Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 15 december 2010, 21:04:04 »

Gratulerar StoffePoffe

Hoppas du nu kan se fram emot en varm Jul  tomte::
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 15 december 2010, 21:01:36 »

Stäm IVT som certifierat ett rynkerövhål. Det hade jag gjort lr gå till Plus o tidningar. Nu vet jag att Richard blir förbannad men det är enda vägen mot företag som ger ut cert hitan o ditan.
.
Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 15 december 2010, 16:07:41 »

Nu har vi flyttat hela rasket (utedel samt pannan 290AW) så att utedelen står intill huset och pannan nere i källaren. Vilken skillnad!! Nu har vi värme 21-22 grader i hela huset och vi kan brassa på ännu mer om vi vill  *vinkar*. Innan var vi ju glada om det blev 18 grader på vintrarna med den förra installationen.

Kontentan är att utedel och pannan ska stå så nära varandra som möjligt och så nära huset som det är möjligt som det ska värma upp.

Äntligen kan vi avsluta den här skiten som vår installatör satte oss i för 5 år sedan. Vi hade otur att få tag på en amatörinstallatör som utgav sig för att vara proffs. Hans företag var certifierat av IVT och företaget har gått i konkurs för ca 2 år sedan så vi fick stå för hela kostnaden själva i och med att IVT inte tar något ansvar för installationen, vilket jag tycker är svagt. Flytt av utedel/pannan samt nyinstallation landade på ca 10,000kr.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 08 december 2010, 19:56:28 »

Om du har elpatron på 13 kw så bör det inte vara effekten som saknas vilken värmekurva har du ställt in .

Har inte tillgång till kurvan nu. Men misstänker att tidigare ägaren aldrig bytte radiatorerna efter att han konverterade från oljepanna till luft/vatten. För jag antar att man många gånger behöver nya radiatorer som avger mer effekt när man byter system?

om du har radiatorer dimensionerade för hetvattensystem, olja. Så ska du ju trycka ut typ 80 grader... så ja, nya radiatorer. Har själv samma problem... ska sätta in nya...

Ska byta men kommer att göra det själv. Har idag skällt ut två olika VVS-firmor och hotat med anmälan för bedrägeri. Båda firmorna ville ha 7000:-per element för att byta ut ett gammalt mot ett nytt. Det innebär att de ska ha 21 000:- för de tre element jag vill byta. Detta är skandal att de får hålla på så här, elementet kostar säkerligen inte mer än 700-800:- i inköp för dom. Alltså mer än 6000:- för att koppla in det på röret och fästa det på några skruvar. Det blir ju billigare att sätta in byggfläktar i hela kåken. Så därmed byter jag dom själv till sommaren, hade de sagt max 3000:- per element med installation kunde jag slagit till. Men nu försöker det blåsa kunderna.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 08 december 2010, 13:50:00 »

precis... det kan funka...
hos mig funkar det hyfsat och vi har mellan 18-19,5 grader inne med värmekurva V25 H65...
efter installationen hade jag endast råd (läs prioriterade) med 1 nytt element till biorummet. Panelradiator med konvenktorplåtar..
där inne är det 25 grader...

kontentan blir väl ändå att om man sätter in radiatorer med bättre effekt så blir det bättre, lägre värmekurva, mindre elförbrukning etc.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 december 2010, 13:32:43 »

Precis som dom säger så gamla behöver inte vara dåliga. Men som exempel så hsr jag oxå 60 tals radiatorer. Men enkelpanel. Jag behöver 58-60 graders framledning vid 20 minus. Det är inte helt uruselt beroende på var man bor. Jag som bor utanför malmö med högst sällan temperaturer under 10 minus klarar mig. Men i norrland är det ju inte optimalt. Har funderat på att byta men undrar om man räknar hem dem där jag bor.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 08 december 2010, 12:31:17 »

Det finns radiatorer och radiatorer.

Om man har gamla eller nya kamfläns raditorer så fungerer dom utmärkt med VP
Men om man har "gammla" panelradiatorer(platta radiatorer utan konvektorplåtar) så är de sämmre att koppla mot VP

nyare panelradiatorer (med konvektorplåtar) är däremot utmärkta till VP
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 11:40:37 »

Dina radiatorer verkar riktigt bra. Kolla bara att deltat är tillräckligt stort överallt (~8 grader) så du inte skickar tillbaks för varmt vatten till pannan. Iofs liten risk med så låg framledning...
Skrivet av: jonasnyman
« skrivet: 08 december 2010, 11:27:45 »

Detta med gamla radiatorer efter ett högvärmesystem har man ju hört både det ena och det andra om här på forumet, vissa säger att dom gamla stora radiatorerna är dom bästa att ha pga den stora vattenmängden, medan andra säger att man skall köpa nya för att anpassa för den lägre framledningstemperaturen, vad är det som gäller egentligen?

I mitt hus sitter radiatorer av den äldre modellen, aldrig bytt sedan huset byggdes 1960, jag har en framledningstemperatur på c:a 44 grader vid -20, radiatorerna blir väldigt jämnvarma och jag har en inomhus temp på c:a 21-22 grader med denna framledningen, synd är dock att min pump stannar vid -12 :(

Pannan trycker på med 4kw/h för att hålla 44 framledning, och 48 på tappvattnet.

Så, gamla eller nya radiatorer?

Jag kommer då inte byta iaf...

Skrivet av: meshugg
« skrivet: 08 december 2010, 08:58:22 »

Om du har elpatron på 13 kw så bör det inte vara effekten som saknas vilken värmekurva har du ställt in .

Har inte tillgång till kurvan nu. Men misstänker att tidigare ägaren aldrig bytte radiatorerna efter att han konverterade från oljepanna till luft/vatten. För jag antar att man många gånger behöver nya radiatorer som avger mer effekt när man byter system?

om du har radiatorer dimensionerade för hetvattensystem, olja. Så ska du ju trycka ut typ 80 grader... så ja, nya radiatorer. Har själv samma problem... ska sätta in nya...
Skrivet av: kojak
« skrivet: 07 december 2010, 06:59:08 »

Om du har elpatron på 13 kw så bör det inte vara effekten som saknas vilken värmekurva har du ställt in .

Har inte tillgång till kurvan nu. Men misstänker att tidigare ägaren aldrig bytte radiatorerna efter att han konverterade från oljepanna till luft/vatten. För jag antar att man många gånger behöver nya radiatorer som avger mer effekt när man byter system?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 december 2010, 20:08:54 »

Varför har den stått kvar där i 4 år?
Vi har aldrig varit nöjda med värmen vi får upp i huset vilket är ca 18 grader i hela huset nu när det är ca -3 grader ute. Trots att pannan är inställd på att vi ska ha 27 grader inomhustemperatur. Jag har provat att sätta den på 31,5 grader inomhustemp. men den skickar som mest 41 gradigt vatten till våra element vilket inte är tillräckligt, vi får då upp värmen till ca 20 grader inomhustemperatur.Problemet är bara det att det är inte ekonomiskt försvarbart. Det kostar för mycket, den går ju på elpatron hela tiden då.
Våra element blir aldrig heta utan är "fisljumna" mest hela tiden.

Hej

Har samma problem, får aldrig över 20C i mitt hus trots att jag prövat elda på med elpatronen och jag har 4-5 meter mellan pump och panna. Skall testa att byta några radiatorer och se om det hjälper, tror mest att anläggningen är usel.

Om du har elpatron på 13 kw så bör det inte vara effekten som saknas vilken värmekurva har du ställt in .
Skrivet av: kojak
« skrivet: 06 december 2010, 07:26:17 »

Varför har den stått kvar där i 4 år?
Vi har aldrig varit nöjda med värmen vi får upp i huset vilket är ca 18 grader i hela huset nu när det är ca -3 grader ute. Trots att pannan är inställd på att vi ska ha 27 grader inomhustemperatur. Jag har provat att sätta den på 31,5 grader inomhustemp. men den skickar som mest 41 gradigt vatten till våra element vilket inte är tillräckligt, vi får då upp värmen till ca 20 grader inomhustemperatur.Problemet är bara det att det är inte ekonomiskt försvarbart. Det kostar för mycket, den går ju på elpatron hela tiden då.
Våra element blir aldrig heta utan är "fisljumna" mest hela tiden.

Hej

Har samma problem, får aldrig över 20C i mitt hus trots att jag prövat elda på med elpatronen och jag har 4-5 meter mellan pump och panna. Skall testa att byta några radiatorer och se om det hjälper, tror mest att anläggningen är usel.
Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 29 november 2010, 20:34:50 »

Garaget sitter ihop med huset och just där det sitter ihop är det nyligen borrat 2st två decimetera hål som rören går ner i till källaren. Detta gjordes för att varmvattenröret inte skulle frysa denna vintern också.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 november 2010, 15:45:36 »

Mina rör sitter upp mot oisolerat  garagetak samt mot oisolerad garagevägg som är av tegel innan rören kommer in i husets källare. Varje rör är isolerat med gråa skumrör med hål i mitten för kopparröret. Det är totalt fyra rör som går från 290AW in i huset och längden på dessa 4  rör i bredd är minst 20 meter innan dom kommer in i husets källare för vidare transport till våra element i huset. 

Sitter garaget ihop med huset, eller går rören i marken emellan?
Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 29 november 2010, 11:52:23 »

Mina rör sitter upp mot oisolerat  garagetak samt mot oisolerad garagevägg som är av tegel innan rören kommer in i husets källare. Varje rör är isolerat med gråa skumrör med hål i mitten för kopparröret. Det är totalt fyra rör som går från 290AW in i huset och längden på dessa 4  rör i bredd är minst 20 meter innan dom kommer in i husets källare för vidare transport till våra element i huset. 
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 11:02:02 »

Ja, absolut! Jag håller helt med. Vi kommer att flytta hela rasket närmre huset så fort min VVSare kan ta sig an det. Det känns som absolut bästa lösningen för bättre värme och ekonomi. Att IVT rekommenderar upp till 20 meter är för mig en gåta, åtminstone i vårt fall.
Dessutom har vi ingen värme alls på sista elementet på slingan på övervåningen och har inte haft på 4 år. Jag har trott att det varit fel på elementet och bytte det för ett tag sen till ett nytt, men ingen skillnad.  Det spelar ingen om jag ökar cikulationspumpen eller om bartrycket höjs markant.

Min Barmätare på 290AW går konstant upp 1,5 bar per dygn från 1 bar till 2,5 bar av sig själv så jag måste tömma vatten, någon som vet varför det kan vara så??? Det har börjat sen det blev minusgrader.  (Det är inte fel på barmätaren)
Tömmer jag inte så fortsätter trycket att öka konstant vilket medför risk för vattenläckage. Detta har inträffat i förgår nere i källaren (där vi har en brunn) som tur var

Troligen samma som här. Alltså att du har för högt tryck från början.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36492.0
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 november 2010, 11:00:30 »

Observera att rekomendationen om max20 meter gäller avståndet mellan 290AW och Optima värmepump

Hade du haft 290Aw i källaren  och Optima 20meter bort hade du förmodligen haft både bättre värme i huset samt bättre tillgång till varmvatten

Som jag ser det är det kulverten som är undermålig.
Om man använt en riktig kulvert samt förlagt kulverten på ett nära frostfritt djup hade förmodligen problemen med värme och varmvatten varit knappt märkbara.
Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 29 november 2010, 10:52:12 »

Ja, absolut! Jag håller helt med. Vi kommer att flytta hela rasket närmre huset så fort min VVSare kan ta sig an det. Det känns som absolut bästa lösningen för bättre värme och ekonomi. Att IVT rekommenderar upp till 20 meter är för mig en gåta, åtminstone i vårt fall.
Dessutom har vi ingen värme alls på sista elementet på slingan på övervåningen och har inte haft på 4 år. Jag har trott att det varit fel på elementet och bytte det för ett tag sen till ett nytt, men ingen skillnad.  Det spelar ingen om jag ökar cikulationspumpen eller om bartrycket höjs markant.

Min Barmätare på 290AW går konstant upp 1,5 bar per dygn från 1 bar till 2,5 bar av sig själv så jag måste tömma vatten, någon som vet varför det kan vara så??? Det har börjat sen det blev minusgrader.  (Det är inte fel på barmätaren)
Tömmer jag inte så fortsätter trycket att öka konstant vilket medför risk för vattenläckage. Detta har inträffat i förgår nere i källaren (där vi har en brunn) som tur var
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 november 2010, 10:49:10 »

Detta tycker jag är mycket tråkigt att höra och jag reagerade på en sak som du skrivit.

Citera
rören är isolerade med vanlig grå rörisolering som man trär över varje rör

Detta behöver inte vara fel isolering men troligtvis är det otillräckligt och du har då också troligtvis högre förluster än jag räknat med.
Dessa förluster förklarar också varför du inte får ett bra innomhusklimat eftersom värmepumpen är programerad för att anpassa framledningen till elementen utan förluster.

Som jag ser det har du 3 alternativ

1 Låta allt vara som det (vilket ju inte är något alternativ igentligen) och montera en värmekabel i varmvattenledningen för att säkerställa varmvatten försörjningen.
2 Flytta 290AW (pannan/inne enheten) till källaren och låta värmepumpen (Optima 700) stå kvar på befintlig plats dock så förordar jag då ett byte av kulvert till en riktig PUR isolerad tex. Maxitherm samt kanske ett lager extra isolering ovanpå tex. paroc markskiva eller styrofoam samt att man förlägger den på minst 60-80 cm ner i marken.
3 Flytta 290AW till källaren samt flytta Optima 700 intill huset (standard installation)

Det bästa är alternativ 3 men man kan även göra en variant av alternativ 2 där man flyttar Optima700 lite närmare huset fast inte alldeles intill.

Av ren nyfikenhet har skickat en fråga via PM till dig.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 10:02:13 »

Nu har jag ju ingen som helst erfarenhet av IVT mer än att jag är allergisk mot Boschprodukter. Tycker att det är konstigt att ditt vatten kan frysa vid -3. Har du så dålig isolering så måste du ju värma rakt ut till kråkorna. Vi har inga som helst problem med att få värme i vår gamla kåk (läs nedan) Jo nu när det blåser så är det ju lite kyligare men det beror inte på pumpem utan på självdrag. Ner till -10 går eltillskottet inte in och pumpen klarar att trycka in 50 grader då.

Det känns som om en ordentlig isolering runt rören borde göra susen, speciellt som IVT tydligen tillåter att man har 20m som max, då måste det finnas ngn felmarginal.
Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 29 november 2010, 09:35:50 »

Hej igen,

Vi satte pannan 20 meter från huset för att vi inte ville fläktkjudet på vår terass där vi befinner oss så fort vädret tillåter. Vi hade aldrig köpt denna panna om han sagt: " det är tyvärr ingen bra lösning, pannan ska stå så nära huset som möjligt som den ska värma upp".( Detta visste såklart inte installatören om att vi tänkte så)

Varför har den stått kvar där i 4 år?
Vi har aldrig varit nöjda med värmen vi får upp i huset vilket är ca 18 grader i hela huset nu när det är ca -3 grader ute. Trots att pannan är inställd på att vi ska ha 27 grader inomhustemperatur. Jag har provat att sätta den på 31,5 grader inomhustemp. men den skickar som mest 41 gradigt vatten till våra element vilket inte är tillräckligt, vi får då upp värmen till ca 20 grader inomhustemperatur.Problemet är bara det att det är inte ekonomiskt försvarbart. Det kostar för mycket, den går ju på elpatron hela tiden då.
Våra element blir aldrig heta utan är "fisljumna" mest hela tiden.
Jag tror att orsaken till detta är att 290AW och utedelen står ca 20 meter från huset.
 
Alla rören går från 290 AW i garaget som är ouppvärmt, rören är isolerade med vanlig grå rörisolering som man trär över varje rör (Jag vet inte vad det heter på fackspråk). Nu i somras hade vi en firma här som borrade hål mellan garaget och ner i källaren för att rören på ett ställe inte skulle gå utanpå huset utan skulle gå direkt ner från garaget ner i källaren. Detta pga att varmvattenröret varje vinter har frusit när det blivit minusgrader. Sen hade vi en rörmokare som gjorde om rörinstallationen så den gick ner i dessa hål istället.
Problemet är bara det att nu har varmvattenröret frusit igen, i natt 28/11. Vi har inget varmvatten n , det har bildats en ispropp. Jag vet inte var men jag får väl ut med gasolbrännaren som jag gjort föregående år.  :P

Så fort som möjligt kommer vi nu att flytta hela rasket så att det står så nära huset som möjligt. Jag är bara grymt förvånad att en instalatör som var godkänd av IVT kan göra ett så pass dåligt jobb men instalaltionen. Jaja, han har gått i konkurs nu, så ingen hjälp från den människan. IVT har kontaktats av mig, men dom tar inget ansvar för själva installationen, dom tar ansvar om det blir något fel på pannan, då genom deras försäkring. Detta tycker jag är dåligt. Om IVT godkänt en installatör ska dom väl för fan utbilda dom i hus man gör en komplett installation som fungerar så bra som möjligt.

Vi betalade som sagt 120,000 kr för den ursprungliga installationen därför att vi fick fina kalkyler med hur mycket el och pengar vi skulle spara genom åren jämfört med vårt då befintliga värmesystem. Detta har inte uppfyllts alls!!!!! Det tycker jag är jäkligt dåligt!!! Det hade varit billigare att ha kvar vår gamla konverterade oljepanna som gick på gas.

Nu får vi lägga ut yterligare 10,000 tals kronor på att försöka göra installationen rätt. Vi sitter ju redan i skiten pga en inkompetent idiot.

Vi bor i södra skåne ska tilläggas.



Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 08:55:48 »

Om man har 28mm dubbel kulvert så förlorar man ca 13W per meter enligt Maxitherm
om man har enkel rör är förlusten 16W per meter och rör

Så för att vara riktigt pessimistisk så har du just nu en förlust på ca 16W +16W * 20meter *24timmar = ca15kWh per dygn.

Denna förlust kommer du att ha oavsett om du har din 290AW i garaget eller i huset och värmepumpen på befintlig plats.

Den största nackdelen som jag ser med att ha 290AW i garaget är varmvattnet
Har du VVC (varmvattencirkulation) eller får du spola fram värmen?

Kanske en petitess men för att ekvationen ska stämma så måste den se ut så här (16+16)*20*24, annars så blir ju svaret ca 7,7 kWh
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 november 2010, 08:09:39 »

Ni ville ju inte ha den närmare huset.  Funkar den?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 november 2010, 22:25:35 »

Hur kom du på att det skulle vara fel har du hög elförbrukning eller Sc:,h har ju gått 4 år sen installation.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 28 november 2010, 20:46:44 »

Som alltid innebär långa rör/kulvertar vissa förluster
Den förlust jag beskrev är värsta fallet och det behöver inte vara så illa hos dig.

Den varmvattenberedare man har monterat i källaren är enbart till för att du inte skall märka denna förlust i form av kallt varmvatten när du börjar att spola.
Och visst hade varmvattenberedaren varit ganska onödig om man placerat 290AW i källare i stället och sedan lagt kulverten därifrån ut till Optima 700 pumpen. (20 meter är vad IVT rekomenderar som längsta lednings längd på signalkabel fast kortare ledning = säkrare kommunikation).

Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 28 november 2010, 20:15:16 »

Hej!

tackar ödmjukast för svaret! Du verkar verkligen veta vad du snackar om vilket är mycket mer än jag förstår. MEN jag förstår så mycket det är rent ut sagt dåligt att ha pumpen och 290AW där dom är nu.
Dom som installerade pannan har satt en extra varmvattenberedare i källaren i vårt hus för att annars skulle det ta alldeles för lång tid att leda fram varmvattnet plus att dom har satt ett extra fläktelement i källaren för att annars skulle där bli för kallt. FLäktelementet känns OK, men varmvattenberedaren är ju helt onödig om pannan varit intill huset  vi källaren.

I läget innan vi köpte optima 700 pannan stod det och vägde mellan om vi skulle köpa en ny gaspanna eller optima 700 pannan.
Han som sålde optima 700 pannan sa såklart ja att det gick jättebra att sätta den där 20 meter från huset , annars hade han inte fått affären.



Jag känner mig rent ut sagt "blåst" av firman som installerade pumpen.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 27 november 2010, 22:04:20 »

Om man har 28mm dubbel kulvert så förlorar man ca 13W per meter enligt Maxitherm
om man har enkel rör är förlusten 16W per meter och rör

Så för att vara riktigt pessimistisk så har du just nu en förlust på ca 16W +16W * 20meter *24timmar = ca15kWh per dygn.

Denna förlust kommer du att ha oavsett om du har din 290AW i garaget eller i huset och värmepumpen på befintlig plats.

Den största nackdelen som jag ser med att ha 290AW i garaget är varmvattnet
Har du VVC (varmvattencirkulation) eller får du spola fram värmen?
Skrivet av: stoffepoffe
« skrivet: 27 november 2010, 21:10:59 »

Hej,

Mars 2005 installerades vår värmepump IVT Optima 700. Vi ville inte ha utedelen (fläkten) på vår terass så vi frågade installatören om man kunde sätta pannan i  vårt garage med utedelen precis utanför. Detta medförde att innan varmvattnet och radiatorvattnen kommer till huset är det ca 20 meter. 
VÅr installatör tyckte att det gick bra och att väldigt lite värmespill skulle det bli. Nu sitter värmepumpen där och har gjort i 4 år.
 

Min fråga är: Finns det någon som kan säga om det är bra eller dåligt att sätta hela agrregatet så pass långt från huset (20 m) som den ska värma upp?
Vad är rekommendationerna för placering av en sådan pump när det gäller avståndet?



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!