Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spärra shunt Eco el ver3  (läst 2415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Spärra shunt Eco el ver3
« skrivet: 18 maj 2006, 18:08:08 »
Hejsan... 8)       Ã¤r lite nyfiken om den nya funktionen om att det gÃ¥r nu att spärra shunten, sÃ¥ den aldrig tar vattnet frÃ¥n övre delen för rumsuppvärmning. Vad är det bra för???
gör det nÃ¥gon skillnad pÃ¥ besparingen??   ???
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
SV: Spärra shunt Eco el ver3
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2006, 14:23:42 »
Här va d tyst :-X
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spärra shunt Eco el ver3
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2006, 15:38:35 »
Det borde ge en liten besparing om regleringen gör lite "översvängar", d.v.s. om den tar lite från övre delen trots att det egentligen inte behövs, för att sedan stänga shunten igen.

Enda problemet med det är ju att du kan få för kallt om inte kompressorn själv klarar av att värma huset.

Prova!, vad kan hända förutom att det kan bli kallt inne?

Sommartid torde det dock inte påverka förbrukningen det minsta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Spärra shunt Eco el ver3
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2006, 15:42:13 »
Här va d tyst :-X

JorÃ¥ tyst vare!  :)
 Besparing - detta beror lite pÃ¥ hur ditt system ser ut och vilka inställningar du har i övrigt. Man brukar ställa in shunten med ordentlig fördröjning sÃ¥ att den övre tanken inte behöver gÃ¥ in och värma huset i onödan. Du fÃ¥r räkna med mycket eltillskott när detta sker, eller alternativt om man som jag och mÃ¥nga andra med Ecoheat har elpatron avstängd sÃ¥ blir det inte mycket till varmvatten.
  Detta alltsÃ¥ vid rejäl kyla när vp inte orkar hÃ¥lla framledningstempen.

  Du som har nya Ecoxxx kan väl presentera ditt system, vilka inställningar du har att laborera med och hur det funkar. Vi är nyfikna.  8) *vinkar*
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
SV: Spärra shunt Eco el ver3
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2006, 09:32:41 »
Vilken storlek pÃ¥ pumpen behöver jag???  130m2 21000 kw/h
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!