Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Feldimensionerad eller för lite freon?  (läst 4168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Munlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Feldimensionerad eller för lite freon?
« skrivet: 03 mars 2010, 09:26:37 »
Hej

Satte in en Appliance AAC1100 för två månader sedan för att värma mitt nya vinterisolerade dubbelgarage på 45kvm. Enligt bruksanvisningen ska AAC1100 klara denna volym utan problem. Vid installationen fick servicekillen lite tätningsproblem vid vacum-sugningen och en mindre mängd freon läckte antagligen ut. Han trodde det var försumbart.
Men pumpen klarar inte att hålla 17C i garaget. Även om jag hjälper till med extra värmeelement tills innetemp är över 17C så sjunker temperaturen sakta så fort jag tar bort den extra värmekällan. Utetemepraturen har legat mellan -4 till -8. Avisningen är OK så länge innetemp är mer än 15C (och jag klipp bort nätet runt lammelerna på utedeln).

Min fråga är alltså om min pump är underdimensionerad eller om det skulle hjälpa att fylla på freon?

Alla tips mottages tacksamt!

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Feldimensionerad eller för lite freon?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2010, 15:59:41 »
Hej Munlund.
Hade själv problem med avfrostningarna när jag körde igång min pump p g a gasbrist.
Problemen yttrade sej med att ett band ca 5 cm upp i underkant ,och ca 10cm brett på utomhusdelen inte blev avisad.
Efter gaspåfyllning har detta blivit mycke bättre men vid 0grader eller strax under noll och hög luftfuktighet kan is bildas där ändå.
Denna brukar försvinna med tiden men vid 2 tillfällen i vinter har jag fått "hjälpa" till med värmepistol och varmvatten.

Pumpen sitter i ett fullisolerat garage på 70m/2 och jag märker att från ca 5 minus och kallare får den svårt att hålla tempen
men den har denna vinter klarat av att hålla ca 10 grader vid minus 18-20grader.

//Flateby


Utloggad Munlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Feldimensionerad eller för lite freon?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2010, 10:21:46 »
Hej Flateby
Tack för snabb och utförlig information!

Jag har inte sett något band med dålig avisning på min utedel. Är detta "enda" tecknet på för dålig gasmängd?

Mitt garage är också fullisolerat, men bara 2/3 i storlek av ditt så det betyder att min pump inte borde vara underdimensionerad eftersom det fungerar för dig. Samtidigt kör jag in/ut två vinterkalla och snöiga bilar 1-2ggr per dag som ger en hel del smältvatten som aldrig hinner torkar upp, vilket antagligen äter en hel del värmeenrgi också.

I vilken del av Sverige bor du? Jag befinner mig på småländska höglandet med en klimatzon 5, dvs samma som runt Östersund...

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Feldimensionerad eller för lite freon?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2010, 12:31:24 »
Hej Munlund.
Bor väster om Kungälv .
Håller på med bilrenovering i garaget så inga kalla snöiga bilar åker ut och in.
Därimot får filtren på innedelen blåsas rena ofta, dom gillar slipdamm , allt fastnar.
//Flateby

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!