Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 juni 2015, 21:04:23 »

Det är bara välja fabrikat .
Har skruvat med dom flesta.
Dom beter sig ungefär likadant
När dom har samma VVS tekniska fel
Att försöka styra bort.
Cc
Okej vad felar med TL-systemen,Kan vara lite struliga men tycker dom fungerar bra.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2015, 16:11:36 »

Det är bara välja fabrikat .
Har skruvat med dom flesta.
Dom beter sig ungefär likadant
När dom har samma VVS tekniska fel
Att försöka styra bort.
Cc
Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 juni 2015, 14:47:00 »

Precis det jag skrev.
Vet inte hur många obalanserade system jag rättat till
Oavsett hur styr har försökt .
Har du skruvat och felsökt gamla installationer
Med " gammalt" enklare styr så borde du sett
Problemen.
Du hade en åsikt i ett tidigare inlägg gällande
Möjligheten att intergralet slår fullt ut på - sidan
Du vet vad som händer när avvikelsen blir "extrem"
I vissa fall.
Okej vilka styr är det du har problem med.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2015, 14:36:34 »

Precis det jag skrev.
Vet inte hur många obalanserade system jag rättat till
Oavsett hur styr har försökt .
Har du skruvat och felsökt gamla installationer
Med " gammalt" enklare styr så borde du sett
Problemen.
Du hade en åsikt i ett tidigare inlägg gällande
Möjligheten att intergralet slår fullt ut på - sidan
Du vet vad som händer när avvikelsen blir "extrem"
I vissa fall.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 juni 2015, 14:26:58 »

Är du ny i branschen?
Och du menar med det?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2015, 13:59:54 »

Är du ny i branschen?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 juni 2015, 13:28:56 »

Har du måle sätt hur en djävligt dålig fastighets lösning jobbar?
När intergralet studsar som en pingpong boll mellan -1200 för att efter ett par minuter bryta på hysteres.
På en större fastighets pump som bryter på hysteres???Ett jättestort nej när du aktiverat temperaturbegränsningarna.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 juni 2015, 13:15:33 »

600 fiktiva gradminuter är ganska mycket. Det är 2° över börvärdet i 5 timmar.

Intressant att du nämner varmvattenladdningarna. Då stannar beräkningen av gradminuter helt upp, och fortsätter att räkna som om inget har hänt med samma tal som när varmvattenladdningen började.
Okej Trodde du hade greppat det här med hur styrningen fungerar vid varmvattenladdning så nu vet jag.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2015, 11:26:26 »

Mmmm!
Det  finns som jag skrivit  ett enkelt billigt förslag på hur TS
Ska lösa  sin fråga
Det är inte ett skal/ fastighet på 125000m2 vi pratar om
Eller ?
Med referens givare på frånluften  utegivare  famledning / och uppkopplad prognos styrning !  Där minsta 10 del är en jätte kostnad

Har du måle sätt hur en djävligt dålig fastighets lösning jobbar?
När intergralet studsar som en pingpong boll mellan -1200 för att efter ett par minuter bryta på hysteres.
Alla regleringar har sina styrkor och svagheter .   
Dom blir inte bättre en dom förutsättningar  ev vvsare skapar i
Installations ögonblicket.
Man får dras med det!

Är det inte  dax att lägga ner trådträtan  nu? När egentligen TS har en enkel och billig lösning efter dom förutsättningar han har
Cc







Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 juni 2015, 10:44:28 »

Om framledningen ligger under börvärde vid påbörjad vv laddning så fortsätter Gm räkningen med samma framledning som innan vv laddningen på börjades. om framledningen ligger över börvärde tror jag ingen Gm räkning görs men är lite osäker  Sc:,h vill man att en 1245  ska räkna Gm under vv laddning hela tiden och med rätt värden måste man ansluta en extern framledningsgivare (BT25) och man bör ha extern cp så givaren mäter rätt.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 juni 2015, 09:55:17 »


Kan din värmepump räkna gradminuter under varmvattenladdningarna, om du varit utan den externa cirkulationspumpen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 juni 2015, 09:44:28 »

Uppfattade det som att diskusionen rörde Gm styrning allmänt ? Har ingen koll på vad som behövs till Ts vp för att den ska räkna gm under vv laddning kan inte den styren.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 juni 2015, 09:12:01 »

Menar du att TS kan byta sin värmepump mot en 1245, och få den att räkna GM även under varmvattenladdningarna?

Är det inte så att TS också måste köpa en extern framledningsgivare, en cirkulationspump samt bypass alternativt arbetstank, för att få det att fungera?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 juni 2015, 08:57:11 »

På äldre Nibe kanske Gm beräkningen funkar så på 1245 är det lite annorlunda.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 juni 2015, 08:52:15 »

600 fiktiva gradminuter är ganska mycket. Det är 2° över börvärdet i 5 timmar.

Intressant att du nämner varmvattenladdningarna. Då stannar beräkningen av gradminuter helt upp, och fortsätter att räkna som om inget har hänt med samma tal som när varmvattenladdningen började.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 juni 2015, 03:14:19 »

När du skriver "kan" ge övertemp och inte "att" det ger övertemp låter mer som du inte är riktigt säker  därav frågan om du är politiker.

Om det har skapats "fiktiva" gradminuter som du säger så förstår jag inte att när den efter varmvattenkörningen och gör en ny balansräkning inte skulle räkna med dina "fiktiva" gradminuter.

Du gnäller rätt mycket på Thermia/nibe när det handlar om gradminutsreglering som inte fungerar och Ts har ju en nibe så när ivt använder gradminutsreglering på tillskott och med variabel kopplingsdifferens så är det inte långt kvar till samma reglering som nibe/thermia använder :)högt i tak

PS:När ska du svara i den andra tråden?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 juni 2015, 11:22:55 »

Men varför svarar du inte på min fråga. "Vad vill du antyda med att ställa den frågan?" d.v.s. frågan du ställde "Är du politiker eller?"
Jag känner mig på inget sätt kränkt med att bli jämförd med en politiker. Tvärt om är det en yrkesgrupp med stora kunskaper och med stor makt. Ibland har de dock svårt att svara på frågor................

Naturligtvis ska ribban ligga högt, när vi skämtar med varandra. Men vi ska aldrig förringa eller nedvärdera. För mig är det väldigt stor skillnad på tillåten höjd mellan dessa.

Att du hänger upp dig på -1200, tolkar jag som ett sätt att gömma det ursprungliga problemet d.v.s. problemet med att kompressorn måste jobba med fiktiva värden. Jag kan istället påstå att alla 600 gradminuter är fiktiva, om du vill att startvärdet ska ligga kvar på fabriksvärdet.

Det är inte bara IVT:s fastighetspump som jobbar med PID-reglering. Även villapumparna har PID för tillskott och shunt.
Varför tar du upp det? Får TS mindre övertemp då?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 02 juni 2015, 05:34:21 »

Vad vill du antyda med att ställa den frågan?

Problemet är inte att starttvärdet är -1300 eller att ärvärdet är -1200.
Problemet är att i de -1200 GM finns ett fiktivt värde, som inte har med villans värmebalans att göra.
Men dom -1200 gradminuterna är tillkommer ju när du ställer upp tillskottet till -1200 redan från början??Även om du skulle ställa upp maxtiden(60min) så ska maskinen hinna med balansräkningen eftersom TS maskin räknar lika mycket tid den ligger på underskott som överskott så ska den räkna ut vilken medeltemperatur den ska ha annars är det fel på maskinen.Självklart så kommer den ju upp i-1200 om du spärrar tillskotten och du har ett värmebehov men att äta kakan och ha kvar den samtidigt tror jag inte på.Om du inte spärrar eller ställer upp tillskottet så ser inte jag varför det ska bli hinna bli ett fiktivt värde som inte balansräkningen räknar med.

PS:En fråga vet du varför rego 5000 använder integralberäkning när den räknar tillskottstiden ???

Ber naturligtvis om ursäkt om jag har kränkt dig men trodde det var lite högt i tak med tanke på den andra tråden vi har lite olika uppfattningar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 juni 2015, 03:44:00 »

OK, det var en nyhet för mig.
Har dom gjort så för att man skall kunna elda med ved som spets utan att gradminuterna blir "hur många som helst"?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juni 2015, 22:13:41 »

Jag loggar rums tempen vi vp inbyggda loggnings funktion och det skiljer inte mycket under ett dygn några gånger innetempen varit för hög har jag kollat i loggen och då har vp stått still och enbart solen gjort så tempen blivit för hög. Min vp hamnar aldrig på Gm -1200 eftersom jag blockerat eltillskott och har Gm för start av elpatron vid -400 Gm så räknar den aldrig lägre än så oavsett hur mycket efter den skulle vara.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juni 2015, 07:34:40 »

Värt att ha i åtanke är att det fiktiva underskott som rumsgivaren ger när det är kallare än önskat inne i normalfallet kompenseras av att den räknar bort det underskottet så snart rumstempen ligger över börvärdet, i normalfallet skall alltså rumsgivaren göra komforten inne bättre, inte sämre som vissa kanske tolkade Lexus inlägg.
Rumsgivaren snabbar helt enkelt upp regleringen "åt båda håll" och eftersom en tids undertemperatur delvis kylt ut husets stomme så kan det behöva vara lite "för" varmt någon timme för att man sedan skall få en stabil rumstemperatur i närheten av den önskade.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 maj 2015, 19:00:18 »

Mitt inlägg var inte alls menat som att Lexus inte vad vad han håller på med det vet jag att han har och det var nog egentligen ett inlägg jag borde låtit bli att posta men även solen har sina fläckar "Sorry"
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 31 maj 2015, 17:47:32 »

Tack CocaCola   :)

Trevligt omdöme du ger om mig, och extra trevligt är det genom att jag vet du har kunskaper som kan urskilja om/att det är rätt och riktigt det jag skriver.  tummenupp
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 29 maj 2015, 16:17:38 »

Om ts följer rådet från Lexus som
Är påläst på riktigt om hur olika regleringar
Beter sig så har TS dom enkla åtgärder
Som behövs .  Att ställa om den mellan VV och
Auto värme dom timmar per år  det berör kan inte vara
En så stor sak . Det hinner inte bli - grader inomhus

Så TS. Följ Lexus anvisning/ råd.
Mig veterligt har inget han skrivit tidigare
Vart fel .
Mvh
Cocacola
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2015, 14:39:21 »

Tror inte ts är så intresserad av att läsa flera sidor där det pratas om brister i regleringen tror ts är mera intresserad av en lösning på sitt problem.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 maj 2015, 14:26:06 »

Du menar att trådskaparen inte ska få hjälp med sin övertemp, genom att det är en Nibe som matar på med värmen.

Ska vi inte tala om bristerna i TS värmepump, som orsakar behovet att det måste vridas på ratten?

Eller vad menar du? dontknow
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2015, 13:38:01 »

Finns ingen anledning att använda rums termostat anser jag. Skrev inlägget eftersom det börjar bli tjatigt med vilken styr som är bäst och framförallt när det rör sig om en vp från 2006.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 maj 2015, 12:40:13 »

Till din värmepump finns betydligt smartare sätt, om man vill använda rumstermostat.

Men trådskaparen har en Nibe från 2006. Då funkar inga alternativ med termostat.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2015, 12:31:47 »

Man kan om man vill ansluta en rums termostat till styren på Nibe vp som blockerar värme produktion vid övertemp om nu nån skulle ha problem med det. Jag skulle inte rekommendera att blockera värmen helt vid övertemp i 1 rum men det går.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 maj 2015, 12:15:10 »

Citera
Är du politiker eller?

Vad vill du antyda med att ställa den frågan?

Citera
Vad är det för skillnad :-*

Problemet är inte att starttvärdet är -1300 eller att ärvärdet är -1200.
Problemet är att i de -1200 GM finns ett fiktivt värde, som inte har med villans värmebalans att göra.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 maj 2015, 10:11:19 »

Är du politiker eller?

Gradminuterregleringens fiktiva underskott som rumsgivaren skapar, är en belastning vid undertemp d.v.s. finns ett underskott på 1200 gradminuter och tillskottstart är satt till 1300, så kan 600 gradminuter vara fiktiva skapade av rumsgivaren. Låt säga att underskottet är skapad på måndagen och utetempen steg på kvällen vilket bidrog till att framledningen steg till det nya börvärdet. Vid det tillfället räknas inga gradminuter, varken plus eller minus. Rumstemperaturen steg ytterligare till börvärdet under tisdagen och även utetempen blev varmare. Framledningen fick ett nytt börvärde som är under ärvärdet, och gradminutrarna kan betas av. Nu måste även de fiktiva 600 gradminutrarna produceras, som inte har med husets värmebalans att göra. Eftersom rumstempen redan är på börvärdet, så känns det lite onödigt. Kan bli övertemp.
Vad är det för skillnad :-*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 maj 2015, 09:56:04 »

Men hallå...

Jag har aldrig påstått att 1200 gradminuter är problem, vilket du påstod.

Det du hänvisar till är mitt påstående om att rumsgivaren skapar ett fiktivt underskott, samt att kompressorn även måste beta av dessa trots att rumstempen återgått till börvärdet.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 maj 2015, 09:38:34 »

Var och när har jag påstått att 1200 gradminuter är ett problem?  dontknow
Men hallå...
Skillnaden mellan Bosch/IVT:s reglering och Nibe/Thermias reglering.

Start på Bosch/IVTsker först när framledningen har passerat börvärdet plus 2°. Detta sker först efter 20 minuter från start som fabriksinställning, genom att kopplingsdifferensen är ännu högre vid kortare tid efter föregående driftcykel.

Niben börjar räkna bort gradminutrarna direkt när ärvärdet är under börvärdet.

Som du själv säger så fallerar gradminutregleringen, då rumsgivaren skapar ett fiktivt under/överskott som inte har med husets värmebalans att göra. I värsta fall måste kompressorn vara i drift och beta bort ett underskott som skapades fiktivt dagen innan.

Det problemet har inte Bosch/IVT, då rumsgivaren endast justerar börvärdet på framledningen. Faktor 3° som fabriksvärde men kan ökas till 10° för största påverkan.

Loggbilden visar en Bosch 6000 styrd på framledningen, och med fabriksinställningar på kopplingsdifferens och rumsgivarpåverkan. Golvvärme i betong utan extra vattenvolym.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 maj 2015, 09:22:12 »

Okej då håller du inte med Lexus att -1200 är ett problem.

Var och när har jag påstått att 1200 gradminuter är ett problem?  dontknow
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 maj 2015, 09:17:31 »

Det beror på, om vi säger att varje 1000 gradminuter = 1 grad "för kallt" inne, så är det ju egentligen upp till husägaren att avgöra var smärtgränsen går till var man vill låta elpatronen stötta.

Varje steg i kurvlutningen på en Nibe ger ca 5 graders ändring på börvärdet vid -30 grader ute.
På en timme ger det 300 gradminuters skillnad om man ställer om kurvan från t.ex. 6 till 7.
Förstår du nu vad jag menar med att gradminutunderskottet har en relativt liten påverkan i det stora hela?

Jo men jag tycker att ibland verkar det som att trögheten i system och integralberäkningen inte räknas med om man läser vad vissa tycker och visst man ska inte hålla på att jämföra med vad andra har satta värden för sina hus och självklart är det upp till kunden vad han/hon vill ha för inställningar men jag har inte sett att någon har satt A2 till -1200.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 maj 2015, 07:53:54 »

Det beror på, om vi säger att varje 1000 gradminuter = 1 grad "för kallt" inne, så är det ju egentligen upp till husägaren att avgöra var smärtgränsen går till var man vill låta elpatronen stötta.

Varje steg i kurvlutningen på en Nibe ger ca 5 graders ändring på börvärdet vid -30 grader ute.
På en timme ger det 300 gradminuters skillnad om man ställer om kurvan från t.ex. 6 till 7.
Förstår du nu vad jag menar med att gradminutunderskottet har en relativt liten påverkan i det stora hela?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 maj 2015, 07:35:25 »

1200 gradminuter är inte alls mycket, om värmepumpen kan ge 4 grader (Räcker att det blir några få grader varmare ute) mer än börvärdet så tar det 5 timmar att beta av, och under den tiden tillförs ju mer energi än vad huset gör av med, så den eventuella tempsänkning man fått under tiden underskottet ackumulerats kommer att vara historia relativt fort.

Man kan väl säga att om man ligger på gränsen till vad värmepumpen klarar så kan det ta flera dagar att nå -1200 minuter.
Om börvärdet är 45 grader och värmepumpen bara kan komma upp i 44 grader så tar det 20 timmar att nå -1200 gradminuter, och då kanske det har blivit 0.5-1 grad kallare inne, jag tar hellre den komfortsänkningen än att elpatronen skall stötta.
Men det är ju jag det.

Kurvlutningen har i normalfallet större påverkan på rumstempen vid extremt kallt väder än vad eventuellt gradminutunderskott har.
Ligger man lite för högt med kurvan kommer man att få "för varmt" inne när det blir snorkallt ute, och ligger man lite för lågt med kurvan kommer man att få okomfortabelt kallt inne när det blir snorkallt ute.
Det är i alla fall min erfarenhet.

-1200 gradminuter är i sammanhanget inget att bry sig om egentligen.

Om jag inet missminner mig har väl IVT en hysteres kring börvärd där värmepumpen inte ens stannar eller startar som ligger i intervallet ca 1 grad (det kan Lexus svara på).
Även detta kan ju göra att temperaturen inne svajar litegrann om man ligger just över eller under börvärdet.

Dock, på marginalen har nog IVT lyckats lite bättre med sin reglering än Nibe.
Okej då håller du inte med Lexus att -1200 är ett problem.Glöm inte trögheten i systemet när du räknar tiden men det ju mest thermia pumpar som jag håller på med och har som sagt inte sett det tidigare :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 maj 2015, 07:18:09 »

1200 gradminuter är inte alls mycket, om värmepumpen kan ge 4 grader (Räcker att det blir några få grader varmare ute) mer än börvärdet så tar det 5 timmar att beta av, och under den tiden tillförs ju mer energi än vad huset gör av med, så den eventuella tempsänkning man fått under tiden underskottet ackumulerats kommer att vara historia relativt fort.

Man kan väl säga att om man ligger på gränsen till vad värmepumpen klarar så kan det ta flera dagar att nå -1200 minuter.
Om börvärdet är 45 grader och värmepumpen bara kan komma upp i 44 grader så tar det 20 timmar att nå -1200 gradminuter, och då kanske det har blivit 0.5-1 grad kallare inne, jag tar hellre den komfortsänkningen än att elpatronen skall stötta.
Men det är ju jag det.

Kurvlutningen har i normalfallet större påverkan på rumstempen vid extremt kallt väder än vad eventuellt gradminutunderskott har.
Ligger man lite för högt med kurvan kommer man att få "för varmt" inne när det blir snorkallt ute, och ligger man lite för lågt med kurvan kommer man att få okomfortabelt kallt inne när det blir snorkallt ute.
Det är i alla fall min erfarenhet.

-1200 gradminuter är i sammanhanget inget att bry sig om egentligen.

Om jag inet missminner mig har väl IVT en hysteres kring börvärd där värmepumpen inte ens stannar eller startar som ligger i intervallet ca 1 grad (det kan Lexus svara på).
Även detta kan ju göra att temperaturen inne svajar litegrann om man ligger just över eller under börvärdet.

Dock, på marginalen har nog IVT lyckats lite bättre med sin reglering än Nibe.

Som jag ser det finns det ytterst få värmesystem som kan ge ett bättre inomhusklimat än en väl injusterad värmepump med rumsgivare ansluten.
Om rumstmempen diffar +-1°C så är det i nivå med vad en perfekt fungerande radiatortermostat i bästa fall kan åstadkomma.

I denna typ av resonemang teoretiserar vi ofta lite för mycket, visst finns det skillnader, men rätt injusterade så är skillnaderna mellan t.ex. Nibe och IVT sånt som man bara på marginalen kan märka av.
Dock, på ett teoretiskt plan är det naturligtvis helt sanslöst att Nibes värmepumpar producerar värme trots att det är för varmt inne.
På ett ekonomiskt plan finns det mycket annat som påverkar ekonomin och miljöbelastningen, som jag tidigare visat så har ju t.ex. SCOP som rgel en avsevärt större betydelse än de skillnader som finns i reglerprinciperna hos de olika värmepumparna.

Titta t.ex. på hur förödande resultatet blev i Energimyndighetens test av värmepumpar på Bosch maskin, dåligt isolerad vvb och ej snåla? cirkpumpar gör att SCOP blir dålig, och det är naturligvis mycket allvarligare än att Nibes värmepump förbrukar några hundra kWh energi i onödan p.g.a. en ej optimal reglering under våren när solen värmer huset.

Olika värmepumpar har olika fördelar och nackdelar.
Nibe har högst COP, men inte bästa regleringen.
IVT har (kanske) bästa regleringen, men inte högst COP.
Wiessman har klart tystaste pumpen, men är inte riktigt i topp i COP, och dess reglering vet jag för lite om för att kunna uttala mig.
Thermia ligger snäpper under i COP, och har typ samma reglering som Nibe.

Sammanfattningsvis är det hårfina skillnader mellan de allra bästa fabrikaten, med vissa skillnader även inom de olika fabrikatens produktportfölj, så det kan säkert finns enstaka effekter/modeller inom ett fabrikat som faller lite utanför ramen när man generaliserar.
Det enda vi någorlunda säkert kan ta ställning till är de pumpar som testats i Energimyndighetens tester.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 maj 2015, 07:04:53 »

Det är absolut ingen fara att ligga på -1200 gradminuter, det betas av oerhört fort när utetemperaturen stiger, oftast på några timmar, men visst, ligger man länge på en utetemp som gör att det bara precis går producera så mycket energi som huset behöver så kan det ta lång tid, viktigt att tänka på här är att det bara blir kallare inne så länge gradminuterna försätter att räkna nedåt (bort från 0), så snart underskttet börjar räkna uppåt så tillför man mer värme än huset egentligen kräver.

Husets värmetröghet gör att det tar rätt många timmar innan man känner av ett värmeunderskott, och ofta ligger man kanske dessutom liiite varmare än vad man egentligen behöver ha inomhus, inte minst på kvällen när folk, matlagning, TV-apparater och datorer hjälpt till att ge huset en viss övertemp.
Gradminutunderskott kommer oftast nattetid, under några få timmar, och under dagen hinner de som regel betas av enbart med hjälp av kompressorn.

Jag har lagt mitt tillskott på -1500 och aldrig haft några problem med det.
Tvärt om, när det börjat närma sig har jag manuellt set till att den fått fortsätta gå med underskott (manuellt justerat upp gradminuterna för att eltillskottet inte skall gå in).
Har du  ingen automatik på den där maskinen ::)Då håller du inte med Lexus eftersom du skriver att det inte är något problem att beta av-1200 gradminuter eller?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 maj 2015, 06:19:51 »

Det är absolut ingen fara att ligga på -1200 gradminuter, det betas av oerhört fort när utetemperaturen stiger, oftast på några timmar, men visst, ligger man länge på en utetemp som gör att det bara precis går producera så mycket energi som huset behöver så kan det ta lång tid, viktigt att tänka på här är att det bara blir kallare inne så länge gradminuterna försätter att räkna nedåt (bort från 0), så snart underskttet börjar räkna uppåt så tillför man mer värme än huset egentligen kräver.

Husets värmetröghet gör att det tar rätt många timmar innan man känner av ett värmeunderskott, och ofta ligger man kanske dessutom liiite varmare än vad man egentligen behöver ha inomhus, inte minst på kvällen när folk, matlagning, TV-apparater och datorer hjälpt till att ge huset en viss övertemp.
Gradminutunderskott kommer oftast nattetid, under några få timmar, och under dagen hinner de som regel betas av enbart med hjälp av kompressorn.

Jag har lagt mitt tillskott på -1500 och aldrig haft några problem med det.
Tvärt om, när det börjat närma sig har jag manuellt set till att den fått fortsätta gå med underskott (manuellt justerat upp gradminuterna för att eltillskottet inte skall gå in).
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 maj 2015, 06:13:00 »

Jag kan inte se att det enda du ser ska ses som en standard.  ^-^
Hehe..jo det finns ju folk som vill att en pump bara ska gå så länge som möjligt och sedan finns det folk som tycker att man ska producera överskottsvärme som gynnar industrin ::) men att man sedan glömmer bort att när styret på returen  når måltempen och framledningen ligger över måltempen inte spelar någon roll men det är väl klart det är skillnad på folk och folk :P
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 maj 2015, 05:29:12 »

Jag har inte sett någon som ligger så långt ner

Jag kan inte se att det enda du ser ska ses som en standard.  ^-^
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 maj 2015, 19:17:39 »

Har för mig att man kan ställa ned till -1999 på Nibe 1245 men har man blockerat eltillskott så stannar räknaren på det Gm värde där elpatron skulle gått i om den varit tillåten.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 maj 2015, 19:13:22 »

För att kompressorn ska få möjlighet att ensam fixa komfort.
Jo men ända ner till 1200 är väl lite väl häftigt.Jag har inte sett någon som ligger så långt ner om det inte har varit något fel.Har för mig att en del nibe pumpar kan man ställa ner till 2500 om jag inte sett fel men ska man räkna hem det vid värmeunderskott pratar vi nog inte om 1dag.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 maj 2015, 18:59:05 »

Varför skulle man göra den lösningen?

För att kompressorn ska få möjlighet att ensam fixa komfort.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 maj 2015, 18:46:38 »

Du tror inte att startvärdet för tillskott är ändrat?   Sc:,h
Varför skulle man göra den lösningen?Och nu är det väl sällan man underdimensionerar utan mer tvärtom om man nu vill slippa tillskott.Och dom äldre pumparna har ju maxbegränsingar på A2 satt till 760.Även om ändrar A2 till 1200 så kommer tiden för värmekörningen att falla ut och tillskottet gå in.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 maj 2015, 17:03:25 »

Du tror inte att startvärdet för tillskott är ändrat?   Sc:,h
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 maj 2015, 05:18:21 »

Jag menar att ärvärdet passerar börvärdet, och ytterligare 2° för att nå starttemp. Att passeringen sker från det att ärvärdet är positiv till dess att starttempen är negativ, trodde jag faktiskt du förstod.
Hysteresen är 4° efter 20 minuter d.v.s. 2° under börvärdet startar kompressorn. Kopplingsdifferensen smalnar av med tid d.v.s. den startar med 25° och smalnar av till 4° efter 20 minuter som fabriksvärde. Alla presenterade värden kan justeras.

Gradminuterregleringens fiktiva underskott som rumsgivaren skapar, är en belastning vid undertemp d.v.s. finns ett underskott på 1200 gradminuter och tillskottstart är satt till 1300, så kan 600 gradminuter vara fiktiva skapade av rumsgivaren. Låt säga att underskottet är skapad på måndagen och utetempen steg på kvällen vilket bidrog till att framledningen steg till det nya börvärdet. Vid det tillfället räknas inga gradminuter, varken plus eller minus. Rumstemperaturen steg ytterligare till börvärdet under tisdagen och även utetempen blev varmare. Framledningen fick ett nytt börvärde som är under ärvärdet, och gradminutrarna kan betas av. Nu måste även de fiktiva 600 gradminutrarna produceras, som inte har med husets värmebalans att göra. Eftersom rumstempen redan är på börvärdet, så känns det lite onödigt. Kan bli övertemp.
Håller nog inte med dig där,Om du får ett värmeunderskott på 1200 gradminuter så är det fel på pumpen eller el-patron avstängd.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 maj 2015, 19:36:41 »

På sid 56 står det att man kan ställa in högsta tillåtna hastighet på varma cp minsta hastighet verkar inte gå att ställa men kan ju vara så att den inte går lägre än inställd hastighet i vänteläge.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 maj 2015, 18:19:38 »

Vid varmare utetemp så är framledningen lägre samt köldbäraren varmare, vilket innebär att kompressorn avger högre effekt. Är dessutom deltaT lägre, så känns det som ytterligare som en brist i Nibes reglering.

Tidigare kollade jag i 1255:ans manual, men hittade inget om min/max-hastighet på cirkulationspumpen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!