Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt COP Nibe 1145  (läst 24828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #90 skrivet: 21 januari 2013, 10:49:03 »
Räknas inte tidsfaktorn på samma sätt som på gamla Nibe, DVS tiden med max inkopplad effekt?
Då beror det ju på hur elpatron är inkopplad, är den inkopplad med 9 kW som max är det just 9 kW som räknas, är den 6 kW som är max så räknar den på 6 kW?

Du kan ha rätt, Carl. Det var kanske det vi enades om - mitt minne kanske sviker mig (ännu en gÃ¥ng). Eller är det kanske max inställd effekt som gäller?  Faktorn 6 skulle dÃ¥ stämma i mitt fall. El Smurfo kommer säkert att dyka upp och berätta hur det ligger till.
« Senast ändrad: 21 januari 2013, 11:35:34 av Legless »

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #91 skrivet: 21 januari 2013, 11:12:53 »
2400 kwh är det totala förbrukningen inkl. hushÃ¥llsel, eller du har läst av det pÃ¥ pumpen. Det lÃ¥ter inte katastrofalt  mycket. Det är ju 50% besparing jämfört med december Ã¥ret innan.   Det var ganska stora temperaturskillnader 
Själv hade jag 2500 kwh med min luft/vatten inkl. hushållsel för december 2012, 2011 låg det på 1400 kwh.
 Har du för hög framledning komplettera med en fläktkonvektor.
Mvh
eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #92 skrivet: 21 januari 2013, 11:17:22 »
Loggade nu under förmiddagen. Laddar upp filen i detta inlägg. Jag har nu kurva 10 och det är för kallt inne ca 19,5 - 20 grader. Detta var mest ett test. Ska puffa upp den till 10 + 1 nu. David Rinnan. Cirkulationspumpen för KB går på 100%. Jag har alltid tänkt som så att om deltat för kb är större så måste väl VP:n ha omvandlat all den energin till uppvärmning i huset. Alltså ett större delta är bra, eller? Men många verkar tycka att det är bra om man har ett lite lägre delta typ 3-0=3. Då borde väl hastigheten på pumpen behöva vara större för att VP:n ska få ut samma effekt? En annan sak jag tänkt på är att eftersom jag har fullt med grundvatten under mitt hus. Kyler verkligen kölbäraren ner berget så mycket som det gör i andra fall. Den effekten borde väl bli långt mycket mindre i mitt fall.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #93 skrivet: 21 januari 2013, 13:22:16 »
Loggade nu under förmiddagen. Laddar upp filen i detta inlägg. Jag har nu kurva 10 och det är för kallt inne ca 19,5 - 20 grader. Detta var mest ett test. Ska puffa upp den till 10 + 1 nu. David Rinnan. Cirkulationspumpen för KB går på 100%. Jag har alltid tänkt som så att om deltat för kb är större så måste väl VP:n ha omvandlat all den energin till uppvärmning i huset. Alltså ett större delta är bra, eller? Men många verkar tycka att det är bra om man har ett lite lägre delta typ 3-0=3. Då borde väl hastigheten på pumpen behöva vara större för att VP:n ska få ut samma effekt? En annan sak jag tänkt på är att eftersom jag har fullt med grundvatten under mitt hus. Kyler verkligen kölbäraren ner berget så mycket som det gör i andra fall. Den effekten borde väl bli långt mycket mindre i mitt fall.

Rent tekniskt kan det ju finnas exempel där man inte uppnår en turbulent strömning i kollektorn och därmed får sämre förutsättningar.

Men om vi i stället generaliserar så är det ju så att en högre inkommande KB temp är bättre och ju högre inkommande KB vi har desto större kommer också deltat att bli. Alltså inget konstigt med detta.

I början på hösten vill jag minnas att jag har ett delta på KB som ligger på 6. Nu är motsvarande 4.5. Jag kan ju direkt här och nu meddela att jag föredrar det högre deltat jag får i början på hösten :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #94 skrivet: 21 januari 2013, 14:02:05 »
Hej
Ändra periodtiden till 30 minuter av det sätter du 10 minuter pÃ¥ varmvatten  och resten värme.
VARFÖR?
Jo för normalt är 60 minuter, 30 varmvatten. DÃ¥ stÃ¥r den och tuggar varmvatten i 30 minuter och dÃ¥ hinner det sjunka avsevärt i systemet.   Nä rden sedan gör värme, sÃ¥ hinner den inte jobba färdigt förrän det är tid att värma varmvatten ige. Det är inte sÃ¥ att du har vvc?  Det kan klÃ¥ besparingen pÃ¥ vilken värmepump som helst.
mÃ¥ste du ha kurva 11 sÃ¥ bör du se till att komplettera med en fläktkonvektor etc för att fÃ¥ ner bÃ¥de fram och returtemp.  Maila mig om du vill.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #95 skrivet: 21 januari 2013, 14:04:27 »
EN sak till har du fÃ¥tt  expansionskortet monterat fö rgrundvatten. Vissa installatörer bryter upp kretsen för att kortet är för dyrt.  DÃ¥ fÃ¥r du inte nÃ¥gon bra regleringpÃ¥ grundvattenpumpen.  Det är inte sÃ¥ att grundvattenpumpen   Ã¤r för liten, eller  gÃ¥r dygnet runt?
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #96 skrivet: 21 januari 2013, 14:14:59 »
EN sak till har du fÃ¥tt  expansionskortet monterat fö rgrundvatten. Vissa installatörer bryter upp kretsen för att kortet är för dyrt.  DÃ¥ fÃ¥r du inte nÃ¥gon bra regleringpÃ¥ grundvattenpumpen.  Det är inte sÃ¥ att grundvattenpumpen   Ã¤r för liten, eller  gÃ¥r dygnet runt?

Hej. Jag har inte grundvatten utan bergvärme. Det där om kortet vet jag inget. Är det något man använder vid grundvattenvärme?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #97 skrivet: 21 januari 2013, 18:48:27 »
Jag har alltid tänkt som så att om deltat för kb är större så måste väl VP:n ha omvandlat all den energin till uppvärmning i huset. Alltså ett större delta är bra, eller? Men många verkar tycka att det är bra om man har ett lite lägre delta typ 3-0=3. Då borde väl hastigheten på pumpen behöva vara större för att VP:n ska få ut samma effekt? En annan sak jag tänkt på är att eftersom jag har fullt med grundvatten under mitt hus. Kyler verkligen kölbäraren ner berget så mycket som det gör i andra fall. Den effekten borde väl bli långt mycket mindre i mitt fall.

DeltaT är ett mÃ¥tt pÃ¥ hur mycket värme som tas frÃ¥n borrhÃ¥let bara om flödet är konstant. Ändrar man deltaT genom att ändra hastigheteten pÃ¥ cirkulationspumpen och därmed ändrar flödet gÃ¥r det inte att jämföra deltaT. Vad som är bästa deltaT beror pÃ¥ installationen. För kraftiga pumpar är optimalt deltaT större än för klena. 3 grader kan vara ett vettigt deltaT för pumpar pÃ¥ 5-7 kW men jag tvivlar pÃ¥ att det ocksÃ¥ gäller för 10 kW och däröver. Sen är det ocksÃ¥ sÃ¥ att högre köldbärartemperatur medför att optimalt deltaT ökar, effekten blir ju högre. Vad det handlar om är att summan av kompressorns och köldbärarpumpens elförbrukning skall bli sÃ¥ lÃ¥g som möjligt för en viss producerad värmeeffekt. Alltför lÃ¥gt deltaT kostar mer el till cirkulationspumpen än vad man vinner genom kompressorns lägre elförbrukning.  Har man en cirkulationspump med hög verkningsgrad blir alltsÃ¥ optimalt deltaT mindre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #98 skrivet: 22 januari 2013, 00:02:46 »
Bestämde mig för logga ikväll och tvinga värmepumpen köra med elpatron några timmar så snart får jag svart på vitt hur tidsfaktorn räknar. Finns väl inget trevligare än titta på en värmepumpslogg en kväll som denna;)
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #99 skrivet: 22 januari 2013, 08:14:30 »
Ok, var kanske inte i ditt inlägg jag läste att dubodde i Malmö och hade grundvatten.
Grundvatten har du två borror, ett uttag och ett returhål.
Det är ett s.k. öppet system, alltså du pumpar upp vattnet, växlar det innan pumpen i en mellanväxlare och trycker ner det i returhålet.
 Jag satt och läste  pÃ¥ vpforum mellan studieattackerna och  har konstaterat att det är såååå mycket problem ute i landet med pumparna.    AngÃ¥ende tillskottets registrering, sÃ¥   Ã¤r har jag bestämt för mig att det är inställd effekt som räknas som tidfaktor, alltsÃ¥ 6 kw x tf.  Detta eftersom jag flertalet gÃ¥nger ändrat i menyerna för att sänka frÃ¥n 9 kw till 3 kw eller 6 kw tillsats, dÃ¥ ändrads tidsfaktorn till aktuell inställning, sÃ¥ även pÃ¥ luft/vatten vvm300 och smo. Styrningen är  uppbyggd pÃ¥ samma när det gäller 1145 etc, det enda somskiljer är layouten.  Du skall inte ha för lÃ¥gt flöde.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #100 skrivet: 22 januari 2013, 17:53:33 »
Du kan ha rätt, Carl. Det var kanske det vi enades om - mitt minne kanske sviker mig (ännu en gÃ¥ng). Eller är det kanske max inställd effekt som gäller?  Faktorn 6 skulle dÃ¥ stämma i mitt fall. El Smurfo kommer säkert att dyka upp och berätta hur det ligger till.
Timmarna beräknas efter max installerad eleffekt har kollat med Nibe i dag. Vet att jag kollat tidigare via mejl men mejlen är tyvärr borta så för att vara säker kollade jag igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #101 skrivet: 22 januari 2013, 22:04:50 »
körde test innan fast behöver nog göra det på fler timmar för var inte helt lätt att se sambandet :(.men det pekade mot att det räknade på 7kw.
Men när du kollade med Nibe så var det max inkopplad effekt de menade alltså det som kan väljas mellan 7kw och 9kw där 7kw är fabriksinställningen.
och inte max inställd effekt ändras till (0-9kw) utan tidsfaktorn räknas på Max inkopplad effekt.
Max installerad eleffekt tycker jag är ett dumt ord av Nibe eftersom det tyder på 9kw

Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #102 skrivet: 22 januari 2013, 22:10:49 »
Ska vara max inställd el effekt var jag som använde fel namn alltså effekten man ställer i menyn normalt mellan 0-7 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #103 skrivet: 23 januari 2013, 08:37:19 »

Ja, det är lätt att blanda ihop begreppen inkopplad resp. inställd eleffekt (meny 5.1.12). Men inställd eleffekt ska det alltså vara.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #104 skrivet: 26 mars 2013, 06:25:10 »
sänk kurvan, prova kurva 9.
Jag har kurva 8 -2 här och det skall enligt all expertis inte funka med mitt värmesystem.
Har en fläktkonvektor i källaren som  matar pÃ¥, sÃ¥ vi har 22-23 grader här uppe och 20-21 i källaren.
kurva 11 är standard för klimatzonen gisssningsvis har installatören inte koll på kurvorna.
Prova kurva 9 0 och ändr asedan förskjutningen till -2, har du för kallt, öka till kurva 10.
För kallt - komplettera ditt värmesystem. Fläktkonvektor kan du köpa på jula fö r3000 kr.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!