Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP  (läst 22906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« skrivet: 07 mars 2014, 10:26:12 »
Ny Inverterstyrd Luft/Vattenpump. Konstaterade att de mindre storlekarna är 1-fas.
Se vidare bifogad pdf.
NÃ¥gon som har synpunkter.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2014, 10:54:52 »
Ja, lite tråkigt att man måste upp på 13kW-modellen för att få 3-fas. Den på 9kW som drar 3kW/16A på en fas borde också ha varit 3-fas... Iofs gör ju varvtalsstyrningen att man kan överdimensionera en del, så de flesta kommer väl kanske att välja bort den på 9kW ändå.


Sen är det som vanligt en del säljfloskler man reagerar på:

"IVT AirX är den första luft/vattenvärmepumpen med varvtalsstyrning särskilt designad för det nordiska klimatet."
Vad skiljer den egentligen från andra tillverkares inverter-LVVP som också är anpassade för det nordiska klimatet?

"Det betyder att ingen energi går åt till avfrostning när det är över 5 grader varmt ute."
Hur många luftvärmepumpar behöver avfrostning när det är varmare än 5 grader ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2014, 11:11:37 »
1-fas funkar ju men visst innebär det lite jobb med omkoppling och uppsäkring. Blir ju en ganska dyr historia på sikt om man måste säkra upp bara pga det.

COP mässigt såg det väl helt okej ut.

Sen påtal om säljfloskler, 13kW är hela 170 cm hög!

"... samtidigt som vi kan hÃ¥lla nere storleken pÃ¥ värmepumpen. Det innebär att den bÃ¥de syns och hörs mindre"  ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2014, 11:32:30 »
Köper man nÃ¥t för 100 000:- sÃ¥ vill man väl att det skall synas?  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2014, 12:40:43 »
Känns som om detta bara var en "pappers-produkt" och ej redo för leverans. Har mailat IVT för att försöka reda ut om produkten skulle kunna passa mig. Uppenbarligen har dom ingen mer relevant information. Efterfrågade instruktioner och installationsanvisningar samt när leveranserna skulle börja - tyvärr får man ingen respons från IVT.

Så bra ut på reklambroschyren.

Någon annan som lyckats finna någon ytterligare information?
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2014, 12:43:25 »
Förmodligen säger dom inget eftersom det i princip skulle 'döda' marknaden för befintliga produkter. Vem skulle köpa en simpel 'Air' i dag om man visste att 'AirX' skulle lanseras om två månader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2014, 19:39:31 »
@purjo_
Visst skulle det kunna vara så, men den är ju redan presenterad så man skulle kanske kunna förvänta sig någon form av information.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #7 skrivet: 02 april 2014, 19:40:59 »
Jag har fått en offert på den här nya pjäsen på en AirX 70.

Offerten ligger på ca 118 efter rot men det verkar inte riktigt framgå vilken innerdel dom offererat utan det står bara AirX 70 men det är väl bara värmeväxlaren?

Ska ringa leverantören då detta verkar lite oklart och sedan även framgår det inte om 118 är för eller efter rot. Personligen tycker jag 118 verkar lite saftigt efter rot även om det ingår ett nytt element till groventre där den gamla pannan står samt bortforsling av den gamla.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #8 skrivet: 02 april 2014, 22:24:12 »
118 för en 7kW? värmepump låter helt åt skogen om det inte är mycket merarbete. Enklast är väl att ta in offerter från andra på precis samma jobb.

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 10 april 2014, 21:12:24 av Lmf »

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #9 skrivet: 03 april 2014, 12:54:47 »
Jag ljög lite granna visa sig att 118 var före rot. :)

Det som ingår utöver installation med el och VVS är ju bortforsling av den gamla pannan, nytt element i groventre då man räknar med att det kommer bli kallare från utebliven spillvärme från den gamla pannan och sen skulle dom fixa till marken för utedelen vilket iof bara var att jämna till det och köra med trägårdsplattor.

Efter rot så skulle det bli ca 103-104

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 10 april 2014, 21:14:11 av Lmf »

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #10 skrivet: 03 april 2014, 13:47:12 »
Hej, kul att vi fått en prisindikation. Personligen börjar jag få svårt att räkna hem en värmepump i den prisklassen. Får känslan att det är dags att byta precis när den passerar breakeven.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #11 skrivet: 03 april 2014, 14:16:05 »
Materialkostnaden i mitt fall uppges till 94700 då är det väl lite annat med där också men en majoritet står nog pannan och värmeväxlaren för. :)

KHK

  • Gäst
KHK
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #12 skrivet: 10 april 2014, 08:20:32 »
Själv ska jag få den installerad utan extra kostnad för 92k efter rot avdraget , från början skulle jag ha en air 70 med innerdel
Men nu blir det en air X istället med innerdel (ej den lilla)

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #13 skrivet: 10 april 2014, 14:40:35 »
En sak som gör mig osäker på denna är IVTs tillhörande innerdel som så vitt jag kan se har en vvb på "bara" 185 liter. Det låter lite väl lite men sen är ju min familj 6 pers också(4 barn).

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #14 skrivet: 12 april 2014, 09:36:26 »
Jag har tidigare reagerat på att kompressorerna upp till 9kW bara var 1-fas och att detta skulle innebära uppsäkring i de allra flesta fallen men ingen av testanläggningarna har krävt detta.

Beroende på hur väl balanserat elsystemet är i fastigheten där pumpen skall installeras är så finns möjligheten att montera en intelligent belastningsvakt. Blir värmepumpen beskuren pga kraftig snedbelastning, så får man helt enkelt byta fas för den.
Priset för en AirX är bara någon tusenlapp över priset för Air och då får man en luft/vatten-värmepump i absoluta världsklass.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!