Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump  (läst 6391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Värmepump
« Svar #15 skrivet: 30 maj 2004, 21:07:00 »
Nä det är inte så konstigt heller, den lösningen börjar säljas nu i sommar ;)

Det är alltså frånluft + en kompaktkollektor som grävs ned i marken.

Tänkt för villor som ska byta frånluftspump (kommer bli en hel del såna framöver) och vill ha lite bättre prestanda.

Det finns ju en begränsning i hur mycket energi man får ur frånluften, men kör man kombinerat frånluft och markvärme så kan man köra större värmepumpar.
Det är ju inge nytt iofs. IVT twin har ju funnits ett tag.
Nibe har ju en frånluftsmodul dom med och principen är den samma.

Skillnaden är att kompaktkollektorn reagerar bättre på
återladdning än en energibrunn som man inte med säkerhet vet att återladdning fungerar.

Man lastar alltså kollektorn hårt vid värmedrift, och sedan låter frånluften återladda kollektorn vid viloläget.

För att det här ska funka så måste ju pumpen även stanna vid sträng kyla därför kör man 100% täckningsgrad.

Och nej jag är inte IVT säljare!
Jag är en röris med stora öron;)
Men jag har gjort många bergvärme installationer både villa och fastighet och tycker att det kul med tekniken.

Jag hittar inget info på nätet om kollektorn men har ett produktblad framför mig som jag kan skanna om du vill.
« Senast ändrad: 31 maj 2004, 10:53:38 av Jocke »

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepump
« Svar #16 skrivet: 30 maj 2004, 23:21:10 »
Gör gärna det, och skicka till rickard@varmepumpsforum.com

Det skulle vara intressant att se hur många minusgrader de förväntar sig vid användande kompaktkollektor.

Jag förutsätter att de räknar med att den bara behöver vara något bättre än en uteluftvärmepump vid sträng kyla, därför antar jag att de räknar med att inkommande KB kan hålla så låg temp som -10 grader. (eller kanske ännu lägre.) Är den bättre än en uteluftvärmepump så är den säljbar! , och jag är faktiskt benägen att hålla med.

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!