Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g framledningstemperatur  (läst 3047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
LÃ¥g framledningstemperatur
« skrivet: 21 november 2010, 15:29:25 »
Nu har utetemperaturen varit runt 0° några dagar och pumpen har gått kontinuerligt,
plus att tillskottet varit inne några timmar.
Framledningen orkar aldrig upp till de 45° som stopptemperaturen vanligen ligger på,
utan stannar vid cirka 43°.
Jag har sett ett effektdiagram som säger att pumpen vid 0° och 40° på framledningen
ska ge 6 kW.
Då blir det väl 6 x 24 = 144 kWh/dygn från pumpen?

Med den energin in i värmesystemet borde framledningen orka längre än till 43°.
Eller???

Ner till cirka +5° fungerar allt OK, men sedan blir det sorg och elände.

Förra vintern fungerade pumpen mycket dåligt och jag var tvungen att köra
gamla oljepannan när det var under minus 8-10°.
Då tänkte jag att vid en så extrem kyla var det förlåtligt att allt krånglade.
Men nu, när det är samma visa redan vid 0, börjar jag undra om allt står rätt till.

Jag vill gärna höra vad NI gott folk har att säga.
Inställningarna är i princip enligt fabriken.
Inga bubblor i synglaset.
Ingen luft i pannan.
Cirkulationspumparna har jag laborerat med utan några större förändringar i temperaturerna.
Avisningen OK.
Innetemp 22,5°.
Ingen extra utrustning.

Kan det möjligen vara så enkelt att pumpen är underdimensionerad för det här huset?

Hälsningar
Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 15:43:14 »
Det troligaste är att pumpen är för klen i förhållande till värmebehovet men om den förra vintern klarade av att hålla värmen inomhus ner till ca -8 och nu går kontinuerligt vid noll kan det ju vara något fel.

Hur många m3/år olja gick åt tidigare?
Är det något som har ändrats sedan förra vintern, innetemperatur, uppvärmd yta eller liknande?
Ofta brukar offerterna förutsätta 20 grader inne, stÃ¥r det nÃ¥got om det i dimensioneringsunderlaget? För en värmepump är det stor skillnad pÃ¥ 20 och 22,5 grader. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 17:46:12 »
Är inne på samma spår som Roland
att du har en för liten pump.

Själv har jag också en Bosch EHP AW 8
När det kommer till huset är det mesta lika förutom att jag endast har 88+88m² samt vidbyggt och sparsamt uppvärmt garage på 40m².
Enligt IVT skulle jag klara mig med en Optima600 (Bosch EHP AW 6) men jag ansåg att det var för klent och valde 8an istället.
Hade jag valt idag hade jag nog tagit en 10kW eftersom jag har kopplat mot 1m³ acktank så jag har stor volym att värma.

En sak som jag märkt är att just runt nollan så är pumpen ganska trött.
Har vanligtvis ca 21°C inne men om utetempen är mellan 2°C till -1°C så sjunker tempen innomhus till så låga temperaturer som 19.4°C.
Du kanske får göra som jag och justera värmekurvan ett par grader just vid 0°C utetemp.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 21 november 2010, 18:12:08 »
Oljeförbrukningen låg på 3,2-3,5 kubik/år och visst drog oljepannan mycket när
det var kallt ute. Men inte så mycket som 144 kWh motsvarar.
Det motsvarar väl 18 liter/dygn vid 80% verkningsgrad, vilket jag aldrig var i
närheten av vid 0° utetemperatur.
Men då är ju grundfrågan om jag har rätt i mitt antagande att pumpen ger 144 kWh.

Värmekurvan har jag lyft upp lite runt 0°, men det hjälper föga när pumpen ändå
inte orkar upp till stopptemperaturen.

När det begav sig fick jag in offerter från 2 firmor och båda rekommenderade pump
med i stort sett samma kapacitet.
Båda räknade med 3,5 kubik oljeförbrukning.

/Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 21 november 2010, 19:26:22 »
6 kW effekt vid noll grader verkar rimligt med tanke på vad pumpen skall ge vid +7 grader enligt databladet.

Med tanke på årsförbrukningen av olja verkar ca 5 kW värmebehov rimligt vid noll grader och 22 grader inne men osäkerheten är stor. 6 kW vid noll grader kan också vara möjligt. Det är svårt att hamna rätt när man uppskattar effekt från oljeförbrukning. Det kan ju ha varit som i mitt fall, att oljepannan hade högre verkningsgrad än vad man antog i kalkylen. Då blir det lätt en för klen pump. Var källaren uppvärmd även tidigare kan en hel del av pannförlusten kommit huset tillgodo.

En del som skaffar värmepump brukar höja innetemperaturen i samband med det. Var det 22,5 inne även pÃ¥ oljepannetiden?   

Prova med att stänga av pumpen och kör på 6 kW elpatron några timmar och se vad de orkar upp till för temperatur. 6 kW elpatron behöver inte vara exakt 6 kW men är förmodligen inte så långt därifrån. Elmätaren kan ge ett mer exakt värde men då måste övrig förbrukning i huset vara känd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!