Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta pÃ¥ varma sidan  (läst 1467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Delta på varma sidan
« skrivet: 30 november 2009, 21:30:47 »
Jag har precis fått installerat en Atria 8. Det jag funderar lite över är deltavärdet på varma sidan, det ligger på bara ca 4-5°. Vad jag förstått så ska detta vara lite för lite? I slutet av en körning så ligger utgående på ca 40° och returen på 35°.
Vad är det första jag ska testa? Sänka hastigheten på cirk.pumpen? Den står nu på läge 2.
Hur pass stor skillnad gör deltavärdet på driftsekonomin?

Nu när temperaturen är lite över nollan ute så har jag ca 20 pumpstart samt 5h per dygn.
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Delta på varma sidan
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 08:50:50 »
Hei,
Hvor mye det betyr vet jeg ikke, men jeg har sett anbefalt 7-8 grader. Men gjør som du foreslår, du sparer jo også energi ved å gå ned på pumpen. Kanskje blir det mindre støy fra rørene også.
For å senke antallet starter pr. døgn kan du forsøke å gå opp på integralverdien. Jeg kjører 300 om sommeren og 150-200 om vinteren.
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!