Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbehov?  (läst 1172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spillkråkan

  • Gäst
Spillkråkan
Effektbehov?
« skrivet: 14 december 2012, 08:53:03 »
Hej!
Hoppas ni vill ge mig synpunkter på mina funderingar inför bervärmeinstallationen.
Idag har jag en årsförbrukning på 18700kw inkl. hushållsel. Jag värmer dock bara övervåningen i nuläget för det är inte ekonomiskt hållbart att värma källaren då jag har en elpatron i en gammal kombipanna som slukar min ekonomi :'(. Nu vill jag efter installationen värma både boytan samt källaren. Huset storlek är 85m2 boyta samt 85m2 källare.
Jag har tagit in flera offerter och meningarna går isär på vad som skulle fungera bäst hos mig.
Uträkningen baserar sig på en årsförbrukning av 19000kw exl. hushållsel och då värmer jag både boyta samt källare. Husets totala effektbehov inkl. varmvatten hamnar då på 6,1kw.
Offerterna är på värmepumpar med både 6 och 8kw, de förklarar att en 6:a går billigare i mitt hus men att en 8:a är att föredra vid de kallare dagarna. Jag har fått offerter från flera tillverkare men fastnade för Thermia då jag fick en bra känsla för installatören samt för framtida service. Offerten är på en Diplomat 8kw. Hur skall jag tänka? dontknow
Blir en 8:a överdimensionerad i mitt hus?
(Huset är från 50-talet och är isolerat med tretx och kutterspån)
Tacksam för er hjälp.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Effektbehov?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2012, 09:15:55 »
Dina radiatorer är viktiga. Hur ser dina radiatorer ut och hur många? Hur många sitter där nere?

Spillkråkan

  • Gäst
Spillkråkan
SV: Effektbehov?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2012, 10:21:17 »
Hej!
Jag har Sektionsradiatorer med  sektionsdjup 125 mm, sektionsbredd 45 mm storleken varierar mellan 59x 60-120. Det varierar beroende pÃ¥ rummens storlek.
I källaren har jag hetvattensradiatorer i garage och hobbyrum, de skall byggas om till "shuntstyrda" efter konverteringen. I hall samt ett mindre rum sitter det panelradiatorer. I tvättstugan samt pannrum saknas det i dagsläget radiatorer men där har jag tänkt att sätta in ett i varje rum efter installationen.
Rören är av den grövre typen som var vanligt på 50-talet, tror de är 28mm?

Utloggad Spillkråkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektbehov?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2012, 11:46:25 »
Jag stänger här då jag har samma fråga på den allmänna forumstråden.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Effektbehov?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2012, 15:13:11 »
Hej
Jag skulle gå på 8 maskinen.
Om man gör en liten beräkning så tror jag inte ditt hus med källare klarar av några 50w/m2 och om man ser till det effektbehovet så kommer du att landa på 8kw, sedan kommer ju värmen delvis läcka uppåt.
Men jag skulle inte gå på något mindre än 8kw om det var mitt hus.
Den kommer nog ändå få gå, bara du har bra volym i dina radiatorer så du kan hålla ner antal start/stop.
Du borde inte heller ha ett ett -rörsystem kom till de svenska hemmen på 60 talet men kan vara värt att kolla av.

Skulle du landa på ett större behov vid årets kallaste dagar låt säga 65w/m2 då kommer du att få ett el-tillskott på
på cirka 3Kw.

Hälsningar
Peter A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!