Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GV retur efter GT1 vid shunt?  (läst 8437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #30 skrivet: 03 juni 2017, 22:48:29 »
Nej nej, alltså golvvärmen är för uppvärmning i dom rummen den sitter i, inte för komfort.
I resten av huset är det radiatorer, dom är också för uppvärmning.
Med andra ord, golvvärmen är INTE för att det skall vara mysigt för fötterna primärt, utan primärt att värma rummen.

Intern CP är VP-styrd.

Nu har jag gjort en egen skiss på hur jag tänker/tror skall fungera och med lite input från rickard om arbetstank så är det en sån ajg ritat in också.
S = Shunt, gul linje är styrning till ställdonet för att shunta in varmvatten beroende på GT4 framledning.

Go or no go?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #31 skrivet: 04 juni 2017, 07:22:57 »
Det där bör fungera bra.
Jag bifogar en bild på Nibes systemlösning för ett värmesystem med golvvärme och radiatorer.
Mer läsning om arbetstank respektive volymtank finns här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345

Underhållsvärme på golven sommartid innebär att du kommer att behöva ange en min framledningstemp som värmepumpen arbetar emot under den tid på året som det inte finns något egentligt värmebehov.
OM möjligt, lägg andra golv än golv som behöver värmas året runt...
« Senast ändrad: 04 juni 2017, 07:25:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4708
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #32 skrivet: 04 juni 2017, 10:40:23 »
Hur stor yta är GV  samt hur lÃ¥nga är respektive slinga , har med tryckfall och flöde att göra när du kopplar sÃ¥

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4708
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #33 skrivet: 04 juni 2017, 12:10:40 »
Har tittat lite på flödesriktingar , om det går att åstadkomma enligt som jag ritat på din ritning ( väldigt snygg ) P1 flyttas så inget tryckfall
blir genom den utan GV får vad den behöver , stoppar P1 så är det bara GV som suger från tanken , om tanken kopplas som du ritat
sÃ¥ kommer den att bli en hybrid mellan  knäpp, arbetstank , volymförstoring , alla tre samtidigt , det som är viktigt , är att raddarna ligger efter GV:s uttag frÃ¥n stammen och en back som stoppar returen frÃ¥n GV att gÃ¥ baklänges genom raddarna ,
Kan du inte göra så p.g.a. svårighet montagemässigt så går det ha en back på vissa raddar , kostar lite mer , men fungerar
PS:::  En sÃ¥dan tank kan vara vilken typ som helst , behöver inte vara nÃ¥gon exklusiv Nibe ,Thermia ,eller annat fint märke , jag har en oljetank ( den var oisolerad och kanske andra är det  ) , det är  2 X40 hÃ¥l i botten 2X40 hÃ¥l upptill  5 X 28 pÃ¥ topp , sÃ¥ det har ingen betydelse vad du använder , om du inte ska förvärma  VV  , dÃ¥ är nog en dyrare i behov


Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #34 skrivet: 04 juni 2017, 19:58:34 »
Tackar, jo, jag vet att det är "bättre" att ha avstick till GV innan P1, precis som IVT's principritningar. Men jag vill helst inte göra så, då jag kommer få dra parallella stammar och min lilla villa kommer bli som en Panncentral/undercentral med rör överallt.
Det handlar om en renovering och inte nybygge, så jag kan inte riktigt gömma saker som jag vill heller. :(

När finns risk att GV returen trycker genom radiatorerna bakvägen? på sommaren? Isåfall har jag ju stängt av raddarna med kulventiler på både fram och retur, så där kan inget strömma igenom.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4708
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #35 skrivet: 04 juni 2017, 20:29:18 »
Det är väl när inte raddarna behöver nÃ¥gon värme . höst och vÃ¥r kanske , lite upp som ner ,om P1 stannar sÃ¥ fÃ¥r du att GV retur kommer att snurra runt lite   :(   , men som jag sa , du verkar inte helt borta i funktionen , kolla in det jag skrev tidigare , kanske det där med backventiler kan vara en lösning , det gör att du inte behöver ha pannrum i hela BV , och gör pÃ¥stick möjligt , annars är det bara ventiler som gäller , kan inte komma pÃ¥ nÃ¥got mera nu angÃ¥enden flödena och  funktion   :(,  hoppas att det gÃ¥r bra för dig  :) glöm inte att P1 mÃ¥ste stängas av , annars gÃ¥r den mot stopp , blir varm och brinner upp   :( tänk gärna en gÃ¥ng för mycket än en gÃ¥ng för lite , se flödena framför dig

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #36 skrivet: 05 juni 2017, 19:17:30 »
Absolut, jag tänker vidare och jag har några funderingar till tror jag:

1. idag har jag traditionell bypass i enlighet med IVT anda. Men kopplar jag mot arbetstanken, så blir arbetstanken min "bypass"? Eftersom radiatorsystemet jobbar mot tanken.

2. I mitt schema har jag ritat tanken med 4 rör, jag har sett att vissa har 3 rör. Dvs att det sitter bara 1 retur från tanken, och där sitter en T-koppling som knyter ihop tank, VP och radiatorkretsen. Vad är det för praktisk skillnad mellan 3 eller 4 anslutningar?

3. Har jag prickat ut GT1 rätt? Jag antar att den är rätt eftersom VP jobbar mot tanken och inte radiatorkretsen?

4. bör man isolera/köpa isolerad arbetstank? Blir det några förluster genom den eller äter systemet upp tempen tillräckligt frt? Det finns radiator i "pannrummet" så någon uppvärmning på sätt av tanken erfordras egentligen inte.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #37 skrivet: 13 juni 2017, 19:09:10 »
Enl. IVT's principskiss skall jag ha två säkerhetsventiler, både på framledning och retur till tanken medan Nibe endast redovisar 1 st. dvs den som sitter ihop med exp.kärlet.

Är det något med IVT som gör att jag _måste_ komplettera med en till? Eller kan jag lika gärna köra med 1?

Hittade en forumsmedlem som har likvärdig installation, jag kan bara se 1 exp-ventil?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53764.msg553113#msg553113
« Senast ändrad: 13 juni 2017, 19:12:45 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4708
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #38 skrivet: 13 juni 2017, 19:35:53 »
Har inte sett nÃ¥gon värmeanläggning som har 2 säkar  , den  ska sitta pÃ¥ returen , för den är alltid öppen mot värmekällan och fÃ¥r inte kunna stängas bort , om ventil monteras nÃ¥gon stans ska handtaget skruvas loss  och hänga bredvid

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #39 skrivet: 13 juni 2017, 21:10:23 »
OKok, men den går ju att stängas bort mha smutsfiltret? Fast o andra sidan kanske det är flöde från andra hållet och då är det inget problem.
Jag har haft för vana att stänga av VP vid rens av filter ändå, så det är väl inget reellt problem egentligen.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4708
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #40 skrivet: 13 juni 2017, 23:29:05 »
OKok, men den går ju att stängas bort mha smutsfiltret? Fast o andra sidan kanske det är flöde från andra hållet och då är det inget problem.
Jag har haft för vana att stänga av VP vid rens av filter ändå, så det är väl inget reellt problem egentligen.
Det normala är ju öppet smutsfilter  , stängs bara vid rengöring , normalt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!