Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markus 2500  (läst 1134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pico

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Markus 2500
« skrivet: 22 april 2009, 16:43:42 »
Är spekulant pÃ¥ en 50-talsvilla där det sitter en Markus 2500 med borrhÃ¥l(berg). Hur är värmeavgivningen frÃ¥n denna jämfört med en luft/luft värmepump, under kallare perioder(temp -10 och kallare.) 

Vad jag förstÃ¥tt sÃ¥ avtar väl värmeutbytet ganska kraftigt frÃ¥n luft/luft pumpar när temperaturen gÃ¥r ner -10 och kallare.  Ett bergvärmehÃ¥l ger väl lika mycket värmetillskott oavsett Ã¥rstid och hur kall väderlek det är?

Huset i frÃ¥ga anges total elförbrukning 20500 kwh. Vp+varmvatten+hh.el+elpatroner i albin oljepanna.  1,5 plan 85 m2+källare, vattenburen.  2 vuxna+en tonÃ¥ring.  Denna totalförbrukning fÃ¥r väl anses rimlig för ett hus av det här slaget.  Min undran är, dÃ¥ jag har dÃ¥lig värmepumpkunskap, hur mycket av denna totalförbrukning Markusen bidrar med. Eller kanske bättre att frÃ¥ga: hur mycket hade totalen blivit utan Markusen.

Den här vp:n installerades för ca 10 Ã¥r sedan och har en ganska blygsam effekt, 2,5kw. Är dessa 2,5 kw det man fÃ¥r ut netto avgiven värme.  Eller är det 2,5kw minus pumpens egen effektförbrukning för kompressor, cirkulation mm, som blir det man fÃ¥r ut netto?

Det här är i södra norrland, Ångermanland.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markus 2500
« Svar #1 skrivet: 22 april 2009, 22:29:17 »
Hej! Mina svar är högst vetenskapliga så tar det för vad det är värt...

Hade själv 2 st. Markus 2500 i s.k. Twin installation, men då med jordkollektorn, ett äldre system med 2 * 30 m kopparslinga. Du har nog bra ställt med berghål, för med jordvärmen tyckte jag att effekten blev dålig när det kom under -5 grader ute. Får du ok temp på brine in så får du en bättre effekt på pumpen. Jag bor i södra Dalarna och det kan vara kallt där med. Så för oss blev det ingen hållbar lösning i längden därför bytte jag till nyinstallerad bergvärme nyss.

När Markus pumparna körde drog de ca. 1 kWh var. Så hur din förbrukning blir är beroende av hur mycket den ska köra och hur mycket olja som används, men jag gör en gissning på följande ca. fördelning givet att du också eldar upp någon kubik olja?

VP 4.000 kWh (uteffekt ca 10 MWh)
Varmvatten 3.600 kWh
Hushållsel 9.000 kWh
Elpatron 4.000 kWh

Som sagt bara någon gissning. Jag har antagit att Markus pumpen kör i snitt 12-14h per dag i 300d. Resten elpatron + olja.

Om det här är någorluna rätt, hade din förbrukning utan Markus pumpen varit ca 6.000 kWh högre dvs ca 26.500 kWh per år.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Pico

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Markus 2500
« Svar #2 skrivet: 23 april 2009, 06:57:51 »
Hej washburn.  Tack för svaret.  Skickade ett pm till dig om dina markusar igÃ¥r. Har du de kvar än? 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!