Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av luftvärmare  (läst 4233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Inkoppling av luftvärmare
« skrivet: 17 januari 2014, 00:26:37 »
Hej.
Har en bergvärmeanläggning.
Enrörssystem.
Ska sätta en värmeväxlare i serie direkt efter pumpen och från den till ett eget system för att värma ett garageutrymme då med cirkulationspump och en luftvärmare/fläktkonvektor eller vad det kallas, dom har en fläkt som styrs av en termostat.
Ska jag ha fullt flöde och temp ut till värmaren eller ska jag begränsa flödet eller temp ut till den av någon anledning?
Den kretsen blir glykolfylld då jag ej alltid kommer ha värmen på mer än ca 2 månader under vintern.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2014, 07:56:37 »
Jag skulle ha växlaren parallellt med övriga värmesystemet för att inte störa detta när garaget ska värmas.
Men slingan med växlaren behöver då en justeringsventil för att den inte ska kortsluta flödet så att övriga huset inte får nått, och detta är nog den enda justering jag skulle ha, på glyckolslingan skulle jag ha fullt öppna rör.

Värmen till garaget styr du dÃ¥ manuellt genom att justera pÃ¥ radiatorvattnet till växlaren.  :)
Sätt dit tempgivare före och efter växlaren på radiatorsidan så du har lite koll också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2014, 08:11:20 »
Hmm, blir det verkligen någon skillnad?
Temperaturen kommer ju oavsett hur växlaren kopplas in att falla i radiatorkretsen när fläkten startar...
Säg att garaget stjäl 3 kW när fläkten startar, det borde väl inte ha någon betydelse om växlaren sitter i serie eller parallellt?
Visst, några sekunder senare kommer tempfallet på framledningen om den monteras parallellt, men inte mer än så.
Värre är väl dock att man kortsluter radiatorkretsen under de perioder ingen värme tas ut till garaget, man kör ju tillbaks helt oavkylt radiatorvatten till returledningen i en superintern krets över den parallellkopplade växlaren, vilket kommer att ge lÃ¥g deltaT över värmepumpens kondensor när garaget inte behöver värme?  dontknow
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 08:13:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2014, 08:34:11 »
Är det inte bättre att sätta den på returen? Fläktkonvektor klarar sig ju oftast med lite lägre framledning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2014, 08:37:33 »
Kanske, det beror väl främst på hur han tänkt använda fläktkonvektorn, om det är för att snabbt kunna värma upp garaget när han skall skruva i garaget så är det nog bättre att den sitter på framledningen.
Skall den värma till en viss fast temperatur bör den nog sitta på retuen (om effekten blir tillräckligt), och då bör han justera in glykolflödet så att fläkten går hela tiden så att deltaT över värmepumpen är stabilt.

En annan sak, om trådstartaren tänkt använda den tillfälligt för att höja tempen är det viktigt att höja (eller blockera) startvärdet för eltillskott ordentligt, annars kommer elpatron att gå in och värma mer eller mindre omedelbart under de perioder på året som huset i sig har ett stort effektbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2014, 08:38:27 »
Om värmepumpen styr på framledningstemp (vilket de flesta gör) så blir ju verklig framledningstemp till radiatorerna lägre då värmaren körs igång om växlaren är i serie med värmesystemet.
Det kan då bli kallt i huset när man ska värma garaget eftersom värmepumpen inte ser den verkliga framledningstemperaturen.
Om man sätter växlaren i serie efter värmepumpen så bör man flytta framledningsgivaren efter växlaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2014, 08:42:59 »
Mmm, det stämmer.
Eller att man sätter växlaren på returen, om effekten räcker till.

Men allt beror ju mer eller mindre på hur den är tänkt att användas, om man justerar in den så att fläkten alltid går så spelar det ingen större roll om man flyttar givaren, men kan då istället justera parallellförkjutningen någon grad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2014, 09:29:17 »
Tanken är att ha ca +10grader i garaget konstant..
Idag har jag en radiator som sitter parallellt på slingan i samma rum som pumpen(rum brevid garaget)
Har jag termostaten öppen på det så väljer ju en del av vattnet den vägen tillbaka till pumpen och har ju då kylts ber lite.. Och sänker returtempen rätt fort, som jag hade bekymmer med i gårdagens tråd när partikelfiltret var igensatt.. Upptäckte senare att radiatorn bidrog till problemet..

Värmeväxlaren sitter idag parallellt redan med en ballofix på returen för att begränsa flödet. Men det fungerar inge bra så jag har det ej igång..
Problemet är att returtemp sjunker för fort så jag går för ofta start på pumpen.

Värmeväxlare och radiator vid pumpen ska läggas om till serie ist.
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 10:02:42 av Mutte »

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2014, 10:03:38 »
Men ska jag ha värmeväxlaren på framledningen eller returen är ju även en fundering nu...

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2014, 10:17:59 »
Jag skulle sätta den på retutrn för när garaget är 10 grader kan du få en retur till VP under 20 grader som du aldrig kan få från husuppvärmningen. På under 20 grader har du mycket bra COP på din värmepump.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2014, 11:24:27 »
Vad står cop för?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2014, 11:37:32 »
Coefficient Of Performance = Verkningsgrad
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2014, 11:52:16 »
Okej. Men blir det fel om jag nu kopplar på returen, fullt flöde i kretsen på andra sidan värmeväxlaren, till luftvörmaren och kör fläkten till den på termostaten..?
Då kyls ju inte glykolvattnet nästan något när fläkten inte går.. Utan bara när tempen sjunker under 10 grader..
Eller är det något med värmepumpens gång som störs?

Ska

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2014, 12:53:35 »
Det spelar ingen roll hur du kopplar in växlaren, om du har kallt i garaget och drar på de där grejerna kommer den kyla radiatorvattnet rejält.
Bästa sättet enligt mig är att ha kontinuerlig värmning av garaget, inte nån on/off variant.

Då måste du trimma in grejerna så du inte behöver köra med nån termostat som slår på/av fläkt eller flöde, utan kunna köra med fläkt och flöde kontinuerligt.

Troligen räcker temperaturen på returvattent utmärkt till detta så koppla in den på returen i så fall.
Och sätt dit en riktig justerventil, ingen ballofix, på glykolvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av luftvärmare
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2014, 13:11:58 »
Jag kommer inte att köra on/off utan på i några månader konstant under vintern.
Justeringsventil är det för att begränsa flödet så det inte tar mer effekt än det behövs?
Har ju 3st lägen på hastigheten på cirkulationspumpen oxå.

Blir det sämre att köra med termostatstyrd fläkt i garaget och fullt flöde på glykolslingan än att ha en strypventil och köra konstant fläkt?

Inte för att det gör så mycket, men det blir ju tystare om den bara går ibland :) och jag försöker bara förstå skillnaderna..

Sen har jag ju även innan fläkten ett vred jag ställer fläkthastigheten på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!