Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven CTC ägare  (läst 36235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybliven CTC ägare
« skrivet: 17 december 2006, 19:44:39 »
Hej alla glada CTC ägare.

Jag är med CTC ecoheat sen 11 dagar tillbaka och tänkte här berätta några erfarenheter.

Förutsättningar:
En gammal CTC oljepanna sedan -78, 4-4.5m3 olja om Ã¥ret. Men dÃ¥ var det nästan aldrig under 25 grader inne heller. Gick istort inte att fÃ¥ den att shunta ut under 50grader pÃ¥ framledningen om det inte blev riktigt kallt dÃ¥ shuntade den ut 23... SÃ¥ den gick bort  :).

Min nya CTC ecoheat har jag nu haft i 11 dagar. Här kommer lite erfarenheter.
Den gick på elpatron första dygnet. Då drog den precis 100kwh enl styret. Efter inkoppling av bergsidan så har den dragit 210kwh på 10 dagar. En viss skillnad.. Temperaturen har pendlat mellan +8 till -6 här i Sundsvall. Så 20kwh om dygnet är väl inte tokigt. Jag har ställt elpannan på 48gr och huskurvan på 43. Provade huskurvan på 40 de första 5 dygnen men då blev det för kallt. Det tog 10 dagar för den att köra en 55graders körning. Men i manualen skulle den bara köras in i 72 tim..... Liten bugg kanske. Den har typ 50 starter om dygnet så den är väl överdimensionerad för det vårväder vi haft i december. Varmvatten har det inte varit några problem med. Om man inte räknar första morgonduschen då när den gick på elpatron *burr*

Ville bara skriva av mig lite och tacka alla er på detta excellenta forum. Ni har hjälpt mig att förstå mycket om det här med VP. Det är bara synd att jag skulle hitta detta tillhåll efter jag installerat.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #1 skrivet: 17 december 2006, 20:23:02 »
det ser väl super ut.......72 timmars kompressortid är det.......från 100 kw till 21kw......det blir ju bara 79% besparing.....hehehe

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #2 skrivet: 17 december 2006, 21:35:36 »
Trevligt med en till som kör nya V3:an Thumbsup, håll forumet underrättat med driftstatus
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #3 skrivet: 25 december 2006, 14:26:08 »
Hej igen

Har nu blivit lite konfunderad över elpannan..... Har sänkt den till 48gr men har sett att den legat på 50-51 grad varenda dag. Har trott att värmen från VPn har stigit och gjort den diffen men......

Idag när jag hade duschat så gick jag in och kollade till den då var den på 46gr. Kompressorn gick och elpatronen. Stod och studerade den ett tag och tänkte att den slår väl av patronen när den kommer upp i 48gr men....... det gjorde den inte. Den värmde upp vattnet till 51gr??????

Har nu sänkt den till 45 och ska studera lite mer under helgen... FÃ¥r nog ta och grogga med pumpen jag ocksÃ¥ som vissa andra här pÃ¥ forumet  ^-^  . Är det nÃ¥n som vet nÃ¥n förklaring till ovanstÃ¥ende? Tycker ju att har jag ställt pannan pÃ¥ 48gr sÃ¥ ska den f*n inte värma pÃ¥ till 51.

Börjar  faktiskt tvivla lite pÃ¥ mitt val av VP. Vill ju inte betala dyrström för nÃ¥got jag ej vill att den ska göra.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #4 skrivet: 25 december 2006, 15:31:54 »
Har du provat koppla ur eldelen? Jag testar och ser om man kan leva utan den, beror väl på vilken vv komfort man önskar men än så länge verkar det räcka för oss.
Har kört någon extra vv sväng då många skulle duscha efter varandra, vet inte om det behövdes men då räckte vvi alla fall.
Ska kolla hur mina siffor ser ut i eldelen.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #5 skrivet: 26 december 2006, 15:25:06 »
Nu när jag har elpannan på 45gr så går patronen in och värmer den till 48gr. Alltså 3 gr mer än vad man valt. Nån som har en aning om varför?. Väldigt konstigt iaf.
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #6 skrivet: 26 december 2006, 15:51:05 »
Jag har också lagt märke till att när patronen är på så kör den ibland upp elpannedelen någon eller några grader över den inställda temperaturen. Varför har jag ingen aning om.
Men har du passerat 72 timmars kompressortid? Innan dess fungerar inte systemet riktigt som man kan tro. För min del tyckte jag att pumpen behövde ganska lång tid på sig för att "stabilisera" sig.
Fn kör jag utan att elpatron är inkopplad. Inga problem med varmvatten, förutom att en av sönerna kommit hem över jul och hans duschvanor kan bli lite påfrestande. 20 minuter och störttappning. Så han klagar men det bryr jag mig inte om.
Borde inte du klara dig utan elpatron inkopplad, men att du programmerar in extra vv vid vissa tider?

Kanske ME eller dr jukebox har något svar på ursprungsfrågan. Bertil har som vanligt inte en susning utan har väl någon gissning om "svarta ratten". ;D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #7 skrivet: 26 december 2006, 18:54:44 »
Nu när jag har elpannan på 45gr så går patronen in och värmer den till 48gr. Alltså 3 gr mer än vad man valt. Nån som har en aning om varför?. Väldigt konstigt iaf.



hallå......det är för att om den bra värmer vattnet till 48 grader så tappar den första graden inom en halvtimme & den får starta igen......alltså den värmer lite mer än va som behövs för att inte behöva starta direkt igen.......

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #8 skrivet: 26 december 2006, 19:54:20 »
Det jag också har märkt är att den håller sig runt 50gr. Det måste vara 55gr körningarna som gör det. Men som jag skrev tidigare. Elpatronen kopplas nu in vid 45gr och kör i 1.5kw upp den till 48. Jag har ca 40-50 starter per dag. Tempen här i Sundsvall pendlar mellan +8 till -3. Jag vågar inte riktigt skruva av elpatronen eftersom jag och frugan börjar samtidigt vissa dagar och jag får duscha sist. På morgonen vill man inte ha sig en kalldusch. Skulle väl kunna aktivera extra VV men tycker att det kan bli lite att elda åt kråkorna eftersom vi ej duschar samma tider varenda dag.

Läste på forumet här om "svarta ratten". Är det nån som kan ge en bra förklaring ang den. Jag läste att den ska finnas på min v3:a också men den skulle vara dold. Nån som vet nåt?

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #9 skrivet: 26 december 2006, 20:15:14 »
kolla istället hur många kwh per dygn elstöttningen tar....på min tar den mellan 2-3 kw per dygn.....men det kanske blir för dyrt för dig?? studs

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #10 skrivet: 26 december 2006, 20:16:55 »
Prova att skippa tillskott och strunta i svarta ratten...
Fungerar bra om man inte är väldigt många långduschare i familjen...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #11 skrivet: 26 december 2006, 20:25:32 »
V3:an är ju så rolig att den slår ihop förbrukningen på hela VPn. Så man kan inte bara se tillskottet. Och skulle jag veta att det bara är 2-3 kw dygnet så skulle jag vara lugn. Men håller också med Bertil, varför ska man betala TS för när kompressorn kan fixa det hela.
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #12 skrivet: 26 december 2006, 21:25:33 »
varför betala uppkörning av hela systemet till 65 grader varannan vecka om man inte behöver.......Bertil gillar inte ctc så är det bara.....men nackdelarna med genomströmningsslinga & skiktplåt finns men det finns nackdelar på dom andra pumparna med......min luftvattenpump mäter tillskottselen & jag ligger konstant på 2-3 kw per dygn.......sen vd du komer att tjäna med kondenseringen är en annan sak också......

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #13 skrivet: 27 december 2006, 18:47:25 »
det bara är 2-3 kw dygnet sÃ¥ skulle jag vara lugn. 
Med dagens pris är det 3x365=1095kr/år kanske 15-30kkr under pumpens livstid, även små summor blir en del... Och elen lär inte bli billigare...
Både miljömässigt och ekonomiskt bör man sträva efter att slopa ev. tillskott. Det har inget att göra med om man gillar CTC eller ej...

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #14 skrivet: 27 december 2006, 18:51:37 »
och om värmepumpen går tre timmar i sträck för att uppnå 65 grader eller tillstöter då, eller att man håller hela tanken på 60 grader hela tiden istället för att jobba med flytande temp i tanken vilket är bäst????? vad är skillnaden på besparing på dom olika märkena? har tex ivt större besparing än ctc eller kanske thermia?....innan man vet det kanske man inte skall lägga så mycket möda på hur dom olika märkena valt att lösa olika problem.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!