Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera parametrar för termisk tröghet?  (läst 3617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Optimera parametrar för termisk tröghet?
« skrivet: 13 december 2004, 09:18:56 »
Hej
Efter en tids VP drift utan några frågetecken märkte jag av ett nytt problem igår.
Temperaturen ute sjönk ganska snabbt  frÃ¥n ca +6 till +3 och genast blev det för varmt inne. Nu pÃ¥ morgonen är det fortfarande ca 3 grader men nu är det lagom varmt igen.
Jag gissar att detta beror på ett insvängnings problem och inte på tempkurvan. Har tittat lite på inställningarna i ES3'an och funderar på att öka värdet på termisk tröghet.
Kan nÃ¥gon ge mig nÃ¥gra tips pÃ¥ hur jag skall resonera när jag ställer in detta värdet?  
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2004, 10:29:14 »
Det är lite svårt att sia om detta, men det är bara att prova!
Ditt hus tål tydligen lite mer är 30 min/grad C som är standardinställningen, då gör du helt rätt i att öka minutrarna till kanske 45 min/grad för temperatursäkning.

Hela parametern styrs ju av hur väl materialet i huset behåller tempen, om tempen stiger låt säga från -5 till + 5 på 2 timmar så är risken att VP skulle reglera på +5 grader efter 2 timmar, då kan den lagrade kylan i väggarna slå igenom och det blir dålig komfort inomhus, och vice versa, i och med denna funktion kan man förlänga tiden innan VP reglerar på börvärdet för +5 grader, standard är 30 min/grad så i exemplet skulle det ta 300 minuter (5 tim) innan VP reglerar på +5 grader.
I den gömda meyn under "calculated" kan du i realtid se den yttertemp som för tillfället är beräknad med hjälp av denna parameter.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2004, 12:34:23 »
Tack för svaret!
Börjar med att sätta om till 45 min och ser vad som händer.
Kan ju ta lite tid innan man får tillfälle att verifiera förändringen.
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2004, 14:07:47 »
Ja, detta är ju inte så lite tidsödande, men det går, och som vanligt: med en logger går det lättare.

Det jag håller på med för att få rätsida på detta är att exportera värdena från loggern till excell, sen länkar jag in börvärdet med hjälp av utetempen, när dessa kurvor är på plats försöka analysera vilket uppförande innetemp/utetemp/börvärde har till varandra.

Ex. om  innetempen sjunker samtidigt som utetempen stiger sÃ¥ mÃ¥ste jag minska pÃ¥ mina minuter/grad, och det är faktiskt ganska lätt att se vad som hander med dessa tre kurvor. Sen om grafen innehÃ¥ller t.ex 2 veckor sÃ¥ mÃ¥ste man ju komma ihÃ¥g om man vädrat, eldat kamin, haft party eller nÃ¥t annat som pÃ¥verkar innetempen, annars kanske man skruvar Ã¥t fel hÃ¥ll!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2004, 14:16:04 »
Jag har gjort samma sak med mina loggervärden och ser tydligt att det inte stämmer. Jag har en tydlig kurva för inne tempertauren som går upp när ute tempen går ner. Borde inte vara svårt att se om det blir bättre
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2004, 20:29:01 »
Ju tyngre stomme ju längre fördröjning...
Men funkar det även när det efter långvarig kyla slår om till värme??

Det är ju toppen med en rumsgivare för att fång upp sånt här men funkar den som vanligt på era maskiner!!??
Den fångar ju även upp solinstrålning inomhusaktiviteter mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2004, 22:13:46 »
Ju tyngre stomme ju längre fördröjning...
Men funkar det även när det efter långvarig kyla slår om till värme??
Visst, vi kan justera temperaturpåverkan på börvärdet i minuter per grad både vid kallare och varmare väderlek i denna parameter.

Citera
Det är ju toppen med en rumsgivare för att fång upp sånt här men funkar den som vanligt på era maskiner!!??
Den fångar ju även upp solinstrålning inomhusaktiviteter mm.
Ja och nej, pÃ¥ Varmitek kan man inte, via innegivare,  begära mer värme frÃ¥n VP än börvärdet, alltsÃ¥ man kan endast begränsa temperaturen via innegivaren, och det verkar lite för enkelt pÃ¥ en annars ganska avancerad styr, kunde dom gjort bättre!

Denna parameter för termisk tröghet i huset är nog bra även med innegivare, detta pga av att om huset börjar kylas inne av pga av t.ex tempökning ute så är det "redan för sent" då sitter redan kölden i väggarna, så en korrekt justerad termisk tröghet + innegivare borde kunna vara rätt optimalt!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2004, 22:23:58 »
Citera
Denna parameter för termisk tröghet i huset är nog bra även med innegivare, detta pga av att om huset börjar kylas inne av pga av t.ex tempökning ute så är det "redan för sent" då sitter redan kölden i väggarna, så en korrekt justerad termisk tröghet + innegivare borde kunna vara rätt optimalt!

Kan inte annat än hålla med. På större bygnader har man ofta en adaptisk styr som lär sig tex hur byggnaden bär sig åt vid olika driftsituationer. Tex vid nattsänkning mm.

Här får ni lära den, men det är en utmärkt funktion.
PÃ¥ alla andra villaplikationer som jag känner till finns ingen som helst fördröjning vid tex väderomslag det är egentligen helt snurrigt...  
Det gör väl inte så mycket när det blir lite för varmt värre när det blir för kallt inne när det slår om till varmt väder ute...
Vi andra fÃ¥r förlita oss till vÃ¥r rumsgivare  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #8 skrivet: 13 december 2004, 23:27:43 »
Stiebel har fyra fasta lägen för byggnadens tröghet.

0 innebär ingen tröghet
1 24 timmars medelvärdesbildning av utetemp
2 48 timmars
3 72 timmars

Det står att läge 1 är lämpligt för välisolerade träkonstruktioner, och jag testade detta läge ett par dagar, men det dämpade för mycket. Det blev kallt inne när tempen sjönk ganska snabbt, så jag kör i läge 0.

Innegivare plus läge 0 är nog det optimala. Har inte installerat någon innegivare ännu, men kommer nog att göra det rätt snabbt. Jag tror annars jag har hittat ganska bra kurva och temp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Optimera parametrar för termisk tröghet?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2004, 07:26:47 »

Vi andra fÃ¥r förlita oss till vÃ¥r rumsgivare  :-[

Innan jag fick min rumsgivare testade jag att lägga min utegivare mot fasad-teglet så jag mäter numera tempen på fasadytan och inte uteluften. Det är givetvis inte optimalt men det blir bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!