Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 02 december 2010, 11:44:08 »

Kopplade in innegivare sent igår kväll och den verkar fungera (se sista delen av grafen nedan). Igår eldades det i vedspis och kakelugnar och syns ganska tydligt då arbetstiden för vp väsentligt kortades vid ungefär lika utetemp. Framåt morgonkvisten när allt kallnat blir körtiderna för vp allt längre.

Innegivare är än så länge bara med och loggar temperaturen. Ska snart börja och labba lite kompensation så får vi se vad som händer.

Fortfarande 0 timmar i eltillskott!

/Daniel

Skrivet av: 2000
« skrivet: 01 december 2010, 14:32:08 »

-22 ºC utan eltillskott Thumbsup

//2000
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 01 december 2010, 14:23:42 »

Inatt var det kallt, vp visade -18 och trådlösa mätare som sitter ett par meter från huset visade - 22. Var ju lite orolig för effekten på pumpen och att elpatronen skulle gå in tidigt men den klarade hela natten utan patron även om den fick jobba lite ;)

Känns som om dimensionering kommer att fungera bra och ikväll hoppas jag att vi kan koppla in innegivaren och börja elda igen. Mysigt att laga maten på vedspisen!

/Daniel
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 november 2010, 08:54:29 »

Inställningen på överströmsskyddet måste justeras upp om du byter modul, sen skulle det kunna vara större KB-pump, men det kan du kolla i databladet.
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 30 november 2010, 08:48:02 »

Lite hypotetiskt, vad är det som skiljer 8 kW mot 10 kW? Är det "bara" att byta ut kompressor modulen eller är det mer som skiljer?

/Daniel
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 29 november 2010, 14:18:04 »

Ok du tycker att det verkar okej. Känns lite bättre att höra, började att ladda för en diskussion med röris (vi har inte betalat kalaset än så ska man ändra något så är det ju läge nu).

Eltillskott!? Hm ja man är ju lite allergisk mot detta, kanske för allergisk? Man kanske kan överleva det också...

/Daniel
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 november 2010, 13:54:57 »

Okej så min pump orkar inte riktigt med säger du.

Jag gjorde en summering av installerad radiatoreffekt och kom fram till den är ca 10.5 kW vid 50/45/20 ºC. Jag har inte gjort denna summering tidigare då röris ska ha gjort det men det verkar som vi saknar ca 2 kW i vp effekt (1245-8) eller tänker jag fel?

Vad göra?

/Daniel

Jag tycker nog att din anläggning verkar vara ok dimensionerad. Hur ofta är det -20 ºC i V-ås. Om du får till justeringarna och har möjlighet att elda lite vid svinkyla, så borde det inte vara några problem. Och några timmar eltillskott är ju inte heller någon katastrof, eller hur?
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 29 november 2010, 13:41:10 »

Okej så min pump orkar inte riktigt med säger du.

Jag gjorde en summering av installerad radiatoreffekt och kom fram till den är ca 10.5 kW vid 50/45/20 ºC. Jag har inte gjort denna summering tidigare då röris ska ha gjort det men det verkar som vi saknar ca 2 kW i vp effekt (1245-8) eller tänker jag fel?

Vad göra?

/Daniel
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 november 2010, 13:10:46 »

Hm, detta låter ju inte så skoj. Hade hoppas att vi skulle klara oss åtminstone till DUT -20 utan eltillskott (vb-f 50 grader).

Hur bestäms den maximala uttemp från vp? Rickard skrev att 46-47 grader verkar vara max för mig, kan det skilja och varför i så fall?

/Daniel

Det bestäms helt enkelt utifrån hur mycket energi ditt hus behöver för att hålla sig varmt vid en vis yttertemperatur i förhållande till hur stor värmepump du har.
När pumpen nått sitt max kan inte vbf bli högre. Man kan ju se det så att huset kyler ned vbr så mycket att pumpen inte orkar ge högre vbf.
För att få högre vbf måste man antingen sänka energi behovet (genom att sänka värmen tex i källaren eller annat utrymme) eller tillföra energi (braskamin,kakelugn, annan värme källa eller tillskott)
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 29 november 2010, 12:48:37 »

Hm, detta låter ju inte så skoj. Hade hoppas att vi skulle klara oss åtminstone till DUT -20 utan eltillskott (vb-f 50 grader).

Hur bestäms den maximala uttemp från vp? Rickard skrev att 46-47 grader verkar vara max för mig, kan det skilja och varför i så fall?

/Daniel
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2010, 18:49:38 »

Utifrån dina kurvor ser det ut som om ca 46-47 grader är max som din värmepump klarar utan eltillskott.
Vid ca -12-14°C kommer nog elpatron att behövas.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 november 2010, 18:37:56 »

Det ser helt OK ut, det går trögare vid högre temp av 2 orsaker:
1. Radiatorernas uteffekt ökar med högre framledningstemp då det närmar sig VP:ns effekt.
2. VP:ns effekt sjunker lite då framledningstemperaturen ökar.
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 26 november 2010, 11:05:05 »

Nu har det blivit lite kallare i Västerås (-10 i morse) men det verkar som jag lyckats ganska bra med kurvlutningar då tempen inne håller sig ganska konstant vilket känns skönt. Däremot blev jag lite fundersam när jag titta på lite data från pumpen, vb-f ökar väldigt långsamt över 40 grader.

Upp till 40 grader går det ganska fort men sedan planar kurvan ut väldigt, om önskad vb-f är 40 tar det ganska lång tid innan gradminuterna kommer upp mot noll igen. Är det tögt över 40 grader eller är det något som går att justera?

/Daniel
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 november 2010, 21:13:29 »

Tack för svar Carl och tack lånet av tråden Daniel.
/Bo
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 november 2010, 20:44:35 »

Jag tycker det ser OK ut.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 november 2010, 17:11:37 »

Hej Daniel o Carl
Tack för era svar


På Nibe måste man själv justera farten på CP, man bör hålla sig mellan 5 och 10 ºC.
.. Inte mycket att välja på då, läge I ger difftemp 7ºC med kulventilen helt öppen. Uppfattar ditt svar så att det är OK att greja med flödet med kulventilen bara inte diffen över VP utanför 5-10 grader?

Daniels inställning att termostatstyra övervåning och låta VP kontrollera undervåningen testar jag just nu med CP på läge I och ingen strypning av huvudstammen.
Det ger en tempdiff på övervåningstammen på hela 13ºC (fram 43 retur 30)  och endast 2-3ºC tempfall över n-våningens radiatorer. Utetemp -5ºC, 10 sekundmeter NO ("nordanvinn ä' like kall varifrå' han än kômmer!" är ett talesätt här...) inne temp +20ºC på både ö- och n-våning. VP ger 44ºC fram och får 37ºC tillbaka, inställd kurva 7 med papallellförskjutning +3 pga vinden.

Något jag kan trimma för att få bästa utbyte av VP innan komplettering/omflyttning av radiatorer?

//Bo
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 november 2010, 16:12:15 »

Nu Carl N, undrar jag om det är hälsosamt för VPn med det lägre flödet? Ska den inte justera in sig själv mot 8 grader?


På Nibe måste man själv justera farten på CP, man bör hålla sig mellan 5 och 10 ºC.
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 24 november 2010, 08:54:55 »

Hej!
Jag vet inte om det är rätt eller inte men jag tänker som så att den viktigaste tempdiffen är vb-f och vb-r till pumpen, det spelar inte så stor roll hur den skapas (det kallare från ö-vån blandas med det varmare från n-vån). Du vill ju inte egentligen strypa flödet (öka diffen på rad) på n-vån då du kommer få en ännu större temp diff ö-vån och n-vån (då du får lite kallare på n-vån). I och för sig skulle du kunna strypa flödet genom rad på n-vån och få korrekt tempdiff och sedan öka temp på vb-f, men det känns dumt då pumpen får jobba hårdare samt att du måste strypa rad på ö-vån ännu mer för att inte få för varmt).

Jag satsar på termostater på ö-vån för att få en bra temp, låter rad på n-vån vara fullt öppna. Det blir sedan n-vån som styr vilken ut temp från vp som krävs för att få en bra temp i huset (justerar cirk pumpen vb för korrekt vb diff). Rätt eller fel?

/Daniel
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 november 2010, 00:05:00 »

Hej,

jag lånar in mig på denna tråd, jag har samma övning på gång som du Daniel, jobbar med intrimmning av radiatorer på över och undervåning.
Har 5 rad. av gammal typ på n-våningen och 2 gammaltyp + 4 nya på övervåningen. Resultat c;a 2 grader varmare på ö-våningen. Alltså samma effektsits som du har.
VB diff på VP är fin C.a 8gr men på ö-våningen diffade radiatorerna mellan 8 och 12 grader  med stamdiff på 10grader och på n-våningern var diffen bara 3-4 grader.
Jag började att strypa n-våningsradiatorerna ganska mycket och fick då ned temp diffen på ö-våningen till fina  7-9 grader. Men n-våningens diffar var kvar på blygsamma 3-5grader. Litet framsteg men det fanns inte mycket kvar att strypa på dem.

Sänka hastigheten på CP går inte, den går på läge 1 (Nibe 1225-8). Då prövar jag nu att strypa hela flödet från VP före alla radiatorer, har kulventiler monterade på VB rören. VP diffen steg  till 9 grader och diffen på n-våningens radiatorer minskade lite till 3-4 grader och ö-våningens rad diffar ökade, Stam diffen blev 11 grader. Resultatet blir rimligen lägre skillnad mellan över och nedervåningen. Får se det i morgon.

Nu Carl N, undrar jag om det är hälsosamt för VPn med det lägre flödet? Ska den inte justera in sig själv mot 8 grader?
För att minska diffen på ö-våningen måste ju flödet i den stammen öka. Kan man sätta in en separat pump där istället för att strypa på huvudstammen från VP?

/Bo
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 november 2010, 15:54:38 »

Det är OK att ha olika tempdiffar på radiatorerna, så som du gjort.
Har man bara koll så ingen kortsluter flödet helt så kan man variera strypningarna utefter vilken värme man vill ha i rummet.
Tempdiff mellan fram och returledning bör vara minst 5 ºC vid VV-laddning.
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 23 november 2010, 12:50:26 »

Hej!
Jo om det hade varit så att rad nere är mindre än de på ö-vån hade man kunnat skifta men så är inte fallet. Dessutom är fyra av dem på n-vån med slät front då vi ville ha lite "renare" utseende på dem i v-rum och matrum.

Termostater ska dit men jag ville vänta med dessa då jag inte justerat in kurvlutning (tror den står på 8 eller 9) men då temperaturen varit ganska konstant kring 0 grader har jag inte sett effekten av lutningen än.

Hur är det med temp diffen så länge som pumpen ser en temp diff (vb-f och vb-r) på 7-8 grader spelar det mindre roll vad man har för temp diff på varje separat rad (förutom att verkningsgraden på varje rad kanske inte nyttjas fullt ut???)?

Förresten så skall man justera in flödet under varmvatten prod men vilken diff ska man ligga på och mellan vilka tempgivare skall man räkna?

/Daniel
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 november 2010, 12:16:46 »

Ni nog lite för feta radiatorer uppe och i tillbyggnaden.
En tanke är att flytta om befintliga radiatorer.
Om ni just nu har ett par mindre radiatorer nere så kan man byta plats på dem så de minsta är uppe och i tillbyggnaden?

Annars är det OK att stoppa dit termostater på radiatorerna uppe, flödet till dessa är så små att totala flödet påverkas ytterst lite av termostaterna.
Skrivet av: pd_jansson
« skrivet: 23 november 2010, 09:12:14 »

Hej!
Nu har vi konverterat från direkt el till bergvärme och vattenburna radiatorer. Efter lite inledande problem med felkopplade radiatorer (4st rad använder speciella sockelanslutningar och dessa vändes fel) så försöker vi nu justera in anläggningen vilket visar sig kanske inte är helt lätt. Efter ha läst en hel del på detta forum så finns det vissa riktlinjer:

- Låg framledning (vp är effektivare vid låg framledning)
- temp diff vb på ca 7-8 grader (vp värmeväxling är optimla i detta tempområde???)
- temp diff kb på 2-5 grader
- temp diff radiator (uppe och nere på rad) ska vara samma som vb diff dvs 7-8

Detta är grundförutsättningarna som vi siktar på. Vi ar kommit så långt som att vb diff är 7 grader och kb diff ca 3 grader. Nu till lite problem, temperaturen på övervåningen var 24 grader, temperaturen på nedervåningen var ca 20-21 grader, tillbyggnad 24 grader. Generellt är detta lite varmt men framförallt är det tvärtom mot vad vi vill ha då sovrummen är på övre vån.

Vad göra jo vi justerar flödet på det lilla vredet på rad (n, 1-7). Efter justering hamnade vi på 23 grad på övervån (samtliga rad på 1), nedervån på ca 21 grad (samtliga rad på N), och tillbygg på drygt 22 grad (samtliga rad på 1).

Efter ytterliggare strypning via ventilerna på övervån har vi kommit ned till drygt 22 grad. Temp diff vb och kb ser okej ut fortfarande.

Temp diff rad ö-vån: 10 grad, n-vån: 5 grad och tillbygg: ? grad

Förutom en ytterliggare neddragning av temperaturen (runt 20 grader är vårat mål) vad skulle ni gå vidare med? Ser ut som värmebehov på n-vån är något större än förväntat?

Det blev lite långt hoppas någon orkar läsa...

/Daniel

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!