Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?  (läst 6153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« skrivet: 21 februari 2012, 17:20:45 »
Hej!

Har nyligen bytt värmepump i mitt grundvattensystem. Hade tidigare en IVT greenline 11 kw installerad -97 och har nu en Nibe F1245. Har alltså en mellanliggande värmeväxlare mellan grundvattnet och spritsidan på värmepumpen. Nu larmar den att spritsidan är för kall. Den blir alltså under -6 grader.

Nu har han som installerat pumpen varit hit och han verkar allmänt förvirrad och verkar inte veta vad han gör. Han sa att värmeväxlaren hade antingen geggat ihop, var underdimensionerad eller trasig och ville byta ut den.

Vill inte köpa en ny värmeväxlare utan att veta att det behövs.

Hur kan man se om en värmeväxlare är:

Trasig?

Underdimensionerad? - kan den vara det då den fungerade till den gamla pumpen i 14 år?

Igensatt? (- det flödar då vatten genom den då man öppnar en kran.)

Tack på förhand.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2012, 17:31:56 »
Kolla tempgivarna.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2012, 17:54:33 »
Hur?

Har sett på temperaturerna då pumpen är igång och de ligger på ungefär 0,5 grader in och -1,5 grader ut på spritsidan.

Den har även larmat för hetgas och de temperaturerna har skiftat mellan 0 till 120, till 50 till 0 för att i nästa sekund fungera som den ska igen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2012, 18:03:52 »
Jag kollade mina genom att stoppa en av dom i isvatten. Ska visa 0 ºC då. Sen tvångskör man KB CPn när VP inte går. Då ska givarna in och ut visa samma temp.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2012, 18:32:12 »
Samma temp ut och in ur värmeväxlaren då pumpen står stilla.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2012, 18:41:03 »
Du får mäta flödet genom växlaren, ta tid på hur länge det tar att fylla tex tio liter (efter växlaren). Kör pumpen och se om flödet minskar sedan den gått tex en halvtimme. Rengör växlaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2012, 19:17:47 »
Ok, ska ner och mäta flödet nu på en gång.

Installatören har spolat igenom växlaren när han satte in den nya pumpen i oktober.

Behöver den redan rengöras igen? Är det något man kan göra själv?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2012, 20:23:58 »
Det beror på vilket vatten du har, men är det kalkhaltigt bildas det en beläggning som man måste ha kemikalier för att avlägsna. Och OM det är mycket kalkavlagringar försämras värmeöverföringen ganska mycket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2012, 21:35:07 »
Där jag bor har vi väldigt lite kalk i vattnet så jag tror faktiskt inte att det har bildats så mycket kalkavlagringar.

Blir så störd att jag inte kan komma på vad som är galet...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2012, 21:50:30 »
Har du flödet och ingen "gegga" i växlarn så är den helt enkelt lite för liten. Den är väl precis på gränsen därför fungerar det nästan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2012, 21:58:11 »
Ok. Hur ska man tänka på dimensionering?

Har en Nibe F1245-10 så det måste ju vara en värmeväxlare som klarar dess kapacitet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2012, 22:09:10 »
Nån VVSfirma kan säkert hjälpa dig eller om du har kontakter på tex Ahlsell. Det kommer att bli en burk som är en bit över en meter hög kanske 60 cm bred och 20 - 30 cm djup, om jag inte mins helt fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2012, 22:22:33 »
Oj, så stor. Den jag har i dagsläget är 10x10x20 cm.

Ska höra med dem då och sen så skulle installatören komma med ett förslag men jag litar som sagt inte riktigt på hans kompetens..

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2012, 22:40:47 »
Nån VVSfirma kan säkert hjälpa dig eller om du har kontakter på tex Ahlsell. Det kommer att bli en burk som är en bit över en meter hög kanske 60 cm bred och 20 - 30 cm djup, om jag inte mins helt fel.
Nu har jag i och för sig aldrig sett någon grundvattenanläggning men du måste skoja? Vad i hela friden innehåller en sådan pjäs? Inte är det bara värmeväxlaren för den ska inte behöva vara större än några tegelstenar...
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Underdimensionerad/trasig/igensatt värmeväxlare?
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2012, 06:41:10 »
Det är den lilla skillnaden pÃ¥ temperatur pÃ¥ in och ut samt den relativt stora effekten som gör att flödet och överföringsytan blir relativt stor. Det är ett tag sedan jag var med och bytte ut nÃ¥gra för smÃ¥ växlare men jag tycks minnas att dom som sattes in var i den storleksordningen. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!