Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria köldbärarnivÃ¥ hög!  (läst 4911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Atria köldbärarnivå hög!
« skrivet: 25 juli 2010, 16:35:21 »
Köldbärarnivån i exp.kärlet är på max! ...och har t.o.m. börjat "rinna över" lite grann. För ett par månader sedan var den i helt normal nivå enligt installationshandboken. Någon här som har någon förklaring på fenomenet?
I handboken nämns det att nivån inte bör vara för låg, men det står absolut ingenting om vad man bör göra om nivån är för hög.
Tacksam för svar!

 
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2010, 17:04:47 »
Finns det nån luftningsnippel på utedelen?
Om det trycks upp i expansionskärlet är det troligen luft nån annanstans.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2010, 18:49:37 »
Carl: Inte vad jag vet/sett. Var menar du att den ska sitta?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2010, 18:57:12 »
Vid normal drift är ju brinet typ -10 och nu cirka 20 plus.  Det blir en hel del expandering. Har du kärlet pÃ¥ pumpen i det för det ändamÃ¥let avsedda uttaget ell har du ett separat kärl pÃ¥ inkommande kb?  I sÃ¥ fall bör du lufta pÃ¥ pumpens uttag.   Det sitter väl inte automatluftare hoppas jag

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2010, 09:14:44 »
I installatörsmanualen hittade jag följande info:
"Plocka bort den högra sidoluckan på utedelen, i toppen på båda samlingsrören finns en luftnippel för att kunna lufta ur utedelen."
« Senast ändrad: 26 juli 2010, 09:16:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #5 skrivet: 17 november 2010, 08:56:26 »
Jag vill lägga till att färgen på vätskan i exp. kärlet ändrades i samband med övertrycket. Från kraftigt blågrön till svag rosa/gult, nästan helt transparant som vatten (läckage?). Hur som helst så hade jag installatören på besök hemma i somras och då luftade han köldbärarkretsen. Efter det sjönk nivån till nästan minimum i exp. kärlet vilket krävde påfyllning av Brine. Efter påfyllnning höll sig nivån stabil och gör det än idag, MEN den har skiftat färg igen stegvis sedan i somras. Nu är den nästan som vatten. Varken Thermia eller min installatör har hört talas om detta fenomen, men kan samtidigt inte utesluta läckage eller något annat som de inte tänkt på. Pumpen levererar värme i övrigt.
Finns det risk att Brinevätskan kan blandas in i ack.tanken för varmvatten i samband med läckage?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #6 skrivet: 17 november 2010, 11:39:44 »
kan ju vara att man fyllt brinesidan føre man fyllt varmvattenberedaren. Då kan man knæcka mantel mellan VVB och avfrostningstank..
Dær blir det då ett sambandslæckage. Du fyller på brinesystemet med vatten
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #7 skrivet: 17 november 2010, 17:51:21 »
Det later inte bra. Fenometen uppkom ca 8 manader efter nyinstallation. Ingen risk att brine lacker in i vattnet pa andra hallet?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #8 skrivet: 17 november 2010, 18:52:02 »
Så länge du har vattnet på i huset eller till vp så har du högre tryck på vattensidan än på brinesidan. Så läckaget är från vattnet mot brine.
Fyller det på fort?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Atria köldbärarnivå hög!
« Svar #9 skrivet: 17 november 2010, 20:24:23 »
OK. Då blev jag lite lugnare. I somras när jag upptäckte fenometet blev kärlet fyllt på ca vecka om jag minns rätt och bytte färg. Nu håller den nivån MEN färgen är nästan transparent. Efter påfyllnad i augusti så har den skiftat från glykolblått ogenomskinligt till vatten på ca 2 månader. Det verkar (men det är svårt att se) som att det skiktat sig i exp. kärlet, dvs längst ner på botten så kan jag tyda ett tunt lager på kanske 0.5cm av glykolblått.
Har bifogat en bild där jag håller upp en dunk glykol som installatören lämnat kvar. Färgen som syns i dunken är den som har varit från början i exp. kärlet. Både från installationsdagen och efter påfyllning i somras.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!