Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup  (läst 8572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrdjup
« Svar #15 skrivet: 18 juni 2007, 14:19:54 »
Tack Rickard för effektvärdena på olika platser i landet.

En fundering, går det att konstant plocka ut ca 40 w/m dvs maxeffekten kontnuerligt, eller förutsätter beräkningen att hålet får "vila" emellanåt?

Om det kontinuerligt går att plocka ut 40W/m så skulle man ur ett 100 meters hål kunna plocka ut maxeffekten 4kW och energin under ett år på 35,04kWh (40*100*24*365/1000).

Någon som vågar sia om COP-förbättringen i framtiden?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Borrdjup
« Svar #16 skrivet: 18 juni 2007, 15:43:23 »
HÃ¥ller med Carl N, tycker ocksÃ¥ effektvärdena verkar höga. Jag har lodat borrhÃ¥let och avstÃ¥ndet ner till grundvatten sÃ¥ jag vet aktivt hÃ¥ldjup. Pumpens effekt har jag nÃ¥gorlunda bra koll pÃ¥. Temperaturgivarna är kalibrerade. Det enda jag inte vet är bergets värmeledningförmÃ¥ga. Skulle kunna ta ut 34 W/m för noll grader in om jag extrapolerar frÃ¥n mina värden. 

Det finns en parameter och det är differensen mellan in- och utgående köldbärartemperatur. Minskar man flödet ökar differensen och då stiger temperaturen på ingående köldbärare. Har lite över tre grader differens men köldbärarpumpen går i läge 1 så det går inte att minska hastigheten mer så det kan inte vara det som avgör.

Tillägg: Har räknat lite mer och kan tänka mig 36-37 W/m för att få noll grader in. Sen blir COP orimligt bra.
« Senast ändrad: 19 juni 2007, 08:13:45 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup
« Svar #17 skrivet: 18 juni 2007, 15:55:59 »
Mina beräkningar har utgått från 3 grader deltaT på in/ut-gående KB.
Nibe anger parametern för inkommande KB (där man ställer vilken temp man vill ha på KB) som följer:
"Inkommande köldbärartemperatur medel"

Kanske kan det vara där "felet" mellan deras beräkningar och andras upplevda värden.

Vill också påpeka att det skiljer rätt mycket på antalet w/m om man väljer en sämre ledningsförmåga på bergarten.

Värdet för stockholm blir 39 W/m istället för 44 W/m om jag väljer 3 W/mK (default i Nibes mjukvara) istället för 3.47 W/mK (granit)

Att det finns många som kalkylerar på kallare brine in än 0 grader kan vi väl dessutom vara rätt eniga om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!