Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp inför installation av berg- alt jordvärmeanläggning  (läst 4573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nä, antalet dagar med -25 å kallare skulle jag uppskatta till 2-4veckor/år. Är 10kw tillräcklig eller ska man gå på en 13??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Fy tusan så kallt så länge hur kallt blir det som värst de flesta vp maxar 65 grader med kompressorn. Hur är det tänkt att installeras ska acktanken vara kvar så att vp kan använda den som arbetstank i så fall är det inga problem med att överdimensionera vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att behålla acctanken är det ingen VVS:are som har föreslagit... Är det vanligt att man gör så? Låter ju smart!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror inte det är sÃ¥ vanligt men smart är det  tummenupp va skulle jag annars tycka eftersom jag har mina tankar + vedpanna kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att återgå till en av ursprungsfrågorna: finns det pengar att spara genom att anlita borrfirman själv och bara använda VVS- firman till installation?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har egentligen ingen aning men tror inte lär skilja mycket och dÃ¥ tar ingen totalansvar för installationen. Är du lite händig och vill sÃ¥ gÃ¥r det bra att installera själv  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då var en Nibe 1245 installerad. Pumpen har bara gått ett drygt dygn ännu men jag tycker att den gör många start och stopp 47 starter 21 timmar. Hur länga ska man låta pumpen acklimatisera sig innan man börjar ändra i gradminuter etc.

Tack för er hjälp/synpunkter

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är nog dags för justering nu  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utveckla gärna ditt svar

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vet inte vad som behöver justeras men tiden är inne. Här du inte nyaste mjukvaran med auto styrda cp lägg in den i vp. Logga vp i ett dygn och lägg in loggen har på forumet så ser man hur den går bara att stoppa i ett usb minne i vp och välja loggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!