Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kör varmvattnet 1-2 timmar och 50 grader i radiatorkrets (Optima 600+200 A/W FC)  (läst 9356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anqan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HansMarten, det var nyttig information att du nämner att om den vore kass så skulle trycket vara nere bra lägre eller till och med 0. Det är ju så jag i alla fall uppfattar när det är punka i något. Om kärlet skulle fyllas med vatten, kommer tryckmätaren dock fortfarande ligga väldigt lågt?

Känns dock inte som att kärlet mÃ¥r dÃ¥ligt, men man lär märka det som sagt när man trycker pÃ¥ ventilen (när jag hittat den vill säga  ^-^ )

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Är det en ESBE med pigg som trycks in har den säkert bara kärvat lite. Det gör dem under sommarhalvåret, motionera den på hösten någon gång så kommer den säkert funka. Det brukar inte vara några problem med dessa. Det är gamla motorventiler från honeywell eller skitventiler från mut mecanica som brukar behövas bytas.

Läste om någon som bara köpt motordelen till Esbe på ebay, den delen var billig och eftersom det är "snap-on" så byter du den själv, bara följa sladden och koppla på plinten.

Gå in handkörningsläget och kör ventilen samtidigt som du håller fingret på "guide-armen" du känner direkt om den "drar" eller inte.

Men avvakta med att byta, troligtvis återkommer det inte förrän nästa höst eller aldrig.
« Senast ändrad: 04 november 2013, 18:45:00 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Anqan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp, det är en ESBE med en pigg, som har en fjäder under. Tog en sorts tång och tryckte försiktig ner den och drog ut den igen en 20 gånger. Den var seg, men nu visar indikatorn på att den inte ställer sig på mitten. Inte undra på att både varmvattnet och radiatorsystemet värmdes upp när den stod på mitten så att säga och förmodligen då skickade flödet i båda hållen (?).

Motordelen verkar väldigt enkel att byta. Var ju bara loss med kabeln och snappa loss den.  8)

Kopplingen och den där lilla ventilen precis framför cirkulationspumpen över ledningen ut mot värmepumpen lär kanske bytas dÃ¥ den läcker droppe för droppe? En droppe i timmen. Kan den läckan göra att trycket i radiatorkretsen eventuellt faller? Kan det skada systemet? Den kan nog rörmokarpolaren fÃ¥ byta i värsta fall (tror han nämnde att en sÃ¥dan kostar 215 kronor), men han kostar nog inte 1650 spänn i timmen..  ^-^  (dessutom är han sÃ¥ jädra skön snubbe)

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Jag förstÃ¥r inte riktigt vilken koppling du menar, men är det klämring sÃ¥ kan du säkert släppa pyttlite, och sedan spänna till igen.  Prova det kommer inte hända mer än att du är tillbaka pÃ¥ ruta 1 :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag förstÃ¥r inte riktigt vilken koppling du menar, men är det klämring sÃ¥ kan du säkert släppa pyttlite, och sedan spänna till igen.  Prova det kommer inte hända mer än att du är tillbaka pÃ¥ ruta 1 :)
Han menade avstängningen på union ventilen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Anqan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Menar den här (som det står isiflo på?) :)
Är det en klämring eller en pumpventil (cirkulationspumpen sitter på denna till höger)?




Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Aha, en avstängningsventil, den får du nog byta. Prova att vrid den 180 grader till fullöppet fast på andra hållet. Kanske händer det något med packningen, men tror inte det. Annars ser det lite joxigt ut, och du måste nog släppa trycket och tömma manteln om du ska byta den. Är du snabb och det är stängt i andra änden så brukar vattnet dock hänga kvar i tanken.

Eller så öppnar du en öl och struntar i att byta den, och tittar till systemtrycket någon gång i månaden... :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Anqan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett fall för den lokale rörmokaren som säljer en annan tillverkares värmepumpar med andra ord :)

Var ser man systemtrycket? Är det samma mätare som tidigare (vilket är den enda tryckmätare jag kan hitta) Hmm.. måste väl vara den eftersom när man fyller på den då måste man ju lufta först upptill i stora manteln, inte sant?

Det ser inte bättre ut än att manteln lär eller måste tömmas om man ska byta den där i övrigt.

Vet i tusan om jag vågar vrida på den där. Kanske till och med blir värre om packningen är dålig i den? (regeln om att det som kan jävlas gör det när man som minst vill att det ska göra det).

Noterade förresten att avtömningsslangen (en vit med vita linjer kors och tvärs) till den där blå säkerhetsventilen (tror det är det i alla fall) som sitter efter tryckmätaren var nästan full med vatten då den ligger bakom expansionskärlet och var i vinkel uppåt. Frågan är varför det var vatten i den för. Nu har jag försiktigt tagit fram slangen och tömt den i en bunke. Får se om det kommer mer vatten i den. Då måste något vara fel om det sipprar vatten ur den, medan trycker samtidigt är okej. Hoppas inte att skiten med växelventilen orsakat något sorts övertryck innan detta upptäcktes och skadad packningar och ventiler. Vill minnas att jag tycker mig sett att den gjorde såhär i somras, men då tryckte den inte ut något i elementen då de inte var varma, men stod på displayen att det var 32 grader i elementen, vilket jag tyckte var lite märkligt, men tänkte att det kanske kan se ut så på sommaren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Var ser man systemtrycket? Är det samma mätare som tidigare (vilket är den enda tryckmätare jag kan hitta) Hmm.. måste väl vara den eftersom när man fyller på den då måste man ju lufta först upptill i stora manteln, inte sant?

Det ser inte bättre ut än att manteln lär eller måste tömmas om man ska byta den där i övrigt

Ja, det är den. Sätter du ett nytt expkärl på nåt annat ställe så behöver du inte flytta/byta tryckmätaren, utan den kan sitta kvar.
Lufta kan man behöva göra flera gånger efter att man har fyllt på nytt vatten. När man luftar håller man koll på tryckmätaren och efterfyller vid behov.

Släpper du ut lite vatten så att systemet blir trycklöst, lossar expkärlet och snabbt sätter tummen för hålet så hinner det förhoppningsvis inte rinna ut så mycket vatten. Sen är det bara att vara lika snabb och sätta dit en plugg i hålet. Men, å andra sidan. Om du skall koppla in ett nytt kärl nån annan stans så måste du förmodligen kapa ett rör och sätta in en T-koppling, så då måste du ändå tömma systemet ner till den nivån.

Citera
Noterade förresten att avtömningsslangen (en vit med vita linjer kors och tvärs) till den där blå säkerhetsventilen (tror det är det i alla fall) som sitter efter tryckmätaren var nästan full med vatten då den ligger bakom expansionskärlet och var i vinkel uppåt. Frågan är varför det var vatten i den för. Nu har jag försiktigt tagit fram slangen och tömt den i en bunke. Får se om det kommer mer vatten i den. Då måste något vara fel om det sipprar vatten ur den, medan trycker samtidigt är okej. Hoppas inte att skiten med växelventilen orsakat något sorts övertryck innan detta upptäcktes och skadad packningar och ventiler.

Det sitter två säkerhetsventiler i pannan - En för tappvarmvattnet och en för värmesystemet. Att ventilen för tappvattnet släpper ut en liten skvätt då och då är helt normalt och beror helt enkelt på att när man har tappat mycket varmvatten så att mycket nytt värms så måste den ökade volymen ta vägen nånstans. På tappvattensystemet finns det (vanligtvis) inget expansionskärl, så det blir säkerhetsventilen som får ta hand om övertrycket.
Om det kommer vatten ur säkerhetsventilen till värmesystemet så är det nåt som är fel. Droppar det hela tiden så är det förmodligen läckage i själva ventilen. Kommer det en skvätt vatten i samband med att VP'n värmer så är det fel på expansionskärlet.

Citera
Vill minnas att jag tycker mig sett att den gjorde såhär i somras, men då tryckte den inte ut något i elementen då de inte var varma, men stod på displayen att det var 32 grader i elementen, vilket jag tyckte var lite märkligt, men tänkte att det kanske kan se ut så på sommaren.

På sommaren cirkulerar inte vattnet i värmesystemet, så då värms det stillastående vattnet närmast efter växelventilen när VP'n gör varmvatten. Eftersom tempgivaren sitter ganska nära växelventilen så visar den lite konstiga värden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Anqan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm får hålla koll på den där slangen och om det blir mer vatten i den. En tanke är dock att om tryckmätaren står på 0.6 som nu när det är ca 28 grader i elementen (ställd att hålla 18 grader inomhus just nu, med avstängda tidsbegränsningar) och den går upp till 1.1 när det är 40-50 grader i elementen, så kanske det ändå är fel på expansionskärlet (hittade ingen ventil på denna röda historia). Expansionskärlet gör väl så att trycket inte ska ändras så mycket när det väl är påfyllt till ett visst tryck, inte sant? Som det är nu varierar trycket tydligt beroende på vilken grad vattnet har.

Utloggad Anqan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, vänta! Ventilen var ju precis framför snoken pÃ¥ mig hela tiden. Väl jag sÃ¥g att den där slangen faktiskt sitter fast pÃ¥ sidan av expansionskärlet!  ::)

Hoppas det inte kommer vatten ur den nu.. hoppas.. hoppas..  knUp

EDIT: Det kommer inget vatten ur ventilen när jag luftade den i 3-4 korta tryck  :P
Antar att man inte får lufta för mycket då man förmodligen måste återföra luft man släpper ur den i så fall? Luftade en 0.1-0.2 på tryckmätaren. Var ren torr luft som pös ur den.
Ska det komma vatten direkt om man luftar och expansionskärlet är trasigt eller måste man låta en del luft gå ur först innan vatten eventuellt kan komma om något är fel på den?

« Senast ändrad: 05 november 2013, 22:15:14 av Anqan »

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Är det luft vid första trycket fungerar den, har blåsan spruckit så har du vatten direkt. Tror att förtrycket på dessa är 0,5bar. Men oroa dig inte om du tryckt ut lite, det kommer nog fungera fint ändå. Har du pump med mätare hemma kan du roa dig med att fylla på :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!