Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera kurvlutning eller knäcka kurvan vid 0 grader?  (läst 1993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Försöker förstå mig på det här med kurvorna.
Nu är det 0 grader ute, ska jag testa att justera kurvlutningen eller jag ska knäcka kurvan?
Var går man från det ena till det andra? Alltså när är det dags att ge upp kurvlutningen och istället koncentrera sig på att knäcka kurvan?
Det är en IVT C11 + Greenline pump.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Justera kurvlutning eller knäcka kurvan vid 0 grader?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2008, 23:56:49 »
Det beror på vad du har...

för radiatorer och framledningstemperatur. Men jag skulle inte börja fundera på kurvknäck förrän kanske 35 ºC framledning eller -5 ºC ute. Då börjar radiatorerna få andra strålningsegenskaper.
« Senast ändrad: 21 mars 2008, 23:23:00 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justera kurvlutning eller knäcka kurvan vid 0 grader?
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2008, 07:25:08 »
Det beror på hur länge du har haft din VP?
Första vintern så skulle jag rekommendera att försöka få ordning på kurvlutning + fininställning. Men om en inställning på kurva + fininställning funkar bra vid alla utetemperaturer, både över och under 0 ºC ute, men inte just vid ca 0 ºC ute så är det dags att börja knäcka kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Justera kurvlutning eller knäcka kurvan vid 0 grader?
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2008, 08:16:42 »
Kallare än +5 ute, ändra kurvan
Varmare än +5 ute, ändra finjusteringen
Med dessa 2 ska man kunna få en hyffsad jämn temp inne
Sen är det sÃ¥ att när det blÃ¥ser och själv brukar jag altid knäcka just vid +5  och 0 grader ute.
Då får man gå in i inst.service menyn och 1.3 knäcka kurvan. Där kan man höja eller sänka temperaturen just vid en viss utetemp.
Väljer man +5 och ser att det ligger pÃ¥ 33 gradr höj till 35   och 0grader ute sÃ¥ är nÃ¥g temperaturen 37, höj till 39
Lycka till
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!