Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till bergvärme  (läst 17902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta till bergvärme
« skrivet: 15 augusti 2007, 20:57:49 »
Hej alla på forumet,

nu har jag läst en massa här på forumet och internet och jag funderar nu på att byta ut pelletsen och köra med bergvärme istället. Jag tänkte projektera så långt att jag vet exakt vilka grejor jag ska skaffa och vad det kostar, sedan om det verkligen blir av är en senare fråga och jag installerar det själv i så fall.

Vi är två vuxna och två barn som bor i en villa från 30-talet, 2x140 m2 plus källare, så det är rätt stort. Eftersom jag håller på och renoverar sedan några år så är 1/3 av huset inte fullt uppvärmt, kanske bara till +10 grader, medan 2/3 är välisolerat med 3-glas och vattenburen golvvärme. Källaren är inte uppvärmd alls, men åtminstone halva källaren borde vara det. Förra säsongen drog huset 5 ton pellets, men det är inte det som pumpen behöver klara, det är mer. Ska försöka förklara hur jag tänker.

Värmesystemet är idag en 750 liters tank med solvärmepaneler, gammal pelletspanna och elpatron som värmekällor. Detta försörjer vattenburen golvvärme, varmvatten via slingor i tanken, och poolen.
Mellan mitten av oktober och mitten av april står pelletsen för all värme och varmvatten. Före och efter detta är några veckor då solvärmen står för både värme och varmvatten, tills jag sätter igång poolen i maj då all solvärmen får gå till poolen och jag gör varmvatten med elpatron under sommaren.

Det jag tänkte mej är att bergvärmepumpen skulle ersätta all värme från pelletspannan under vintern plus att den får ge kanske 4000-5000 kWh värme till pool och varmvatten under sommaren.
I vintras gick det åt 5 ton pellets, det kanske blir nånstans 7 ton när hela huset är uppvärmt. plus ytterligare 1-2 ton för att få lite värme i källaren. Säg 9 ton pellets då per år, vilket borde bli ca 34.560 kWh värme med 0,8 verkningsgrad i pannan. Med behovet under sommaren blir det avrundat till 39.000 kWh. Jösses vad mycket. Mer än 39.000 kWh kommer jag nog aldrig att behöva i alla fall.

Ni som kan sådant här, låter det rimligt att utgå från 39.000 kWh/år?

Det jag behöver nu är att få lite koll på vilken storlek på pump och djup på borrhål som passar. Jag har tittat en hel del på Nibe 1135, men märket är inte så viktigt bara det går att installera själv med bibehållen garanti. Det verkar som mitt energibehov gör att jag hamnar nånstans mellan en 1135-10 och en 1135-12. Borrdjupet verkar hamna kring 170 meter efter Nibes tabeller. Jag skulle uppskatta lite åsikter om detta, och gärna förslag på hur jag kan göra istället.

--
HÃ¥kan

En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2007, 07:46:55 »
Om jag räknar mellan tumme och pekfinger så borde ditt hus ha ett max effektbehov på ca 14-15 kW. En 1135-12 och 200 meter borrhål borde funka för dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2007, 08:33:54 »

Tack för det, effektbehovet ligger nog där du skriver, lite högre än jag trodde från början.

I morse tittade jag på lite statistik jag har. Den 21-23 februari hade vi utomhus -5 grader i medel och då gjorde jag av med 45 kilo pellets/dygn vilket blir ca 7.2 kW och då var det 21-22 grader inomhus som vi vill ha det. Om jag gissar på effektbehovet i husets färdiga läge så borde det bli ca 12 kW under samma omständigheter.

Om man tar 12 kW vid -5 grader ute som utgångspunkt, det var också de kallaste dagarna i vintras, då känns det som en 12 kW pump är ungefär rätt. Andra år har det iofs varit både -15 och -20 grader men det är väl då man använder elpatronen gissar jag.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2007, 20:51:53 »

Om det är någon som vet vad behövs för att bli säkrare på effektbehovet så tjoa till.
Jag fortsätter med borran så länge.
Jag har ett 70m borrhål från när vi borrade efter vatten 1996 som inte används. Vattnet var för salt. Redan då gjorde vi lite förberedelser för att använda hålet för bergvärme istället.

Jag har varit i kontakt med de som borrade hålet och fått lite priser på att göra hålet till en energibrunn.

- 210 kr/m för borrning, inklusive kollektor och sprit och isättning.
- 40 kr/m för enbart kollektor och sprit, det behövs för de 70 metrarna.
- ca 1500 kr för att svetsa på ett lock och koppla på (svetsa?) mot befintliga PEM-slangar. Normalt tog han 5000 för att få in slangarna till källaren men jag har allt detta framdraget redan.
- en tätning plus en säck bentonit för att täta hålet på ca 50 m djup mot att salt går uppåt, vet ej vad detta kostar 500 kanske
- borrkaxet ville han ha 2000 kr för att köra undan, men det har jag använding för så detta skippar jag.

Han kunde borra så djupt jag ville, 250 meter var inga problem. Det var pumpens specifikation som satte gränsen sa han. Och det jag läst här på forumet att det ska fungera bra med 210-220 meter i alla fall.


Här i ligger borrhålet.


Jag har dragit fram 40 mm PEM-slang som är isolerade och ligger i avloppsrör under källargolvet hela vägen in till pannrummet.
Det är 8 meter till vatten i hålet, jag lodade igår.


Här kommer slangarna upp. Tänkte koppla på bergvärmepumpen här i närheten.

Då gäller det att veta hur djupt man ska borra.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2007, 10:39:37 »

Jag var i kontakt med Kungälvs kommun för att veta hur de ställer sej till mina tankar på bergvärme.
Jag måste ansöka om tillstånd till detta från kommunen. Det tar ca två veckor och kostar 2250 kr.
Förutom att de vill ha in en massa uppgifter om anläggningen så följde det med en kravlista, jag lägger upp den här nedanför.



Det mesta är inga konstigheter, men jag har några funderingar.

1. De vill att jag markerar brunnens läge på tomten på en karta 1:500. Var får man tag i sån karta, från kommunen?

4. Det finns väl tryckvakt i värmepumpen? Hur förhindrar man fortsatt utläckage? Jag tänkte ta med frikyla i planerna.

5. Provtryckning av slangar. Det blir väl borrarens uppgift att göra detta. Han både borrar och svetsar och lägger i slangarna. Eller vem brukar provtrycka?

6. Försäkring mot saneringskostnader, är det något man bör ha?


HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2007, 10:56:38 »
1. Ritningen är en vanlig situationsplan som du skickar med bygganmälan. Den kan du rita själv.

4. Finns inte mycket att göra annat än att stoppa cirkulationspump lätta på eventuellt tryck och begära service.

5. Hos mig fanns inga krav på att skicka protokoll till kommunen och någon protokollförd provtryckning av den kompletta anläggningen har inte gjorts. Möjligen provtrycktes den förfyllda kollektorn innan den leverades.

6. Finns det sådana försäkringar?

I övrigt kan jag bara kommentera avgiften som är dubbelt mot vad min kommun tar för en bygganmälan.
Din kommun har även krav på anmälan av luftvärmepump vilket kanske inte är så vanligt.

Jag antar att du läst denna http://www.kungalv.se/t/Page____6586.aspx

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 18 augusti 2007, 11:30:40 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2007, 09:04:22 »
4. Finns inte mycket att göra annat än att stoppa cirkulationspump lätta på eventuellt tryck och begära service.

Det är väl så. Dessutom är väl etanolen vald med tanke på att den inte ska ge stora skador vid läckage. I mitt upplägg blir det att jag får ringa mej själv för service :)

Citera
5. Hos mig fanns inga krav på att skicka protokoll till kommunen och någon protokollförd provtryckning av den kompletta anläggningen har inte gjorts. Möjligen provtrycktes den förfyllda kollektorn innan den leverades.

Jag kom på att det ligger i mitt egna intresse att få slangarna provtryckta. Brunnsborrarn får göra en godkänd provtryckning innan hans jobb är färdigt. Det är bara provtryckning av slangarna som kommunen vill ha. Eventuella läckage inomhus borde man kunna se med ögat, det brukar inte vara något problem.

Citera
6. Finns det sådana försäkringar?

Vet ej! Men ditt svar betyder för mej att det inte är något man ska ligga på natten och vara orolig för.

Citera
I övrigt kan jag bara kommentera avgiften som är dubbelt mot vad min kommun tar för en bygganmälan.
Din kommun har även krav på anmälan av luftvärmepump vilket kanske inte är så vanligt.

Jag antar att du läst denna http://www.kungalv.se/t/Page____6586.aspx

Mmm, brunnsborraren var bÃ¥de lite stolt och irriterad när han sa att Kungälv har högst avgift i landet  :)

Japp, jag har läst den sidan, kollat på deras ansökningsblankett och pratat med de på Miljö & Hälsa. Det ska inte vara några problem, bara en extra utgift, eller hur man nu ska se det..

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2007, 09:51:20 »
Jag kom på att det ligger i mitt egna intresse att få slangarna provtryckta. Brunnsborrarn får göra en godkänd provtryckning innan hans jobb är färdigt. Det är bara provtryckning av slangarna som kommunen vill ha. Eventuella läckage inomhus borde man kunna se med ögat, det brukar inte vara något problem.
Jag frågade de som satte kollektorn (sänkte ned, fyllde och drog den genom väggen till huset) om de inte skulle provtrycka också men de sa att det var vp-installatörens jobb.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2007, 11:30:36 »

Jag frågade de som satte kollektorn (sänkte ned, fyllde och drog den genom väggen till huset) om de inte skulle provtrycka också men de sa att det var vp-installatörens jobb.

Jaha, då får jag kolla upp om brunnsborrarn verkligen vill och kan göra det. Det känns ju rimligt att han gör det, hur ska han annars garantera att svetsarna är täta? I annat fall lär det bli jag själv som får göra det.

Jag känner att jag behöver gå tillbaka till dimensioneringen av vp och borrhål. Jag har Carl Ns eminenta förslag på 1135-12 och 200m borrhål, jag vill kunna räkna mej fram till det också. Jag har googlat runt för att ta reda på hur man gör för att dimensionera en bergvärmepumpsinstallation och nu tror jag att jag vet hur man gör. Det finns massor av underlag, men jag har fastnat för tre rapporter.

Uppvärmningsformer för egna hem som har ett par enkla formler på andra sidan för dimensionering av effektbehovet.

I denna rapporten från SGI finns ett diagram på sidan 160 som beskriver sambandet mellan effekttäckning och energitäckning.

I denna skrift om borrhål beskrivs dimensionering av borran på sista sidan.

Klimatdata för Göteborg hittade jag till slut i denna http://www.frico.se/swe/pdf/146_168_varme_energihandbok.pdf på sidan 158.

Uppskattat energibehov: 29000 kWh/år (Bara uppvärmning, jag tar inte med varmvatten och poolvärmningen här)
Önskad innetemperatur: 21 grader
DUT Göteborg: -16 grader
Gradtimmar Göteborg: 81000.

Maxeffekten för uppvärming: 29000/81000*(21 - -16) = 13.2 kW
Varmvatten (5000 kWh) produceras hela tiden så den slår jag ut på hela året: 5000/8760=0.6 kW
Maxeffektbehovet blir då: 13.2+0.6=13.8 kW

En Nibe 1135-12 verkar ge 10.8 kW vid 0/50 och det är väl ungefär där man hamnar där det är kallt, i verkligheten lite lägre än 50 men säj 50.
Effekttäckningsgraden blir 10.8/13.8=0.78
Energitäckningsgraden blir 97% ungefär från diagrammet.
Förbrukning el för vp: 34000*0.97*3.1/10.8= 9466 kWh
Förbrukning el spetsvärme: 34000*0.03=1020 kWh
Total el: 10486 kWh

För en Nibe 1135-10 blir på motsvarande sätt (den ger 8.66 kW):
Effekttäckningsgrad blir 8.66/13.8=0.63
Energitäckningsgrad blir 94% ungefär
Förbrukning el för vp: 34000*0.94*2.37/8.66= 8747 kWh
Förbrukning el spetsvärme: 34000*0.06= 2040 kWh
Total el: 10787 kWh

Liten skillnad men inte så mycket. Verkar detta ungefär rätt?

Borran har jag gjort såhär:
Kontinuerligt värmeuttag: 39000/8760=4.45 kW
Maxeffekt från borran: 13.8 kW - 3.1 kW = 10.7 kW (3.1 kW är elen till vp)
Jag utgår från sista sidan i borrhåls-skriften. Han använder lambda=3.0 för granit av någon anledning, fast det står att rekommenderat värde är 3.4 på ett annat ställe. Jag tar lambda=3.0 ja me.

Längd för att klara toppeffekten på 10.7 kW blir 10700/(25*3) = 142 m.
Längd för att klara konstant värmeuttag på 4.45 kW blir 4450/(7*3) = 212 m.
SÃ¥ den konstanta belastningen blir dimensionerande.

Minsta längd på borran blir då 212 m. Om jag istället använder lambda=3.4 blir längden 187 m.

Carl N: stämmer ju på pricken!

Verkar detta rimligt?

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Byta till bergvärme
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2007, 13:10:56 »
Hej,

Med den storlek på förbrukning skulle jag nog välja 1135-10 istället för 1135-12. det beror på att 1135-10 har högre COP. Körde Nibes program med samma förutsättningar för båda maskinerna så får man en årsvärmefaktor för 1135-10 på 3,88 medans 1135-12 landar på 3,63.

1130-10 har kolvkompressor medans 1135-12 har scrollkompressor, kan vara ett inlägg i debatten hurvida kolv eller scroll är bäst...

I det hus jag räknade på hade då en energiförbrukning värme på 29000 kWh och 6000 kWh varmvattenförbrukning. Då får man följande resultat:

Nibe 1130-10 Elförbrukning 8951 kWh Spets 229 kWh totalt 9180 kWh
Nibe 1130-12 Elförbrukning 9659 Kwh Spets 61 kWh Totalt 9659 kWh

Båda med ett borrhål på ca 200 meter.


PerJ

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2007, 14:42:08 »

Hej PerJ,

tack för jämförelsen, det stämmer ju väldigt bra överens, fast du får mycket bättre energitäckningsgrad än mej. Kan man få ut vilken energitäckningsgrad ditt program räknat med?

BÃ¥de dina och mina beräkningar pekar pÃ¥ att använda en 1135-10, det är tydligast för dina beräkningar och jag tror mina beräkningar  är en förenkling ::). Den enda skillnaden som jag tänkt pÃ¥ är att 1135-12 har lite kraftigare köldbärarpump som jag tror är bra ifall jag hamnar med djupare brunn än 200 m. Men jag har ändrat i min kostnadskalkyl och skrivit dit en 1135-10 nu.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2007, 15:42:23 »
Tänker du värma upp källaren så lägg till några MWh på uppskattad förbrukning, de där 39 MWh inkl varmvatten tror jag inte är så dumt gissat. I så fall bör du nog ta en 1135-12 istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Byta till bergvärme
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2007, 16:27:38 »
Räknar man på 39 MWh inkl 6 MWh VV så får man följande resultat:

Nibe 1130-10 Elförbrukning 9619 kWh spets 988 kWh Totalt 10607 kWh Energitäckning 97 %
Nibe 1130-12 Elförbrukning 10548 kWh spets 458 kWh Totalt 11006 kWh Energitäckning 99 %

Programet täknar med en toppeffekt i detta fall på 14,5 kW, (förra beräkningen låg på 12,8 kW)

Delvis beror nog min något högre energitäckning på att ditt 200 meters hål kommer beräkningsvis att ge en KB temp in på ca +1 ºC, vilket gör att värmepumpen ger några watt till.

Om nu prestanda uppgifterna stämmer i Nibes beräkningsprogram så är 1130-10 en kannonmaskin, som man kan använda upp till ganska stora hus innan det är värt att gå på nästa storlek. Man kan köra ganska mycket spets extra innan det är värt att köpa en storlek större VP med sämre verkningsgrad.

PerJ

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2007, 21:59:27 »

I de 39 MWh-arna ingår lite värme för källaren.
Skillnaden blir rätt tydlig när man ställer resultaten sida vid sida sådär.
10-an har en COP på 3,9 enligt dina beräkningar vilket iofs verkar rätt mycket.
Jag kan i alla fall inte motstå dessa lovord för 1135-10 utan jobbar vidare med det alternativet, kanske behöver jag ompröva det senare, vi får se.
Det ser ju också ut som 200 meter aktivt djup är okej, nästan lite djupt kanske, men 200 meter är det sagt nu.

Jag går vidare och kollar på inkopplingen på köldbärarsidan. Jag utgår från Nibes skiss i sin "Montering och skötselanvisning" över inkoppling med frikyla. Jag planerar för frikyla, men kommer inte att installera konvektor och pump i detta läget. T-kopplingar med avstängingsventiler är dock med. För materialet låter jag rinkabys grejor vara exempel, inget sagt om att jag slutligen köper därifrån.
1135-10 använder 28 mm på köldbärarsidan.
Jag hoppas det går bra att mjuklöda på kylsidan, det är vad jag kan i alla fall.



Det som behövs i stora drag är:

Först, hur kopplar man 28 mm kopparrör mot 40 mm PEM-slang? Är det med Beulco-koppling?

kb-ut:
Ventilen blir en vanlig kulventil med 28 mm klämkoppling.
28 mm klämkoppling mot värmepumpen också.

kb-in:
Smutsfilter följer med leveransen.
Nibes påfyllnadssats för påfyllning.
Backventil.
Två kulkopplingar.
Två T-kopplingar. Skruvas mot backventil, skruvas mot kulventil, skruvas mot klämkoppling 28mm eventuellt mot påfyllnadssatsen på ena sidan.

Säkerhetsventil ingår i leveransen.
Ett expansionskärl 18 liter (gissar på storleken)
En manometer.
Borde man inte sätta på en avluftare någonstans?

Jag var i källaren och tittade och det ser väldigt trångt ut. Jag får nog flytta på grejor om vp-n ska få plats på ett vettigt sätt. Slangarna sticker upp ur golvet på fel ställe. Jag måste reda ut exakt var vp-n ska stå innan jag vet exakt hur rören ska dras.

Jag har inte gjort något sådant här tidigare, så kommentarer är mer än välkomna.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2007, 22:50:01 »
...
Först, hur kopplar man 28 mm kopparrör mot 40 mm PEM-slang? Är det med Beulco-koppling?
...

Jag kör med såna här för övergång mellan pem och koppar (efter tips på forumet):
http://www.dinvvsbutik.se/advanced_search_result.php?keywords=2436613
Jag kör också med mjuklödning på kalla sidan och klämringskopplingar av märke Vatette eftersom de skriver att kopplingarna är godkända för kyla.
Jag skaffade såna här kulventiler med hög hals för isoleringen skull samt att även dessa är godkända för kyla:
http://www.dinvvsbutik.se/advanced_search_result.php?keywords=4513991+
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!