Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC värmepumpar  (läst 10745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC värmepumpar
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2006, 15:44:12 »

Den nackdel den istället har är att den ALDRIG arbetar med lägre framledningstemp än den som är nödvändig.
På övriga värmepumper startar VB-tillverkning när VB-fram är kanske 5-15 grader under börvärdet vilket ger grymt hög verkningsgrad i inledningsskedet av VB-produktion. Denna grymt bra COP får praktiskt taget aldrig en CTC.

Den initialt höga COP får man bara under kort tid och den kompenseras av att COP i slutet blir lägre och det under längre tid. Teoretiskt bör det bli bäst COP om temperaturen ut från pumpen är konstant.

en dålig liknelse är nibe jobbar mellan BÖR-5 grader till BÖR+5 grader jömför det med med CTC's BÖR till BÖR+5. så borde det bli fler starter, FAST deyt finns säkert undantag i feltrimmade system eller problematiska drifts förhållanden. eller extremt litet värmebehov.

Är det dÃ¥ samma börvärde det handlar om? Borde inte CTC.s börvärde ligga 2,5 grader under Nibes för att det skall bli samma temperatur i huset? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC värmepumpar
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2006, 17:14:12 »

Den nackdel den istället har är att den ALDRIG arbetar med lägre framledningstemp än den som är nödvändig.
På övriga värmepumper startar VB-tillverkning när VB-fram är kanske 5-15 grader under börvärdet vilket ger grymt hög verkningsgrad i inledningsskedet av VB-produktion. Denna grymt bra COP får praktiskt taget aldrig en CTC.

Den initialt höga COP får man bara under kort tid och den kompenseras av att COP i slutet blir lägre och det under längre tid. Teoretiskt bör det bli bäst COP om temperaturen ut från pumpen är konstant.

en dålig liknelse är nibe jobbar mellan BÖR-5 grader till BÖR+5 grader jömför det med med CTC's BÖR till BÖR+5. så borde det bli fler starter, FAST deyt finns säkert undantag i feltrimmade system eller problematiska drifts förhållanden. eller extremt litet värmebehov.

Är det dÃ¥ samma börvärde det handlar om? Borde inte CTC.s börvärde ligga 2,5 grader under Nibes för att det skall bli samma temperatur i huset? 

Min kommentar till första punkten är att det beror på hur högt börbardet är i förhållande till värmepumpens maximala kapacitet, i mitt fall så kan värmepumpen som mest öka tempen i systemet till ca 44 grader (då ger radiatorerna ut all effekt som värmepumpen producerar) vid kallt väder så kommer värmepumpen börvärde att ligga ganska nära dess maximala framledningstemp, så oavsett hur långa gångtiderna blir så kommer den att arbeta med relativt beskedliga framledningstemperaturer.

Vid varmt väder = lågt börvärde så ger jag dig rätt, då kommer CTC förmodligen att ha en något bättre verkningsgrad, men det beror främst på hur man ställt in gradminutregulatorn. Om man ställer in en Nibe eller Thermia så att den får lika många starter/dygn som motsvarande CTC skulle ha så tror jag fortfarande att CTC:n får sämre COP.
Sedan är det ju rimligtvis så att både temp, tryck och antalet starter påverkar livslängden på värmepumpen.

CTC:s börvärde är samma som i Nibes eller Thermias, det är shunten som reglerar uttempen till det framräknade börvärdet, tempen i tanken skall alltid vara 0-5 grader högre än börvärdet så att shunten har något att arbeta med.

Det skulle förvåna mig om CTC hade högre verkningsgrad än Nibe eller Thermia p.g.a. deras reglerprincip (förutsatt att kompressorena och konstruktionen i övrigt vore desamma), i alla fall i en värmepump som går på defaultinställningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC värmepumpar
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2006, 14:56:01 »
Det skulle förvåna mig om CTC hade högre verkningsgrad än Nibe eller Thermia p.g.a. deras reglerprincip (förutsatt att kompressorena och konstruktionen i övrigt vore desamma), i alla fall i en värmepump som går på defaultinställningarna.
Jag tror inte det skilljer märkbart mellan dessa, prioriteten ligger lite på olika saker, CTC jämn värme och "beredare typ" på varmvatten. Så det är nog i allra flesta fall en smaksak.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC värmepumpar
« Svar #18 skrivet: 23 januari 2006, 15:45:11 »
Det skulle förvåna mig om CTC hade högre verkningsgrad än Nibe eller Thermia p.g.a. deras reglerprincip (förutsatt att kompressorena och konstruktionen i övrigt vore desamma), i alla fall i en värmepump som går på defaultinställningarna.
Jag tror inte det skilljer märkbart mellan dessa, prioriteten ligger lite på olika saker, CTC jämn värme och "beredare typ" på varmvatten. Så det är nog i allra flesta fall en smaksak.

Det kan jag hålla med om, även om det finns skillnader så lär de vara små (bara man aktar sig för att dra på tempen i elpannan), förmodligen så små att det saknar större betydelse vad man väljer.

Som med bilar  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!