempdiff när kompressorn värmer. CP är ställd max.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #16 skrivet: 09 november 2011, 11:48:40 »
@Carl N. Vad tror du om rörmokarens svar?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #17 skrivet: 09 november 2011, 11:49:43 »
Jag fick tag i rörmokaren som har installerat både VP och golvvärme i huset. Han sa att det inte kommer funka med inomhusgivare när jag har golvvärmen nere då framledningstempen kommer vara alldeles för låg eftersom den bromsas upp av inomhusgivaren... surt. Konstigt att man inte tänkt på detta scenario när man utvecklar en VP.

Som sagts tidigare så skall man inte använda rumsgivaren för att reglera innetempen. Man måste först av allt justera in flöden i systemet och ställa in rätt värmekurva/förskjutning. Sen kan man använda innegivaren för att kompensera för tillfällig över/undertemperatur.
Den rekommenderade kurva som står i instruktionsboken är bara ett värde att utgå ifrån när man trimmar in anläggningen. Korrekt kurva är helt beroende på huset och dess förutsättningar.

Ställer man dit VP'n med standardinställningar och kopplar in innegivaren med förhoppningen att den löser alla problem så har man missuppfattat hela reglerprincipen och man får garanterat ett svårhanterat system med ojämna temperaturer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #18 skrivet: 09 november 2011, 11:53:59 »
@Purjo. Tack, då skall jag börja i denna ände och trimman in systemet och efter det koppla in rumsgivaren. Skall man alltid ha radiatorerna på fullt blås och då alltså låta kurvan styra värmen om jag förstår det rätt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #19 skrivet: 09 november 2011, 12:01:07 »
Nja... Termostaterna skall så långt som möjligt stå på max. Däremot måste man strypa in varje radiator med dess fasta instrypning för att få jämn temperatur i alla rum.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #20 skrivet: 09 november 2011, 12:05:17 »
I det här fallet behöver radiatorerna på övervåningen strypas då de är för stora i förhållande till värmebehovet och den framledningstemperatur som behövs för att hålla undervåningen på önskad temperatur. Strypningen kan ske antingen med termostaterna eller helst med strypskruvarna i radiatorkopplet.

Rätt procedur i det här fallet bör vara att efter det att innegivarens känslighet ställts på noll ställa termostaterna så att det blir rätt temperatur på övervåningen. Därefter gäller det att hitta en värmkurva som gör att det blir rätt temperatur på undervåningen. Det är en bra årstid för det nu, ingen solinstrålning som stör och inte så stora temperaturskillnader mellan dag och natt. Vänta något dygn mellan varje ändring av värmkurvan, det är ett trögt system.

När värmekurvan är rätt är det lämpligt att öppna termostaterna pÃ¥ övervÃ¥ningen och strypa radiatorerna tills det blir önskad temperatur där. När det är gjort gÃ¥r det att koppla in innegivaren. Väljs den enklare varianten av intrimning där termostaterna pÃ¥ radiatorerna styr temperaturen pÃ¥ övervÃ¥ningen bör innegivaren flyttas till undervÃ¥ningen. PÃ¥ övervÃ¥ningen kommer den inte att göra nÃ¥gon nytta.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #21 skrivet: 09 november 2011, 13:19:03 »
@Roland. Tack för klokt svar. Har varit hemma på lunchen och ställt ner rums kompen till 0 och bibehåller kurva 8 så får vi se var det leder. Precis som du skriver Roland kommer inomhusgivaren vara helt värdelös på övervåningen om man inte trimmar in systemet till golvvärmens fördel i läge ett. Annars kommer scenariot att bli det samma att så fort jag kopplar in inomhusgivare så kommer den strypa ner VB fram så pass att golvvärmen inte får tillräckligt.

Jag bor i ett hus frÃ¥n 1966 där man i samband med installation av VP tillläggsisolerade taket pÃ¥ huset samt bytte alla fönster och dörrar mot motsvarande 3 glas aluminium. Huset är ett sutteränghus där "baksidan" av nedreplan ligger under markytan i en backe. Tidigare eldades med olja och radiatorerna är säkerligen med dagens isolering mätt onödigt stora. Kök och allrum och vÃ¥rt sovrum är pÃ¥ övreplan sÃ¥ det är ju delvis därför det är varmt där. Men dÃ¥ är det ju desto onödigare att radiatorerna jobbar pÃ¥ övervÃ¥nigen därför utomhusgivaren säger att det är kallt ute. 

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #22 skrivet: 09 november 2011, 13:49:03 »
@Roland. Jag lästa någonstans att man abolut skulle ha radiatorerna fullt öppna när man använder sig av inomhusgivaren. Det skulle tydligen fresta systemet i onödan. Hur ser du på det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #23 skrivet: 09 november 2011, 19:06:55 »
@Roland. Jag lästa någonstans att man abolut skulle ha radiatorerna fullt öppna när man använder sig av inomhusgivaren. Det skulle tydligen fresta systemet i onödan. Hur ser du på det?

Man bör ha dem öppna i det utrymmet som givaren sitter.
Har du rumsgivaren nere så är det där som det ska vara fullt öppet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #24 skrivet: 09 november 2011, 19:39:33 »
Verkligen svårt det här. Inomhusgivaren sitter på övervåningen då det är där vi i familjen huserar till 90%. Även när vi har tillställningar är det övervåning som gäller. Så därför är det där den skulle göra nytta då tanken är att den skall känna av om det blir för varmt vilket det lättt blir och då sänka gasen på radiatorerna. Men om jag måste ha radiatorerna på full speta för att det är så det skall vara med en inomhusgivaren så måste ju framledningstempen vara lägre och då funkar inte golvvärmen nere istället.

Känns som att inomhusgivaren är till för enplansvillor med endast radiatorer eller golvvärme. Hur tycker ni att jag skall göra?

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #25 skrivet: 09 november 2011, 20:03:34 »
Ville passa på att tacka alla för goda råd och för att ni tagit er tid. Jag har lärt mig väldigt mycket på två dagar.

När jag var hemma på lunchen idag så sänkte jag rum komp. Till 0. Har kurva 8 på pannan. När jag kom hem ikväll strax efter 18.00 så var ytvärmen på golven enligt termometern som sitter på circk pumpen till golvvärmen 25 grader. Istället för 19 som idag på morgonen. Jag har också märk att det blir mer kadus i golvvärmen när jag stryper raditorerna på övervåningen med termostaterna. Ett bevis på att jag måste strypa grundflödet då antar jag. Vad är det för skillnad på att strypa grundflödet mot att strypa det vis termostaten? Hur vet man hur mycket man skall strypa grundflödet då det bara är en mutter att skruva på?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #26 skrivet: 09 november 2011, 20:33:24 »
Om man stryper grundflödet har men ställt in ett fast maxvärde för radiatorn termostaten kan endast minska på flödet inte öka mera än grundinställningen. Brukar vara svårt att veta hur mycket man ska skruva brukar kunna bli lite ketchup effekt men ta lite i taget så ordnar det sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #27 skrivet: 09 november 2011, 20:41:37 »
När jag var hemma på lunchen idag så sänkte jag rum komp. Till 0. Har kurva 8 på pannan. När jag kom hem ikväll strax efter 18.00 så var ytvärmen på golven enligt termometern som sitter på circk pumpen till golvvärmen 25 grader. Istället för 19 som idag på morgonen. Jag har också märk att det blir mer kadus i golvvärmen när jag stryper raditorerna på övervåningen med termostaterna.
Hm. Kan inte kurva 8 helt enkelt vara för hög också? Om nu termostaternas strypning uppe gör att värmen nere blir för stor?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #28 skrivet: 09 november 2011, 20:48:14 »

 Tidigare eldades med olja och radiatorerna är säkerligen med dagens isolering mätt onödigt stora. Kök och allrum och vÃ¥rt sovrum är pÃ¥ övreplan sÃ¥ det är ju delvis därför det är varmt där.
Har man värmepump existerar inte begreppet onödigt stora radiatorer, då gäller ju större desto bättre. Det är bara intrimningen det hänger på.

Det går att ha inomhusgivaren på övervåningen om radiatortermostaterna ställs i helt öppet läge och rätt temperatur ställs in med hjälp av strypskruvarna på radiatorerna. Det kan vara en lite besvärlig procedur som tar flera dagar. Är radiatorerna kraftigt överdimensionerade behöver strypskruven bara vara öppen lite grand vilket gör att det kan vara svårt att hitta rätt inställning.

När man säger att radiatorerna skall vara helt öppna syftar det på termostatventilerna. De fasta strypningarna kan man i många fall, t.ex. små radiatorer nära cirkulationspumpen, vara tvungen att ha nästan stängda för att få rätt flöde genom radiatorn.

Ur komfortsynpunkt på övervåningen tycker jag att det inte borde spela någon roll om man väljer att låta innegivaren i kombination med instrypta radiatorer styra temperaturen eller om man använder radiatortermostaterna i kombination med urkopplad innegivare.

Reglertekniskt blir det lite skillnad. Innegivare i kombination med strypta radiatorer betyder att när det blir för hög temperatur pÃ¥ övervÃ¥ningen stannar värmepumpen. Styr istället radiatortermostaterna kommer de att stänga och pumpen kommer att arbeta mot enbart mot golvvärmeslingan som har en liten volym. Det blir fler start och stopp pÃ¥ pumpen. Ur den synpunkten skulle jag fördra att strypa radiatorerna och använda med innegivaren. 

Innegivaren är inte begränsad till enplansvillor men den förutsätter att systemet är nÃ¥gorlunda injusterat innan den kopplas in. Den kan inte fÃ¥ stil pÃ¥ en felaktig grundinställning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #29 skrivet: 18 november 2011, 00:17:55 »
Hej igen!
Jag fick så många bra svar och tips här så jag ville ge lite feedback. Jag löste mitt problem efter många timmars testande och huvudbry. Jag höjde circk pumpen på panna från 1 till 2. Då blev det varmt i golvvärmen. visserligen har golvvärmen en egen circk pump men det räckte tydligen inte. Så långt bra. Dock har jag några nya frågor som jag tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med.
1. När jag ändrade hastigheten på circk pumpen blev skillnaden mellan VB F och VB R endast 6 grader. Innan var det 7-8 grader. Är det något jag måstet åtgärda eller är det ok?
2. Är det negativt att ha circk pumpen på högre cirkulation, frestar det systemet i onödan.
3. Vad har det för betydelse eller inverkan vilken hastighet jag har på den externa circk pumpen till golvvärmen?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Fighter 1215 nybörjarhjälp
« Svar #30 skrivet: 18 november 2011, 09:27:43 »
2. Det går mer ström. Men om det inte "svooschar"/låter någonstans i rören (som du stör dig på) så är det inget problem.
3. Om CP till golvvärme går för sakta så kan golven bli ojämt varma i rummen. Dvs där framledningen går in i ett rum är det varmare på golvet men i slutet på slingan märkbart kallare. Kanske kan du inte heller uppnå nödvändig maxeffekt när det är svinkallt ute (för litet flöde => för liten effekt).

Min CP till GV går i näst snabbaste manuella läget nu (i auto går den med maxeffekt), men jag har tänkt prova sänka hastigheten på den och se vad som händer nån gång när det är kallare ute och framledningen är högre (tänkte det blir lättare att mäta upp skillnader då).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!