Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera själv, smart eller dumdristigt?  (läst 4220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Installera själv, smart eller dumdristigt?
« skrivet: 05 april 2004, 22:32:41 »
En av bannerannonsörerna till detta forum skriver att de vänder sig främst till dem som tänker göra jobbet själva.
Har någon av er (som inte jobbar i branschen) prövat? Jag tänker då främst på de lite mer komplicerade berg/markvärmesystemen.

Smart eller dumdristigt? Hur mycket pengar har ni sparat? Blev det inte ändå en hel del ni var tvungna att leja bort, borrning, fyllning ...?

Utloggad sturebyking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2004, 13:07:25 »
Hej.
Jag gjorde allt utom borrning och slangsättning själv förra vÃ¥ren. Tog bort oljetanken och gamla pannan. Bilade genom tvÃ¥ 50cm spargjutna källarväggar för KB (pust!). Installerade pumpen (NIBE 1215-7) tillsammans med en liten acctank (300L) med förvärmnings slinga och extra uttag för golvärme. HÃ¥rdlödde köldbärarrören, övriga kopplingar mjuklödda. Hade nÃ¥gra offerter pÃ¥ jobbet, men ingen ville göra som jag ville ha det, pumpen stÃ¥r inte där oljepannan stod. Offerterna var pÃ¥ ca 130´, utan acc. Byggde själv för ca 95` med acc (ink  borrtillstÃ¥nd och hyra av maskiner). Sparade ca 45`. Kan nog vara smart att göra det själv, men man ska nog veta vad man ger sig in pÃ¥ och ha lite vana av liknande jobb innan man sätter igÃ¥ng, mycke kan ju bli fel. Lycka till!

admin

  • Gäst
admin
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2004, 16:14:24 »
Jag helkonverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburet med värmepump Nibe 1210-7 kW.

2-rörs-sytem av kopparrör, använde mig av BK-press kopplingar - inga heta arbeten behövdes alls. Lejde för delar av elinstallationen samt grävmaskinen för förläggning av 500 m ytjordvärme.

Slutade på ca 90000 kr. Att köpa allt var egentligen aldrig aktuellt - lägsta anbudet låg på ca 170 000 kr.

Det tog ett par veckor, men så bra betalt har jag nog aldrig haft i mitt liv!

Eftersom jag inte är "yrkesman" så krävde mitt projekt att jag lärde mig allt jag kunde före och under projektets gång. Kanske har jag ganska lätt för att lära, men jag tycker inte att det var allt för avancerat.

Det svåraste var nog att dimensionera rörsytem och radiatorer. När det väl var gjort så flöt det på ganska bra.

En fördel är det om man har en tillmötesgående leverantör som ställer upp med råd och tips när det är något man undrar över... Internet är naturligtvis en guldgruva när det gäller att skaffa information, här har jag inhämtat det mesta av den kunskap jag besitter i ämnet.

Detta Forum kan man säga är ett resultat av vad jag lärt mig.

Har för att undvika eventuella tvister med mitt försäkringsbolag (vid eventuella läckage) sett till så att rören dragits på så vis att inga större skador på huskroppen skall kunna ske om det skulle läcka någonstans. För övrigt kan det inte läcka ut speciellt många liter ur systemet tack vare tryckexpansionskärlet.

Jag hade ett läckage när allt kördes igång, och det var ett av t-rören som hade ett fabrikationsfel - hade jag haft en entrepenör som hade gjort jobbet är nog risken stor att det hade gått länge tid innan läckan uppmärksammats än vad som nu blev fallet. En liten spricka i kopplingen vidgade sig första gången jag körde upp värmen ordentligt. På ett dygn droppade ca 1 dl vatten ut på plasten under krypgrunden. (drog rören under huset)

Man skall nog ändå tänka på vad man ger sig in på, har man inga som helst erfarenheter av montagearbeten och svårt att greppa de fysikaliska lagarna kanske man skall köpa en komplett installation...

Mycket kan man dock tjäna på att ta ur de gamla grejorna och ställa det nya på plats, samt i övrigt förbereda så mycket som möjligt. När det är gjort så kan man ringa en installatör som kröker ihop det på en dag eller två.

Har man dessutom köpt maskinerna där de säljs billigast så bör ha tjänat en rejäl hacka...

/Rickard

PS. När du skall mÃ¥la om ditt hus, gör du det själv eller köper du tjänsten?  ;) (om det blir fel kan ju hela fasaden vara mer eller mindre förstörd)




Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2004, 21:41:14 »
Jag har försökt uppskatta vad jag skulle spara på eget arbete. Tror ni på den här kalkylen?

Fått offert på totalentreprenad med Thermia Eko 5,5, 100 m borrhål och elpatron för 99.000:-. (Varmvattenberedare finns)

Min uppskattning är att detta fördelar sig på:

Thermia pump                 36 kkr
Startkostnad borrning      5 kkr
Borrning                          20 kkr
Tillkommande material    10 kkr
Rörpulare                        10 kkr
Elektriker                           3 kkr
Arvode totalentreprenad 15 kkr
Summa                             99 kkr

Om min kostnadsuppskattning är rätt, så är det totalentreprenaden som är mest lockande att ta på sig själv. Jag har sett andra på detta forum, som kommit till samma slutsats. Vad tror ni?

(ps. Jag kommer låta borra djupare ds.)

admin

  • Gäst
admin
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2004, 21:48:46 »
Skulle tro att du gjort en rimlig uppskattning, vid en relativt enkel installation finns självklart mindre att tjäna än vid en så pass övergripande förändring som jag gjorde...

15 000 kr är ändå en ganska rejäl summa pengar, det kan du göra mycket kul för!

Finns "totalentrepenadarvode" specificerat på offerten, eller kryddas vissa poster för att den avgiften inte skall synas?


Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #5 skrivet: 06 april 2004, 21:57:16 »
Offerten är överhuvudtaget inte specificerad. Bara vad jag får och ett totalpris. Jag har dock börjat ana, även från andra inlägg i detta forum att denna post oftast ingår och är större än arbetskostnadsarvodena.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #6 skrivet: 06 april 2004, 23:01:54 »
Enebybergsbo!

Arvode... jag skulle hellre kalla det oskälig vinst.
Jag jobbar i branscen i "stort" inte bara värme..

Den risk totalentreprenören är försumbar om han lejer dom han brukar där känner han ju till ekonomi mm. och arbetet inskränker sig till några telefonsamtal!!

Dessutom tjänar dom grovt på pumpen, thermia har nämligen uppdelat på distrikt så man konkurerar inte med varann!!!! även om du får in 2 priser på Thermia får du räkna med att dom prata med varann!!
Olagligt men tyvärr med det upplägg med distrikt som för många jobbar med i Sverige (i alla branscher) så blir det helsrisig konkurens!!
Sagt av en mycket nöjd Thermiaägare!!
Kör hårt o lycka till!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #7 skrivet: 06 april 2004, 23:09:14 »
Jag har svårt att överhuvudtaget hitta några priser på Thermia. På Nibe hittar man dem på flera ställen!

Thermias produkter är säkert bra, men jag retar mig på en hel del annat. Ta deras hemsida t.ex. Maken till innehållslöst bladder får man leta efter. Man får inte ens något grepp om vad det är för skillnad på deras olika modeler.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #8 skrivet: 06 april 2004, 23:31:52 »
Enebybergsbo
Priset släpper dom inte gärna och det är nog pga av det jag nämt!!
Jag har sett pris en enda gång, funderar nu vart!! inte ens på min egen offert var det specat!!!
Min har funkat helt perfekt!! så jag har inget att klaga på!!
Annat än priset isåfall!!
Den nya Diplomat har bättre verkningsgrad det kan du se i deras broschyr, men vistt kunde det va mycket bättre....

Tror det var här...  konsumentverket men är inte säker, nÃ¥n annan?? Har tyvärr stuvat om i datorn annars hade jag haft adressen  :-[ :-[ >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2004, 23:38:48 »
Vet du vad det är för skillnad på Duo och Eko?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2004, 23:55:37 »
Enebybergsbo

EKO är utan Varmvattenberedare, den minsta 5,5 tycker jag har dålig COP (verkngrad) ladda hem broshyren dom har...
DUO oxå utan VVB, men med betydligt bättre COP, kanske som deras Diplomat!?

Ex EKO 7,5 har COP 4,4 vid 35 grader framledningstemp och 3,0 vid 50 grader.

DUO 8 har 4,6 resp 3,4 vid 35 resp 50 grader..

Det är en stor skillnad särskilt vid höga temperaturer, ca15% bättre vid 50 grader fram.
I övrigt vetefaxx, tror dom två har exakt likadan kompressor men bättre verkningsgrad.
Ska du inte ha en med inbyggd VVB?? eller har du en sån och stora vv behov?? man kan ju välja att ha kvar den gamla vvb som reserv oxå!?
Priskillnaden vet jag tyvärr inte, men jag frågade på typen med inbyggd beredare när "gubben" köpte sin det skillde cirka 10´på en Villa och en Diplomat (som är den nya modellen) vi valde dock Villa pga priskillnaden..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Installera själv, smart eller dumdristigt?
« Svar #11 skrivet: 07 april 2004, 20:01:50 »
Tack Bertil!

Ja verkningsgraderna är ju närmast en prisfråga. Synd att dom skall leka kurragömma med det. Som om det inte angick kunden vad det kostar!

Nej, jag behöver ingen varmvattenberedare. Jag har en (troligen) utkänt värmepump med separat beredare på 250 liter.

De inbyggda 150 litersbehållarna tycker jag är för små. Min familj tycker att även 250 lit. är för lite.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!