Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostater är farligt för min nÃ¥got äldre konstärskompis  (läst 1753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vill bara förmedla en repeterande story..det är tredje gången nu i höst...

....riiiinng! "Ja hej det är jag.. du har ju samma anläggning som jag, det är en röd lampa som blinkar där nere och det är kallt i hela huset, kan du komma imorron och se om du kan hjälpa mig?"
Svarar: "lugn bara, vi har ätit och jag står i diskbaljan och rymmer/kommer gärna redan nu i kväll och kollar...
Tar cykeln och trampar iväg i mörkret hem till honom. Har redan klart för mig, vis av erfarenhet, att jag först ska kolla hans 7 feta raddars termostater. Kommer fram och går en runda och öppnar dem alla för fullt, jo dom var alla nervridna på nästan minimum, går sen ner i källaren och konstaterar att det är ett hp/ms larm på VPn som står still. Sätter brytaren på noll, väntar lite och slår på igen, klart VP går som ett urverk.

Mannen är gammal och har lite svårt att komma ihåg, hur ska man kunna lära honom att inte dra ner på värmen med termosarna som han alltid gjort utan skruva ner vredet på värmepumpen?

Ska jag bruka våld på hans raddar och montera bort termosarna nästa gång eller tro på underverk och att han tar till sig mina vänligt behärskade instruktioner trots att det år tredje gången i år med samma story?

Sensmoralen av detta torde vara kristallklar: Rörisar, montera bort alla termostater när ni installerar värmepump hos "gamla hundar".
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Bopakaster,
LÃ¥t inte termostaten fÃ¥ skulden för  den gamles oroväckande beteende.
Nästa steg kan va att montera timer på spisen för han glömmer den i alla fall efter behärskande instruktioner , mm
så svaret kan i ditt fall vara att man tvingas ta bort dom .

rekomendationen Borde vara , Bygg systemet driftsäkert när ni monterar, oavsett om det är valpar eller gamla hundar som ska ha det. Dom blir gamla dom med ;)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bopakaster,
LÃ¥t inte termostaten fÃ¥ skulden för  den gamles oroväckande beteende.
Nästa steg kan va att montera timer på spisen för han glömmer den i alla fall efter behärskande instruktioner , mm
så svaret kan i ditt fall vara att man tvingas ta bort dom .

rekomendationen Borde vara , Bygg systemet driftsäkert när ni monterar, oavsett om det är valpar eller gamla hundar som ska ha det. Dom blir gamla dom med ;)
cocacola

Jag är av samma åsikt med att göra ett system så enkelt att sköta som möjligt men det faller alltid på försäljaren/planeraren som säger att det inte är inplanerat att sätta en t.ex innegivare och lämna bort termostaterna istället
(Egentligen inte mitt problem för det är ju alltid försäljaren/planeraren som tar kund-reklamationer om att det fungerar dåligt ::)

När man monterar in ett nytt värmesystem eller värmereglerings-system hos en kund borde det alltid diskuteras med kunden om kunskaperna i skötseln!
Jag har i många år servat/ installerat reglersystem i egnahem och på senare tid även monterat kompletta system baserade på jordvärme och fakta är att de fåtal användare som förstår sig på dagens teknik hur enkel den sedan är från min sida sett.
Min tankegång är en knapp för Av/På och en knapp för höjning/sänkning av innetemperatur samt en grundlig genomgång av systemets funktioner som måste göras i samband med att systemet är injusterat
Fakta är att ingen rör inställningarna förrän det är kallt i huset och  help

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Man kan ju gissa att guben har en lite felaktig kurva och att det ofta blir för varmt inne. Kanske där grundproblemet ligger.

Så vitt jag kan minnas går det på vissa termostater att ställa ett spann inom vilken den reglerar. eller ett minvärde.

En innegivare kanske inte är en så dum idé :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Varför vrider han ner termostaterna? Blir det för varm inne på grund av VP'ns inställningar, blir det för varmt inne när solen skiner eller vill han ha 18 grader ibland och 22 ibland?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Många kloka kommentarer från er alla!
Själv har jag frågat honom som purjo__ varför har han dragit ner termostaterna, men det minns han inte, så det är väl mest sannolikt att det har varit för varmt inne.

Drog den slutsatsen oxå igårkväll, ställde ner från kurva 9+3 till 8+-0 (Nibe 1225-8). Får väl börja med att skruva in en bättre kurva i vinter.

Men för säkerhets skull kanske ta bort några termostater så att VPn inte löser ut med hp/ms larm igen? Han har 8 raddar alla med termostat, hur många ska bort för att säkerställa flödet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I princip räcker det med en, men varför inte plocka bort två, t.ex. i toalett och tvättstuga där han inte vistas så ofta, och där det kan vara en fördel att det är lite varmare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!