Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tracker
« skrivet: 06 februari 2007, 09:54:03 »

finns det inte microbrytare vid 0 och 50 och 100 % ?
då kan den köra upp till 50 % sedan stannar den där, behövs mer värme fyrkant tänd så fortsätter den upp till 100% eller tills den har fått upp framledningstempen.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 06 februari 2007, 08:54:26 »

Då behöver inte strylogiken veta hur shunten står, det som är intressant att hålla koll på är när shunten börjar ta från övre delen...
Just precis. Och det sker när shunten når 100%. Då triggas microbrytaren i shunten. Men om styrlogiken inte vet var shunten har för posisjon och shuntfördröjning=0 vad då?
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 februari 2007, 08:42:03 »

Varför är det så här? Logiken har noll koll på vilket shunläge shunten har. Hur skall styren kunna veta det? Det finns inget shuntlägeindikatorsystem som kan ge feedback till styrlogiken.

Någon gång måste styren justera shunten ändå. Då får man inblandning av vatten från överdelen av pannan i "tid och otid". CTC logik med massa kompromissar i styrningen.  :(
Det finns en temperaturer mätsensor som sitter på VB fram (efter shunten)

styret öppna shunten och blandar in varmare vatten från VP'n. Detta gör styrlogiken i etapper så att rätt VB temperatur uppnås. Skulle det vara för vart minskas inblandningen :)

Då behöver inte strylogiken veta hur shunten står, det som är intressant att hålla koll på är när shunten börjar ta från övre delen...
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 22:03:34 »

Fördröjningen kan vara i styrdatorn, jag gissar!
Precis. Styrlogiken lar vara att använda shuntmotorn till att minska returvatteninblandningen om inte shuntfördröjning = 0. Det är enda sättet att inte nå 100% shuntläge och därav aktivera shuntens microbrytare.

Varför är det så här? Logiken har noll koll på vilket shunläge shunten har. Hur skall styren kunna veta det? Det finns inget shuntlägeindikatorsystem som kan ge feedback till styrlogiken.

Någon gång måste styren justera shunten ändå. Då får man inblandning av vatten från överdelen av pannan i "tid och otid". CTC logik med massa kompromissar i styrningen.  :(

Dätta är ett produkt som skall passa en mängd kunder och deras behov av värme och tappvatten. Det blir som det blir..... ganska bra om man inte är upptagen av antalet starter och besta möjliga cop.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 februari 2007, 12:13:03 »

Fördröjningen kan vara i styrdatorn, jag gissar!

Som på tex IVT där man fördöjer tillslag av elpatronen i styren...

Men vad vet jag  :-\ Sc:,h
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 04 februari 2007, 22:23:22 »

betyder det här att när shunten når 100%, trigges det en microbrytare?
Men hur kan man då fördröja denna triggningen? Den är jo enbart mekanisk?
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 februari 2007, 21:55:39 »

Nåt mekanisk i ventilen tar vatten i första hand från ingång1, men det betyder inte att den inte tar något vatten från ingång2. I första hand heter det........


Shuntfördröjning måste då vara nån sorts elektrisk styrd on/off ventil monterad på acktankens topputtag.
Någon slik ventil framgår inte av EcoHeat elektro-shema.

Nu är det väl dumt att jag svarar eftersom jag inte vet hur det ser ut i en CTC.
Men om det även är en ESBE shuntmotor så kan man använda mikrobrytare inuti motorn för att förregla vidare gång av den. Normalt används mikrobrytare för att ställa öppen/stängd lägena. Men även extra brytare kan användas. (Shuntfördröjningen kan styra funktionen av den extra brytaren.)

Såvitt jag förstått så är port 1 helt öppen innan port 2 öppnas. Men det kanske inte stämmer?

Skrivet av: Avensis
« skrivet: 04 februari 2007, 21:09:22 »

Läste lite mer om den bivalenta shunt CTC använder:
http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf

Det har är en 100% mekanisk shunt. Den har ingen typ av elektrisk tillkoppling !!

Den enda typ av elektronisk styrning, är elmotorn som monterats på shuntstången och som justerar inblandningen av returvattnet. Detta stämmer överens med elektroshemat för EcoHeat som bara har intecknad styrning för att styra shuntmotorn.

Inget styrning av bivalent ventil alls !

Nåt mekanisk i ventilen tar vatten i första hand från ingång1, men det betyder inte att den inte tar något vatten från ingång2. I första hand heter det........

Först tas vatten från mitre delen.
Om mittre delen inte har varmt nog vatten, tas i andra hand vatten från ingång2.
man har nå en situasjon där man shuntar in 0% returvatten, 50% från övre delen av pannan och 50% av mittre delen av pannan. Shuntläge 50% aktivt indikeras med det fyllde rektanglet. två möjligheter altså: 50%/50% aktivt eller 100%/0% aktivt.  0%/100% aktivt eksisterar inte.

Vat betyder det här? Det betyder att om fremledning bär är t.ex 40 grader, mittre delen har 36 grader och övre delen har 43 grader, uppnås inte 40 grader framledning ved att öppna för överdelen. Shuntläge 50% ger, ja precis som namnet anger, 50% shuntläge och 39,5 grader framledning.


Shuntfördröjning måste vara nån sorts elektrisk styrd on/off ventil monterad på acktankens topputtag.
Någon slik ventil framgår inte av EcoHeat elektro-shema.




 

Skrivet av: Avensis
« skrivet: 04 februari 2007, 17:11:31 »

1. Varför ha VVB om man kan få VP att klara vv utan tilskott?  ???
Jag har golvvärme. Under vintern är det nog inga problem alls, men höst och vår är nog tappvarmvattnet bara ca 40 grader. Det betyder 37-38 grader ut av kranen. Och dessutom betydligt reduserad varmvattenkapasitet. Eltillskott löser problemet, men jag vill ha eltillskottet i varmvattenberadaren, inte i VP:an (bättre koll med förbrukningen) och massor av varmvatten.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 04 februari 2007, 16:56:56 »

Man ser att vatten tas från överdelen, när meny-alternativet "Shuntläge50%": visas med fylld rektangel.
Jag leste mera i manualen. Fylld rektangel betyder att styret har behov av vatten från överdelen för att hålla framledningstemperaturen. Men det står inte att styret brukar vatten från överdelen. Det gör den nog bara när shuntfördröjningstimern har reknad ner till noll.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 03 februari 2007, 17:50:40 »

Två utav 100? Värför vill man ha det så?
Jag är då en av dessa två...  ::) Dock är jag osäker på om jag behöver ha den på noll, hoppas att dena tråd kan klura ut vad som är bäst...

Jag vill ha det så då jag:
 1. Har VVB i serie med slingan.
 2. Vil ha lång tid mellan varje start.
 3. Vil at kompressorn skal arbeta med lågaste möjliga temperatur i bottendelen .
1. Varför ha VVB om man kan få VP att klara vv utan tilskott?  ???
I övrigt har jag samma målsättning... Thumbsup
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 februari 2007, 00:44:44 »

Går kompressorn i 180 minuter (default) utan att framledningsbör uppnås öppnar shunten, dvs går över i de nedre fem positioner där den gradvis öppnar mot den övre tanken (hoppas jag kom ihåg detaljerna rätt nu) :)

Jag ANTAR att timern sedan nollas direkt när framledningsbör är uppnådd.

Har länge ansett att unionen bör återupprättas (unilateralt om nödvändigt, bara å riva fördraget) ;D
Med norsk olja och svenskt bonnförnuft kanske vi kan komma nånvart!
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 03 februari 2007, 00:26:24 »

Man ser att vatten tas från överdelen, när meny-alternativet "Shuntläge50%": visas med fylld rektangel.
Aha. Viktig info. Tackar.
Kommer att testa lite och se när rektangelet är fylld.
Fattade inte varför det alltid stod shuntläge 50%, även när shunt var 100% öppen.   
 
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 02 februari 2007, 23:46:16 »

Hej !

Hur styret i CTC-VP fungerar är det nog få som förstår... frågan är om ens CTC vet det.  fiR:

Man ser att vatten tas från överdelen, när meny-alternativet "Shuntläge50%": visas med fylld rektangel.

MVH,
/Erland
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 02 februari 2007, 23:38:54 »

Jag fattar inte helt shuntfördröjningsprincipet.

Om fördröjning t.ex. är 180 minuter, måste väl det betyda 180 minuter från den tid då framledningstemp undergick börvärdet? Om då kompressorn startar innan 180 från det tidspunkt och framledningstemp igen kan uppretthaldas, resätts timern till nya 180 minuter som först starar nedrekningen när framledningen nästa gång undergår börvärdet?

I så fall tar väl styret bara vatten från överdelen när shuntfördröjningen är mycket kortare än tiden mellan två startar?

Hur vet ni att styret tar vatten från överdelen i tid och otid även vid lång fördröjning? Det kan jo vara tappvarmvattenförbruk som orsakat att temperaturen i överdelen har sjunkit?

Skrivet av: ME
« skrivet: 02 februari 2007, 22:22:58 »

Jag har 240 minuter och har samma problem :( så det är inte bara de som har noll.

Och det vore kul om CTC fixade vissa grejor i styret, men drömma är väl allt man kan göra i detta fall. för fixar till utgåengen modell är väl inte att tala om.
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 02 februari 2007, 21:30:02 »

Hej !

Det här är inte något problem under normal drift, utan enbart ett problem för dom som har shuntfördröjning noll och eltillsats noll. Hur många är det? Två utav 100? Värför vill man ha det så?

Det är just detta som är problemet - för att styret skall fungera måste man använda tillsats-elhuvuddunk huvuddunk

Jag håller inte med om att det bara gäller om man har shuntfördröjning noll !
Åtminstone fungerar inte mitt styre så.
Jag har min shuntfördröjning satt till 180 min (3 timmar) men ändå så tas vatten från överdelen i tid och otid.
Detta märks naturligtvis inte alltid, men det blir besvärande i de fall jag redovisat i tidigare inlägg, när temp i överdelen är lägre än i nederdelen.

Utmärkt att du pratat med, och fått förståelse för problemet, hos CTC i Norge !!
Tänk om CTC i Sverige också begrep något, men undrens tid kaske inte är förbi...

MVH,
/Erland

P.S.
Norge har lika stor stats-förmögenhet som Sverige har i stats-skuld !
Återinför Unionen snarast;)
D.S.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 02 februari 2007, 20:29:21 »

Jag pratade med CTC Norge ang problemet.
Dom fattade problemet, men det vill enbart vara ett problem för en lite grupp:

Gruppen som har tilsatsel avslagen i styret och har shuntfördröjning satt till noll.
Shuntfördröjning är en fel namngivning.
Shunten reglerar mengden innblandad returvatten i framledningsvattnet.
När shunt har öppnad 100%, innblandas inget returvatten alls.
Om framledning fortfarande har för lav temp, startas så småning om kompressorn om den inte är i gång.
Om "shuntfördröjning" är satt till noll,  gir styret ett signal till växelventilen i den bipolara shunten om att växla till vatten från överdelen då styren förutsättar att vattnet här är det värmaste vattnet.

Värmast i överdelen är det nestan garanterad om man brukar elpatronen i EcoHeattill att spesa tappvarmvattnet, men om man spetsar, vill man normalt inte ta vatten från överdelen, åtminstone ha en fördröjning.

Om "shuntfördröjning är noll och eltilsats=0, då ser bilden något annorlunda ut och man önsker lite flera tester från styret.  Programmeringen bör då se ut unifär så här:


CALL check_framledn_temp

IF höja_framledn_temp THEN
 BEGIN
   TEST shuntstatus.
      IF shuntstatus< 100% THEN
        öppna_shunt_mera
      END
         ELSE
           TEST shuntfördröjning
             IF shunt_timer=0 THEN
               IF temp_elpanna > temp_framledning THEN      # vi vet redan att nederdelen är för kall.
                   SET växelventil ON
               END
               ELSE
                 start_kompressor               
               END
            END
        END



Som standard tas vatten fran mittre delen.
Om shunt står i läge 100% testas shuntfördröjninstimern.
Om timer är noll, testas det om vattnet i överdelen är värmre än framledning.
Om värmare tas vatten från överdelen. Om inte startas kompressor.


CTC Norge fattade problemet. Om CTC Sverige vill, modifiserar dom styret och ger mej en ny eprom.

Det här är inte något problem under normal drift, utan enbart ett problem för dom som har shuntfördröjning noll och eltillsats noll. Hur många är det? Två utav 100? Värför vill man ha det så?


Jag vill ha det så då jag:
 1. Har VVB i serie med slingan.
 2. Vil ha lång tid mellan varje start.
 3. Vil at kompressorn skal arbeta med lågaste möjliga temperatur i bottendelen . Idealisk lika låg som returvattentemperaturen. Tas vatten från överdelen, vill bottenvattnet bli nästan lika kallt som returen innan kompressorn startar.

Alt detta går alldels utmärkt tills styret inte fattar att vattnet i bottnen nu är värmre än vattnet i toppen, då kompressorn gått några minuter. Hoppas CTC modifiserar styret.    :)


 



               
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 01 februari 2007, 00:10:45 »

Hej !

Jag tycker fortfarande att ett tillägg av (ungefär) dessa programrader i styret känns enklare än att börja bygga om pannan fysiskt !

IF höja_framledn_temp THEN
 BEGIN
  IF (temp_elpanna-2) < temp_vp THEN
   GOTO tag_radiatorvatten_från_nederdel
  ELSE
   GOTO tag_radiatorvatten_från_överdel
 END

Borde i alla fall gå snabbare samt att GARANTIN fortfarande gäller ! :
- programmering 1 min
- bränna PROM 1 min
- skruva loss frontplåten med styrkortet 1 min
- byta PROM 10 sek
- skruva fast frontplåten 1 min

MVH,
/Erland
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 31 januari 2007, 18:40:02 »

Hej,
tänkte inte förklara hur en bivalent shunt fungerar. Det står bättre om det i ESBEs katalog som du kika på via den här länken.
http://infoweb.esbe.se/files/51974/Katalogdel_Vridande_SE_99500290_A2.pdf
Sidan 21.

Shunten tar värmen i första hand från den nedre delen i pannan som värmepumpen värmer.
Räcker inte det så shuntas det varmare vatten från den övre elpannedelen.


Mvh Lelle
Skrivet av: bonn
« skrivet: 31 januari 2007, 17:37:56 »

Min kunskap om hur en bivalentshunt fungerar är väldigt liten!!!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2007, 16:57:51 »

Ang om det blir för kallt inne.
Det är ju ALLTID bättre att spetsa utanför Radiatorsystemet.
Särskilt om radaitorerna är så små så att så hög kurva körs så det kan bli kompressorstopp vid svinkyla!!

Talesätt här:
Det är mycke grejor på ett spett.... :D

Frågan är om det är ändå mera på en värmepump  >:D

Citera
Jag har en fundering ang. den äldre Ecoheaten, går det att montera en kulventilkran på ovansidan pumpen på ledning från elpatrondelen före shunten, det är väl någon som kan kolla om det finns plats.

Om du gör det och har din shunt "aktiv" kan det bli tok.... den öppnar för uttag ur övre delen och du har stängt den med ventilen!?
Om det va så du menade  Sc:,h
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 31 januari 2007, 16:21:22 »

Heat?
fördröjning 0 betyder väl att den tar allt radiatorvetten enbart i nedre delen om inte styren bedömer att det behöver tilksott???

Isåfall blir du ju lika som med stor fördröjning 99% av tiden??
mmm måste medge att du har en poäng...  ::)
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 16:09:43 »

Frågan är hur gör du om det blir kallare än vad vp klarar av ???
Skrivet av: bonn
« skrivet: 31 januari 2007, 15:58:19 »

Bertil!
Alldeles rätt slutledning.
När jag stängde eltillskottet och stängde shuntning av elpatrondelen till VB fick jag 54 grader i elpatrondelen och tillräcklig framledningstemp 47 gr. vid -17 ute.
Jag har en fundering ang. den äldre Ecoheaten, går det att montera en kulventilkran på ovansidan pumpen på ledning från elpatrondelen före shunten, det är väl någon som kan kolla om det finns plats.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2007, 15:14:52 »

Heat?
fördröjning 0 betyder väl att den tar allt radiatorvetten enbart i nedre delen om inte styren bedömer att det behöver tilksott???

Isåfall blir du ju lika som med stor fördröjning 99% av tiden??


Nu penetrerar vi CTC rätt ordentligt!!

Jag lutar åt att utan elpatron borde det va bäst att låsa shunten så värme ALLTID tas ur nedre delen.
Detta borde resultera i mera varmvatten, eftersom det vill kila upp genom plåten upp i övre delen, vid drift av vp!?
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 31 januari 2007, 13:36:59 »

Hej !

Jag tycker att följande programrader i styret känns lättare att åstadkomma:

IF höja_framledn_temp THEN
 BEGIN
  IF (temp_elpanna-2) < temp_vp THEN
   GOTO tag_radiatorvatten_från_nederdel
  ELSE
   GOTO tag_radiatorvatten_från_överdel
 END

 varför  minus2 ??

Jag tyckte bara att överdelen borde vara mer än 2 grader varmare än nederdelen, för att värme skulle tas från överdelen.
Har inget som helst underlag för denna bedömning !

MVH,
/Erland
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 10:39:40 »

Jag tycker att följande programrader i styret känns lättare att åstadkomma:

IF höja_framledn_temp THEN
 BEGIN
  IF (temp_elpanna-2) < temp_vp THEN
   GOTO tag_radiatorvatten_från_nederdel
  ELSE
   GOTO tag_radiatorvatten_från_överdel
 END
varför  minus2 ??
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 31 januari 2007, 10:18:02 »

Hej !

går det inte justera microbrytaren till shunten så att den bara tar från botten
kolla om det är en 180 graders så ibland kan man vända nocken så att den blir 90 grader istället

Jag tycker att följande programrader i styret känns lättare att åstadkomma:

IF höja_framledn_temp THEN
 BEGIN
  IF (temp_elpanna-2) < temp_vp THEN
   GOTO tag_radiatorvatten_från_nederdel
  ELSE
   GOTO tag_radiatorvatten_från_överdel
 END

Detta borde till och med CTC klara av... ;)

MVH,
/Erland
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 10:12:31 »

En del kanske kallar detta för en "feature" men jag kallar det för en felkonstruktion som borde rättas till snarast !!
Håller med desutom jobbar kompressorn med för varmt vatten och COP blir sämre. BUG FIX  CTC  TACK   studs fiR:
Skrivet av: tracker
« skrivet: 31 januari 2007, 09:34:11 »

går det inte justera microbrytaren till shunten så att den bara tar från botten
kolla om det är en 180 graders så ibland kan man vända nocken så att den blir 90 grader istället
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 31 januari 2007, 09:23:03 »

Hej !

En liten temperatur-rapport när el-patronen är satt till 0kW i styret ...
Temp. avlästa ca kl 09.00 idag.

Temp.Framledn.ElpannaVärmepump
ÄR38 ºC38 ºC41 ºC
BÖR42 ºC55 ºC47 ºC
Shuntläge50%: Aktivt (fylld rektangel) !!!!!!!

Det "välkonstruerade" styret  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* i CTC-pannan tar alltså 38 ºC vatten från VV-delen i pannan för att höja framledningstemp från 38 ºC till 42 ºC  huvuddunk huvuddunk, när det finns 41 ºC vatten i VP-delen  huvuddunk huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Detta gör att både VV och Framledning skall konkurera om en mindre volym 38 ºC vatten, när det faktiskt finns en större mängd 41 ºC vatten i den nedre delen av pannan  :D :D huvuddunk huvuddunk *roflmao* *roflmao*

En del kanske kallar detta för en "feature" men jag kallar det för en felkonstruktion som borde rättas till snarast !!

MVH,
/Erland
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 08:52:46 »

vilka inställningar som är bäst kan variera med olika "drifts" behov. så det viktiga är att testa fram vad sompassar din "livsstil" bäst.

tanken krin att köra 0 min i fördröjning är intressant, funderar på att testa det nästa gång då temperaturen faller mot MIN absoluta nollpunkt :) och se hur VP reagerar på den saken.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 31 januari 2007, 06:48:36 »

Citera
Tappvarmvattnet ut ligger på 42 till 44° och spetsas med elberedare i serie till 60 grader.
Ni vet väl vad jag tycker om att spetsa  ;) 8)

Men om du kör shunten stängd istället får du samma skiktining av det kalla returvattnet... men dock enmindre volym för värmen. Vilket torde ge större antal starter...

MEN mera varmvatten!!

Har du testat det också... jag är nämligen snart på väg till den vp tråden handlar (de) om.

Jag har spärrat tillskottet, men misstänker att dom blir missnöjda på vv tillgången. Så jag tänkte spärra shunten!?

Jag vill tro att det ökar vv tillgången????
Vilket här är viktigare eftersom det är mera raddar på gång....


Kan bara konstatera att jag har tillräckligt vv för 2 personer med fördröjning=0 och tillskott av.
Sedan är det väl så att det är endast vid svinkyla som vp vill ta ur den övre delen, för min del kan jag temporärt ta en minskad vv tillgång om jag lyckas öka lönsamheten 99% av det övriga året.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 31 januari 2007, 04:54:54 »

Se vad olika förutsättningarna blir i olika installationer. Med en extern spetsberedare kan du låta hela volymen jobba med värmeproduktion, vilket förstås är bättre för både COP och kompressor.

Och vara trygg med vv-tillgång.

Kanske inte en så dum idé ändå? Med spetsberedarn ställd på säg 55 grader...får räkna på det. b00k
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2007, 00:08:10 »

Citera
Det mest geniala med CTC är jo den konstanta fremledningstempen. Inte önskar man att CTC skall emulera en Nibe  Smiley med knäppningar i elementen.

Så blir det nog.. undrar om rumstempen ändå blir konstant, ingen kompensation blir det för över eller undertemp...

Kanske inte så bra ändå!
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 30 januari 2007, 23:53:20 »

Inte kan man sätta shunten i manuell.
Shunten tar vatten från 3 ställen:

1: Mellersta delen av pannan för det mesta.
2. Från returen om mellersta delen av pannan just blivit uppvärmt till 5 grader över framledningstemp.
3. Från övre delen av pannan om man tillåter att framledningstemp har prioritet (inget eller litet shuntfördröjning)

Om man stänger shunten helt, kan man uppleva framledningen 4-5 grader högre än börvärdet.
Det mest geniala med CTC är jo den konstanta framledningstempen. Inte önskar man att CTC skall emulera en Nibe  :) med knäppningar i elementen.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 30 januari 2007, 23:15:27 »

Ökat antal start och stopp borde leda till att temperaturen ökar i eldelen och det i sin tur ge mer varmvatten....

Problemet med spärrad shunt är var skall det ta energin i från när kompressorn inte räcker till.
Då måste du  mena att om man inte tränger eltillskott, är shunt spärrad det bästa?

Här är någon nackdelar:
 - Kompressorn har betydligt flera startar.
 - Kompressorn startar när temperaturen i nedre delen understigar framledningstemperaturen.


Sämre COP och mer slitage i byte med några grader högre tappvarmvattentemp.
Om 70% av energin går till uppvärming och 30% till varmvattenproduktion, är nog detta ett dåligt byte?

Jag tror att min spetsning betalas av bättre total COP samtidig som det ger mej nästan obegränsade mängder med tappvarmvatten.  Jag kan ha fel, men intill någon kan påvisa att jag har fel, gör jag så.


Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 22:35:49 »

Ökat antal start och stopp borde leda till att temperaturen ökar i eldelen och det i sin tur ge mer varmvatten....

Problemet med spärrad shunt är var skall det ta energin i från när kompressorn inte räcker till.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 januari 2007, 22:29:46 »

Citera
Tappvarmvattnet ut ligger på 42 till 44° och spetsas med elberedare i serie till 60 grader.
Ni vet väl vad jag tycker om att spetsa  ;) 8)

Men om du kör shunten stängd istället får du samma skiktining av det kalla returvattnet... men dock enmindre volym för värmen. Vilket torde ge större antal starter...

MEN mera varmvatten!!

Har du testat det också... jag är nämligen snart på väg till den vp tråden handlar (de) om.

Jag har spärrat tillskottet, men misstänker att dom blir missnöjda på vv tillgången. Så jag tänkte spärra shunten!?

Jag vill tro att det ökar vv tillgången????
Vilket här är viktigare eftersom det är mera raddar på gång....

Skrivet av: Avensis
« skrivet: 30 januari 2007, 22:14:42 »

Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.
Jag kör utan eltilskott.
Jag kör och med shuntfördröjning=0. Detta ger följande resultat:

Min framledning är 42°
När vattnet i nedre delen sjunker till under 42°, börjar shunten att ta vatten från överdelen utan fördröjning.
Samtidig kommer det massor av returvatten med temperatur 35 grader in i nedre delen.
Temperaturen i nedre delen sjunker ner mot 35 grader.
Kompressorn startar inte. Min framledning tas från överdelen av pannan och shunten närmar sej 100%.
Shunten är 100%. Framledning faller till 41.

Kompressorn starter.
Kompressorn värmer opp bottenvattnet från 36 till 47°.
Framledningen sjunker till 40°
I toppen är vattnet 41 grader och stigende.
Vid 43 grader är framledningen igen 42 grader.
Toppvattnet stiger till 45 grader inom några minuter.
Shunten justerar seg ner.
Framledningstemperaturen stabiliseras på 42 grader.
Vattnet i toppen och i bottnen har samma temperatur.
Vattnet i bottnen kyls av returen.
Shunten justeras till att bruka mera av toppvattnet.
Alt ovan och nedantill blir kallare och kallare till framledningen faller till 41° och kompressorn startar.

Det här ger VP:an 10 minuter gångtid och 40 minuter vila. Jämn framledning på 42° 95% av tiden och 27 starter/dygn.
 
Det ger och en mycket bra cop när pumpen startar sitt arbete med 35 gradigt vatten.

Tappvarmvattnet ut ligger på 42 till 44° och spetsas med elberedare i serie till 60 grader.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 30 januari 2007, 21:51:02 »

Min shunt står öppen just nu - jag märker det på att jag satte på lite TS för att tappa upp ett bad och tempen inte vill gå över 40.
En bieffekt av att vi eldade rejält i kamin igår natt. När den sedan kallnat imorse var delar av husets periferi utkylda och vp hann inte upp i bör på fyra timmar. Med vår underdimensionerade pump kan det sedan dröja att bra tag innan pumpen hinner ikapp, flera dar ibland vid svinkyla (om man inte stödeldar). ;)
Detta är en anledning att jag vill ha hela styren tillgänglig uppe i vardagsrummet, så att jag kan ha bättre koll och lättare kunna få den att göra som jag vill.

När shunten är öppen har du NORMALT lägre temp uppe än nere - kompressorn värmer ju nerifrån.
Här tror jag olika installationer skiljer sig mycket, en del som Staffan55 då märker nog aldrig av att shunten öppnar.

CTC i den äldre skepnaden är uppenbarligen konstruerad för ett generöst tillskott från elpatron.
Jag TROR att detta beror på att l/v är ett större segment för CTC än för de andra tillverkarna, och styren därför inte optimerad för bergvärme.
Nu börjar jag tro att inte v3 heller är optimerad för bergvärme, även om den innebär viktiga förbättringar.
Har dock inte sett en v3 live än, utan utgår från vad jag läst här!
Det finns en del kvar att förbättra innan man uttömt konstruktionens alla möjligheter. :)

Åsså vad gäller CTC support - jag har vid flera tillfällen fått hjälp av ffa Bosse Andersson, ett tillmötesgående utöver det vanliga! Har bl a bytt en pressostat, båda kontaktorerna och senast hela kompressormodulen! Har bara gott att säga.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 januari 2007, 21:43:20 »

Citera
Även om tillskott är frånslaget borde väl det normala vara att man har varmare i överdelen?

Men visst är det så att om man väljer att skippa elpatronen, då bör man också låsa shunten.
Den går ju att låsa "manuellt" eller hur.

Det finns ingen vits att ta nåt ur övre om inte elpatronen är aktiv, det är ju i första hand reserverat för vv förbrukning....

men det skulle va flott om man kunda "döda" shunten i styren istället som på V3.

Det är lite synd att dom inte kan fixa till en ny version, för uppenbarligen har dom snappat upp en del, det kan man väl se på V3 eller hur.
Så okänt är det nog inte!

Kanske dom läser det här  ;)

Nu fixar ni en nu version/uppgradering BASTA  knUp knUp knUp --/ >:D

Allt uppgraderas ju nu, tom med brödrosten studs

För övrigt har jag önskemål på min åldriga Thermia också!   men det har jag inte ens kollat om det finns nåt  :-[
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 21:23:46 »

Allvarligt, jag har aldrig upplevt detta. Men å andra sidan så sitter jag inte 24/tim per dygn framför pumpen.

Måste dock erkänna att intresset för pumpen och detta forum fått nästan löjliga proportioner ;D
Va sitter du inte i pannrummer på ledig tid ??? :D

Nä anledningen till att jag sett detta är att jag vet när minVP når den min temp den klarar då håller jag lite xtra koll på den i fall el patronen skulle beövas.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 30 januari 2007, 19:58:33 »

Allvarligt, jag har aldrig upplevt detta. Men å andra sidan så sitter jag inte 24/tim per dygn framför pumpen.

Måste dock erkänna att intresset för pumpen och detta forum fått nästan löjliga proportioner ;D
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 17:07:19 »

Tror aldrig att jag har varit med om det som Snoopy nu anger som problem. Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.

Kanske kan det inträffa om man använder massor av varmvatten, men som sagt det måste vara ovanligt.
Kan bekräfta att det Snoopy32 säger inträffar och då bara inte pga dusch.
Det har ofta inträffat tex under natten då VP vill spetsa med värme från övre delen.
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 30 januari 2007, 16:37:05 »

Hej !

Tror aldrig att jag har varit med om det som Snoopy nu anger som problem. Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.

Kanske kan det inträffa om man använder massor av varmvatten, men som sagt det måste vara ovanligt.

Detta händer ofta (flera gånger per dag) hos mig !

Just nu har jag följande temp:
Framledning: 44 ºC
Elpamma: 44 ºC
Värmepump: 47 ºC

MVH,
/Erland
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 30 januari 2007, 16:12:21 »

Tror aldrig att jag har varit med om det som Snoopy nu anger som problem. Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.

Kanske kan det inträffa om man använder massor av varmvatten, men som sagt det måste vara ovanligt.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 30 januari 2007, 14:44:37 »

Även om tillskott är frånslaget borde väl det normala vara att man har varmare i överdelen?  Sc:,h
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 30 januari 2007, 13:28:01 »

Hej !

... normalt skall inte det vara varmare i botten om elpatronen är inkopplad.

Det är ett av problemen - CTC-styret förutsätter för sin funktion att elpatronen är inkopplad.  huvuddunk huvuddunk
Det andra problemet är att - när det nu faktiskt går att koppla ur/minska effekten på elpatronen - styret inte bryr sig om att jämföra temperaturerna fast styret har tillgång till dem  ! huvuddunk huvuddunk

Det blir tyvärr ganska många  huvuddunk när man diskuterar styr-logiken(???) hos CTC VP !

MVH,
/Erland

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!