Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var det sÃ¥ lönsamt med bergvärme för mig? Eller trimma in bättre?  (läst 10031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Vi har nu bott i ett nybyggt hus i några månader och jag frågar mig nu om det var så stor ide med bergvärme hos oss.
Att det var dyr installation med ett bergvärmehål plus värmepump nibe 1225-6 kw det visste jag så det behöver vi inte ens ta med i beräkningarna.
Det jag var ute efter var det som skulle bli billigast i driftkostnad efter installation.

Har ju inte så mycket resultat att komma med eftersom vi är relativt nyinflyttade men jag märker ju i jämförelse med många här på forumet att det kommer ner på samma förbrukning med luftvärme pump verkar det som. Och min systers hus hamnar på samma elräkningar fast de har direktverkande el.

fakta om huset. ligger i västra götaland, skaraborg.

230m2 stor grundplatta på 30cm frigolit.
vilket blir 155m2 boyta och 45m2 garage, förråd

huset är ett stenhus i isoleca, halva 35cm tjocka block, halva 30 cm.
taket isolerat med minst 60 cm stenullsisolering. 70-80cm som mest.

bergvärme hål på 170 meter, 16meter till berget.
nibe 1225 6kw med inbyggd varmv bered plus 100 liters extra el beredare efter på grund av badkar.


Nu till den egentliga frågan, blir ju ingen riktig vinter än så tempen har ju hållt sig kring nollan det sista.
men det verkar som pumpen går ungj 12-14 timmar om dygnet oavsett om jag har 24 grader inne eller 20 samt om det är plus 5 eller minus 5 ute.

kan man få några tips på en sån här värmepump om intrimning om det är nåt jag kan göra, eller är det bara att låta den gå som den vill.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om VP:n går 13 h/dygn så bör den dra ca 22 kWh/dygn.

Lämnar ni mätarställning till elnätsbolaget varje månad?
Annars så är det uppsattad elförbrukning ni betalar för och det kan skilja en hel del.

För tips om intrimmning, läs detta (det är skrivet för thermia men funkar lika bra för Nibe).
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tack för ditt svar, har nu ändrat till 125 gradminuter istället.
men enligt manualen så uppfattar jag det som att man inte får pumpen att gå mindre totalt utan bara mer sällan och längre tider,
dvs att på 60 minuter så har den underskott i 60 gradminuter och sen går den i 60 gradminuter och likadant med 125 gradminuter??


sen undrar jag oxo med cirkulationspumpen på värmesidan. den är på läge 2 nu, vinner man nåt på o ha den på 3an?
för just nu har jag vart tvungen o strypa ner allt utom stora sovrummet som är fullt öppen.
men det har jag gjort för att det är sämre värme där då sovrummet har väldigt mycket yttervägg 12lpm på 18m2 och ligger i skuggsidan på huset.
tyvärr sämre isolerat där oxo.

så vad jag egentligen skulle vilja ha är allså att få pumpen att fatta jag vill få den att gå mindre o därmed spara strömbrukningen.

för eftersom den går minst lika mycket fast jag har ställt ner värmen och strypt nästan alla slingor så borde den kunna gå mindre timmar för att ha det lika varmt i huset om jag istället ökar värmen lite på pumpen?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
så vad jag egentligen skulle vilja ha är allså att få pumpen att fatta jag vill få den att gå mindre o därmed spara strömbrukningen.

Finns bara ett sätt, en lägre kurvlutnig och/eller lägre värde på ratten, sänk tills du märker att det blir kyligare inne.

Sen bör man sikta på att ha en temdiff på varma sidan på ca 7-8 ºC när kompressorn går mot radiatorerna. Justera cirkpumpen mot den tempdiffen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
så vad jag egentligen skulle vilja ha är allså att få pumpen att fatta jag vill få den att gå mindre o därmed spara strömbrukningen.

Finns bara ett sätt, en lägre kurvlutnig och/eller lägre värde på ratten, sänk tills du märker att det blir kyligare inne.

Sen bör man sikta på att ha en temdiff på varma sidan på ca 7-8 ºC när kompressorn går mot radiatorerna. Justera cirkpumpen mot den tempdiffen.

jättefint med snabba svar så jag lär mig lite här.

men att sänka mer nu på kurva/ratt går inte för jag har inga rumstermostater utan jag har som sagt sovrummet fullt öppen och strypt ner resten så det är lagom där.

men jag står på mig att jag tycker det verkar som att den går lika mycket dvs ca 12-14 timmar oavsett 0 grader eller 10 minus ute?
vad jag menar lite är att istället för att den går på 30 grader ut när den är igång halva dygnet så kunde den väl ge ut 35 grader några timmar, jag är övertygad om att jag ändå skulle ha det jämvarmt inne tack vare att det är ett trögt stenhus med ftxvent.

jag tycker det verkar jättebilligt att ha den igång när det är 10-15 minus när man får så varmt inne men inte att den går lika mycket vid runt 0 grader... räcker ju egentligen att elda i kaminen så är det ju tillräckligt men då måste jag gå ut o slå av pumpen manuellt o sen på igen ....

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

men jag står på mig att jag tycker det verkar som att den går lika mycket dvs ca 12-14 timmar oavsett 0 grader eller 10 minus ute?
vad jag menar lite är att istället för att den går på 30 grader ut när den är igång halva dygnet så kunde den väl ge ut 35 grader några timmar, jag är övertygad om att jag ändå skulle ha det jämvarmt inne tack vare att det är ett trögt stenhus med ftxvent.


Det är bättre att köra 30 ºC i framledning än 35 ºC. Det jag menar är att du kanske kan utnyttja trögheten i huset till din fördel. Blir det kallare inne med lite lägre kurva?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

men jag står på mig att jag tycker det verkar som att den går lika mycket dvs ca 12-14 timmar oavsett 0 grader eller 10 minus ute?
vad jag menar lite är att istället för att den går på 30 grader ut när den är igång halva dygnet så kunde den väl ge ut 35 grader några timmar, jag är övertygad om att jag ändå skulle ha det jämvarmt inne tack vare att det är ett trögt stenhus med ftxvent.


Det är bättre att köra 30 ºC i framledning än 35 ºC. Det jag menar är att du kanske kan utnyttja trögheten i huset till din fördel. Blir det kallare inne med lite lägre kurva?

nja egentligen inte, jag skulle nog kunna sänka både kurva och ratt en del och öppna slingorna mer men då kommer sovrummet bli kallt då det ligger som en utbyggnad med långa ytterväggar i skuggsidan. för kallt för oss tyvärr som är frusna 19-20 grader om det är 22-23 i resten av huset.

men att sänka kurva och ratt kommer det ge mindre gångtider per dygn på pumpen? för jag tycker den går lika mycket ändå
att öppna de andra slingorna mer och sänka kurvan kan jag göra men då får jag sätta på elelementet i sovrummet o då går en halv kw där istället med samma gångtid på pumpen känns det som?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Diskussionen blir svårförståelig. Hur mkt el förbrukar du fn? Det är väl en grundförutsättning att veta för att se om ngt är fel. Eller?
Sen tycks ditt hus vara alldeles nybyggt. Då är det väl inte ovanligt att det går åt en hel del värme för att torka ur grundplattan om 230 kvm. Och jag tror också att det tar tid innan plattan är torr.
Dessutom är det väl självklart att energiförbrukningen minskar om man ställer ned temp från 22-23 till tex 20-21. Prova det.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
En 1225-6 drar ca 1,8kW (inkl. cirk.pumpar), vilket ger ca 23kWh/dygn. (13h/dygn)

Vi har en 1230-6 som har ungefär samma förfarande, alltså ungefär samma förbr. vid +5 som vid -5 ºC.
Vid +5 så är luften fuktigare och det blåser oftast, tvärtom vid -5.

Jag kan ha en framledningstemp på 40gr vid 0 ºC och blåst. (har innegivare)
I går kväll var det -8 ºC och framledningstempen var 35 ºC.

Om du var ute efter den lägsta driftskostnaden, så har du valt rätt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diskussionen blir svårförståelig. Hur mkt el förbrukar du fn? Det är väl en grundförutsättning att veta för att se om ngt är fel. Eller?
Sen tycks ditt hus vara alldeles nybyggt. Då är det väl inte ovanligt att det går åt en hel del värme för att torka ur grundplattan om 230 kvm. Och jag tror också att det tar tid innan plattan är torr.
Dessutom är det väl självklart att energiförbrukningen minskar om man ställer ned temp från 22-23 till tex 20-21. Prova det.

så värst svårförstålig kan den väl inte vara, jag säger första påståendet igen och ni rättar mig om jag har fel

"Nu till den egentliga frågan, blir ju ingen riktig vinter än så tempen har ju hållt sig kring nollan det sista.
men det verkar som pumpen går ungj 12-14 timmar om dygnet oavsett om jag har 24 grader inne eller 20 samt om det är plus 5 eller minus 5 ute."

har jag fel när jag inbillar mig detta?

Edit:: nu ser jag att  NIC2 svarade det jag undrade om, tack

elförbrukningen är väl som den ska vara hoppas jag, ca 1500 kwh i december.
vi har bott här några månader men golvärmen har stått på med elpatron innan det så urtorkad är den vad jag vet.



mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
men det verkar som pumpen går ungj 12-14 timmar om dygnet oavsett om jag har 24 grader inne eller 20 samt om det är plus 5 eller minus 5 ute."

har jag fel när jag inbillar mig detta?

För mig är det absolut inte så, men i ditt fall så är kanske huset så pass värmetrögt att variationerna i utetemp spelar mindre roll. skulle -5 ºC hålla i sig en vecka så kommer du säkert märka lite mer på gångtider.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
men det verkar som pumpen går ungj 12-14 timmar om dygnet oavsett om jag har 24 grader inne eller 20 samt om det är plus 5 eller minus 5 ute."

har jag fel när jag inbillar mig detta?

För mig är det absolut inte så, men i ditt fall så är kanske huset så pass värmetrögt att variationerna i utetemp spelar mindre roll. skulle -5 ºC hålla i sig en vecka så kommer du säkert märka lite mer på gångtider.

ok du har säkert rätt att det ändrar sig när det blir mer hållande vinter, jag är grön på detta än som sagt men jag ska börja logga lite i en bok så kanske jag kan se sambanden tydligare.

men du förstår mitt lilla "problem" i att sovrummet blir kallt för det är sämre isolerat än övriga huset va?
om jag öppnar strypningarna nu till resterande rum och framförallt det öppna vardagsrum/hall/kök så skulle de bli tokvarmt överallt utom sovrummet.

men jag sätter helt enkelt på el elementet nu i sovrummet och öppnar de andra strypningar samt sänker värmekurvan ett snäpp.
värmekurva 4 och minus 1 på ratten? skulle det vara som 21-22 grader inne nu tror ni? har värmekurva 5 och minus 1 på ratt nu.
cirkpumpen då? ska jag ska ha kvar den på läge 2 eller kan det vara bättre med läge 3 om man har slingorna mer öppna?

mvh
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej o tack för svaren hittills. jag vill verkligen lära mig hur pumpen fungerar mer ingående.

jag provade att sänka värmekurvan till 4 med samma på ratten -1 och tittade till den med jämna mellanrum och återigen vågar jag nog påstå att den går samma gångtider även om man sänker tempen.

men kanske är det nåt fel ändå så jag ger följande info.

om värdet i parantes är börvärdet som jag förstått det så står det på 31 grader, då när kompressorn inte går så är värdet på vbfram 26 och retur 26
den räknar då gradminuter till de -80 som den är inställd på. när den sen går igång går den lika länge, 80 gradminuter och vb fram blir 33 grader, retur hänger kvar vid 26

när den sen stannat så är returtemp fortfarande 26 eller kanske iaf inom 25-27 grader. då börjar den räkna gradminuter igen om inte den istället behöver köra varmvatten och därmed stannar räkn i gradmin samt cirkpumpen

så den börjar då räkna gradminuter igen som underskott och går sen lika länge...

den uppför ju sig exakt likadant när det vart varmt ute eller kallt -10  sÃ¥ allsÃ¥ gÃ¥r den ca halva dygnet vare sig jag sätter den sÃ¥ vbfram blir 30 eller 35 grader.

snälla förklara för mig vad det är jag inte förstår rätt eftersom ni säger den går mindre om den ger mindre värme ut.
för nog så tycker jag det är mer valuta för pengarna med 24 grader innetemp på 13 timmar gång tid än 21 grader på 13 timmar gångtid.

och jag har inga rumstyrningar än utan jag har strypt in slingorna så det är lagom i rummen samt fullt öppna på termostaterna.
bara utegivare (känner den av blåst eller bara utetemp? )

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den går precis som den ska, men ska du ha 24 ºC inne så behövs högre framledningstemp än de där 33 ºC som det gör då den går. Högre framledningstemp ger sämre COP och troligen måste den gå lite mer tid/dygn för att få upp temperaturen, eller?

13 h dygn oavsett innetemp och yttertemp låter lite för fantastiskt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den går precis som den ska, men ska du ha 24 ºC inne så behövs högre framledningstemp än de där 33 ºC som det gör då den går. Högre framledningstemp ger sämre COP och troligen måste den gå lite mer tid/dygn för att få upp temperaturen, eller?

13 h dygn oavsett innetemp och yttertemp låter lite för fantastiskt.

okay i rest my case :)

tack för all info iaf, den går som den ska då o det känns tryggt då ni garanterat vet mer än jag som är ny på detta.

men önskar att jag hade dator o sånt inkopplat så man kunde logga som en del gör, hade vart intressant.


men ska jag prova några dagar att sätta upp för skojs skull kanske för den har ju absolut inte gått mindre iaf, i början hade jag alla slingor strypta efter schema och hade då kallt i sovrummet på grund av tidigare förklarade orsaker. höjde så det var lagom i sovrum och alldeles för varmt i övriga.

sen körde jag med resten nerstrypta så sovrum och resten blev lagom.

tredje alternativet blev öppna slingorna igen o sätta på elelement i sovrummet.

jag upplever det som att alla 3 alternativ går ungj samma tider, men ja har inte loggat så noga som sagt.

men jag tror nog jag höjer pumpens värme igen iaf o stryper resten för känns fel o värma med elelement iaf...
ska kolla gångtider sen då.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!