Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme  (läst 17863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« skrivet: 09 januari 2008, 21:54:23 »
Hej

Jag är verkligen rokie på värmepumpar.

Vi flyttade in i vårat hus för ca 1 år sen men förra vintern ägnades åt renovering så allt vad värmesystem heter fick vänta tills nu.

Huset är en suteräng villa i Stockholm. Entreplan är 134 kvm och Suterängplanet 120 kvm. Totalt alltså 254kvm.
Det är en CTC Ecoair 7,9 kopplad till gammal oljepanna (Norrahammar 2100 från 1970) samt en elkasett (Jämtvarm). Varmvatten värms i extern varmvattenberedare. Det förvärms iof från värmepumpen/pannan (tror jag eftersom vattnet till beredaren kommer därifrån.

Problemet är att jag inte tycker att värmepumpen klarar att värma huset tillräckligt om det är mindre än + 2-4 grader. Jag tycker det är lite väl högt för att börja elda med olja. Jag har loggat vid några tillfällen när yttre värmekällan har varit bortkopplad.

Datum:         27/12 28/12 30/12 31/12 1/1   2/1  3/1  4/1
Framldedning: 33     36     35      34     34    33   32   32
Börvärde:       45     44     44      47    47    47   50   48

Värmepump:   34     37     36      35    33     34   33    35

Rad ret temp: 37     40     39      38     31    36   35    35
Börvärde:       45    44     44      46     46     48   48    47

Ute temp:       4     5       5        2       2      2    0     1
Hetgastemp:   82    86     88      82     69     81   80    80
Rumsgivare:    22,2 22,2  22,7    22,6  21,9   21,8 21,0 20,6  (inställt värde 23)
Kompressorstarter: 0 0 0 0 0 0 0 0

Det jag tycker är konstigt är att varför ligger framledningsvärdet så långt ifrån börvärdet och hur kommer det sig att Rad ret temp kan ligga högre än framledningsvärdet?

Ni kanske tycker att temperaturen verkar varm och skön men grejen är den att rumsgivaren sitter precis utanför pannrummet i källaren och på övervåningen är temperaturen ca 2 grader lägre. Det verkar inte hända speciellt mycket om jag höjer rumsgivaren till 24 eller 25 grader.

Hur får jag upp temperaturen eller kan inte värmepumpen leverera mer än den gör?

Hur ska oljepannan vara inställd? Ska den separata styrenheten för pannan stå på automatisk eller manuell? Det sitter en shuntventil fram på oljepannan(se bild) som verkar vara fast i varmt läge. Ska det vara så?

Vad är mest ekonomiskt. Att köra tillskottsvärme med hjälp av elpatronen eller olja? Oljan är snart slut så det börjar bli dags att fylla på.

Det blev många frågor men jag hoppas att jag kan få svar på en del iaf.

/Staffan

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2008, 22:09:21 »
Glömde bifoga en bild. :D

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 01:40:10 »
Om huset är frÃ¥n 1970? sÃ¥ borde max effektbehov ligga kring 14-15 kW. Dessutom verkar du ha högtempsystem om börvärdet är 50 ºC dÃ¥ det är 0 ºC ute. Högtempsystem funkar dÃ¥ligt tillsammans med VP och dessutom är VP:n underdimensionerad sÃ¥ dÃ¥ är det rimligt att du behöver tillskott frÃ¥n nÃ¥gra plusgrader ute.  :'(

Sen får jag inte ihop det med att radiatorreturen har högre temp än framledning? ???

Idag är väl elen billigare än oljan per kWh tror jag.
« Senast ändrad: 10 januari 2008, 01:42:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad m96olsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hett, Hett, Hett
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2008, 11:32:35 »
Vad har du för delta över värmepumpen? Tycker Värmepump-värdet var lite lågt mot hetgasen.

//H
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad 2007-12-26. 1½-plansvilla byggd 1813, totalrenoverad 2007 i Göteborg. Boyta 200m2 plus källarplan med kallförråd & pannrum på ca 30m2.
Golvvärme i två plan, totalt 800m.
Stödvärme via ved-ugn i källare + kamin på plan-2.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2008, 18:13:47 »
Ligger den kopplad i serie med radiatorerna dvs "Raddar-VP-Panna" eller jobbar den enbart mot pannan som acktank?

Har du Eco Logic för reglering av pumpen

Var sitter givarna för fram- retur och vp temp? Hämtar du alla värden i EcoLogic eller?

Dina värden ser ju onekligen konstiga ut med radiatorretur som är högre än temp efter VP.

Antal kompressorstarter 0 Noll är ju också konstigt eller går den 24h dygnet?

Det lönar sig inte att elda olja istället för el. Spetsa med el-patronen, om du inte kan köpa ful olja på blocket.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2008, 21:15:05 »

Hur kollar jag vilket delta som ligger över värmepumpen?

Jag tror att den jobbar enbart mot pannan, eller. Går det att utläsa från bifogad ritning?

Jag har Ecologic och alla värden är tagna därifrån.

Givaren för framledning gÃ¥r in i pannan. givaren för  retur gÃ¥r till röret som gÃ¥r ut genom väggen till värmepumpen och givaren för VP temp sitter pÃ¥ röret som kommer genom väggen utifrÃ¥n VP.

Jag tror att kompressorstarterna är 0 för att pumpen går hela tiden. Förut när det var varmare, kanske 7-8 grader så var det kanske runt 10-15 starter per dygn.

Om nu pumpen jobbar mot pannan som acktank. Hur styrs utmatningen av vattnet från pannan och vad är det som bestämmer temperaturen på vattnet som kommer ut?

Vad jag inte förstår är att om nu börvärdet är så mycket högre än frammatningsvärdet, varför är inte den yttre värmekällan aktiverad jämt? När jag kollar i menyn på ecologic så är det bara då och då som den är aktiverad även ifall framledningsvärdet konstant ligger mycket under börvärdet.

Den här shuntventilen som sitter fram på pannan och som verkar vara fastsatt i varmt läge, vad har den för funktion, eller har den ingen nu utan bara förut när oljepannan skötte allt själv?

/S

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2008, 21:52:22 »
Vilke inställning har du i ecologic under systemtyp? Shuntat, shuntlöst eller ackumulator.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2008, 22:33:59 »

Givaren för framledning gÃ¥r in i pannan. givaren för  retur gÃ¥r till röret som gÃ¥r ut genom väggen till värmepumpen och givaren för VP temp sitter pÃ¥ röret som kommer genom väggen utifrÃ¥n VP.

/S

I ditt statistik tidigare skrev du temp på radiator retur, men du menade avläst värde på givaren nämnd retur i citat ovan antar jag. Är det inte så att du blandat ihop riktningen på hur vattnet cirkulerar över vp. I så fall utläser vi ju mer rimliga siffror ex från 27/12

VP In 34 ºC
VP Ut (Retur till panna från VP) 37 ºC
Framledning 33 ºC

Detta kunde ju förklara en del.

När det gäller elpatronen så undrar jag om du inte kör eco logicen inställd på shuntlöst system. (För visst var det så att den innbygda shunten var låst på max och ingen annan fanns). Detta innebär att eco logic ligger med flytande kondensering dvs, producerar den temp på framledning som huset behöver för tillfället. (Så långt vp orkar, sedan kallar den på spets värme). Vid shuntlöst system krävs att din spetsvärmekälla har möjlighet att regleras från eco logic. Detta borde vara fallet med din JÄMTVARM. Titta om det inte finns kablar kopplade mellan dem.
« Senast ändrad: 10 januari 2008, 22:42:47 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2008, 06:39:23 »
hallå, om man klarar att köra ett så stort hus med så höga utshuntningtemperaturer på bara en ecoair 7,9 till ca -3 skall man vara jätteglad.....hur mycket olja alt el tog huset per år innan värmepump? 3,5 kbm kanske? om man säger att eco air 7.9 tar 45 kwh per dygn i 150 dygn så tar den 6750 kwh resterande 115 dagar tar den 20 kwh per dygn 2300 kwh då får du 9050 kwh då borde du kunna spetsa med ca 3000 kwh innan besparingskalkylen spricker............förutsatt att du förbrukade 3,5 kbm olja innan.... studs

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2008, 09:45:01 »
Det som stog i statistiken är dom värdena och benämningarna utläst direkt från ecologic. Sen har jag inte exakt koll på vilken givare som går vart utan bara att det går en givare till vardera ställe som jag skrev förut. Eftersom det är isolering kring rören så är det svårt att följa varje givare från start till slut. Jag utgick ifrån att "temp radiator retur" givaren var den som som satt på röret som går ut till VP för att värmas upp, men så är kanske inte fallet?

Jag tror inte att Ecologic kan styra elpatronen mer än ON och OFF. Det sitter en ratt på elpatronen som jag antar att jag reglerar effekten med och sen när det blir tillräckligt varmt i pannan så stänger väl Ecologic av elpatronen, eller?

Systemet är oshuntat enligt ecologic.

Vilken max temperatur brukar man kunna få ut av värmepumpen? Tror inte jag har sett högre än 38 grader någon gång när jag kollat. Är det ett rimligt värde?

Tack för alla svar.

/S

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2008, 13:04:40 »
Med Ecologic kan pumpen ge upp till 55 ºC på vattnet, men det är ju under gynasammaförhållanden och ett flöde över pumpen som ligger enligt CTC rekomendation. Dvs VPin måste ligga runt 48 ºC och utomhustemp skall nog vara +6 till +7 ºC minst.

Är du osäker på om pumpen ger för lite effekt kan du ringa CTC och be dem göra en beräkning utifrån ditt hus. De behöver veta vilken års förbrukning du hade innan pumpen. Då kan de tala om vid vilken temp som spets behövs.

Som kuriosa så kan jag berätta att jag måste spetsa vid -2 till -3 ºC i min anläggning. Detta tror jag är normalt om man utgår från CTC beräkningar för hus i STHLM. Det är inte många dagar på året som kryper ned under, men bodde jag i Piteå skulle nog en kalkyl ge en större VP.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2008, 14:26:49 »
Det som stog i statistiken är dom värdena och benämningarna utläst direkt från ecologic. Sen har jag inte exakt koll på vilken givare som går vart utan bara att det går en givare till vardera ställe som jag skrev förut. Eftersom det är isolering kring rören så är det svårt att följa varje givare från start till slut. Jag utgick ifrån att "temp radiator retur" givaren var den som som satt på röret som går ut till VP för att värmas upp, men så är kanske inte fallet?

Jag tror inte att Ecologic kan styra elpatronen mer än ON och OFF. Det sitter en ratt på elpatronen som jag antar att jag reglerar effekten med och sen när det blir tillräckligt varmt i pannan så stänger väl Ecologic av elpatronen, eller?

Systemet är oshuntat enligt ecologic.

Vilken max temperatur brukar man kunna få ut av värmepumpen? Tror inte jag har sett högre än 38 grader någon gång när jag kollat. Är det ett rimligt värde?

Tack för alla svar.

/S

Vanliga svar från mig är sänk VP cirkpump hastighet så stiger framledningen från VP. VP skall kunna klara av 55 gr på framledningen annars har du för högt flöde och därför ger VP låg diff med minimal värme.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2008, 07:01:37 »
Nja, CTC har väl både högtryckspressostat samt att den stannar och larmar på hög hetgastemp, så förstöra VP:n tror jag inte man gör. Däremot är det bra att ha riktig koll på tempdiff över VP:n, ett tips är att skaffa 2 likadana anliggningstemometrar och sätta dit på utgående och ingående rör från VP:n så har du bättre koll på detta. Tempdiffen bör inte överstiga 10 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2008, 21:23:25 »

[/quote]

Vanliga svar från mig är sänk VP cirkpump hastighet så stiger framledningen från VP. VP skall kunna klara av 55 gr på framledningen annars har du för högt flöde och därför ger VP låg diff med minimal värme.
[/quote]


Jag har provat att sänka cirkulationshastigheten (från läge 3 till läge 2, även en kortare stund till läge 1) men det blev ingen märkbar skillnad.
Hur kommer det sig att temperaturen frÃ¥n värmepumpen alltid ligger 10-15 grader under börvärdet även när det är 4-5 grader varmt ute. Verkar som värmepumpens frammatningstemperatur aldrig gÃ¥r över 38 grader. Ska den inte klara mer? Och varför "ropar"  den inte alltid pÃ¥ spetsvärme om den ligger konstant under börvärdet?
Jag har stoppat tillskotsvärmen för att se hur pumpen beter sig och det är bara då och då som den kräver tillskott fastän temperauren från pumpen alltid ligger 10-15 grader under börvärdet?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2008, 22:03:33 »
Notera att när VP gÃ¥r utan spetsvärme inkopplad sÃ¥ styr den mot börvädet för pÃ¥ VPin och inte pÃ¥  börvärde för framledning. Den siffra du ser i EcoLogic är helt irellevant, och det som stÃ¥r där skall du inte bry dig om.(Allt enligt CTC manualen).

Om du går in i specialmenyn kan du se vilken fördröjning du valt innan spetsvärme kopplas in. Jag vill minnas att max är 480min, och där har jag den. Det fungerar ofta bra eftersom kylan sällan kommer snabbt och huset har lite värmetröghet.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!