Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.  (läst 11832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2006, 02:38:40 »
Ursäkta sent svar, men jag har varit på en veckas semester och testat lite inställningar för att spara el.

Sänkte innetemp från 21 till 17 grader via den vanliga rumstemp-inställningen samt slog av eltillskottet (övre del). Det funkade mycket bra. Hade 17 grader hemma när jag kom hem och inga problem trots att det varit kallare än -10 grader tre av nätterna eftersom den nedre elpatronen på EcoElen går in när EcoAiren stängs av.

Jag vill med detta inlägg påvisa att det går mycket bra att sänka tempen till önskad rumstemp. Det är inte alls kurvlutningen som har överhand. Faktum är att nedåt så anpassar sig framledningstempen hur mycket som helst. (När jag har -10 grader ute och eldar i kamin så kan jag få en innetemp på 25 grader. Då blir önskad framledntemp 0 grader. Betydligt under kurvlutningen.).

Däremot finns det en begränsning uppåt för hur mycket varmare framledningstemp än kurvlutningen som kan tillåtas. Gissar att det är så för att inte framledningstempen ska dra iväg om man tillfälligt vädrar rummet där innegivaren sitter.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2006, 08:51:49 »
Hej Fredrik!

Du ställde ner eldelen till 0kW? Kanske inte helt bra om kompressorn skulle haverera... Bättre då att köra svartaratten som frostskydd också...

Usch ja den där innegivaren.. Installatören var oerhört dum och satte den i fönsternischen vid ett dragigt söderfönster... Framledningstemp när solen skiner: 24 ºC. När solen slutade att lysa: 57 ºC eftersom innetempen då hade hunnit sjunka...
Installatören flyttade dock den efter ett telefonsamtal så nu är det inga problem med det... Apropå irriterande fenomen vid tillskottsvärme/kyla...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2006, 09:38:16 »
Det ska inte vara något problem att stänga av eldelen eftersom nedre elpatronen går in vi -11 grader eller när kompressorn stannar av annan anledning. (Men det är klart om både nedre elpatronen och kompressorn lägger av samtidigt, så skulle man behövt den "svarat ratten".)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2006, 13:46:14 »
Det ska inte vara något problem att stänga av eldelen eftersom nedre elpatronen går in vi -11 grader eller när kompressorn stannar av annan anledning. (Men det är klart om både nedre elpatronen och kompressorn lägger av samtidigt, så skulle man behövt den "svarat ratten".)
Oj, jag glömde visst den nedre elpatronen som är tillåten även om man valt "max eleffekt 0kW" :-[

Den går in när utetempen sjunker under -13ºC, eller vad man nu har ställt in, men går den även in om kompressorn helt enkelt stannar av annan anledning och utetempen är kanske bara -8ºC eller så?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #19 skrivet: 17 mars 2006, 17:34:45 »
Japp, enligt manualen ska den nedre elpatronen gå in oavsett anledning till att utedelen "lägger av".
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2006, 21:05:42 »
Japp, enligt manualen ska den nedre elpatronen gå in oavsett anledning till att utedelen "lägger av".
Enligt manualen? Jag tycker inte att det står nåt vettigt i den... ETT MIRAKEL HAR SKETT! *roflmao*
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2006, 14:33:42 »
Frågan är om F räcker för att skydda annat än värmesystemet ???  jag skulle nog ställa in 20-30 grader i allafall.
Ja, dels det, men också av den anledningen att jag inte vill att panntemperaturen skall sjunka under sisådär 30ºC. Gör den det så blir sänkningen lite överambitiös, vilket innebär att man får komma hem till ett vääldigt kallt hus.. :o

Hade ni haft en Nibe 1230 exempelvis *vinkar*
Så hade en liten enkel yttre brytare räckt för att sänka börvärde till vad ni vill... Och sen kopplar man in ett telefonmodem som sen ställer tillbaks till normalt börvärde strax innan ni kommer hem från fjällen tex...

« Senast ändrad: 18 mars 2006, 14:36:16 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2006, 22:15:53 »
Motsvarande funktion av nattsänkning finns i CTC EcoEl+EcoAir samt CTC EcoHeat ocksÃ¥.  ;)

Den kallas Anslutning Extra för att koppla in t.ex. ett modem eller minicall för att aktivera eller avaktivera nattsänkning.

Hur många grader som ska sänkas/höjas styrs helt valfritt via menyn.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2006, 22:56:54 »
Motsvarande funktion av nattsänkning finns i CTC EcoEl+EcoAir samt CTC EcoHeat också.  ;)

Den kallas Anslutning Extra för att koppla in t.ex. ett modem eller minicall för att aktivera eller avaktivera nattsänkning.

Hur många grader som ska sänkas/höjas styrs helt valfritt via menyn.
Haha, där fick du, Digital! *roflmao*
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #24 skrivet: 19 mars 2006, 15:03:13 »
Motsvarande funktion av nattsänkning finns i CTC EcoEl+EcoAir samt CTC EcoHeat också.  ;)

Den kallas Anslutning Extra för att koppla in t.ex. ett modem eller minicall för att aktivera eller avaktivera nattsänkning.

Hur många grader som ska sänkas/höjas styrs helt valfritt via menyn.
Haha, där fick du, Digital! *roflmao*

ni får tillbaks strax.... >:(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #25 skrivet: 19 mars 2006, 15:12:41 »
Alla här har internet och då undrar jag vilka pumpar kan man via nätet surfa in på.... mer än Nibe 11/1230.... ^-^

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #26 skrivet: 19 mars 2006, 15:32:48 »
Alla här har internet och då undrar jag vilka pumpar kan man via nätet surfa in på.... mer än Nibe 11/1230.... ^-^



Jodu Digital har du rabatt på RCU kan du väl erbjuda den till Nibeägarna här för ett bättre pris...... ;)
Själv kunde jag nog avstå om det ska kosta 10000+ pix....tog familjen på semester istället och glömde vp en stund. ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Tillfällig sänkning av rumstemperaturen.
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2006, 17:35:28 »
Alla här har internet och då undrar jag vilka pumpar kan man via nätet surfa in på.... mer än Nibe 11/1230.... ^-^


svar:
NIBE 1230
NIBE 1130
NIBE 1320
NIBE 360P
+ NÃ¥gra av Thermias pumpar... :-[

Nämen ärligt, jag hävdar inte att CTC i alla avseenden är bättre än allt annat, däremot att den är fiffigt uppbyggd och har utmärka förutsättningar att vara en jättebra konstruktion om nu bara CTC tänkte till och utvecklade styren lite...
« Senast ändrad: 19 mars 2006, 17:37:57 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!