Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.  (läst 1367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« skrivet: 28 juni 2017, 09:20:09 »
Jag har dockat en vattenmantlad pelletskamin till min Nibe 410P, och nu undrar jag,
vad händer med värmepumpen om jag matar den med 65-70°C varmt vatten?
NÃ¥gon som vet?
//Folke

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2017, 12:18:17 »
Den lär stänga av sig, finns en säkerhetsfunktion som bryter då den blir för varm.
Du måste nog ha en acktank och laddomat som laddar med typ 50 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2017, 12:22:43 »
Jag läste i manualen att man kan ha en framledningstemp. på 65°C.
Då borde det gå att mata med 65°C. Man förstör väl inget om man har
den tempen?
Går det att "lura" givaren som stänger ner pumpen på hög temp,
så att den bryter på högre temp?
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 13:04:08 av Folkeh »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2017, 13:28:03 »
Jag har dockat en vattenmantlad pelletskamin till min Nibe 410P, och nu undrar jag,
vad händer med värmepumpen om jag matar den med 65-70°C varmt vatten?
NÃ¥gon som vet?
//Folke
Eftersom du har en panna sÃ¥ finns det en shunt som reglerar ut till huset ,sitter i VP , kan vara knepigt att ansluta dÃ¥ allt är integrerat innanför luckan , lite plats , ansluter du VP  före sÃ¥ kommer VP att gÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt och endast stanna vid , ingen värme , men gÃ¥ mot VV vid behov , den shunt som finns ställs som du alltid haft den och givaren placeras pÃ¥ framledning efter shunten , sÃ¥ kommer den att spetsa , blir detsamma som el-patron i en annan VP med el-patron i sig , innebär att sÃ¥ länge VP gÃ¥r och orkar är det stopp frÃ¥n pannan , räcker inte det sÃ¥ gÃ¥r pannan in , befintlig shunt ska ställas nÃ¥got under VP temp  , annars kanske det är sÃ¥ att det gÃ¥r att mata hög temp genom VP , kan inte riktigt det där om det
är möjligt , men tror inte att det är bra då den s.k. gliden kan bli het och vad det innebär kan jag inte svar på , måste kollas upp ordentligt

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2017, 16:15:01 »
Pelletskaminen har en egen cirkulationspump och tar vattnet från VP och för tillbaka det till VP.
Den ersätter både elpatron och kompressorn i VP om matningstempen överstiger 53°C.
Eftersom man kan ha en framledningtemp. på 65°C, så borde man väl kunna mata VP med 65°C från
pelletskaminen.
Min tanke var att med högre matningstemp. på vattnet desto kortare gångtid på elpatron och kompressorn.
Man kan ju idag, enl. manualen, mata VP med 60°C. Så jag vet inte hur stor påverkan temp.skillnaden gör?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2017, 16:59:39 »
Pelletskaminen har en egen cirkulationspump och tar vattnet från VP och för tillbaka det till VP.
Den ersätter både elpatron och kompressorn i VP om matningstempen överstiger 53°C.
Eftersom man kan ha en framledningtemp. på 65°C, så borde man väl kunna mata VP med 65°C från
pelletskaminen.
Min tanke var att med högre matningstemp. på vattnet desto kortare gångtid på elpatron och kompressorn.
Man kan ju idag, enl. manualen, mata VP med 60°C. Så jag vet inte hur stor påverkan temp.skillnaden gör?
DÃ¥ är det kopplat som en ON/OFF  inget fel i det , sedan om du inte behöver högre temp än + 53 C som är stopp för VP till  huset ska det fungera , dÃ¥ kan det vara lämpligt att ställa pannans temp lite lägre sÃ¥ VP gÃ¥r sÃ¥ mycket som möjligt , vet inte om det gÃ¥r att  ställa el-patron pÃ¥ nÃ¥got som mallar de olika temperaturer , funktionen med olika temp mÃ¥ste provas
sÃ¥ det blir nÃ¥gon form trestegs raket , 

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2017, 17:50:32 »
Nja, jag hade nog tänkt mig tvärtom, att kaminen får gå, åtminstone vintertid, och så får VP gå
in och stötta när jag inte använder kaminen.
Däremot så får VP gå hela tiden på sommaren.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2017, 18:24:51 »
Nja, jag hade nog tänkt mig tvärtom, att kaminen får gå, åtminstone vintertid, och så får VP gå
in och stötta när jag inte använder kaminen.
Däremot så får VP gå hela tiden på sommaren.
Försöker tänka hur du tänkt  . Räcker kaminen till för att värma huset sÃ¥ är väl det bra , VP stänger sig själv , men hur är det , hur gÃ¥r vattnet ut ,  med shunt till huset i VP  eller i kamin , VP ska väl göra VV och fÃ¥r du dÃ¥ hetvatten via den eller kamin , kan du begränsa tempen i kamin till ca +60C istället för +75C sÃ¥ är det nog lindrigare för VP ,
angÃ¥ende stänga VP pÃ¥ temp , i manualen sid 19 gÃ¥r det att bygla bort el-patron med en termostat , du fÃ¥r läsa själv om du ser nÃ¥gon nytta med det , annars en termostat pÃ¥ nÃ¥got varmt ställe som styr en kontaktor och bryter bort VP helt , den startar själv upp  efter strömavbrott

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2017, 18:35:25 »
VP kommer att arbeta som vanligt med sin shunt. Varmvattnet kommer även det från VP,
fast det värms av kaminen.
Det kaminen gör är att värma vattnet, så den fungerar som en extern värmare. Det är
inga problem med att ställa tempen. i kaminen till 60-65°C

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2017, 19:11:24 »
VP kommer att arbeta som vanligt med sin shunt. Varmvattnet kommer även det från VP,
fast det värms av kaminen.
Det kaminen gör är att värma vattnet, så den fungerar som en extern värmare. Det är
inga problem med att ställa tempen. i kaminen till 60-65°C
DÃ¥ är du hemma  :) och fÃ¥r prova dig fram med temperaturer   ???

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2017, 19:14:44 »
Det där med stänga VP med en kontaktor gick nog lite fort    :(, inget bra , den ska ju reglera värmen till huset , inga pengar ingen musik  :(

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2017, 19:23:44 »
Ok!
Tack för hjälpen 25focus.
//Folke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mata Nibe 410P med 65-70°C varmt vatten.
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2017, 06:46:19 »
Du är medveten om att det är dyrare att värma med pellets än med värmepumpen?
Idealet vore om du kunde värma med värmepumpen så länge den klarar det utan eltillskott, och bara när eltillskott efterfrågas så tänds pelletskaminen.
HAr du ingen automatik på kaminen så faller ju det bort, men annars...

Försök hålla tempen från kaminen runt 55-60 grader så borde det inte bli ett problem att köra den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!