Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r bara delta-VB upp pÃ¥ 5 grader  (läst 5276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Får bara delta-VB upp på 5 grader
« skrivet: 23 december 2006, 15:50:18 »
Har intärna circ. på 1:an, och har ingen möjlighet att strypa fram mot ACC-tanken, går det bra med en 5:a?
Inget ändras när jag vrider på cirk. på andra sidan ACC-tanken.

Förslag?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #1 skrivet: 23 december 2006, 16:27:27 »
Sitter där ingen avstängningsventil?
Prova i så fall att stypa lite försiktigt på den, tänk på att det tar någon minut innan skillnaden syns på displayen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #2 skrivet: 23 december 2006, 16:57:51 »
Det sitter ju aftängningsventilerna till smuttsfiltret, men dom är väldigt svåra att reglera.
Dom sitter på returen, men det skulle vel inte vara nåt problem?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #3 skrivet: 23 december 2006, 22:26:39 »
Det sitter ju aftängningsventilerna till smuttsfiltret, men dom är väldigt svåra att reglera.
Dom sitter på returen, men det skulle vel inte vara nåt problem?

Prova.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #4 skrivet: 24 december 2006, 11:49:53 »
Det är svårt!, det ändda vatten pumpen ska värme är halvan av ACC-tanken, bara 40 liter. Man ska ju nästan stänga helt av innan den blir högre, och sen kommer det ju dröja avsevärt innan hela annläggningen värms upp. Hur mycket har det egentligen att säga med dom 6-7 grader?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #5 skrivet: 24 december 2006, 13:21:38 »
Det är svårt!, det ändda vatten pumpen ska värme är halvan av ACC-tanken, bara 40 liter. Man ska ju nästan stänga helt av innan den blir högre, och sen kommer det ju dröja avsevärt innan hela annläggningen värms upp. Hur mycket har det egentligen att säga med dom 6-7 grader?

Jag ökade Diff VP från 5 ºC till 7 ºC men ännu har det inte varit riktigt kallt sen dess. En liten test visade att min VP kom upp i några grader högre framledningstemp utan elpatron och jag har inte behövt sänka kurvan då jag trimmat in flödet över radiatorerna. Men en del av detta beror troligen på att KB-temp hittills ligger högre än normalt för årstiden.

För att jag ska vara säker på att detta verkligen ger något så vill jag testa vid riktig svinkyla först.
« Senast ändrad: 24 december 2006, 13:23:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #6 skrivet: 25 december 2006, 10:37:00 »
Jag ökade Diff VP från 5 ºC till 7 ºC men ännu har det inte varit riktigt kallt sen dess. En liten test visade att min VP kom upp i några grader högre framledningstemp utan elpatron och jag har inte behövt sänka kurvan då jag trimmat in flödet över radiatorerna. Men en del av detta beror troligen på att KB-temp hittills ligger högre än normalt för årstiden.

För att jag ska vara säker på att detta verkligen ger något så vill jag testa vid riktig svinkyla först.
Ja här har vi bara varit under 0 i två dagar (medeltemp ung. 8 i december), så det blir lite svårt med "svinkyla" ...... än så länge....
Det är vel inget problem med dom 5, annat än lite dåligare VB-F?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #7 skrivet: 25 december 2006, 15:46:12 »
Öppnade flödet till en radiator vi inte vanligtvis använder, och nu är delta 6.
Men! när du fikk upp VB-F några grader, då tror jag att det samtidigt drog ner VB-R lite. Summan blir nog bättre, men det er änklare att hålla värmen om inte tempem över radderna (och specielt golvvärmen) pendlar så mycket (min erfarenhet).
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #8 skrivet: 25 december 2006, 22:53:41 »
Öppnade flödet till en radiator vi inte vanligtvis använder, och nu är delta 6.
Men! när du fikk upp VB-F några grader, då tror jag att det samtidigt drog ner VB-R lite. Summan blir nog bättre, men det er änklare att hålla värmen om inte tempem över radderna (och specielt golvvärmen) pendlar så mycket (min erfarenhet).

Hmmm... Sc:,h

Har inte du en acktank mellan VP och värmesystem?
VP:n går mot acktanken och radiatorerna får sen vattnet från acktanken via egen cirkpump om jag inte minns fel?

Hur kan då en ändring på värmesystemet påverka flödet över VP? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #9 skrivet: 26 december 2006, 11:46:07 »
Hmmm... Sc:,h

Har inte du en acktank mellan VP och värmesystem?
VP:n går mot acktanken och radiatorerna får sen vattnet från acktanken via egen cirkpump om jag inte minns fel?

Hur kan då en ändring på värmesystemet påverka flödet över VP? ???
Du minns rätt, och så har det hela tiden varit, pysslar man med ena sidan påverkar det den annan, fast inte lika mycket.
Kanske det är det att dom delar returen som gör det?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #10 skrivet: 26 december 2006, 15:23:05 »
Hmmm... Sc:,h

Har inte du en acktank mellan VP och värmesystem?
VP:n går mot acktanken och radiatorerna får sen vattnet från acktanken via egen cirkpump om jag inte minns fel?

Hur kan då en ändring på värmesystemet påverka flödet över VP? ???
Du minns rätt, och så har det hela tiden varit, pysslar man med ena sidan påverkar det den annan, fast inte lika mycket.
Kanske det är det att dom delar returen som gör det?

Hmmmmm.... Sc:,h

Fast ett högre flöde genom radiatorsystemet (öppnas en radiator till sÃ¥ borde flödet öka) borde i sin tur ge högre flöde över VP:n. Jag fÃ¥r inte riktigt ihop detta.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #11 skrivet: 27 december 2006, 08:47:44 »
Fast ett högre flöde genom radiatorsystemet (öppnas en radiator till sÃ¥ borde flödet öka) borde i sin tur ge högre flöde över VP:n. Jag fÃ¥r inte riktigt ihop detta.  ???
Men den tar ju av mer värme... då ska delta öka....
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #12 skrivet: 29 december 2006, 10:37:55 »
Ännu mera tokigt nu. VP sidan springer ifrån ACC sidan, kanske man skulle slopa CP på andra sidan ACC, och sen bara ha ACC i serie med pumpen... nån som har loggningar på båda siderna av ACC-tanken?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #13 skrivet: 29 december 2006, 15:43:57 »
nån som har loggningar på båda siderna av ACC-tanken?

Hur menar du? Jag loggar VB-f både före och efter min ack men den är mycket större (500l) så det går nog inte att jämföra

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får bara delta-VB upp på 5 grader
« Svar #14 skrivet: 29 december 2006, 16:22:16 »
Ännu mera tokigt nu. VP sidan springer ifrån ACC sidan, kanske man skulle slopa CP på andra sidan ACC, och sen bara ha ACC i serie med pumpen... nån som har loggningar på båda siderna av ACC-tanken?


Jepp, sådär får du ingen nytta av högre VB-f, du måste strypa ner flödena på radiatorerna också.
« Senast ändrad: 29 december 2006, 16:49:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!