Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite funderinga om effektivitet osv.  (läst 2024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Lite funderinga om effektivitet osv.
« skrivet: 11 april 2012, 19:43:46 »
Tja, nu är jag här med konstiga funderingar igen :)

Diskutionen om bergvärme,jordvärme & luft-vatten kom upp på jobbet igår.
Jag funderade lite på det där sen...
Är jag helt ute och cycklar?!  Sc:,h
Men...!

Bergvärme har man en kollektorslang ner i ett berg och får då "varmt" vatten att "ta" värme ifrån.
Detta är ju jätte bra på vintern när det är t.ex -20°C ute och temperaturen på stället du tar värmen ifrån är kanske +2°C, då är det ju skitbra.

Jordvärme har man en kollektorslang i jorden och "tar" då värmen från kollektorn som har en temperatur på kanske 0°C. Det måste ju vara okej.

Luft-vatten "tar" du värme från luften som är -20°C alltså mindre effektivt på vintern.


Men Luft-vatten måste ju vara bra när det är vår, sommar och höst när det är typ +5 till +30°C ute i luften.
Medans då bergvärmen är kanske +9°C Och jordvärmen är kanske +13°C

Så att göra t.ex varmvatten + värma huset vår, sommar och höst så måste ju luft-vatten vara bäst?
Och att göra varmvatten av bergvärme på sommaren kan ju inte vara så bra alls?

Blev lite rörigt här, men ni förstår hur jag tänker?
Observera att temperaturerna jag använder i exemplet är helt påhittade. Jag har ingen aning om brine temperaturer på sommaren.

Men dock så borde ju berg/jordvärme vara bäst på vintern och luft-vatten resten av året?

SÃ¥ det vintern som var nu sÃ¥ borde ju luft-vatten ha varit bäst va?  Sc:,h


Känns som att jag har helt fel, men jag mÃ¥ste ju frÃ¥ga iallfall sÃ¥ jag slipper fundera en natt till  dontknaow


 :)

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite funderinga om effektivitet osv.
« Svar #1 skrivet: 11 april 2012, 22:26:11 »
Du har till viss del rätt. Det är egentligen inte lufttempen eller köldbärartempen som avgör hur effektivt det blir, det är förångningstemperaturen på köldmediesidan. Värmeöverföring från vätska till köldmedie är "billigare" jämfört med luft till köldmedie. Skillnad mellan köldbärare in temp och förångningstemp är ett par grader, skillnaden mellan lufttemp och förångningstemp är desto mer.

Blir det riktigt varmt så vinner självklart luftvattenmaskinen. Men om det som kommer ur borran är 0 grader och luften är 0 grader så vinner bergvärmen.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderinga om effektivitet osv.
« Svar #2 skrivet: 11 april 2012, 22:27:05 »
Jag är inte säker på att jag ser vad frågan är men resonemanget är väl riktigt i princip. Alltså att fördelen med bergvärme är tydligast när det är riktigt kallt ute och förutsatt att hålet är tillräckligt djupt. Och att luft-vatten är relativt fördelaktigt när det är varmt eller åtminstone mild vinter.

Svagheten i resonemanget är möjligen att du tycks ha glömt att större delen av värmeförbrukningen sker under vinterhalvåret. De kanske 1000 kWh varmvatten som behövs under sommarmånaderna ger även en halvdålig bergvärmepump med cirka 300 kWh el. Så det spelar inte så stor roll om det inte är optimalt då.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Lite funderinga om effektivitet osv.
« Svar #3 skrivet: 12 april 2012, 06:09:56 »
Då är alltså berg / jord värme bättre än luft-vatten, fast det är som nu +10°C ute och brine temp +1°C ?

 tummenupp

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderinga om effektivitet osv.
« Svar #4 skrivet: 12 april 2012, 12:04:37 »
Energitätheten i vatten är mycket större än i luft. Kan tänka mig att det då är lättare att krama mer värme ur vatten men jag vet inte säkert.

Med luft måste du väl avisa även på sommaren (?) och det minskar i så fall verkningsgraden.

Lite spridda tankar bara ...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite funderinga om effektivitet osv.
« Svar #5 skrivet: 12 april 2012, 12:08:55 »
En hybridlösning vore antagligen allra mest effektivt, dessutom kompletterat med en liten solfångare.
Jord eller bergvärme när det är under +7 grader (Brukar vara gränsen för när luft/vatten inte behöver avfrosta längre)
Luft/vatten när det är varmare än +7 grader och om solfångaren inte räcker till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lite funderinga om effektivitet osv.
« Svar #6 skrivet: 12 april 2012, 16:56:18 »
Du har till viss del rätt. Det är egentligen inte lufttempen eller köldbärartempen som avgör hur effektivt det blir, det är förångningstemperaturen på köldmediesidan. Värmeöverföring från vätska till köldmedie är "billigare" jämfört med luft till köldmedie. Skillnad mellan köldbärare in temp och förångningstemp är ett par grader, skillnaden mellan lufttemp och förångningstemp är desto mer.

Blir det riktigt varmt så vinner självklart luftvattenmaskinen. Men om det som kommer ur borran är 0 grader och luften är 0 grader så vinner bergvärmen.

Om det är en DX maskin sÃ¥ vinner DX maskinen över BV i detta driftfall.  processen brukar vara betydligt tätare i en DX än i en BVP.

Typiskt brukar man mäta upp en evap pÃ¥ 7K under ink KB, och pÃ¥ DX sÃ¥ ligger evap 2-3K under inkommande luft. Vad brukar du mäta upp GöranA ?  Kanske ska jag titta lite pÃ¥ de maskiner som du kör med eftersom de verkar vara bättre än de jag har erfarenhet av :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!